Brommerforum.nl - Print: FAQ artikel


FAQ artikel: 'Dell'Orto PHVA/PHBG Carburateur bevriezingsverschijnselen tegengaan'
Geschreven door Orangebud (UserID 17747)
Geplaatst op 9-2-2009 9:08

Dell'Orto PHVA/PHBG Carburateur bevriezingsverschijnselen (Brommer valt zomaar uit of hapert)

Brommer kan vaak worden aangehouden (Rijdend) met de choke aan.

Hier het probleem waar iedereen op zit te wachten. Ik heb het nou al meermaals meegemaakt en niemand weet maar hoe het komt. Maar nu ben ik het zat en vertel ik de mensen waar het probleem ECHT zit! Vooral Derbi (Sendas) met de PHVA carburateur hebben dit probleem!

Ook Speedfights en de nieuwe Tomos modellen met de PHVA (Bij mij de Streetmate) hebben last van dit probleem.

Oorzaak

Na een tijdje rijden met je brommer bij een temperatuur van meestal -2 tot 7 graden wordt de carburateur steeds kouder (Door de koude snel stromende lucht wordt alles ver afgekoeld. De vocht in de lucht kan dan bevriezen en de leidingen verstoppen. Ik ga niet helemaal in op de carburateur bevriezing en uitleg. Omdat bij de PHVA's de choke op een apart 'kanaal' wordt bestuurd, dus met andere woorden hij heeft een aparte choke sproeier, is het probleem vaak tijdelijk op te lossen door je choke aan te gooien.

Oplossing?

De oplossing is moeilijk, zeker als je geen carburateurverwarming hebt (of de aansluiting daarvan). Het helpt OOK NIET om een gloeilampje in je luchtfilter te bouwen. Het is een fabeltje dat dit werkt, de geproduceerde 'warmte' van de gloeilamp is zo laag en kan nooit op tegen liters maar dan ook liters lucht die er per minuut door de luchtfilter gaan, en kan dit dan ook NIET tegenhouden. De gloeilamp zou zelfs amper warm worden door de koude lucht die er langs stroomt.

Wat WEL een oplossing kan zijn, is zowel de benzine als lucht te verwarmen met AL BESTAANDE hitte producerende componenten. Waar wordt de meeste hitte geproduceerd? Bij de cilinder en (begin) van de uitlaat.

Mij lijkt het meest voorhande om door middel van een flexibele buis warme lucht van de cilinder te laten vervoeren naar de luchtfilter EN richten op de carburateur. Dus je maakt een splitsing. Aan het begin van de buis kan je eventueel een efficiente ventilator (cooler) plaatsen van 12v en aansluiten op je accu o.i.d.

Verder kan je, voordat de benzine de carburateur bereikt, deze opwarmen door bijvoorbeeld een benzine reservoir te maken en dit ook te laten verwarmen door de warmte van de cilinder. Je kan ook 2 benzinefilters serieel zetten en deze achter de cilinder plaatsen of tussen de koelribben om de benzine te verwarmen, dit zou eventueel iets kunnen helpen.


Tot dusver,

Mvg, MT.

Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved