‘Even tanken’, maar dan anders
zullen we maar
zeggen.
Of we er blij mee zijn of niet, we zullen er waarschijnlijk langzaam maar
zeker meer en meer aan moeten geloven. De verbrandingsmotor zoals we die nu
kennen zal in de – al erg nabije – toekomst concurrentie gaan krijgen op
elektrisch gebied.
Wisten we onlangs al te berichten over op basis van een R1 elektrisch
aangedreven prototype motorfiets, deze week is in Ashland, Oregon U.S.A., de
Brammo Enertia, ’s werelds eerste elektrisch aangedreven - zero emissie -
productie motorfiets gelanceerd.
Of de Enertia daadwerkelijk zal doorbreken in het dagelijkse verkeersbeeld is
vooralsnog de vraag. Aan de technische specificaties zal het niet liggen; met
een actieradius van 70 kilometer, een topsnelheid van 80 km/u en een oplaadtijd
van 3 uur zal de motor de woon-werk forens nog wel aanspreken, maar vooralsnog
zal de prijs het grote struikelblok van de elektrische motor zijn. De in carbon
uitgevoerde Brammo Enertia gaat in eigen land $14.995,- kosten, wat later –
zodra productie op niveau is - gevolgd moet gaan worden door een goedkoper
model, altijd nog goed voor een prijs van $11.995,-
Met de huidige koers van de dollar nog altijd goed voor een prijs van
10.900,- resp. 8.700,- Euro. En daar moet dan nog onze B.P.M. en B.T.W.
overheen. Voor dat geld krijg je dan een motor die voorzien is van een carbon
rijwielgedeelte, zes lithiumfosfaat accu’s en ‘slechts’ 125 kg weegt.
Geen benzinetank, wel zes accu’s als brandstof voor de
elektromotor.
Zelf zien ze de toekomst erg positief in voor wat betreft deze elektrisch
aangedreven motorfiets. Craig Bramscher, Chairman & CEO van Brammo Motorsports
en Brian Wismann, Brammo Director of Design
over de Enertia:
"Wij geloven stellig dat consumenten maar al te graag gebruik
willen maken van voertuigen die slechts een fractie uitstoten van wat
een hedendaagse auto aan CO2 uitstoot. Met onze Enertia kan nu die keuze
worden gemaakt. Het is daarbij bijzonder bevredigend om een motorfiets
te ontwerpen die er niet alleen goed uitziet, maar ook nog eens goed
voor het milieu is. "
De Brammo Enertia is het eerste model in een nieuw te ontwikkelen lijn aan
elektrisch aangedreven motorfietsen, voor zowel woonwerk als ook commerciële en
recreatieve doeleinden. Nu nog wachten totdat iemand daadwerkelijk de
motorfietsen gaat importeren.
dit ding zou voordelen kunnen hebben, je kan um op je werk gratis opladen, electro voertuigen rijden ongelovelijk vloeiend.
En als een scootmobiel al zo is in te stellen dat deze powerwheelys maakt moet dat met deze ook kunnnen.
Maar alsnog dan zie ik het niet als een motor maar als een leuk electro voertuig.
Accus van scootmobielen worden trouwens om de 2 jaar vervangen dat zal bij deze ook wel zo zijn en dat is een duur geintje zeker omdat er 6 inzitten.
Quote:Oorspronkelijk gepost door: ..Kevin..
Het ding zelf heeft wel wat. Krijg je er niet zo'n uitlaat bij die je op je fiets kan monteren en zo'n geluidsgashendel?
jammer dat die boomknuffelaars die tijd niet in de autos steken, 2 wielers moeten herrie maken
wat ik dan niet snap is dat je alsnog moet "tanken", maak er een fucking dynamo op ben je ook gelijk van dat gezeik af.
Dit bericht is gewijzigd door ..Kevin.. op 16-7-2007 om 23:02 uur.
'tanken/opladen'moet sowieso, je verliest altijd energie ( geleerd bij natuurkunde :P ) en een dynamo remt zoon ding alleen maar af
Quote:Oorspronkelijk gepost door: Erik 39
1e
jammer, ben meer van echte motors ;p
noob met je 1e.
ON: kansloos dit, landen als china etc die in economische groei zijn moeten geminderd worden in co2 uitstoot. Aangezien dat veel meer effect heeft dan landen als nederland wetten op te leggen voor een lageere uitstoot. mja boeie, we zijn hier om brommers te kieken
ze moeten hier ook zo'n systeem gebruiken die hybride auto's hebben. dat je tijdens het remmen gigantisch veel stroom opwekt. zal die al weer wat zuiniger van worden.
Verder is dit ding gewoon kansloos. het is lelijk. Je kan er maar een klein stukkie mee doen. koppel kent een elektromotor niet dus doe mij maar een diesel!
....en als het in de toekomst op raakt gaan we toch over op bio-diesel? Daar zie ik zoiezo al meer in dan dit kansloze gedoe waarvoor alle elektrisiteitcentrales harder moeten draaien en de rotzooi alsnog in de lucht komt.
Best vaag, je zult zien dat er weer van die groenen zijn die op zo'n fiets rijden en dan gaan klagen dat de elektriciteitscentrales zoveel uitstoot geven. Dat hebben ze dan allemaal aan zich zelf te danken!