‘Even tanken’, maar dan anders
zullen we maar
zeggen.
Of we er blij mee zijn of niet, we zullen er waarschijnlijk langzaam maar
zeker meer en meer aan moeten geloven. De verbrandingsmotor zoals we die nu
kennen zal in de – al erg nabije – toekomst concurrentie gaan krijgen op
elektrisch gebied.
Wisten we onlangs al te berichten over op basis van een R1 elektrisch
aangedreven prototype motorfiets, deze week is in Ashland, Oregon U.S.A., de
Brammo Enertia, ’s werelds eerste elektrisch aangedreven - zero emissie -
productie motorfiets gelanceerd.
Of de Enertia daadwerkelijk zal doorbreken in het dagelijkse verkeersbeeld is
vooralsnog de vraag. Aan de technische specificaties zal het niet liggen; met
een actieradius van 70 kilometer, een topsnelheid van 80 km/u en een oplaadtijd
van 3 uur zal de motor de woon-werk forens nog wel aanspreken, maar vooralsnog
zal de prijs het grote struikelblok van de elektrische motor zijn. De in carbon
uitgevoerde Brammo Enertia gaat in eigen land $14.995,- kosten, wat later –
zodra productie op niveau is - gevolgd moet gaan worden door een goedkoper
model, altijd nog goed voor een prijs van $11.995,-
Met de huidige koers van de dollar nog altijd goed voor een prijs van
10.900,- resp. 8.700,- Euro. En daar moet dan nog onze B.P.M. en B.T.W.
overheen. Voor dat geld krijg je dan een motor die voorzien is van een carbon
rijwielgedeelte, zes lithiumfosfaat accu’s en ‘slechts’ 125 kg weegt.
Geen benzinetank, wel zes accu’s als brandstof voor de
elektromotor.
Zelf zien ze de toekomst erg positief in voor wat betreft deze elektrisch
aangedreven motorfiets. Craig Bramscher, Chairman & CEO van Brammo Motorsports
en Brian Wismann, Brammo Director of Design
over de Enertia:
"Wij geloven stellig dat consumenten maar al te graag gebruik
willen maken van voertuigen die slechts een fractie uitstoten van wat
een hedendaagse auto aan CO2 uitstoot. Met onze Enertia kan nu die keuze
worden gemaakt. Het is daarbij bijzonder bevredigend om een motorfiets
te ontwerpen die er niet alleen goed uitziet, maar ook nog eens goed
voor het milieu is. "
De Brammo Enertia is het eerste model in een nieuw te ontwikkelen lijn aan
elektrisch aangedreven motorfietsen, voor zowel woonwerk als ook commerciële en
recreatieve doeleinden. Nu nog wachten totdat iemand daadwerkelijk de
motorfietsen gaat importeren.
ik durf te wedden dat als je er vario op zet dat dan de actieradius en topsnelheid meteen naar 100+ gaan...
gewoon een versnellingsbak zou ook kunnen, top wordt dan zeker hoger maar actieradius zal wel lager worden (moet steeds weer optrekken per versnelling = verbruikt meer, met een vario kan ie gewoon op z'n efficiënste toerental blijven draaien)
ik vind 't maar niks zo'n ding vreet meer energie dan een brommer, en zorgt voor meer CO2 uitstoot dan een ontgrenste brommer die (minstens) even hard loopt.. (omdat die kolen/gas centrales die energie leveren, en dat zijn pas milieuverwoesters), en ik vind hem nog donders lelijk ook dus mij smeren ze er nooit een aan
rijd jij nog maar een rondje in je diesel boerke
dit is echt de toekomstq
call me boer, maar ik heb echt veeel liever 'n dikke diesel met x aantal pk's, dikke zwarte rook, en lekker zwaar geluid, dan zo'n slap lelijk zoemding die je 3 uur moet opladen na nog geen uur rijden
Dit bericht is gewijzigd door ikkejw op 16-7-2007 om 20:50 uur.