Brommerforum.nl wordt gehost door: |
 |
|
|
Geplaatst door: koekie - 11-6-2007 18:34 uur | Gesubmit door: G-Force | Bron: Motorfreaks.nl

Elektrische voertuigen zijn, met dank aan de milieubewegingen, een hot item. Kijk alleen al naar de automobiel industrie, die zich volop op de hybride voertuigen aan het richten is. Dat elektrisch aangedreven motorfietsen inmiddels de snelheid van een golfkar zijn ontgroeid én daarbij een acceptabele actieradius hebben leerde ons onderstaand bericht vanuit het land der onbegrensde mogelijkheden.

Zo had de in het Amerikaanse Oakland gevestigde firma Lightning Motors stoute plannen met een 1999 Yamaha R1. De motor, die een zwaar leven als circuitfiets achter de rug had en daardoor zijn pensioengerechtigde leeftijd had bereikt, werd ontdaan van motorblok en toebehoren en daarna volgestouwd met lithium batterijen. Het resultaat is deze elektrisch aangedreven R1, die door de ontwerpers werd omgedoopt tot E1.
Richard Hatfield en todd Kollin ontdeden de R1 van motorblok, transmissie, koppeling, uitlaat en radiator, en daarvoor in plaats werd de motor voorzien van maar liefst 28 stuks 90 Ampère-uur, 3,2 volt 3 kg zware Lithium IJzerfosfaat batterijen. De E1 weegt ongeveer zo’n 180 kg, waarmee de fiets zelfs lichter is dan zijn oorspronkelijke variant, en is goed voor 70 Pk wat de motor een topsnelheid van 160 km/u moet geven. Bij een snelheid van 105 km/u heeft de E1 een actieradius van een kleine 130 km, waarna het pakket 7 uur nodig heeft om middels de ingebouwde lader weer op te laden.
Nu is de Lightning Lithium nog geen productieklare motorfiets, maar slechts een prototype, dat ongeveer $15.000 (ca. € 11.000) heeft gekost. Toch zijn beide heren optimistisch over de toekomst: in tijdsbestek van enkele jaren hoopt men – voor hetzelfde prijskaartje - een productieklaar model te hebben, én daarnaast een kleinere, minder sterke (en goedkopere: $6~8.000) variant.

|

Pagina 3 van 7
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
rubbert |
11-6-2007 19:51 |
 Posts: 8825 |
vet lolig, een electrische r1, het geluid zal idd wel tegenvallen, en die accu's kunnen ze ook wel wat beter wegwerken
|
|
Draai- ontwerpwerk?--->PM |
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
11-6-2007 19:51 |
 Posts: 17931 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: rubbert
vet lolig, een electrische r1, het geluid zal idd wel tegenvallen, en die accu's kunnen ze ook wel wat beter wegwerken
nooit van protoype gehoord?
|
|
|
|
rubbert |
11-6-2007 19:54 |
 Posts: 8825 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]
nooit van protoype gehoord?
ja maar op een prototype kan je dat toch ook
|
|
Draai- ontwerpwerk?--->PM |
|
PaterMT5 |
11-6-2007 19:56 |
 Posts: 312 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]
hij laad m niet helemaal op, maar de energie die vrijkomt met remmen laad de accu op, tenminste bij hybryde auto's
http://www.electricm...om/Motard/motard.htm
Dit bericht is gewijzigd door Thijsse op 11-6-2007 om 19:49 uur.
Dat zou inderdaad prima kunnen, maar wat ik duidelijk probeerde te maken is dat het nooit helemaal op te laden valt met een dynamo.
(Wet van energiebehoud & rendement ..)
|
|
|
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
11-6-2007 19:57 |
 Posts: 17931 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: PaterMT5
[...]
Dat zou inderdaad prima kunnen, maar wat ik duidelijk probeerde te maken is dat het nooit helemaal op te laden valt met een dynamo.
(Wet van energiebehoud & rendement ..)
dan zou je een perpetuum mobile hebben en rijk zijn ja
|
|
|
|
PaterMT5 |
11-6-2007 19:59 |
|
Roel DT50x |
11-6-2007 20:05 |
 Posts: 465 |
wel mooi bedacht enzo...
maar ik denk niet dat een elektrische R1 echt iets gaat worden...
ik heb wel eens een elektrisch scootertje voorbij zien komen dit is misschien meer de toekomst, bij een scooter maakt het niet veel verschil in geluid
|
|
`Realiteit is een ilusie die ontstaat bij het gebrek aan alcohol` |
|
mtx_owned |
11-6-2007 20:07 |
 Posts: 2183 |
wat een lelijke paupermotor. Dat rijd toch niet op zo'n ding. Geef mij maar benzine!
|
|
Vrijheid is een volgetankte Mercedes |
|
Frysk |
11-6-2007 20:08 |
 Posts: 34930 |
vind dit wel zo schraal, kut electro troep  bah... kut geluid en ook nog eens zuipen als een gek, en wil je tanken moet je 7 uur wachten
|
|
giggitybyte |
|
ronge48 |
11-6-2007 20:11 |
 Posts: 3003 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Frysk
vind dit wel zo schraal, kut electro troep bah... kut geluid en ook nog eens zuipen als een gek, en wil je tanken moet je 7 uur wachten
dat zeg je fout..dit zuipt helemaal niks..maar dat oplade kan je 's nachts doen want dan slaap je toch
|
|
Bier, Zweet en gebakken Schoap |
|
Frysk |
11-6-2007 20:12 |
 Posts: 34930 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kevin-senda-sm
[...]
dat zeg je fout..dit zuipt helemaal niks..maar dat oplade kan je 's nachts doen want dan slaap je toch
uhhm
nee zeg ik niet fout
75 miles is ongeveer 120km..
ga je ff te touren.. ik durfde het niet eens aan om dan te rijden.. dus zuipt wel..
|
|
giggitybyte |
|
Tommyofzo |
11-6-2007 20:25 |
 Posts: 6934 |
wel leuk gemaakt enz.. maarja een echte verbrandings motor kan nooit vervangen worden imo
|
|
|
|
Djeep |
11-6-2007 20:26 |
 Posts: 8621 |
Zonde van zo'n prachtmachine,
|
|
Zeg kerel, zo'n powerband, Is dat nou duur? |
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
11-6-2007 20:29 |
 Posts: 17931 |
ik zou wel eens willen weten hoeveel het milieu vervuilt word door 1 kW stroom op te wekken met stoomturbine, dus geen groene stroom, en dan kijken hoe dat opweegt tegen benzinemotor
|
|
|
|
ikkejw |
11-6-2007 20:30 |
 Posts: 9886 |
dood aan die milieuhomo's die dit hebben bedacht
|
|
Preserve nature - Always wear a helmet |
|
THOMASJEUHHH |
11-6-2007 20:35 |
 Posts: 4159 |
leuk bed8 dit, hoe zal dat rijden?
|
|
bwoaahhppp,,.. |
|
Prawish |
11-6-2007 20:36 |
 Posts: 2778 |
ZO, kk das 1 groot achter tandwiel gek
nja, 160...en een waarsch best wel poep geluid....nee doe mij maar iets wat brult oid
maar wel leuk en slim bedacht
|
|
Krijg toch allemaal de... |
|
Tim V |
11-6-2007 20:53 |
 Posts: 4468 |
...en een topsnelheid van 160 km/u!
Omg.. das toch veel te langzaam voor zo'n motor... zou ik niet zo vlug halen zo'n E1
|
|
Kunde gij den nie zien dak ant werk ben? |
|
Jozeff - Forum en Sales Moderator |
11-6-2007 21:01 |
 Posts: 10835 |
70pk en dan maar 160 rijden?
zouden dat andere paardenkrachten zijn dan?
mijne heeft 65 pk en loopt 190 en is ook nog eens 50kg zwaarder.
|
|
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos. |
|
Zoeptonne |
11-6-2007 21:04 |
 Posts: 227 |
Lomp Ding
|
|
|
|
mcdronkz |
11-6-2007 21:05 |
 Posts: 32777 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
70pk en dan maar 160 rijden?
zouden dat andere paardenkrachten zijn dan?
mijne heeft 65 pk en loopt 190 en is ook nog eens 50kg zwaarder.
Ik weet niet of je die vertanding gezien hebt ?
|
|
|
|
Djeep |
11-6-2007 21:06 |
 Posts: 8621 |
en kweenie of hier een versnellingsbak in zit?
edit nee dus
Dit bericht is gewijzigd door Djeep op 11-6-2007 om 21:06 uur.
|
|
Zeg kerel, zo'n powerband, Is dat nou duur? |
|
Tim V |
11-6-2007 21:06 |
 Posts: 4468 |
Lekker zwaar vertand..
mmaar naja, kvind t mar lomp ding
|
|
Kunde gij den nie zien dak ant werk ben? |
|
Jozeff - Forum en Sales Moderator |
11-6-2007 21:06 |
 Posts: 10835 |
wat heeft dat er nou weer mee te maken?
dan moeten ze er maar een versnellingsbak in maken
|
|
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos. |
|
Djeep |
11-6-2007 21:07 |
 Posts: 8621 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
wat heeft dat er nou weer mee te maken?
dan moeten ze er maar een versnellingsbak in maken
met een elektro motor...?
|
|
Zeg kerel, zo'n powerband, Is dat nou duur? |
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
Pagina 3 van 7
|
|