Brommerforum.nl wordt gehost door: |
 |
|
|
Geplaatst door: Royal Club - 25-4-2008 21:49 uur | Bron: amt.nl
Is de tweetakt als krachtbron voor wegvoertuigen dood? Niet volgens de Poolse constructeur Synakiewiecz. Op basis van een klein proefmodel vroeg hij patent aan op zijn tweetaktmotor. En combineerde vervolgens vier daarvan tot de JJ2S X4. Daaromheen werd het prototype JJ2S X4 500 motorfiets gemaakt. Een prachtstuk...

Alleen al uit het feit dat geen aansprekende merknaam werd bedacht, of een verleidelijke typenaam, blijkt wel dat alles draait om de techniek. JJ2S staat voor de initialen van de uitvinder, met de 2 ertussen als aanduiding voor het tweetaktprincipe.
X4 slaat op de motoropbouw, een 500 cc viercilinder in X-opstelling. Een soort stermotor, mede mogelijk gemaakt door de bijzondere tweetaktconstructie.

Modelvliegtuigmotor
Blijkbaar werd Synakiewiecz geïnspireerd door de miniatuurtweetakten die gebruikt worden in de modelbouw. Zijn idee werkte hij eerst uit als een 6,5 cc motortje voor modelvliegtuigen. Vervolgens wilde hij bewijzen dat het op grotere schaal ook werkt, wat niet zonder meer vanzelfsprekend is.
Bij zijn tweetakt is het min of meer zo dat de zuiger stilstaat en de cilinder beweegt. Een zeer belangrijk element is dat de JJ2S niet aanzuigt via het carter, zoals gebruikelijk bij tweetakten. Hij heeft wel mengsmering nodig, voor de bewegende cilinderwand.

Omdat het cartervolume nu geen rol speelt, en de krukassmering geen probleem is, werd de X4-opstelling mogelijk. Daarvoor werd een bijzondere krukasopbouw gebruikt die een meneer Bakera uitdacht. Hypocycloïde, noemde hij het bewegingsprincipe.

Prachtig in eenvoud
We kunnen u slechts aanraden de animatievideo bij dit bericht aandachtig te bekijken. Dan ziet u hoe een borst aan de bewegende cilinderwand zorgt voor aanzuiging, via een Reed-membraanklep.
In de wand zitten poorten voor inlaat en uitlaat. Keurig wordt het mengsel in een kleine verbrandingskamer rondom een bougie geperst.
Een andere animatie laat zien hoe de 'hypocycloïde'-krukas drijfstangen overbodig maakt. De cilinderwanden van de JJ2S kunnen direct rechtstandig worden aangedreven.
Daarvan maakte Synakiewiecz een boxeropstelling, met twee cilinders tegenover elkaar. En over een kwart slag gedraaid nog twee, voor een enorm smalle viercilinder.

Op wielen gezet
De uniek smalle constructie van de X4 is geknipt voor tweewielers. Dus werd rond de JJ2S een motorfiets gebouwd. Die gebruikt het X4-blok als dragend deel. Eigenlijk is dus alleen maar voorop en achterop het motorblok een wiel geschroefd, plus een draagframe voor zitting en tank.

Het resultaat ziet er erg mooi uit. Hooguit ligt het zwaartepunt van het X4-blok wel wat hoog, waardoor deze motorfiets mogelijk niet zo vlot zal sturen.
Maar ach, wie maalt daarom bij zo'n exotische schoonheid. Het 500 cc blok zou liefst 110 kW bij 8000 t/min leveren. De voorbeeldig simpele opbouw leidt tot een totaalgewicht van maar 155 kg voor deze motorfiets. Volgens Synakiewiecz zou met injectie en elektronisch motormanagement probleemloos voldaan kunnen worden aan de geldende uitlaatgaseisen.
|

Pagina 1 van 3
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
nieuws |
25-4-2008 21:53 |
 Posts: 1222 |
vet
|
|
FuriaCross |
|
Tombrom |
25-4-2008 21:55 |
 Posts: 15925 |
ff snel door gelezen klinkt wel intressant keertje ff goed lezen maar
|
|
|
|
Derbi-Olaf |
25-4-2008 21:59 |
 Posts: 14999 |
ik zie potentie tot succes
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
25-4-2008 22:00 |
 Posts: 17929 |
ik zie een uitlaat die niks doet?
|
|
|
|
DRDLimited |
25-4-2008 22:01 |
 Posts: 2136 |
ik zie een vaag lelijk ding wat een motor moet voorstellen
|
|
|
|
Royal Club |
25-4-2008 22:02 |
 Posts: 60390 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: DRDLimited
ik zie een vaag lelijk ding wat een motor moet voorstellen
beter ga je de tekst lezen ipv onzin posten.
|
|
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten |
|
DRDLimited |
25-4-2008 22:03 |
 Posts: 2136 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]
beter ga je de tekst lezen ipv onzin posten.
heb ik al gedaan  mag tog zeggen dat ik die motor lelijk vind
|
|
|
|
Royal Club |
25-4-2008 22:03 |
|
DRDLimited |
25-4-2008 22:04 |
 Posts: 2136 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]
ok. kreeg een andere indruk namelijk.
nee het systeem vind ik wel goed maar het model motor vind ik niks
|
|
|
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
25-4-2008 22:06 |
 Posts: 17929 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: DRDLimited
[...]
nee het systeem vind ik wel goed maar het model motor vind ik niks
als je nou eens nadacht kwam je mss op t idee om te denken dat t uiterlijk van die motor er helemaal niet toe doet?
|
|
|
|
DRDLimited |
25-4-2008 22:07 |
 Posts: 2136 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]
als je nou eens nadacht kwam je mss op t idee om te denken dat t uiterlijk van die motor er helemaal niet toe doet?
dat snap ik ook  ik zei alleen dat ik die motor(promo) lelijk vind...
|
|
|
|
Derbi-Olaf |
25-4-2008 22:09 |
 Posts: 14999 |
Dat systeem van dat motorblok als frame, ik meende dat er een motor was die dat nog deed, ik kom niet op de naam,, een engelse fabrieksracer... niet harris ,.. maar een ander bedrijf..?
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
Joel_koningslust |
25-4-2008 22:25 |
 Posts: 14514 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Fantic303trial type2
Dat systeem van dat motorblok als frame, ik meende dat er een motor was die dat nog deed, ik kom niet op de naam,, een engelse fabrieksracer... niet harris ,.. maar een ander bedrijf..?
vincent? spondon?
|
|
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting. |
|
kenny77 |
25-4-2008 22:30 |
 Posts: 29286 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Fantic303trial type2
Dat systeem van dat motorblok als frame, ik meende dat er een motor was die dat nog deed, ik kom niet op de naam,, een engelse fabrieksracer... niet harris ,.. maar een ander bedrijf..?
Dat is toch eens op discovery geweest (die motor), was toch van een particulier, die hem zelf had ontworpen en gemaakt?
Edit: trouwens, wel leuk dat er nog wordt doorontwikkeld op het 2 takt gebied , zoals luc foekema, en nu dit weer.
Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 25-4-2008 om 22:37 uur.
|
|
|
|
Derbi-Olaf |
25-4-2008 22:30 |
 Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]
vincent? spondon?
moment... ik zoek het ff op (lang leve de ouderwetse boeken  )
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
Joel_koningslust |
25-4-2008 22:31 |
 Posts: 14514 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kenny77
[...]
Dat is toch eens op discovery geweest (die motor), was toch van een particulier, die hem zelf had ontworpen en gemaakt?
oja, zon paars ding
ik heb er ergens een boek over zon speciale motoren, ik zal het even opzoeken
|
|
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting. |
|
Garciyano |
25-4-2008 22:32 |
 Posts: 616 |
Het liefst zie ik gewoon onze oude orginele 2 takt blokjes
|
|
Senda DRD RACING 07 || |
|
Johann |
25-4-2008 22:33 |
 Posts: 1273 |
Machtige motor, een 500cc die 110kw bij 8000 toeren draait dat is 150pk ongeveer. Beter zetten ze die in een auto
|
|
|
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
25-4-2008 22:34 |
 Posts: 17929 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Johan senda
Machtige motor, een 500cc die 110kw bij 8000 toeren draait dat is 150pk ongeveer. Beter zetten ze die in een auto
ja, koppel is helaas om te huilen
|
|
|
|
Derbi-Olaf |
25-4-2008 22:35 |
 Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]
oja, zon paars ding
ik heb er ergens een boek over zon speciale motoren, ik zal het even opzoeken
blauwpaars... met een voorvork van carbon, en de achtervering nog voor het blok
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
Joel_koningslust |
25-4-2008 22:37 |
 Posts: 14514 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Fantic303trial type2
[...]
blauwpaars... met een voorvork van carbon, en de achtervering nog voor het blok
jaja, ik weet welke je bedoelt. maar ik ken de naam ff niet
v4 eigenbouw blok toch? die kerel is toen verongelukt op die motor volgens mij
|
|
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting. |
|
kenny77 |
25-4-2008 22:38 |
 Posts: 29286 |
Dat was toen in de top 10 motoren op discovery volgens mij.
|
|
|
|
Derbi-Olaf |
25-4-2008 22:41 |
 Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]
jaja, ik weet welke je bedoelt. maar ik ken de naam ff niet
v4 eigenbouw blok toch? die kerel is toen verongelukt op die motor volgens mij
dat weet ik niet, ik weet enkel dat er slechts 1 of een paar van gemaakt zijn voor op het circuit... ik zie hem zo voor me, kga ff meewr leesvoer halen
Net ff gezocht en gevonden, de Britten v-1000 ik edit dalijk een foto erbij
Dit bericht is gewijzigd door Fantic303trial type2 op 25-4-2008 om 22:45 uur.
Dit bericht is gewijzigd door Fantic303trial type2 op 25-4-2008 om 22:46 uur.
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
Joel_koningslust |
25-4-2008 22:46 |
 Posts: 14514 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Fantic303trial type2
[...]
dat weet ik niet, ik weet enkel dat er slechts 1 of een paar van gemaakt zijn voor op het circuit... ik zie hem zo voor me, kga ff meewr leesvoer halen
Net ff gezocht en gevonden, de Britten v-1000 ik edit dalijk een foto erbij 
Dit bericht is gewijzigd door Fantic303trial type2 op 25-4-2008 om 22:45 uur.
juist, britten die was het. echt een machtig mooi dingetje
en er was er maar 1 van gemaatk
|
|
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting. |
|
Derbi-Olaf |
25-4-2008 22:49 |
 Posts: 14999 |
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
Pagina 1 van 3
|
|