Brommerforum.nl wordt gehost door: |
 |
|
|
Geplaatst door: koekie - 11-6-2007 18:34 uur | Gesubmit door: G-Force | Bron: Motorfreaks.nl

Elektrische voertuigen zijn, met dank aan de milieubewegingen, een hot item. Kijk alleen al naar de automobiel industrie, die zich volop op de hybride voertuigen aan het richten is. Dat elektrisch aangedreven motorfietsen inmiddels de snelheid van een golfkar zijn ontgroeid én daarbij een acceptabele actieradius hebben leerde ons onderstaand bericht vanuit het land der onbegrensde mogelijkheden.

Zo had de in het Amerikaanse Oakland gevestigde firma Lightning Motors stoute plannen met een 1999 Yamaha R1. De motor, die een zwaar leven als circuitfiets achter de rug had en daardoor zijn pensioengerechtigde leeftijd had bereikt, werd ontdaan van motorblok en toebehoren en daarna volgestouwd met lithium batterijen. Het resultaat is deze elektrisch aangedreven R1, die door de ontwerpers werd omgedoopt tot E1.
Richard Hatfield en todd Kollin ontdeden de R1 van motorblok, transmissie, koppeling, uitlaat en radiator, en daarvoor in plaats werd de motor voorzien van maar liefst 28 stuks 90 Ampère-uur, 3,2 volt 3 kg zware Lithium IJzerfosfaat batterijen. De E1 weegt ongeveer zo’n 180 kg, waarmee de fiets zelfs lichter is dan zijn oorspronkelijke variant, en is goed voor 70 Pk wat de motor een topsnelheid van 160 km/u moet geven. Bij een snelheid van 105 km/u heeft de E1 een actieradius van een kleine 130 km, waarna het pakket 7 uur nodig heeft om middels de ingebouwde lader weer op te laden.
Nu is de Lightning Lithium nog geen productieklare motorfiets, maar slechts een prototype, dat ongeveer $15.000 (ca. € 11.000) heeft gekost. Toch zijn beide heren optimistisch over de toekomst: in tijdsbestek van enkele jaren hoopt men – voor hetzelfde prijskaartje - een productieklaar model te hebben, én daarnaast een kleinere, minder sterke (en goedkopere: $6~8.000) variant.

|

Pagina 6 van 7
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
Tim V |
12-6-2007 12:26 |
 Posts: 4468 |
|
|
Kunde gij den nie zien dak ant werk ben? |
|
puch dexter |
12-6-2007 14:03 |
 Posts: 3011 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Tommy2win
[...]
omg! leer lezen/snappen wat de vertanding is dit is kk licht net al een minibike oid
ooit van sarcatisch gehoord?
|
|
|
|
rik hulkenberg |
12-6-2007 14:04 |
 Posts: 10029 |
ze moet eigenlijk een heel andere aandrijving uitvinden
tandwiel zoals hier ziet er niet uit
|
|
|
|
Hells Hobbit |
12-6-2007 14:27 |
 Posts: 1793 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: rik hulkenberg
ze moet eigenlijk een heel andere aandrijving uitvinden
tandwiel zoals hier ziet er niet uit
cardan met wormwiel overbrenging erin.
ik heb er vier jaar geleden patent op verkregen

waarom in india patent aanvragen?
omdat europa liep te bitchen met CE keur
Dit bericht is gewijzigd door Hells Hobbit op 12-6-2007 om 14:34 uur.
|
|
|
|
b e r t |
12-6-2007 14:32 |
 Posts: 1855 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: rik hulkenberg
ze moet eigenlijk een heel andere aandrijving uitvinden
tandwiel zoals hier ziet er niet uit
beter pas je de primaire overbrenging aan, dan ziet het er al weer heel wat beter uit
|
|
|
|
Hells Hobbit |
12-6-2007 14:36 |
 Posts: 1793 |
electro motoren persen hun vermogen in rpmmetjes en niet in NMetjes
dus snel draaien maar weinig kracht.
Daar valt niet veel aan te veranderen, of je moet een langzaam lopende electro motor bouwen, maar dat is een en al gebitch
gewoon mijn cardan as erop en klaar is kees. Met een wormwiel kun je met een kleine constructie (de huidige prototypes zijn zelfs kleiner dan bestaande motorfiets cardan assen) enorme vertragingen realiseren.
|
|
|
|
Gradje |
12-6-2007 14:37 |
 Posts: 1181 |
leuk dat dit zo kan met een motor
maar dan gaat de charme van het motorgeluid enzo weg
en je mag het wat mij betreft best ruiken als je rondrijdt
|
|
|
|
b e r t |
12-6-2007 14:43 |
 Posts: 1855 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Hells Hobbit
electro motoren persen hun vermogen in rpmmetjes en niet in NMetjes
dus snel draaien maar weinig kracht.
Daar valt niet veel aan te veranderen, of je moet een langzaam lopende electro motor bouwen, maar dat is een en al gebitch
gewoon mijn cardan as erop en klaar is kees. Met een wormwiel kun je met een kleine constructie (de huidige prototypes zijn zelfs kleiner dan bestaande motorfiets cardan assen) enorme vertragingen realiseren.
Ik weet dat die elektromotoren het van toeren en niet van koppel moeten hebben.
dan zou zo'n vertraging met zo'n wormwiel ideaal zijn ja, maar leg is uit hoe werkt dat ding van jou precies, heb je misschien een tekening ofzo?, ben wel benieuwd. (Ik weet wel wat een cardanas en een wormwiel is dus dat hoef je me niet uit te leggen)
|
|
|
|
Hells Hobbit |
12-6-2007 14:50 |
 Posts: 1793 |
het grootste te overwinnen probleem zat hem erin dat een wormwiel zelf remmend is, als je dus even geen gas zou geven blokkeert je achterwiel. Dit zou je met sensoren en regel apparateur kunnen ondervangen, maar het zal erg raar rijden.
Daarom hebben we op het uitgaande tandwiel een vrijloop gemaakt. Vergelijkbaar met de startkoppeling van een motorblok, maar dan zwaarder.
|
|
|
|
RXBaz |
12-6-2007 15:40 |
 Posts: 1879 |
jah!!!, ik hou ervan als ze een wrede motor ombouwen tot truttig electrostepje zodat zelfs de leden van de josti-band en breezersletjes erop kunnne rijden..... Jottem
(ff voor de duidelijkheid ^ was sarcasme)
|
|
I played poker with tarot cards once, i had a full house and three people died........motorrbw in the pocket |
|
derbi-tuner |
12-6-2007 15:48 |
 Posts: 2605 |
burnout was wel dik.. heeft wel veel vermogen.. waarom zoveel uberlelijke batterijen, als alles mooi was afgewerkt enzo was het te doen geweest mits het geluid beter was
|
|
gezocht: honda xr 250, honda nx250, ktm lc4 400 oid |
|
Hells Hobbit |
12-6-2007 15:50 |
 Posts: 1793 |
had de accus inderdaad op zijn minst blauw gemaakt. Echt een technisch studie model is het niet want ze hebben hun best gedaan er iets moois van te maken, door de kappen weer terug te plaatsen etc, Dus dat is niet de rede waarom ze de accus niet weg gewerkt hebben.
|
|
|
|
Niek de Wildt |
12-6-2007 18:32 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
leverd veel power aan de tandwielen te zien
Nee, 70pk, grote tandwiel is alleen omdat een electromotor het moet hebben van zijn snelheid (rpm) en niet van de kracht
|
|
|
|
mesii |
12-6-2007 21:23 |
 Posts: 1542 |
vertrouw mij, een elektromotor die 70pk levert, maakt flink wat lawaai, en niet het lawaai dat je uit een motor wilt horen.
|
|
broek uit op je hoofd, en broek uit op je hoofd! |
|
Hells Hobbit |
12-6-2007 21:43 |
 Posts: 1793 |
y2k heeft wel een vet geluid, als een motor heel hard gaat en alleen een zoevend geluid maakt is dat altijd bot. Electro motor geeft idd juist niet het geluid wat je met the ultimate driving experience associeert
Dit bericht is gewijzigd door Hells Hobbit op 12-6-2007 om 21:43 uur.
|
|
|
|
homoet exhaust |
12-6-2007 22:30 |
Posts: 399 |
Jandrama...
Weer een waardeloos product van een waardeloze fabrikant...
Maar daarom mag een ander best een Yamaha leuk vinden, voordat alle Yamaha liefhebbers beginnen te zeuren dat het een goed merk is...
Onwijs milieu-vervuilende motor btw...
3x rendements verlies...(kolen word stoom, stoom word elektriciteit, elektricitiet word kracht)
Staat een complete kolencentrale voor dat ding te stoken...
Belachelijk concept.
|
|
As I get older, the faster I used to be... |
|
G-Force |
12-6-2007 22:38 |
 Posts: 4603 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: homoet exhaust
Jandrama...
Weer een waardeloos product van een waardeloze fabrikant...
Maar daarom mag een ander best een Yamaha leuk vinden, voordat alle Yamaha liefhebbers beginnen te zeuren dat het een goed merk is...
Onwijs milieu-vervuilende motor btw...
3x rendements verlies...(kolen word stoom, stoom word elektriciteit, elektricitiet word kracht)
Staat een complete kolencentrale voor dat ding te stoken...
Belachelijk concept.
jouw manier van denken is ook waardeloos 
jij denkt alleen aan de negatieve kanten.
Waarom zou dit handig kunnen zijn?
-Benzine/olie raakt op en wordt duurder
-Benzine en olie is ook milieu vervuilend mocht je dat nog niet weten
-Elektriciteit wordt tegenwoordig steeds meer opgewekt door minder vervuilende dingen als windmolens, zonnecellen, kernreactoren (  ) enzo
|
|
Fuck brommers, word 18 koop n auto en motor... |
|
Zundapp448 |
13-6-2007 12:45 |
Posts: 1161 |
komt er ook een brommer model?
er is toch een scooter op waterstof?
|
|
No Blood, No Bodies, We hit Nothing!! |
|
ronge48 |
13-6-2007 12:47 |
 Posts: 3003 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Zundapp448
komt er ook een brommer model?
er is toch een scooter op waterstof?
en is ook een senda en gpr met zo'n dinge(van dezelfde mensen)
http://www.electricmotorsport.com/
|
|
Bier, Zweet en gebakken Schoap |
|
Joel_koningslust |
13-6-2007 12:48 |
 Posts: 14514 |
15pk.......niet slecht voor die senda
|
|
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting. |
|
Ice Ap rs50 |
13-6-2007 12:51 |
 Posts: 7149 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
15pk.......niet slecht voor die senda
nee maar je rijd er maar 20-40mijl ver mee
ff omgerekend 32-64km
|
|
GTI - GTD - BMW |
|
NiCK-GSM |
13-6-2007 15:03 |
 Posts: 1548 |
ziet er niet uit...
|
|
Bleh! | Front tegen rollerbanken | |
|
Kees de Jong |
13-6-2007 15:14 |
 Posts: 1881 |
Haha, lekker efficient dit.
|
|
7 seconden, of 21 gram |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
13-6-2007 16:57 |
 Posts: 9841 |
ik vind het wel een tof idee.. als ze die batterijen nou een beetje mooi casten dan is het geen probleem imho...
ik rij elke dag motor en zodra de brandstof 2x zo duur is is het echt niet meer leuk.
|
|
Too cool for school! |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
13-6-2007 16:59 |
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
Pagina 6 van 7
|
|