Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Nieuws - Yamaha ontwikkeld CVT transmissie voor enduro motoren

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 768 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
Geplaatst door: Royal Club - 3-7-2008 20:21 uur | Gesubmit door: bart de scootergek | Bron: motornieuws.nl

Yamaha ontwikkelt een CVT (constant variabele transmissie) versie voor haar enduro motorfietsen. Dit blijkt uit een recente patent aanvraag bij de United States Patent and Trademark Office. CVT is een afkorting van Continu Variabele Transmissie en is een verzamelnaam voor diverse systemen van krachtsoverdracht die een traploze variatie tussen het ingangs- en uitgangstoerental mogelijk maken. De CVT zorgt voor een vloeiende en effectieve krachtsoverdracht, is betrouwbaarder dan een conventionele versnellingsbak en zorgt voor een lager brandstofgebruik. De vloeiende krachtsoverdracht zorgt voor meer grip bij glibberige off-road situaties vooral bij toepassing van een elektronisch management systeem. Het grootste voordeel van de CVT is dat de motor altijd in het maximale koppelgebied kan opereren en daardoor een vloeiende gelijkmatige acceleratie van stilstand tot topsnelheid verzekerd. Doordat er geen pieken en dalen in het koppel zijn zal de motor betrouwbaar aanvoelen en daardoor makkelijker te berijden zijn. Door deze nieuwe ontwikkelingen bestaat er geen twijfel dat nieuwe Yamaha modellen de komende jaren flink zullen evolueren.

Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Spookrijder100 4-7-2008 12:03 Print reply

Posts: 2227
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: b e r t
Ben zeer benieuwd naar het verlies van zo'n bak. Zal wel minstens 10% zijn. Loopt nooit zo soepel als tandwiel op tandwiel. Anders hadden ze het ook wel op racers geïntroduceerd.

Krijgen die naast scooters ook al zo'n eentonig kutgeluid.

das wel het grootste nadeel... het mooie optrekkende motorgeluid is weg.. 1toon is net als bij scooters kut en zeer irritant
 
Matthijsar50 4-7-2008 13:58 Print reply

Posts: 1029
en dan ook nog met overschakelen erbij dat klinkt erg verrot denk ik... voor de beunhazen onder ons die ook het CVT willen.. gewoon je koppelingskabel wat strakker zetten:P heb je ook hetzelfde hahahaha..
 
Peugeot 106 rallye ph2!
- Kevin - 4-7-2008 15:49 Print reply

Posts: 8086
Dit heeft al bestaan in de formule 1, het is toen verbannen omdat de formule 1 auto's op een gegeven moment te snel werden .
 
ikkejw 4-7-2008 16:02 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tha scooterkiller
[...]

das wel het grootste nadeel... het mooie optrekkende motorgeluid is weg.. 1toon is net als bij scooters kut en zeer irritant



waarom denk je dat ze in de cross nu met 4takt rijden? niet alleen vanwege de soepele powerband hoor.. ook omdat het publiek het mooier vindt klinken
 
Preserve nature - Always wear a helmet
john deere powerrr 4-7-2008 19:03 Print reply
Posts: 1211
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Fantic303trial type2
jammer, schakelen is een kunst, en een deel van de sport.
Hiermee zou je weer een factor uit je machine halen die ervoor zorgt dat iemand wint of verliest.
wanneer komen de motoren met 2x2 , en traction control enzo?...
Zodat IEDEREEN kan winnen. Wat zou dat toch leuk zijn

edit: @ royal.
Enduro is een tamme crosser met kenteken
(daar komt het op neer tenminste:P)

Dit bericht is gewijzigd door Fantic303trial type2 op 3-7-2008 om 23:51 uur.





als jij weleens parijs dakar keek dan weet je dat er al 2x2 bestaat en tractioncontrol zou er ook alwel zijn or op een of andere motor
 
zwarte crosser bromfietsklasse # 189
Niek de Wildt 4-7-2008 19:10 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: giel buijs
[...]





als jij weleens parijs dakar keek dan weet je dat er al 2x2 bestaat en tractioncontrol zou er ook alwel zijn or op een of andere motor


parijs dakar bestaat niet meer, dus moeilijk te bekijken


mijn oom die al 2x heeft meegedaan aan dakar (waarvan hij 1 keer 8ste is geworden) en de laatste keer voor nix naar portugal was gevlogen.

hij heeft nu ipv parijs dakar (9000km) meegedaan trans-orientale race van st. petersburg naar peking 12000km
EN IS 3rde geworden!!


 
Niek de Wildt 4-7-2008 19:29 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Schuurman
[...]


nietwaar, bij een nuvinci moet je zelf nog aan het handvat draaien. deze versnellingsbak doet het (volgens mij) helemaal automatisch


klopt, maar is ook dmv een electro magneetje te doen uiteraard.

en ik weet niet of dat bij serieuze vermogens gaat werken aangezien het gewoon een metalen kogel is die een metalen'huis' moet meenemen (ze hadden al problemen om te zorgen dat hij hierbij niet slipte, en hebben zoon speciale soort olie ontwikkeld, want het moest natuurlijk ook smeren, maar dus ook stroef zijn)
stond in een artikeltje in de krant toen.

 
supermotaaah 4-7-2008 19:29 Print reply
Posts: 3082
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: giel buijs
[...]





als jij weleens parijs dakar keek dan weet je dat er al 2x2 bestaat en tractioncontrol zou er ook alwel zijn or op een of andere motor


De Honda Christine AWD

Dit bericht is gewijzigd door supermotaaah op 4-7-2008 om 19:30 uur.
 
:|
johankreidlerman 5-7-2008 18:12 Print reply

Posts: 3693
net als somige trekkers ook hebben , toch ?
 
Ik wil geen geert, ik wil iets Wilders :P
Torque 5-7-2008 19:36 Print reply

Posts: 736
hier een scooter ZONDER vario

http://www.youtube.com/watch?v=VvHxUGFtLE4
 
gaat ie dat zeggen
john deere powerrr 5-7-2008 19:39 Print reply
Posts: 1211
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


parijs dakar bestaat niet meer, dus moeilijk te bekijken


mijn oom die al 2x heeft meegedaan aan dakar (waarvan hij 1 keer 8ste is geworden) en de laatste keer voor nix naar portugal was gevlogen.

hij heeft nu ipv parijs dakar (9000km) meegedaan trans-orientale race van st. petersburg naar peking 12000km
EN IS 3rde geworden!!





ik zeg niet voor niets keek weet ook wel dat tie niet bestaat. en euhm geloof je noui dat e rmotor met 2x2 zijn ? of ga je dat ook nog ontkennen als ervaren parijs dakar neefje van een rijder ofzo
 
zwarte crosser bromfietsklasse # 189
john deere powerrr 5-7-2008 19:39 Print reply
Posts: 1211
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: afca-j
hier een scooter ZONDER vario

http://www.youtube.com/watch?v=VvHxUGFtLE4



heb ik aleens gezien ja gaat best hard
 
zwarte crosser bromfietsklasse # 189
Derbi-Olaf 5-7-2008 19:48 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
[...]


Dat lijkt me dan weer niet hoor, er zijn méér factoren toch?


[...]



Gelukkig hebben ze tòch naar je geluisterd uiteindelijk


dat is waar, maar motorrijden gaat voor mij om het geheel
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Bart-Derbi 5-7-2008 21:09 Print reply

Posts: 6497
O, leuk.
 
b e r t 6-7-2008 15:28 Print reply

Posts: 1855
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
[...]



waarom denk je dat ze in de cross nu met 4takt rijden? niet alleen vanwege de soepele powerband hoor.. ook omdat het publiek het mooier vindt klinken



lijkt me niet, het gaat ze puur om prestaties. Ook gaan de reglementen nu naar 4takt toe omdat we met zn alle toegeven aan die mensen die zich druk maken om een gaatje in de ozonlaag. Het publiek heeft hier weinig mee te maken.

edit: en ik weet niet of het publiek 4takt wel mooier vind. Er zijn er ook zat die het 2takt geluidje prachtig vinden.

Dit bericht is gewijzigd door b e r t op 6-7-2008 om 15:29 uur.
 
-simon- 11-7-2008 21:44 Print reply

Posts: 8211
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: giel buijs
[...]



ik zeg niet voor niets keek weet ook wel dat tie niet bestaat. en euhm geloof je noui dat e rmotor met 2x2 zijn ? of ga je dat ook nog ontkennen als ervaren parijs dakar neefje van een rijder ofzo


yamaha had bij de dakar al een paar jaar ook voorwiel aandrijving erbij. dat was een hydraulisch systeem.

en traction control bestaat ook al dat gebruiken ze ook in de moto gp.


 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
RowdyCross 19-7-2008 23:01 Print reply

Posts: 3211
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: simon16
[...]


yamaha had bij de dakar al een paar jaar ook voorwiel aandrijving erbij. dat was een hydraulisch systeem.

en traction control bestaat ook al dat gebruiken ze ook in de moto gp.





En op elke moderne motor.
Abs, traction control weet ik veel wat.
 
sloms heub ick lest ven eun bietje typityvus
Martijn II - Forum en Sales Moderator 20-7-2008 17:33 Print reply

Posts: 9841
wat een gelul hier...
als je 100 jaar geleden had geleefd zei je "flikker op met je elektrische treinen en je dieselmotoren, ik wil kolen stoken in mn trein"...

boeiend of je moet schakelen of niet ...de cross gaat toch om de prestatie van de rijder icm machine, niet hoe je het jezelf het moeilijkst maakt...

in de F1 rijdt de auto ook al bijna zelf en dat proberen ze nog een beetje tegen te gaan.

mooie ontwikkeling..minder leuk idd..maar over 10 jaar weet niemand meer beter.

maargoed..yamaha had ook voorwielaandrijving op de motor gebouwd en daar hoor je ook geen zak meer van.

ik denk dat ze sowieso niet zo heel veel tijd meer willen steken in het ontwikkelen van verbrandingsmotoren, want je krijgt de efficientie toch nooit boven de 45% ofzo... en over 10 jaar is het toch de bedoeling dat we elektrisch oid rijden... waarom zou je dan nog geld erinstoppen...

 
Too cool for school!

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved