Brommerforum.nl - Print: FAQ artikel


FAQ artikel: 'Membraan op puchcarter'
Geschreven door Bastien (UserID 8185)
Geplaatst op 22-4-2005 9:01

Goed, omdat er genoeg mensen zijn die dit willen maken geef ik mijn gevonden informatie toch maar vrij, eigenlijk stom om dat zo weg te geven, maargoed. Beetje ego?stisch om het voor me te houden.

Benodigdheden:
  • Een slijptol + doorslijpschijf
  • Een dremel met hardmetaalfreesje.
  • Een boormachine + boor
  • Handschoenen
  • Veiligheidsbril
  • Figuurzaag met ijzerzaagjes
  • Metalen plaatjes of messen om te kunnen boetseren
  • een schoteltje lauw water
  • een 4kleps membraan van malossie (voor op de polini cilinder) of een dr-kit van peugeot (voor 36? te koop op 50cc.nl)
  • Een stel goede carters

    En de gouden tip: bizon permanent repair 'universal.' oftewel een 2 componenten epoxystick. Gewoon te koop bij de praxis voor 5?

    Werkwijze:
    Goed, om te beginnen hebben we dus 2 goede carters nodig. Deze dienen eerst aangevallen te worden met de slijptol, om het gebied boven de krukas op het bovenste carterdeel vrij te maken. Slijp dus alle overbodige uitstekende hoeken weg. Tot je ongeveer dit resultaat hebt:

    Vervolgens moeten we gaan bepalen waar we het gat gaan maken waar je het huis van het membraan op monteert. Hierbij moet je rekening houden met de bevestiging van je blok, oftewel het hele goedje moet na montage nog wel tussen je frame en blok passen. Verder moeten we gaan kijken waar het gat ongeveer moet komen: wil je het een beetje naar voren toe hebben, richting cilinder? Of toch meer naar achteren? Na wat gepraat met anderen op MSN heb ik gekozen om het gat zo ver mogelijk naar achter te zetten, oftewel het gat boven het bigendlager (tussen krukaswangen) te plaatsen wanneer je zuiger in ODP (onderste dode punt) staat. Mijn theorie hierachter is dat wanner de zuiger achterin staat en weer terug gaat richting verbrandingskamer d?n het carter opnieuw gevuld dient te worden met nieuw mengsel. Zo gaat het in praktijk bij een originele setup ook, dus laten we deze cyclus niet verstoren.

    Goed, we weten nu waar het gat moet komen, en kunnen het gaan aftekenen (aan de onderkant van het carter) hou daarbij het gat van je membraanhuis aan! Maak het niet groter want dan wordt het voor je cilinder alleen maar lastiger om het carter te kunnen vullen met nieuw mengsel omdat de druk afneemt.
    Nu we weten waar het gat dient te komen gaan we eerst het vulstuk tussen het membraanhuis en het ronde gedeelte van het carter maken. Nu komt de expoxy stick aan bod. Wat we eerst gaan doen is bekijken hoe groot de vulplaat moet worden. Dus we pakken het membraanhuis erbij en meten op hoe groot het aansluitgedeelte van het membraanhuis is, en dus hoe groot de vulplaat moet worden. Tevens moeten we bekijken hoe hoog de vulplaat moet worden om ervoor te zorgen dat de membraankleppen de krukaswangen niet raken. Goed, nu we de maten van het vulstuk weten kunnen we de exposy aan gaan brengen. eerst nog even het carter een beetje opruwen en natuurlijk even ontvetten.

    Tip: zorg dat je een schaaltje lauw water bij de hand hebt. Want dit spul kun je net als bij kleien heerlijk glad krijgen door met wat water op je vinger het glad te strijken.

    Goed. Doe nu eerst even handschoenen aan, snij een stuk van de epoxystick af en start met kneden. Klei het daarna gewoon op het carter en boetseer met wat handige voorwerpen (messen, metalen plaatjes oid) een blok die in oppervlakte overeen komt met het aansluitgedeelte van het membraanhuis en die hoog genoeg is op de membraankleppen de krukaswangen n?t niet te laten raken. (wat je dus laagje voor laagje kan doen) druk nadat je de laatste laag erop doet even je membraanhuis (dat je vantevoren heel even nat hebt gemaakt) zachtjes bovenop het vulblokje en 'teken' zo af waar het gat moet komen waar de membraankleppen in moeten gaan vallen.
    Laat het geheel een dag of 2 goed uitharden op kamertemperatuur.

    Vervolgens gaan we het middelste materiaal van de vulplaat dat je aangegeven hebt door bij de laatste laag het membraanhuis even op het vulblokje te drukken weghalen. Ik heb dit gedaan door te beginnen met het boren van een klein gaatje in het midden. En vervolgens de rest weg te zagen met en figuurzaag + metaalzaagjes. Vervolgens even afwerken met wat handvijlen of als je sneller wilt werken met een tremel.

    Het ziet er nu dan ongeveer zo uit:

    Goed, nu dit gelukt is moeten we nog een manier gaan zoeken om het membraangebeuren te kunnen monteren op de vulplaat. Aangezien de epoxy redelijk zacht is kan je er denk ik geen schroefdraad in tappen. (ik heb het iig niet geprobeerd) dus ik heb gekozen om er tabeindjes in te maken. Gewoon een kwestie van gaatjes boren, alles goed ontvetten en de tapeindjes met dezelfde geknede epoxystick monteren.

    Zo dus:


    Vervolgens moertjes zoeken die op de tapeindjes passen. Ik heb deze een stukje ingezaagd zodat ik deze vast kon zetten met een schroevendraaiertje. We kunnen het huis nu dus monteren om te kijken of alles past.


    Daarna de rest van het membraangebeuren gaan monteren.
    Natuurlijk nog even een pakkinkje knippen.

    Tip: Gebruik gewoon het materiaal van een melkpak.



    Daarna alles netjes in elkaar schroeven tot het eindresultaat bereikt is.

    Als laatste nog de inlaatpoort van je cilinder afdekken met een metalen plaatje en je testrit kan beginnen.

    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved