Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Nieuws - unieke variant op tweetaktmotor

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 632 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
Geplaatst door: Royal Club - 25-4-2008 21:49 uur | Bron: amt.nl

Is de tweetakt als krachtbron voor wegvoertuigen dood? Niet volgens de Poolse constructeur Synakiewiecz. Op basis van een klein proefmodel vroeg hij patent aan op zijn tweetaktmotor. En combineerde vervolgens vier daarvan tot de JJ2S X4. Daaromheen werd het prototype JJ2S X4 500 motorfiets gemaakt. Een prachtstuk...


Alleen al uit het feit dat geen aansprekende merknaam werd bedacht, of een verleidelijke typenaam, blijkt wel dat alles draait om de techniek. JJ2S staat voor de initialen van de uitvinder, met de 2 ertussen als aanduiding voor het tweetaktprincipe.
X4 slaat op de motoropbouw, een 500 cc viercilinder in X-opstelling. Een soort stermotor, mede mogelijk gemaakt door de bijzondere tweetaktconstructie.


Modelvliegtuigmotor
Blijkbaar werd Synakiewiecz geïnspireerd door de miniatuurtweetakten die gebruikt worden in de modelbouw. Zijn idee werkte hij eerst uit als een 6,5 cc motortje voor modelvliegtuigen. Vervolgens wilde hij bewijzen dat het op grotere schaal ook werkt, wat niet zonder meer vanzelfsprekend is.
Bij zijn tweetakt is het min of meer zo dat de zuiger stilstaat en de cilinder beweegt. Een zeer belangrijk element is dat de JJ2S niet aanzuigt via het carter, zoals gebruikelijk bij tweetakten. Hij heeft wel mengsmering nodig, voor de bewegende cilinderwand.




Omdat het cartervolume nu geen rol speelt, en de krukassmering geen probleem is, werd de X4-opstelling mogelijk. Daarvoor werd een bijzondere krukasopbouw gebruikt die een meneer Bakera uitdacht. Hypocycloïde, noemde hij het bewegingsprincipe.


Prachtig in eenvoud
We kunnen u slechts aanraden de animatievideo bij dit bericht aandachtig te bekijken. Dan ziet u hoe een borst aan de bewegende cilinderwand zorgt voor aanzuiging, via een Reed-membraanklep.
In de wand zitten poorten voor inlaat en uitlaat. Keurig wordt het mengsel in een kleine verbrandingskamer rondom een bougie geperst.
Een andere animatie laat zien hoe de 'hypocycloïde'-krukas drijfstangen overbodig maakt. De cilinderwanden van de JJ2S kunnen direct rechtstandig worden aangedreven.
Daarvan maakte Synakiewiecz een boxeropstelling, met twee cilinders tegenover elkaar. En over een kwart slag gedraaid nog twee, voor een enorm smalle viercilinder.


Op wielen gezet
De uniek smalle constructie van de X4 is geknipt voor tweewielers. Dus werd rond de JJ2S een motorfiets gebouwd. Die gebruikt het X4-blok als dragend deel. Eigenlijk is dus alleen maar voorop en achterop het motorblok een wiel geschroefd, plus een draagframe voor zitting en tank.


Het resultaat ziet er erg mooi uit. Hooguit ligt het zwaartepunt van het X4-blok wel wat hoog, waardoor deze motorfiets mogelijk niet zo vlot zal sturen.
Maar ach, wie maalt daarom bij zo'n exotische schoonheid. Het 500 cc blok zou liefst 110 kW bij 8000 t/min leveren. De voorbeeldig simpele opbouw leidt tot een totaalgewicht van maar 155 kg voor deze motorfiets. Volgens Synakiewiecz zou met injectie en elektronisch motormanagement probleemloos voldaan kunnen worden aan de geldende uitlaatgaseisen.

Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

stephan777 25-4-2008 23:57 Print reply

Posts: 7259
pfft laat het oude 2 takt gewoon.

maar als er geen andere oplossing is dan mara dit he.

en die motor op dta plaatjes is btw echt lelijk
 
rik hulkenberg 25-4-2008 23:59 Print reply

Posts: 10029
wat schieten ze hiermee op over een paar jaar word 2 takt toch verboden
wel vet idee dit
 
Sypie_Honda 26-4-2008 0:11 Print reply

Posts: 13830
wow echt heel erg mooi bedacht

je moet er maar op komen he.

die vent die snapt et wel
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
rubbert 26-4-2008 0:30 Print reply

Posts: 8825
leuk bedacht, maar het ontwerp heeft totaal geen toekomst
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
ikkejw 26-4-2008 1:10 Print reply

Posts: 9886
tof idee, maar heeft het eigenlijk wel nut? zijn er grote vermogenswinsten mee te behalen?

zoals ik het zie is dit gewoon een 2takt blok, maar dan met een heel ingewikkelde (dure!) zuiger, en wordt de functie van het carter overgedragen naar een deel van de cilinderkop.

voor de rest leuk bedacht ja, maar ik denk ook dat er weinig toekomst in zit.
 
Preserve nature - Always wear a helmet
Henk-88 26-4-2008 1:27 Print reply

Posts: 26703
Dat zijn toch de leukere gedachten


In de praktijk gebrecht..
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
RXBaz 26-4-2008 12:21 Print reply

Posts: 1879
die shit is echt dik. stoer ontwerp
 
I played poker with tarot cards once, i had a full house and three people died........motorrbw in the pocket
psychopatje 26-4-2008 15:08 Print reply

Posts: 5621
leuke ontwikkeling,t was trouwens een australier die die fiets had gemaakt en zichzelf doodreed
 
BF is tof! rijbewijs weer terug!!!!!!!!!
zwarte-beuner 26-4-2008 18:51 Print reply

Posts: 2651
Hoe zal het verbruik zijn.
wat zou de uitstoot fijnstof etc , zijn als dit minder is als een gewonen 2takt zou er wel toekomst in zitten.
En vermogen is gelijk of sneller langzamer?

Ik denk zelf dat dit net iets word als de wankel motor die ook in de mazda rx-7 dacht ik werd toegepast.

Maar het staat nog in zijn kinderschoenen. Beoordeel de dag ook niet voor het nacht is

Weet iamand trouwens of Foekema al vooruitgang heeft geboekt met zijn nieuwe 2takt?

Dit bericht is gewijzigd door dtr_fahrer op 26-4-2008 om 18:53 uur.
 
brommerloos
BSTS 26-4-2008 18:56 Print reply

Posts: 4241
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: dtr_fahrer
Hoe zal het verbruik zijn.
wat zou de uitstoot fijnstof etc , zijn als dit minder is als een gewonen 2takt zou er wel toekomst in zitten.
En vermogen is gelijk of sneller langzamer?

Ik denk zelf dat dit net iets word als de wankel motor die ook in de mazda rx-7 dacht ik werd toegepast.

Maar het staat nog in zijn kinderschoenen. Beoordeel de dag ook niet voor het nacht is

Weet iamand trouwens of Foekema al vooruitgang heeft geboekt met zijn nieuwe 2takt?

Dit bericht is gewijzigd door dtr_fahrer op 26-4-2008 om 18:53 uur.


die loopt al
 
sprintjah
crossgek - Forum en Sales Moderator 26-4-2008 18:58 Print reply

Posts: 10560
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: dtr_fahrer
Hoe zal het verbruik zijn.
wat zou de uitstoot fijnstof etc , zijn als dit minder is als een gewonen 2takt zou er wel toekomst in zitten.
En vermogen is gelijk of sneller langzamer?

Ik denk zelf dat dit net iets word als de wankel motor die ook in de mazda rx-7 dacht ik werd toegepast.

Maar het staat nog in zijn kinderschoenen. Beoordeel de dag ook niet voor het nacht is

Weet iamand trouwens of Foekema al vooruitgang heeft geboekt met zijn nieuwe 2takt?

Dit bericht is gewijzigd door dtr_fahrer op 26-4-2008 om 18:53 uur.


wankel wordt nogsteeds in rx8 geleverd..
en die motoren worden verder bijna niet gebruikt omdat ze een vrij waardeloos rendement hebben

 
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning
BSTS 26-4-2008 19:03 Print reply

Posts: 4241
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: crossgek
[...]


wankel wordt nogsteeds in rx8 geleverd..
en die motoren worden verder bijna niet gebruikt omdat ze een vrij waardeloos rendement hebben



ga jij maar eens kijken hoeveel pk's die wankel van mazda heeft.
is maar een 1400 cc ofzo,
 
sprintjah
crossgek - Forum en Sales Moderator 26-4-2008 19:04 Print reply

Posts: 10560
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BSTS
[...]


ga jij maar eens kijken hoeveel pk's die wankel van mazda heeft.
is maar een 1400 cc ofzo,


ga jij maar eens kijken hoeveel energie je er aaan brandstof in moet gooien om vermogen aan de wielen te krijgen
 
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning
BSTS 26-4-2008 19:07 Print reply

Posts: 4241
ding gaat pas in het rooie bij 9000 toeren

en hij heeft een top van 235 ofzo,

Lekker snelle bak die erg veel toeren draait, dan moet je ook niet druk om brandstof maken
 
sprintjah
crossgek - Forum en Sales Moderator 26-4-2008 19:08 Print reply

Posts: 10560
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BSTS
ding gaat pas in het rooie bij 9000 toeren

en hij heeft een top van 235 ofzo,

Lekker snelle bak die erg veel toeren draait, dan moet je ook niet druk om brandstof maken


helaas wordt dat bij de ontwikkeling van een auto wel gedaan...
 
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning
BSTS 26-4-2008 19:09 Print reply

Posts: 4241
vind jij maar een 2e auto met een 1.3 of 1.4 ofzo met het zelfde vermogen.


 
sprintjah
mcdronkz 26-4-2008 19:17 Print reply

Posts: 32777
Godverdomme, die schetsen heb ik gemaakt als wonderkind toen ik 4,5 jaar oud was, en nu gaat 'ie pronken met mijn veren ! Maar ja, zo zijn die kutpolen nou eenmaal.
 
crossgek - Forum en Sales Moderator 26-4-2008 19:18 Print reply

Posts: 10560
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BSTS
vind jij maar een 2e auto met een 1.3 of 1.4 ofzo met het zelfde vermogen.




naja waarom houd jij je zo vast aan die kleine inhoud , ik weet dat die auto's ideaal zijn voor wedstrijden als junior autocross enzo , waar je max 1.3 mag hebben.

maar je kunt imo beter een iets grotere gewone motor pakken deze haalt hetzelfde vermogen ,en is zuiniger.


 
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning
BSTS 26-4-2008 19:21 Print reply

Posts: 4241
wel eens een snelle wankel gehoort ?
om kippevel van te krijgen, geweldig principe gewoon,
 
sprintjah
mcdronkz 26-4-2008 19:25 Print reply

Posts: 32777
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BSTS
wel eens een snelle wankel gehoort ?
om kippevel van te krijgen, geweldig principe gewoon,


Wel eens een snelle boxer gehoord ? Zoiets als dit bijvoorbeeld. Dat is duizend keer toffer dan zo'n gammel wankelend kreng.
 
crossgek - Forum en Sales Moderator 26-4-2008 19:26 Print reply

Posts: 10560
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BSTS
wel eens een snelle wankel gehoort ?
om kippevel van te krijgen, geweldig principe gewoon,


leuk joh.
een amerikaanse v8 klinkt ook tof.

is het daarom een goed concept

 
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning
mcdronkz 26-4-2008 19:27 Print reply

Posts: 32777
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: crossgek
[...]


leuk joh.
een amerikaanse v8 klinkt ook tof.

is het daarom een goed concept



Ja, want het klinkt tof.

- edit -

Ik zie nu pas dat er geen vraagteken bij je laatste zin stond, ik neem aan dat je gewoon bedoeld dat het dus een goed concept is ?

Dit bericht is gewijzigd door mcdronkz op 26-4-2008 om 19:28 uur.
 
zwarte-beuner 26-4-2008 19:32 Print reply

Posts: 2651
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: crossgek
[...]


leuk joh.
een amerikaanse v8 klinkt ook tof.

is het daarom een goed concept



sorry hoor maar met de amerikaanse v8 is niks mis
 
brommerloos
BSTS 26-4-2008 19:32 Print reply

Posts: 4241
altijd wel een weerwoord,
bedenk jij maar zoiets, word niet wat denk ik
 
sprintjah
crossgek - Forum en Sales Moderator 26-4-2008 19:32 Print reply

Posts: 10560
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mcdronkz
[...]


Ja, want het klinkt tof.

- edit -

Ik zie nu pas dat er geen vraagteken bij je laatste zin stond, ik neem aan dat je gewoon bedoeld dat het dus een goed concept is ?

Dit bericht is gewijzigd door mcdronkz op 26-4-2008 om 19:28 uur.


nee mijn shift werkt niet , dus ik kan geen vraagteken zetten

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BSTS
altijd wel een weerwoord,
bedenk jij maar zoiets, word niet wat denk ik


blijkbaar zijn de mensen die er verstand van hebben en hun geld met die keuzes verdienen het met mij eens.

meeste auto hebben gewoon een normale lijnmotor

Dit bericht is gewijzigd door crossgek op 26-4-2008 om 19:34 uur.
 
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved