Brommerforum.nl - Print: FAQ artikel


FAQ artikel: 'Puch cilinder op je tomos bouwen'
Geschreven door PraatPaal (UserID 3642)
Geplaatst op 30-10-2005 16:50

Zoals velen wel weten, komen de bevestegingen en de slag van puchjes overeen met die van een Tomos, netals die van een kreidler/zudapp met die van een puch en dus ook tomos, maar deze FAQ gaat over een niet membraam puch cilnder op je tomos:

Een puch cilinder op je tomos zetten is een eitje.
Alleen je blijft met een probleem zitten, namelijk het spruitstuk.

Als je een orgineel spruistuk van puch gebruikt, heb je een spruistuk met een hoek van 90 graden, waardoor je het spruitstuk alleen maar "verkeerd om" kan monteren. Anders steekt je spruitstuk zo dicht op je blok dat er geen carberateur meer bij kan.
De enige optie is dus het andersom monteren van het spruitstuk.

Maar dan komt je spruistuk te hoog en past er geen carberateur meer onder je frame, en sommige carberateurs werken niet over een bepaalde hoek omdat de vlotter dan niet goed hangt. Dus dit gaat niet werken.

Nadat de cilinder een tijd op me kamer gelegen heeft en niemand hem wilde kopen, en ik mijnbormmertje moest laten lopen omdat milan zondag naar mij toe komt om de meeting spot (zie meeting forum ) te bekijken. Toen heb ik een 2 bouts spruitstuk vaneen ei cilinder gepakt en ben ik het een en ander gaan tekenen en meten.

Deze FAQ staat dus in hoe ik erachter ben gekomen dat het zeker paste voordat ik in min enige 2 bouts spruitstuk ging slijpen.

Dan nu wat jullie moeten doen om je spruitstuk aan te passen :

1.Neem een dremel of ander slijptuig en gebruik een slijpschijfje:



2.Klem dan het spruitstuk zo tussen de bankschroef of workmate:


3.In deze hoek ga je slijpen:


4Eerst een "snee" erin en dan afwerken maar:


5.Mooi afgewerkt:


LET OP! het materiaal van het sprusituk is erg zacht , mijn dremelging er doorheen als een mes doorde boter, MAAR HET SPRUISTUK WORD ERG HEET!


6.Het spruistuk past met alleen boutjes niet goed. Kijk maar:



7.Maar met M7 ringetjes wel:


8.Op de foto zie je een pakking dat is deze, een aangepaste puch pakking:
[img]http://www.brommer-forum.nl/faq/171/8.jpg

Het spruistuk is nu dus passend:



Hier ook mijn (nieuwe K-star) 70cc puch cilinderkop:


En mijn 70cc zuiger, met 36 pen12 pistonpen en een tomos/puch/derbi/honda naaldlager


Dan nu alles moteren op je tomos, dat gaat zoals normaal met een tomos cilinder, alleen werkte bij mj 1 cilinderbout tegen bij het moteren van de cilinderkop.

1.Zuiger erop:


2.Dan de cilinder over de zuiger heen schuiven:


3.Hier de cilinderkop en carberateur er ook op, let erop dat je carberateur iets hogerkomt als normaal:


Vanaf hier is de faq van HellRacer_89 gebruikt!

Ik behandel nu het aanpassen vd uitlaat. Mijn proma gp heb ik zo aangepast, dat deze op een puch cil aangesloten kan worden die op een tomos zit.

Ori maten:
24mm dik, 35 cm lang.
mijn maten:
28mm dik en 29 cm lang.
Hierdoor is de uitlaat hoogtoeriger geworden, maar een stuk beter.

Ik heb als eerst de originele bocht eraf geslepen, precies voor de diffuser begint. Vervolgens heb ik de diffuser zo uitgeslepen dat er een 28mm bocht in past.

De bocht is simpel te maken, je gaat naar een sanitairwinkel en koopt 2 X 1 meter 28mm cv-buis. Vraag of ze het buigen voor je, eentje met een bocht van 90 graden, en eentje met een bocht van 35 graden. Slijp ze thuis zo opmaat dat alles vloeiend verloopt, dat werkt het beste.

De flens was een ori proma gp flens, die heb ik vd bocht afgeslepen en opgefreest naar 28mm.

Als je nou zelf niet kan lassen, bel een metaalbedrijf of ze het voor je willen lassen. Het zijn 3 lassen en je betaalt er niet veel voor. LET OP: het moet wel TIG gelast worden. Het kostte mij 10 euro.

Foto



Spruitstuk

De inlaat van een puch ligt normaal ook horizontaal, en op de tomos komt die dus onder een hoek van +- 45 graden te liggen.

Ik heb de linker koelrib eraf gehaald, zodat ik een ander spruitstuk kon monteren. Hier is qua koeling niet veel van te merken. Vervolgens heb ik een ori spruitstuk van een minarelli horizontaal motor aangepast, de maten afgetekend en weer bewerkt met de ijzerzaag.





gebruik een inschuif carb, bijv een 19mm dellorto phbg en afstellen maar.

Ik reed met overtoeren 80km per uur, schakelde bij de 30km per uur. Gas geven was wheelie.
Je kunt met goeie afstelling makkelijk 90 hiermee halen!

succes, ik ben niet verantwoordelijk voor eventuele schade.

Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved