‘Even tanken’, maar dan anders
zullen we maar
zeggen.
Of we er blij mee zijn of niet, we zullen er waarschijnlijk langzaam maar
zeker meer en meer aan moeten geloven. De verbrandingsmotor zoals we die nu
kennen zal in de – al erg nabije – toekomst concurrentie gaan krijgen op
elektrisch gebied.
Wisten we onlangs al te berichten over op basis van een R1 elektrisch
aangedreven prototype motorfiets, deze week is in Ashland, Oregon U.S.A., de
Brammo Enertia, ’s werelds eerste elektrisch aangedreven - zero emissie -
productie motorfiets gelanceerd.
Of de Enertia daadwerkelijk zal doorbreken in het dagelijkse verkeersbeeld is
vooralsnog de vraag. Aan de technische specificaties zal het niet liggen; met
een actieradius van 70 kilometer, een topsnelheid van 80 km/u en een oplaadtijd
van 3 uur zal de motor de woon-werk forens nog wel aanspreken, maar vooralsnog
zal de prijs het grote struikelblok van de elektrische motor zijn. De in carbon
uitgevoerde Brammo Enertia gaat in eigen land $14.995,- kosten, wat later –
zodra productie op niveau is - gevolgd moet gaan worden door een goedkoper
model, altijd nog goed voor een prijs van $11.995,-
Met de huidige koers van de dollar nog altijd goed voor een prijs van
10.900,- resp. 8.700,- Euro. En daar moet dan nog onze B.P.M. en B.T.W.
overheen. Voor dat geld krijg je dan een motor die voorzien is van een carbon
rijwielgedeelte, zes lithiumfosfaat accu’s en ‘slechts’ 125 kg weegt.
Geen benzinetank, wel zes accu’s als brandstof voor de
elektromotor.
Zelf zien ze de toekomst erg positief in voor wat betreft deze elektrisch
aangedreven motorfiets. Craig Bramscher, Chairman & CEO van Brammo Motorsports
en Brian Wismann, Brammo Director of Design
over de Enertia:
"Wij geloven stellig dat consumenten maar al te graag gebruik
willen maken van voertuigen die slechts een fractie uitstoten van wat
een hedendaagse auto aan CO2 uitstoot. Met onze Enertia kan nu die keuze
worden gemaakt. Het is daarbij bijzonder bevredigend om een motorfiets
te ontwerpen die er niet alleen goed uitziet, maar ook nog eens goed
voor het milieu is. "
De Brammo Enertia is het eerste model in een nieuw te ontwikkelen lijn aan
elektrisch aangedreven motorfietsen, voor zowel woonwerk als ook commerciële en
recreatieve doeleinden. Nu nog wachten totdat iemand daadwerkelijk de
motorfietsen gaat importeren.
Trouwens, leuk dat ze zo'n ding gemaakt hebben. En in een stadscentrum vol smog zou het nog nut hebben ook. Denk aan vieze steden in India. Daar rijden ze toch al allemaal op brommertjes. Dan is de overstap gemakkelijk (ipv auto -> motor dan brommer -> motor). Maar dan laat je de financiële aspecten buiten beschouwing.
Maar of hij zo milieuvriendelijk is betwijfel ik. Zero emission in ieder geval nóóit! De stroom voor dat ding moet toch ook opgewekt worden. En stroom opwekken is smerige bussiness. Kolencentrales, nucleaire centrales. Als het nou puur van waterkrachtcentrales, windmolenparken en zonnepanelen zou komen.. Maar dat aandeel is extreem laag in de energieproductie. Blijft flink vervuilend dus. Tel daarbij op dat het produceren en vervangen van die dure accu's energie vretend en vervuilend is en je hebt volgens mij een motor die veel smeriger is dan een 125cc 4taktje.
En die laatste presteert dan nog op alle fronten beter ook. Snelheid, actieradius, kosten
Dit bericht is gewijzigd door Baasbas op 17-7-2007 om 12:16 uur.
Nee, eigenlijk is vergelijken met een 125cc 4takt al niet eerlijk. Dat ding kan maar 80, dus vergelijken met een 50cc 4takt is reëler. Met een CB50 ofzo. Dan valt het verschil nog groter in het voordeel van de verbrandingsmotor uit...
Dit bericht is gewijzigd door Baasbas op 17-7-2007 om 12:20 uur.
Trouwens, leuk dat ze zo'n ding gemaakt hebben. En in een stadscentrum vol smog zou het nog nut hebben ook. Denk aan vieze steden in India. Daar rijden ze toch al allemaal op brommertjes. Dan is de overstap gemakkelijk (ipv auto -> motor dan brommer -> motor). Maar dan laat je de financiële aspecten buiten beschouwing.
Maar of hij zo milieuvriendelijk is betwijfel ik. Zero emission in ieder geval nóóit! De stroom voor dat ding moet toch ook opgewekt worden. En stroom opwekken is smerige bussiness. Kolencentrales, nucleaire centrales. Als het nou puur van waterkrachtcentrales, windmolenparken en zonnepanelen zou komen.. Maar dat aandeel is extreem laag in de energieproductie. Blijft flink vervuilend dus. Tel daarbij op dat het produceren en vervangen van die dure accu's energie vretend en vervuilend is en je hebt volgens mij een motor die veel smeriger is dan een 125cc 4taktje.
En die laatste presteert dan nog op alle fronten beter ook. Snelheid, actieradius, kosten
Dit bericht is gewijzigd door Baasbas op 17-7-2007 om 12:16 uur.
Nee, eigenlijk is vergelijken met een 125cc 4takt al niet eerlijk. Dat ding kan maar 80, dus vergelijken met een 50cc 4takt is reëler. Met een CB50 ofzo. Dan valt het verschil nog groter in het voordeel van de verbrandingsmotor uit...
Dit bericht is gewijzigd door Baasbas op 17-7-2007 om 12:20 uur.
denk is makkelijk, kijk wat Frysk net zegt 70km en 3 uur opladen. Ze kunnen vast wel wat verzinnen dat je meer KM kan rijden omdat dat ding zichzelf toch een beetje op kan laden. Niet in je opgekomen dat ik dat bedoelde?
wat weet jij er nou van, je mag niet eens stemmen, en denk je da da hele live earth project voor niks is ofwa?
ik doe ok nie klimaatbewust ofzo, maar je moet nie denke da alles zo blijft..
t kan mij dus echt geen flikker boeien of het gemiddeld 2 graden warmer wordt of niet.. dood gaan we toch een keer
en dat het poolijs smelt en dat de ijsberen en pinguins het dan moeilijk krijgen, so what? ik heb die beesten nog nooit in het echt gezien (ja misschien een keer in de dierentuin) dus het maakt mij echt niks uit of die uitsterven of niet
tis hard, maar als je 2takt rijdt moet je dat er voor over hebben.
t kan mij dus echt geen flikker boeien of het gemiddeld 2 graden warmer wordt of niet.. dood gaan we toch een keer
en dat het poolijs smelt en dat de ijsberen en pinguins het dan moeilijk krijgen, so what? ik heb die beesten nog nooit in het echt gezien (ja misschien een keer in de dierentuin) dus het maakt mij echt niks uit of die uitsterven of niet
tis hard, maar als je 2takt rijdt moet je dat er voor over hebben.
het gaat daarbij niet alleen om die beren en pinguins daar hoor het gaat erom dat als iederen zo denk van: fuck it, ik rij mooi met verbrandingsmoter enz. dat er over 50 jaar bar weinig meer van die aarde zoals we die nu kennen overblijft.
ik zelf vind het ook niets zo'n traag elektrisch ding, maar als ik in de stad zou wonen, zou ik er in de loop der tijd ook wel een aanschaffen
Quote:Oorspronkelijk gepost door: Wautaz
Als je groene stroom heb is dat ding handig!
.. als je niet betaald voor groene stroom heb je alsnog groene stroom, maargoed
Mensen vergeten in potentieel te denken. Fiets van de toekomst, niet van het heden.
Het is mijn inziens een goede ontwikkeling, om het een motor te noemen is misschien lullig, maar als je kijkt naar de huidige generatie prototypes in alles wat zich met een motor voortbeweegt ziet dit ding er nog niet eens zooo lelijk uit, natuurlijk zal er aan prestaties nog genoeg te versleutelen zijn, maar hoe lang denk je dat het duurde voor de benzine motor was waar deze nu is?
Tis een leuk stadfietsje, geluidsoverlast wordt verminderd (dit is ook milieuvervuiling, vergeet dat niet) met 80 km/h kan je mooi meekomen en met een actieradius van 70 km is voor 95% van de bevolking in Nederland in ieder geval de bestemming wel bereikt. Zeker wat werk betreft.
Verder over de vervuiling die centrales met zich meebrengen, kolencentrales zijn idd minder goed voor het milieu, maar in vele landen hebben we een elektriciteitsoverschot, daarbij is die vervuiling meer geconcentreerd en in principe dus ook beter in te dammen.
Nucleare centrales brengen natuurlijk het stralingsgevaar met zich mee, maar de hoeveelheden radiactief afval die je krijgt is relatief zeeeer klein in vergelijking met de troep die we rondsturen met benzine auto's. Daarnaast begint onze voorraad olie op te raken en hoeven we ons daar nog geen zorgen over te maken met radio-actief materiaal.. En kunnen we die troep nog altijd richting de zon schieten, niemand die er dan last van heeft.
Dus ik hoor een hoop mooi gezeik, maar juist de personen die roepen dat anderen niet verder kijken dan hun neus lang is, verwijten de ketel dat deze zwart ziet.
En ja, ik rijdt ook liever op een brullende 4takt motor, maar een kleine blik richting de toekomst wijst toch al uit dat het een uitstervende soort is. En daarnaast zijn er heel veel mensen die er zo dus niet over denken, die vinden het maar herrie en stank, en dat recht hebben zij ook.
we hebben het nu alleen nog maar gehad over de uitstoot van de energiecentrales om dat ding op te laden, maar wat denk je hoeveel energie er nodig is om die accu's te maken. de tojojo prius is nog slechter voor het milieu dan een diezeltje zonder roetfilter. het kost gewoon zoooo ontzettent veel energie om die accu's te maken en dan zijn de accu's tijdens de productie ook al drie keer de wereld om gegaan omdat het ene opnderdeel uit duitsland moet komen en het andere proces weer in china moet gebeuren.
zelfs voor het maken van een eenvoudige windmolen is er meetr energie nodig dan wat dat ding in zijn hele leven ooit nog zou kunnen opwekken.
en met de uitstoot van alle uitlaatgassen valt het (relatief) ook best mee. Al zou men alle fosiele brandstoffen opstoken dan is er altijd nog minder co2 e.d. uitgestoten dan bij één vulkaanuitbarsting van een week.
en als we dan tog duurzame energie en motoren e.d. willen hebben dan zouden we tog meer kernenergie moeten produceren en gaan gebruiken. t is schoner dan olie en aardgas t geeft minnder afval en dat beetje afval wat er over blijft moet je gewoon in een diep gat in de grond dauwen ofzow.
Jongens jongens wat een slap gelul allemaal.
Het principe hierachter is het volgende:
Een elektromotor is effecienter dan een gewone verbrandingsmotor omdat hij minder energie weggooit aan warmte.
NU zullen veel mensen zeggen, ja maar er wordt toch ook kolen etc verbrandt om die stroom op te wekken?Dus uiteindelijk ben je even ver...
Dit is totaal niet waar,als je op een centrale plaats die energie opwekt
werkt het effecienter.Je hebt dus meer energie voor minder uitstoot als je het op een centrale plaats opwekt dan dat je het met allemaal kleine benzine motortjes moet doen bv.
Bovendien kan je de uitstoot bij een centrale plaats beter in de hand houden.Het is namelijk wel betaalbaar om voor een grote energiecentrale moderne filterinstallaties neer te zetten,dan voor elke kleinde benzine motor dat te realiseren.
Dus denk ff wat beter na voordat je gaat blaten.
omfg groenlinks zal het hier vast heeeel erg mee eens zijn nou mooi oprotten lang leve de knetterende 2takt brommer zou me rotschamen op zon kut ding(ook al zou ik dat ook al op men dtr moeten doen)