Brommerforum.nl - Print: FAQ artikel


FAQ artikel: 'Brommer laten keuren als motor'
Geschreven door Vatos Locos (UserID 421)
Geplaatst op 24-3-2005 19:33

Ok nu ik zelf bezig ben om een Honda CRM 75 tekeuren als motor,
Daarbij kom je bij de volgende problemen terecht.
Je koopt je Duitse brommer met papieren, no problem aanmelden en afspraak maken bij de RDW.

Heb je geen papieren bij je brommer dan wordt het wat lastiger, dan ga je zoeken op het internet. En je vindt bijna geen info dan zelf maar aan de slag.

Teneerste vang je wel wat op over het TUV. TUV is een keurings instantie, die van origine Duits is. De TUV keurt echt alles: speelgoed, gereedschap, witgoed apparatuur, etc. Ze voeren ook de soort APK keuringen uit in Duitsland, en uiteraad ook voor motoren, mokicks, etc.

De TUV zegt dat je een aantal dingen nodig hebt:

Quote:
U kunt via ons een Duitse Fahrzeugbrief verkrijgen, die u daarna bij de RDW kunt laten omzetten naar een Nederlands kenteken.

Er zijn dan een aantal zaken noodzakelijk:
  • inkooprekening als eigendomsbewijs
  • KBA-uitkomst.


    Er zijn nog verdere gegevens noodzakelijk of via Honda of via ons.

    Daarvoor hebben we nodig:
    Meerdere technische gegevens over het voertuig, zoals: typeplaatje, motortype, bandenmaat etc.



  • De kba uitkomst kun je aanvragen via Duitsland.
    Op de website http://www.kba.de download je het KBA-uitkomst formulier. Die vul je in met gegevens van je brommer bouwjaar etc etc etc.
    Dat stuur je op naar het hoofdkantoor in Flensburg dat op de site staat vermeldt.

    De verwerking kost wel EUR 10,20. Binnen een maand krijg jij je Duitse Fahrzeugbrief die je bij de RDW kan laten zien. Daarmee toon je aan dat hij in Duitsland gekeurd is en gereden heeft.
    Dan heb je dus nog de aankoopbon nodig, van degene waarvan je de brommer/motor hebt gekocht. Het beste is een aankoopbon van een handelaar of de Duitser waarvan je hem hebt gekocht.
    Dan heb je dus ook nog de technische gegevens nodig van Honda zelf. Dat noemt men bij Honda een datasheet. Op die datasheet staat onderandere de clinder inhoud en maximale belasting. Voor dit document kun je terecht bij Thomas.Range@honda-eu.com. Hij is de Duitse contact persoon die kan nagaan of je brommer origineel is geimporteerd in Duitsland. Gij verschaft dan ook de nodige informatie overj je brommer en dat is geheel kosteloos.

    De keuring bij de rdw zelf kost EUR 95. Daarbij komen nog de kosten van de kentekenplaat a EUR 7,50.

    Tot zover ben ik gekomen. Dit verhaal gaat alleen op voor Duiste Honda's, zoals MT8 MB8 MBX, NS1, MTX-r, MTX-r2, etc.
    Heb je nog vragen stel ze gerust. Ik heb net mijn TUV papieren op de post gedaan. Nu dus afwachten...

    aanverwante links
    http://www.honda.de
    http://www.tuev-nord.nl/Keuringsaanvraag.htm
    http://www.kba.de
    http://www.rdw.nl

    Dit verhaal gaat overigens niet op voor originele Nederlandse brommers. Dan is het verhaal in het kort: importeren in Duitsland, met bewijs op papier dat het een nl brommer was. Dan in Duitsland opvoeren, laten keuren als motor, en weer uitvoeren. In Nederland dan weer keuren bij de RDW. Kostbare zaak dus.

    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved