Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Nieuws - Yamaha ontwikkeld CVT transmissie voor enduro motoren

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 799 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
Geplaatst door: Royal Club - 3-7-2008 20:21 uur | Gesubmit door: bart de scootergek | Bron: motornieuws.nl

Yamaha ontwikkelt een CVT (constant variabele transmissie) versie voor haar enduro motorfietsen. Dit blijkt uit een recente patent aanvraag bij de United States Patent and Trademark Office. CVT is een afkorting van Continu Variabele Transmissie en is een verzamelnaam voor diverse systemen van krachtsoverdracht die een traploze variatie tussen het ingangs- en uitgangstoerental mogelijk maken. De CVT zorgt voor een vloeiende en effectieve krachtsoverdracht, is betrouwbaarder dan een conventionele versnellingsbak en zorgt voor een lager brandstofgebruik. De vloeiende krachtsoverdracht zorgt voor meer grip bij glibberige off-road situaties vooral bij toepassing van een elektronisch management systeem. Het grootste voordeel van de CVT is dat de motor altijd in het maximale koppelgebied kan opereren en daardoor een vloeiende gelijkmatige acceleratie van stilstand tot topsnelheid verzekerd. Doordat er geen pieken en dalen in het koppel zijn zal de motor betrouwbaar aanvoelen en daardoor makkelijker te berijden zijn. Door deze nieuwe ontwikkelingen bestaat er geen twijfel dat nieuwe Yamaha modellen de komende jaren flink zullen evolueren.

Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

john deere powerrr 3-7-2008 20:24 Print reply
Posts: 1211
lijkt dit niet verdacht veel op een vario
 
zwarte crosser bromfietsklasse # 189
mcdronkz 3-7-2008 20:34 Print reply

Posts: 32777
Wat een slecht geschreven bericht zeg.
 
Makrolon 3-7-2008 20:35 Print reply

Posts: 6733
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: giel buijs
lijkt dit niet verdacht veel op een vario

Dat idee heb ik ook.
 
KTM 525 EXC Supermoto
mcdronkz 3-7-2008 20:36 Print reply

Posts: 32777
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: giel buijs
lijkt dit niet verdacht veel op een vario


Ja, maar dan voor enduro motoren. Lees de volgende keer voor de grap het bericht eens.
 
Niek de Wildt 3-7-2008 20:40 Print reply
Posts: 7168
gwn een vario alleen ipv het verschuiven van de poelies dmv rolletjes (centrifugale kracht) wordt het nu door een electromagneet gedaan


ik roep al jaren: waarom ze doen ze dit niet?



wel is er al in de rally een volvo geweest met een CVT systeem




Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mcdronkz
Wat een slecht geschreven bericht zeg.


wat is er mis mee?

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 3-7-2008 om 20:42 uur.


EDIT: misschien iets leuks voor voor een volgend nieuwsbericht:
variabele compressie


http://www.neoweb.nl...?topic=3671.msg13835
http://home.wanadoo..../Saab%20Techniek.htm

over dit soort dingen ga ik ook me profielwerkstuk houden

oa: conische zuiger/cilinder
2takt in de formule 1
variabele kleppen
variabele compressie dus
wankelmotor in racerij
overbrengingen in racerij (bijv CVT dus)


Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 3-7-2008 om 20:44 uur.
 
RXBaz 3-7-2008 20:43 Print reply

Posts: 1879
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: giel buijs
lijkt dit niet verdacht veel op een vario



ik dacht t zelfde, maar t is toch juist de sport om te vechten met versnellingen en grip... dit is in mijn ogen net zo gay als die future-cars systemen waarbij de computer rijdt en niet de persoon....


De reden dat ik meer met versnellingen heb dan automaten is dat je met versnellingen zelf kan bepalen wanneer je vermogen vrijkomt (net bij slippen koppeling) en met vario is t altijd gokken wann je wegrijd omdat ie eerst bepaald aantal toeren moet maken.

ben benieuwd hoe de crosswereld hierop reageert
 
I played poker with tarot cards once, i had a full house and three people died........motorrbw in the pocket
john deere powerrr 3-7-2008 20:47 Print reply
Posts: 1211
als ik die tekening eens bekijk rijd je gewoom met een yamaha r1 rond in het (kwa groote dan hee)
 
zwarte crosser bromfietsklasse # 189
Niek de Wildt 3-7-2008 20:48 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RXBaz
[...]



ik dacht t zelfde, maar t is toch juist de sport om te vechten met versnellingen en grip... dit is in mijn ogen net zo gay als die future-cars systemen waarbij de computer rijdt en niet de persoon....


De reden dat ik meer met versnellingen heb dan automaten is dat je met versnellingen zelf kan bepalen wanneer je vermogen vrijkomt (net bij slippen koppeling) en met vario is t altijd gokken wann je wegrijd omdat ie eerst bepaald aantal toeren moet maken.

ben benieuwd hoe de crosswereld hierop reageert


een vario ook in mijn ogen minder leuk

maar het heeft wel grote voordelen

zeker bij een 2takt waarbij de grootste vermogens over een smal gebied liggen waarbij een CVT die steeds hetzelfde toerental kan aanhouden goed van pas komt.

daarom trekt een 10pk 10nm scooter vaak een 10pk 10nm schakel (met in dit voorbeeld echt precies dezelfde vermogenscurve)
vaak een schakel eruit, omdat je moet schakelen (wat tijd kost) en vaak net onder of net boven het ideale toerental ligt

 
RXBaz 3-7-2008 20:51 Print reply

Posts: 1879
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


een vario ook in mijn ogen minder leuk

maar het heeft wel grote voordelen

zeker bij een 2takt waarbij de grootste vermogens over een smal gebied liggen waarbij een CVT die steeds hetzelfde toerental kan aanhouden goed van pas komt.

daarom trekt een 10pk 10nm scooter vaak een 10pk 10nm schakel (met in dit voorbeeld echt precies dezelfde vermogenscurve)
vaak een schakel eruit, omdat je moet schakelen (wat tijd kost) en vaak net onder of net boven het ideale toerental ligt



I know de voordelen van automaten tov schakels, maar toch... het is niet leuk wann. alles al geregeld wordt wann je crosst je moet zelf beetje vechten om vooruit te komen en beetje mee spelen. dat was mijn punt een beetje
 
I played poker with tarot cards once, i had a full house and three people died........motorrbw in the pocket
RS 666 3-7-2008 21:39 Print reply

Posts: 1215
kan ook niet anders dan dat jij dit post hé keiji
 
Eat My Dust 3-7-2008 21:41 Print reply

Posts: 2562
vette shit ouwe
crossen met een vario.
 
Eat My Dust Reply`s altijd +4
mtx-motard 3-7-2008 22:05 Print reply

Posts: 14947
gewoon hetzelfde als een nuvinci versnellingsnaaf voor fietsen.

 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
VerteX 3-7-2008 22:06 Print reply

Posts: 1265
zou kicke zijn op de cr 500
 
4 Takt Krijg De Tering ik Rij Mengsmering !
-simon- 3-7-2008 22:22 Print reply

Posts: 8211
zal in begin wel wennen zijn maar als je er vort mee overweg kun zul je wel sneller zijn, maar je moet wel een hele andere rijstijl hebben dan. en je zult de toerenbegrenzers niet meer horen denk ik
ktm is er volgens mij ook al meer bezig of geweest.

Dit bericht is gewijzigd door simon16 op 3-7-2008 om 22:29 uur.
 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
Royal Club 3-7-2008 22:25 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: eat my dust
vette shit ouwe
crossen met een vario.


rendement is hoger, dusja.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
stephan777 3-7-2008 23:15 Print reply

Posts: 7259
ok we zullen ze zien!
 
Spookrijder100 3-7-2008 23:24 Print reply

Posts: 2227
voor enduro zou het wel chil zijn, voor wegmotoren is het toch een beetje de plezier van het rijden ontnemen
 
RowdyCross 3-7-2008 23:48 Print reply

Posts: 3211
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tha scooterkiller
voor enduro zou het wel chil zijn, voor wegmotoren is het toch een beetje de plezier van het rijden ontnemen



Gast lul niet, echt niet dat ik een crossmotor koop met een vario/automaat troep

als ik niet wou schakelen kocht ik wel een auto
leuk crossen hoor, not
 
sloms heub ick lest ven eun bietje typityvus
Royal Club 3-7-2008 23:48 Print reply

Posts: 60390
cross/ enduro, is verschil, langharige hippie
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Derbi-Olaf 3-7-2008 23:50 Print reply

Posts: 14999
jammer, schakelen is een kunst, en een deel van de sport.
Hiermee zou je weer een factor uit je machine halen die ervoor zorgt dat iemand wint of verliest.
wanneer komen de motoren met 2x2 , en traction control enzo?...
Zodat IEDEREEN kan winnen. Wat zou dat toch leuk zijn

edit: @ royal.
Enduro is een tamme crosser met kenteken
(daar komt het op neer tenminste:P)

Dit bericht is gewijzigd door Fantic303trial type2 op 3-7-2008 om 23:51 uur.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Henk-88 4-7-2008 0:31 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Fantic303trial type2
Zodat IEDEREEN kan winnen. Wat zou dat toch leuk zijn



Dat lijkt me dan weer niet hoor, er zijn méér factoren toch?


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
ik roep al jaren: waarom ze doen ze dit niet?




Gelukkig hebben ze tòch naar je geluisterd uiteindelijk
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
Arjan 2-Stroke 4-7-2008 9:45 Print reply

Posts: 595
jammer, lijkt wel vario dus helaas geen schakel.
 
Trekhaak FM 106.0MHz
bart de scootergek 4-7-2008 10:40 Print reply

Posts: 8916
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Arjan-50
jammer, lijkt wel vario dus helaas geen schakel.


Lijkt niet alleen vario, het is gewoon een variomatic systeem. Dus lekker met constant toerental optrekken, en als dat toerental het toerental van het topvermogen is ben je lekker sneller weg dan de buurman die de helft van de tijd buiten zijn powerband rijdt.

Dit bericht is gewijzigd door bart de scootergek op 4-7-2008 om 10:41 uur.
 
Honda RC-33
Schuurman 4-7-2008 11:04 Print reply

Posts: 659
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx-motard
gewoon hetzelfde als een nuvinci versnellingsnaaf voor fietsen.



nietwaar, bij een nuvinci moet je zelf nog aan het handvat draaien. deze versnellingsbak doet het (volgens mij) helemaal automatisch
 
b e r t 4-7-2008 11:10 Print reply

Posts: 1855
Ben zeer benieuwd naar het verlies van zo'n bak. Zal wel minstens 10% zijn. Loopt nooit zo soepel als tandwiel op tandwiel. Anders hadden ze het ook wel op racers geïntroduceerd.

Krijgen die naast scooters ook al zo'n eentonig kutgeluid.
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved