Brommerforum.nl - Print: FAQ artikel


FAQ artikel: 'Zelf aan/uit begrenzer maken'
Geschreven door BrommertJacco (UserID 17756)
Geplaatst op 1-2-2009 18:54

Sommige mensen geven veel geld uit aan een begrenzer terwijl je
er met heel weinig kennis voor hoogstens 2 euro er zelf 1 kunt maken.
Het is erg simpel.

Je hebt nodig:

*Gereedschap om bij je CDI te komen.
*Zijkniptang (of iets anders om kabeltjes te knippen)
*Kroonsteentje
*Schroevendraaiertje voor kroonsteentje
*Isolatie tape
*Condensatortje

Het principe zal ik even uitleggen.

Vanuit je ontsteking gaat een signaal naar je CDI die zegt hoeveel toeren je motor draait en waarneer en vooral hoe vaak hij moet ontsteken/vonken. Als je tussen deze draad (de signaaldraad) iets zet dat soms een signaal weghaalt remt de motor af of loopt niet zo snel.

Dit onderbreken doen we met een condensator.
Deze laadt zich op en ontlaad zich. Bij het opladen 'steelt' hij signalen van de signaaldraad zodat ze niet meer bij de CDI aankomen.
En bij het ontladen gaan ze het frame in.

Als je dit niet snapt maakt het niet uit het gaat om het aansluiten

Stap 1:
Je zorgt dat je bij de CDI kan.
Dit omdat je hier een draad moet aftappen

Stap 2:
Zoek de signaaldraad knip hem door en zet er een kroonsteentje tussen.
Op de manier zoals op het plaatje staat, zo kun je de draad aftappen.


De rode draad is hier de signaaldraad. Zoals je ziet heb ik deze gewoon doorgeknipt en in een kroonsteentje gestopt. Met aan één kant een draad extra. Let op, de signaaldraden kunnen op verschillende brommers een andere kleur hebben. Zoek dus eerst uit welke draad het signaaldraad is


Stap 3:
De condensator (de eigenlijke begrenzer) ertussen hangen. Dit is niet moeilijk maar let wel even op hoe je hem erin doet.

Weer een plaatje om het duidelijk te maken:


Let wel goed op hoe je hem aansluit!
Een condensator is een diode en kent dus een plus en min, dit hoef je allemaal niet te weten maar let op 1 ding. De kant waar het grijze/witte streepje opstaat, is de min en die moet verbonden zijn met je frame, let hierbij wel op dat de draad goed vastzit op een KAAL stuk frame.
De kant zonder streepje komt vanaf je net gemaakte aftapping.

Stap 4:
Je zult nu denken dan staat hij toch altijd aan? Ja, inderdaad en er zijn heel veel manieren om te schakelen. De makkelijkste is een gewone schakelaar. Een zogenaamde 'tuimelschakelaar' Deze zet je tussen de draad die naar het frame gaat. Deze draad kun je vrij lang maken (geen km’s maar wel aantal meter) zodat je je schakelaar mooi weg kunt werken

Nog even een totale tekening:



Zo zit het dus simpel in elkaar. Maar als je een schakelaar wilt aansluiten kun je beter een 2 polige draad gebruiken, want deze valt ook minder op.

De draden en kroonsteentjes tap je netjes aan de rest van je draadboom
vast met isolatie tape. Dit tegen kortsluiting door vocht enz.

Stap 5:

De boel afstellen:

Natuurlijk moet de boel afgesteld worden. Dit kun je het beste doen door een kroonsteentje te pakken en
hier de pootjes van de condensator('s) in te steken. Je moet als je minder hard wil gewoon + bij + doen en - bij -

Rond de 3uF beginnen. En dan met 1uF omhoog of omlaag en als je wilt nog fine-tunen of stotteren eruit halen met tiende.

Omdat de condensators zo verschrikkelijk klein zijn kun
je ze makkelijk ergens wegstoppen

Stap 6:

Nu de boel nog netjes afwerken je je schakelaar ergens plaatsen. Als je de stappen goed opvolgt en beetje logisch nadenkt, kan er niets foutgaan.

Ga geen topics over stotteren of afstellen van deze Faq openen. Om dit af te stellen en het stotteren eruit te krijgen moet je gewoon wat afstellen en proberen.
Je kan er zelf voor kiezen waar je een schakelaar plaats en hoe je het afwerkt.

Deze FAQ komt oorspronkelijk van www.brommerforum.com. MaartenHonda heeft hier toestemming voor gegeven om het hier te plaatsen, dus ev. fouten zijn niet door mij gemaakt.

Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved