Brommerforum.nl - Print: FAQ artikel


FAQ artikel: 'Waterpomp op Honda MT5'
Geschreven door koen-z (UserID 1675)
Geplaatst op 18-4-2005 13:08

In dit artikel beschrijf ik hoe je een Minarelli waterpomp op je Honda MT5 (met Zeta cilinder) kunt bouwen.

Ik geef hier een beetje richtlijnen hoe jij het zou kunnen doen want zo moeilijk is het niet en het komt nie op de 10e millimeter aan.

Benodigdheden:
  • Een kompleet minarelli waterpomp huis (dus ook die grote ronde kap)
  • Gereedschap als een vreesje, boortjes en dergelijke
  • Een paar m6 tapeindes (stuk of 6 van ongeveer 8 cm.)
  • Een paar m6 moertjes.
  • Een een stukje benzine slang ofzo (iets dat van rubber is en om de boutjes kan)


    Werkwijze:
    We gaan eerst de pomp onder handen nemen, het is de bedoeling dat het hart van de pomp eraf gaat want de rest heb je niet meer nodig. Dat hart slijp je er eerst grofweg uit, zodat je de tapeindes van het pompje niet raakt. Daarna kan je dat altijd nog bijwerken wat jij wil.


    Als je dat gedaan hebt gaan we het midden van het vliegwielkapje zoeken zodat je een gat kan maken. Dat doe je door bij voorbeeld twee tapeindjes in die gaatjes van je vliegwiel te doen. Vervolgens daar een beetje vet of iets dergelijks op smeren zodat je later 2 puntjes in je Honda kap kan zien.

    Dan zoek je het midden van die puntjes en daar komt je asje. Boor daar een gaatje net zo dik al je asje

    Kijk daarna of het pompje al aardig wil passen.

    Dan haal je de boutjes uit de pomp die op de hoeken zitten, als die tapeind niet doorloopt, moet je hem voorzichtig doorboren vanaf de andere kant. Het is de bedoeling dat die m6 tapeindes daar in moeten zodat je ze vast kan zetten op de kap. Daar moet je ook gaatjes voor
    boren uiteraard. Gewoon aan beide kanten vast zetten met moertjes.

    Dus dan heb je die 3 tapeindes in je Honda-kap, daarna doe je daarboven nog 3 moertjes die je gebruikt om hem in hoogte te stellen. Vervolgens de pomp erop doen, en weer 3 moertjes
    erop.



    Nu draai je hem om, en doe je dat plastic ronde ding met gaatjes op dat asje (dat is voor je aandrijving). Als je mazzel hebt komen de tapeindes in je vliegwiel aardig over een met de gaatjes van het aandrijf plaatje. Anders moet je die zelf boren en tappen.
    De tapeindens in je vliegwiel drijven het aandrijfplaatje aan. Daar heb ik zelf rubbertje op zitten, je kan ze ook
    helemaal glad maken (schroefdraad weg) zodat het niet slijt.

    Vervolgens ga je de pomp een beetje in hoogte stellen, zorg dat alles goed vast zit. Als het goed is pompt het dan

    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved