‘Even tanken’, maar dan anders
zullen we maar
zeggen.
Of we er blij mee zijn of niet, we zullen er waarschijnlijk langzaam maar
zeker meer en meer aan moeten geloven. De verbrandingsmotor zoals we die nu
kennen zal in de – al erg nabije – toekomst concurrentie gaan krijgen op
elektrisch gebied.
Wisten we onlangs al te berichten over op basis van een R1 elektrisch
aangedreven prototype motorfiets, deze week is in Ashland, Oregon U.S.A., de
Brammo Enertia, ’s werelds eerste elektrisch aangedreven - zero emissie -
productie motorfiets gelanceerd.
Of de Enertia daadwerkelijk zal doorbreken in het dagelijkse verkeersbeeld is
vooralsnog de vraag. Aan de technische specificaties zal het niet liggen; met
een actieradius van 70 kilometer, een topsnelheid van 80 km/u en een oplaadtijd
van 3 uur zal de motor de woon-werk forens nog wel aanspreken, maar vooralsnog
zal de prijs het grote struikelblok van de elektrische motor zijn. De in carbon
uitgevoerde Brammo Enertia gaat in eigen land $14.995,- kosten, wat later –
zodra productie op niveau is - gevolgd moet gaan worden door een goedkoper
model, altijd nog goed voor een prijs van $11.995,-
Met de huidige koers van de dollar nog altijd goed voor een prijs van
10.900,- resp. 8.700,- Euro. En daar moet dan nog onze B.P.M. en B.T.W.
overheen. Voor dat geld krijg je dan een motor die voorzien is van een carbon
rijwielgedeelte, zes lithiumfosfaat accu’s en ‘slechts’ 125 kg weegt.
Geen benzinetank, wel zes accu’s als brandstof voor de
elektromotor.
Zelf zien ze de toekomst erg positief in voor wat betreft deze elektrisch
aangedreven motorfiets. Craig Bramscher, Chairman & CEO van Brammo Motorsports
en Brian Wismann, Brammo Director of Design
over de Enertia:
"Wij geloven stellig dat consumenten maar al te graag gebruik
willen maken van voertuigen die slechts een fractie uitstoten van wat
een hedendaagse auto aan CO2 uitstoot. Met onze Enertia kan nu die keuze
worden gemaakt. Het is daarbij bijzonder bevredigend om een motorfiets
te ontwerpen die er niet alleen goed uitziet, maar ook nog eens goed
voor het milieu is. "
De Brammo Enertia is het eerste model in een nieuw te ontwikkelen lijn aan
elektrisch aangedreven motorfietsen, voor zowel woonwerk als ook commerciële en
recreatieve doeleinden. Nu nog wachten totdat iemand daadwerkelijk de
motorfietsen gaat importeren.
ik vind het een goed idee maar het is wel jammer van geluid enzow.
ze moeten eigelijk brommers en motors laten lopen op waterstof dan heb je tog een verbrandigsmotor dus mooi geluid enzow en nog wa te sleutelen en je kan thuis tanken en water kost gin flikker dusjah dat zouw een hele verbetering zijn en om elektriciteit op te wekken dat is ook niet geheel schoon (meestal) en bij water heb je da amal niet maarjah.
Quote:Oorspronkelijk gepost door: markskegilerarcr
ik vind het een goed idee maar het is wel jammer van geluid enzow.
ze moeten eigelijk brommers en motors laten lopen op waterstof dan heb je tog een verbrandigsmotor dus mooi geluid enzow en nog wa te sleutelen en je kan thuis tanken en water kost gin flikker dusjah dat zouw een hele verbetering zijn en om elektriciteit op te wekken dat is ook niet geheel schoon (meestal) en bij water heb je da amal niet maarjah.
omg jij weet egt niet waar je over praat of wel
als jij thuis waterstof hebt dan komt iedereen bij jouw tanken denk..
en de reden dat ze nog geen waterstof hebben is dat ze het niet in een tank kunnen houden.. waterstof verdampt boven een bepaalde tempratuur. Ze hebben nog geen juiste tank gevonden die waterstof kan vasthouden zonder dat het verdampt
dus water en waterstof is heel iets anders
electro motor leuk bedacht maar ik denk niet dat je 80 wilt rijden op een rijdend relais als je dat met en brommer ook makkelijk kan halen..
Dit bericht is gewijzigd door MTRudolf op 19-7-2007 om 18:35 uur.
als ze al een uit de kluitengewassen elektrice rolstol willen maken maak er dan een op kernenergie gewoon klein en compakt in een giga dikke laag lood (tegen straling) en dan brul je gewoon veel harder en verder met zo'n ding en voor het geluid moet je maar gewoon een speaker (ofzow) monteren
in de nabije toekomst?
over 60 jaar zijn die dingen er nog niet en net of zijn al die kapotte accu's zo goed voor het milieu lol tyf tog op met deze rommel
Dit bericht is gewijzigd door Intenso op 20-7-2007 om 19:18 uur.