Brommerforum.nl - Print: Info artikel


Info artikel: 'BMEP berekenen'
Geschreven door YAMAHAFREAK (UserID 1224)
Geplaatst op 22-2-2004 18:25

Ik heb diverse formuletjes ff in dit FAQtje gepropt. Er staan formules voor berekenen van de BMEP voor tweetakt en viertakt in. Ook staan er gerelateerde zaken in (omrekeningsfactoren en formule voor berekenen cilinderinhoud).

Allereerst wil ik ff duidelijk maken wat de Gemiddelde Effectieve Druk is. Er zijn toch een hoop mensen die dat niet weten en het is best leuk om te weten.

De Gemiddelde Effectieve Druk is het gemiddelde van de drukken tijdens compressie en arbeid.
Deze druk wordt bepaald door de hoeveelheid gas in de cilinder en is dan ook maximaal als de maximale hoeveelheid gas aangezogen wordt (de motor dus optimaal functioneerd). Bij dit toerental heb je ook het maximum koppel (de krommes voor koppel en Gemiddelde Effectieve Druk hebben dezelfde vorm).
De Gemiddelde Effectieve Druk is ook een maat voor de mate waarin de motor opgevoerd is.
Een racemotor heeft bijvoorbeeld een druk van +/- 11 Bar en een Enduro motor slechts +/-7 Bar
Voor een gewoon, goed rijdbare brommer die niet al te veel toeren maakt zal een druk van 8 Bar ruim voldoende zijn. Verder gaan als 9 Bar is trouwens onverstandig als je niet wilt dat je powerband (toerenbereik waarin je bruikbaar vermogen hebt) smal wordt. Bovendien zou je dan nog wel eens een 5 of 6bak nodig kunnen hebben
TIP: bereken eerst de BMEP van je brommer zoals ie standaard is. Dan heb je wat vergelijkingsmateriaal.

Voor het berekenen van de Gemiddelde Effectieve Druk (BMEP) gebruiken we de volgende formules.

BMEP volgens mijn schoolboek (tweetakt en viertakt):
Pe = T x 2 x pi x n = pe,gem x Vs x n x i
'i' is een variabele die afhangt van het motortype. Bij een tweetakt hoort de waarde '1' en bij een viertakt hoort de waarde '0,5'.

Hieruit volgt:
=> pe,gem = (T x 2 x pi x n) / (Vs x n x i)
=> pe,gem = Pe / (Vs x n x i)

Pe is Vermogen in W(att)
T is Koppel in Nm (newton meter)
pe,gem (BMEP) is Druk in Pa(scal)
Vs is Cilinderinhoud in m3 (kubieke meter)
n is Toerental in Hz (Hertz, omwentelingen per seconde)

BMEP voor tweetakt volgens Mr. A. Graham Bell:
BMEP = (P x 6500) / (L x tpm)
Waarin:
P is Vermogen in pk
L is Cilinderinhoud in liter
tpm is Toerental in omwentelingen per minuut
BMEP is Druk in psi

BMEP voor tweetakt volgens Dr. Gordon Blair:
BMEP = (600.000 x P) / (L x tpm)
P is Vermogen in kW
L is Cilinderinhoud in cc
tpm is Toerental in omwentelingen per minuut
BMEP is Druk in Bar

BMEP voor viertakt:
BMEP = (P x 13000) / (L x tpm)
P is Vermogen in pk
L is Cilinderinhoud in liter
tpm is Toerental in omwentelingen per minuut
BMEP is Druk in psi

Omrekenen van waardes:
  • Pascal kun je omrekenen naar Bar. Dit gaat als volgt: Pa / 100.000 = 1 Bar
  • psi kun je omrekenen naar Bar. Dit gaat als volgt: psi / 14,54 = 1 Bar
  • Watt?s kun je omrekenen naar pk?s en kilowatts:
    1 kW = 1000W
    1 pk = 746W = 0,746 kW
    1 kW = 1340W = 1,34 pk
  • Van omwentelingen per minuut (tpm) naar omwentelingen per seconde (Hz):
    tpm / 60 = Hz
  • Van koppel (T, in Nm) naar vermogen (P, in W) bij hetzelfde toerental:
    P = T x 2 x pi x n
    Uiteraard kun je deze ook omdraaien:
    T = P / (2 x pi x n)

    Berekening cilinderinhoud:
    Cilinderinhoud = (boring2 x pi) / (4 x slag)
  • In m3: boring en slag in meters gebruiken.
  • In liters: boring en slag in decimeters gebruiken.
  • In cc (cm3): boring en slag in centimeters gebruiken.

    Hou wel in de gaten dat je als je de cilinderinhoud in een BMEP formule invult, je de totale cilinderinhoud van het blok moet nemen. Dus alle cilinders bij elkaar opgeteld (gaat niet echt op voor brommers maar goed... :P)

    Veel plezier ermee!

    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved