Brommerforum.nl wordt gehost door: |
 |
|
|
Geplaatst door: Hier_ben_ik - 22-12-2006 10:40 uur | Gesubmit door: koekie | Bron: Brommerforum.nl
Zoals jullie weten, staat de winter voor de deur en moet de brommer darom extra goed verzorgd worden. Ook is het in de winter koud, dus moet je je extra warm aankleden en rekening houden met gladheid.
In dit artikel zul je wat hier wat tips over vinden.
Allereerst wil ik het hebben over de brommers die de winter door gaan brengen in de schuur. Dit is niet zomaar een kwestie van zet maar neer en tot volgend jaar, maar hier gaat nog een klusje aan vooraf.
Brommer gereed maken voor opslag.
Om te voorkomen dat onderdelen gaan roesten, of vast gaan zitten, moeten deze zorgvuldig behandeld worden.
- Tank.
Deze kun je het beste helemaal afvullen met benzine, zodat de binnenkant niet gaat roesten. Na de winter kun je proberen of je brommer nog op die benzine loopt, maar de kans dat dit niet het geval is zit er goed in. Dit omdat benzine gewoon bederft. Om ongemak te vorokomen kun je dus het beste na de winter gewoon de benzine aftappen (het is toch maar een paar liter) en er verse in doen, die je eventueel mengt met een klein beetje van de oude benzine (zonde om weg te gooien).
- Carburateur.
Als je je tank vol gedaan hebt moet je je carburateur nog onder handen nemen. Ook hierin verouderd benzine. In de carburateur laat oude benzine daarbij een nare laag rommel aan die in je carburateur vreet. Soms is je carburateur niet meer te redden als dit er te lang gezeten heeft.
De oplossing is simpel: benzinekraan dicht en carburateur aftappen. Vaak zit er gewoon een aftapschroef onder in je vlotterbak. Zo niet, dan kun je gewoon even je hele vlotterbak er af trekken en hem leeg gooien.
- Cilinder.
Om te voorkomen dat de zuigerveren vast gaan zitten, of dat je zuiger zelf vast komt te zitten, is het het beste om via je bougiegat een scheut olie in je cilinder te doen en dan een paar keer rustig op de kickstarter trappen zodat alles van binnen goed onder de olie zit. Bougie wél terugdraaien in de cilinderkop, om te voorkomen dat er vuil of andere rotzooi in komt.
- Uitlaat.
Een ander deel van de brommer dat snel roest, is de uitlaat. Het is het beste om deze goed in te vetten met gewoon een dun laagje vet of dikke olie of vaseline. Met name de bocht, die immers het snelst roest.
- Vering.
Naast de uitlaat, is het ook noodzakelijk dat de vering/prolink goed word gesmeerd en word ingevet, zodat deze soepel en roestvrij blijft. Dit kan gewoon gedaan worden met WD-40/Silicone spray of iets in die richting.
- Overig.
Als je dat allemaal Winterklaar hebt gemaakt, is het handig om het chroomwerk van je brommer in te vetten. Chroom heeft de nare eigenschap om met vochtig weer snel te gaan roesten, en dat is wel het laatste wat we willen. Smeer deze dus goed in met vaseline o.i.d.! Tot slot is het handig als je de kabels ( gas/rem/koppeling ) even uit elkaar haalt en deze invet zodat deze na de winter weer net zo soepel gaan als voorheen. Vet ook even de schanierpunten en veertjes e.d. van de hentels in. Dan kun je nog voor het mooie je frame, velgen, ketting, tandwielen en overige metale delen van je brommer afdekken met een laagje vet/spray om te voorkomen dat deze gaan roesten.
Brommer gereed maken voor de winter.

Als je in de winter gewoon door blijft rijden met je brommer, is het handig om het een en ander te doen, zodat hij de winter doorkomt zonder problemen. Sneeuw en Pekel spelen tijdens de winter een grote rol. Pekel is zout, dat word gebruikt om gladheid en sneeuw tegen te gaan op de wegen en fietspaden. Dit is natuurlijk in ons voordeel, maar ook in ons nadeel want pekel heeft de slechte eigenschap om flink wat roest te veroorzaken. Je kunt hier iets tegen doen, zodat je brommer er netjes en roestvrij uit blijft zien. Je begint met het grondig schoonmaken van je brommer. Daarna vet je alles in wat maar van ijzer is. Dus: frame, uitlaat, velgen, ketting, tandwielen, stuur, vering, standaard etc. Als dat gebeurd is, is de brommer klaar voor een rit door de sneeuw. Het ligt een beetje aan het onderdeel hoe je het het best kunt behandelen, ben hier zelf een beetje creatief in. Voor velgen en een uitlaat kun je bijvoorbeeld goed vaseline gebruiken. Voordeel ervan is dat het best goed blijft zitten. Het ziet er wel niet erg mooi uit als er allemaal zand aan blijft plakken, maar kijk eens om je heen: geen enkel voertuig ziet er mooi schoon uit in de winter. En liever in de winter even iets viezer, dan in de zomer een bonk roest. Je ketting moet je altijd goed smeren met kettingspray. Een glimmende ketting is synoniem voor slecht onderhoud!
Blijf er gedurende de winter op letten dat alles nog goed ingevet is (vooral uitlaat, hier gaat het toch vanaf), en indien nodig smeer je er nog wat op. Gewoon alles laten zitten, en na de winter spuit je je brommer bij een tankstation mooi af met hoge druk. Hier zit vaak ontvetter bij gemengd, wat dus perfect is om het vet van je brommer af te krijgen.
Elektronica
Tevens heeft de combinatie water/sneeuw en pekel de eigenschap dat het goed stroom geleid. Geen probleem zul je denken, maar als dit mengseltje bijvoorbeeld in je bougiedop komt, kun je lopend verder (of je maakt hem ter plekke schoon als je weet dat daar het probleem in zit). Zorg er dus even voor dat je die rubbertjes op je bougiedop hebt zitten. Heb je ze niet, koop dan gewoon een nieuwe bougiedop, want voor 3,5 euro kun je het risico niet lopen om onderweg stil te vallen. Verder moet je natuurlijk zorgen voor fatsoenlijke verlichting. D.w.z. dat niet alleen je lampen moeten branden, maar dat je ze ook even goed afstelt zodat je op de weg schijnt ipv in de toppen van de bomen.
Verder is hier wat informatie over de gladheid op de weg.
Winterse gladheid ontstaat door een combinatie van de temperatuur die het wegdekoppervlak heeft en de aanwezigheid van vocht op het wegdek. Gladheid kan daarbij in drie hoofdvormen worden verdeeld:
Gladheid veroorzaakt door bevriezing van natte wegen
Bevriezing van natte weggedeelten komt in Nederland regelmatig voor. Wanneer door neerslag het wegdek nat is geworden en tijdens de avond of nacht de temperatuur van het wegdek tot onder het vriespunt daalt dan zal er na korte tijd een ijslaag op de weg ontstaan.
Gladheid veroorzaakt door kleine hoeveelheden vocht (condensatie of mist)
Onder bepaalde omstandigheden kan er vocht of ijs op een wegdek neerslaan, zonder dat er neerslag valt. Het wegdek wordt hierbij vochtig door condensatie of mist. Tijdens condensatie vindt er een langzame vochttoevoer vanuit de lucht naar het wegdek plaats. Gladheid door condensatie ontstaat vooral op brugdekken, viaducten, op- en afritten. Ook andere specifieke plaatsen kunnen gevoelig zijn voor condensatiegladheid.
Gladheid veroorzaakt door neerslag
Neerslag kan in verschillende vormen aanleiding geven tot gladheid. De belangrijkste vormen zijn sneeuw, ijzel en hagel. De temperatuur tussen de onderkant van de wolk en het aardoppervlak bepaalt meestal in welke vorm de neerslag valt. Zo begint neerslag vaak in de vorm van sneeuw, ook in de zomer. Doordat de temperatuur onder de wolk echter boven het vriespunt is smelt de sneeuw en ontstaat er regen.
Auto's zijn natuurlijk gevoelig voor gladheid en sneeuw. Maar tweewielers zijn nog eens extra gevoelig, omdat je je eigen evenwicht moet zoeken op de weg. Dit gaat erg lastig als er een laagje ijs of sneeuw ligt. De kans op omvallen en uitglijven word aanzienlijk groter! Dus pas op, rij op de met pekel bestrooide wegdelen en neem het risico niet om op ondergesneeuwde delen te gaan rijden!
Ook kun je in de winter leuk spelen met je brommer als het glad is, wat ook zeker een aanrader is. Wel is het dan verstandig dit met een brommer te doen die niet veel schade oploopt als je er mee om valt, want, zoals je kunt snappen, zit die kans er wel in.
Tot slot nog wat tips om de kou te trotseren.
Je kunt natuurlijk wat sterke drank drinken om het wat warmer te krijgen, maar daarna mag je niet meer op je brommer rond gaan rijden, dus dat is niet zo'n succes. Wat je wel kunt doen is thermo ondergoed kopen. Dat is strak spul wat je onder je kleren aantrekt (je ziet er niets van dus), wat je lichaamswarmte vasthoud. Als het regent of sneeuwt of als je verder moet rijden, kun je over je kleren nog een regenpak aantrekken. Hier komt geen regen en wind doorheen, waardoor je het gewoon lekker warm hebt. Handschoenen zijn ook een goede uitvinding, maar alleen als je een waterdicht exemplaar hebt. (Water geleid nl de kou). Er is ook handvatverwarming te koop, maar die dingen gaan meestal erg snel kapot. Zorg er als je dat koopt dus voor dat je garantie hebt en het bonnetje bewaard.
|

Pagina 2 van 2
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
pee |
22-12-2006 18:11 |
 Posts: 648 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Mopar
[...]
Sterker nog, k'heb op het moment benzine staan van 10jaar oud ( komt uit de 'Cuda ) zit nu gewoon in me Honda.. loopt prima, niks aan te merken..
nee maar toch word benzine slechter. maar in je brommer zal je het vast niet merken. maar bezine kent ook een zekere houdbaarheidsdatum
maar benzine van 4 maanden oud is zeker nog mee te rijden hoor.
|
|
Yamaha R1 |
|
Mopar |
22-12-2006 18:15 |
 Posts: 4772 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pee
[...]
nee maar toch word benzine slechter. maar in je brommer zal je het vast niet merken. maar bezine kent ook een zekere houdbaarheidsdatum
maar benzine van 4 maanden oud is zeker nog mee te rijden hoor.
True,
Benzine kan niet eeuwig bewaard worden.
10jaar geleden was de houdbaarheid van het goedje ook wel een stuk beter als tegenwoordig.
Zitten nu zoveel additieven en dat soort gekkigheid in, de houdbaarheid is een stuk minder als 10/20jaar geleden.
Maar 4maanden kan echt wel, als je brommer niet meer op benzine loopt van 4maanden oud, is er iets niet in orde met de compressie...
|
|
|
|
Gertjan |
22-12-2006 18:18 |
 Posts: 1505 |
Ik heb pas m'n Kawasaki AR al helemaal in de WD40 gespoten.
Nou vroeg ik me af of van die siliconen zooi misschien beter is, ik weet niet of er iets van zuren oid in WD40 zit?
|
|
|
|
Blukaap2 |
22-12-2006 18:18 |
 Posts: 9984 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Mopar
[...]
Sterker nog, k'heb op het moment benzine staan van 10jaar oud ( komt uit de 'Cuda ) zit nu gewoon in me Honda.. loopt prima, niks aan te merken..
Ja Ed, amerikaanse benzine veroudert niet, dat doet alleen europese/japanse benzine.
|
|
Stoere brommers |
|
Leen |
22-12-2006 18:19 |
 Posts: 26877 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Gertjan
Ik heb pas m'n Kawasaki AR al helemaal in de WD40 gespoten.
Nou vroeg ik me af of van die siliconen zooi misschien beter is, ik weet niet of er iets van zuren oid in WD40 zit?
wd40 zit etsmiddel in ja, dus tis zuur :P
|
|
|
|
fs180 |
22-12-2006 18:27 |
 Posts: 1346 |
brommer inspuiten met spuitflacon met diesel kreeg ik is al tip tegen pekel
|
|
Oldtimer Puch Maxi TE KOOP |
|
Chappy |
22-12-2006 18:54 |
Posts: 1053 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Gertjan
Ik heb pas m'n Kawasaki AR al helemaal in de WD40 gespoten.
Nou vroeg ik me af of van die siliconen zooi misschien beter is, ik weet niet of er iets van zuren oid in WD40 zit?
Je kunt er beter siliconen zooi op smeren, vaseline etc. dan wd40. WD40 gaat minder lang mee dan bijvoorbeeld vaseline, zeker op een uitlaat.
|
|
Work in progress |
|
MTX-speed |
22-12-2006 19:41 |
 Posts: 1229 |
Goede tip:
Siliconespray is het gemakkelijkst om de brommer mee in te vetten. Ik spuit altijd al snel een spuitbus leeg op 1 brommer. Busje kost geen drol, dus waarom niet?
In het bovenstaande stuk staat dat je niet op de besneeuwde stukken moet rijden. Uit eigen ervaring weet ik dat het vaak juist veiliger is om over die besneeuwde stukken te rijden. De sporen waar de auto's over rijden zijn namelijk vastgereden. Wanneer dit weer opvriest wordt dit ijs, en op ijs heb je het minste grip. Het losse sneeuw, daar moet je je grip halen. Vaak is dat tussen de rijsporen van de auto's in.
Zorg ook dat je je bandenspanning wat lager zet. Hoe meer contactoppervlak je met de weg hebt, hoe beter. 1 bar is vaak een mooie waarde met sneeuw. Met kale banden rijden is uit den boze!
Voordeel van die sneeuw is dat je met een beetje crossbanden de politie beter kwijt kan rijden.
|
|
|
|
TZR Driver |
23-12-2006 9:55 |
Posts: 175 |
Zoals vermeld staat in het nieuws: Gewoon alles laten zitten, en na de winter spuit je je brommer bij een tankstation mooi af met HOGE DRUK!!!!
Mense pas op want mijn vorrige eigenaar van mijn tzr dacht het ook te doen spoot zo de massa draad los!!
verder handige info
|
|
|
|
b e r t |
23-12-2006 14:50 |
 Posts: 1855 |
|
|
|
|
Bruuns |
23-12-2006 17:52 |
 Posts: 2213 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Mopar
[...]
Ik ook ?
Ik heb er nooit problemen mee gehad...
Benzine kan je heus wel 4maanden untouched laten staan hoor
Sterker nog, k'heb op het moment benzine staan van 10jaar oud ( komt uit de 'Cuda ) zit nu gewoon in me Honda.. loopt prima, niks aan te merken..
over het algemeen is dat niet zo.  ( en over hetalgemeen bedoel ik mee dat komt neit vaak voor uchm!Nietnjetnot
|
|
A-j bange leaft goa-j bange dood.. |
|
dimi3 |
23-12-2006 17:59 |
 Posts: 79 |
deze winter blijft alles lekker in de schuur staan  en die handige tips zijn al lang gebeurd.
deze winter neem ik de wagen wel
|
|
|
|
PdarkTZR |
25-12-2006 17:38 |
Posts: 151 |
Handig artikeltje! Maar is het niet handiger om je brommert af en toe stationair te laten draaien in de winter? Zodat je niet je carb enzo hoeft schoon te maken na de winter.
Dit bericht is gewijzigd door PdarkTZR op 25-12-2006 om 17:39 uur.
|
|
|
|
Jelmer MX |
25-12-2006 17:42 |
 Posts: 13514 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: PdarkTZR
Handig artikeltje! Maar is het niet handiger om je brommert af en toe stationair te laten draaien in de winter? Zodat je niet je carb enzo hoeft schoon te maken na de winter.
Dit bericht is gewijzigd door PdarkTZR op 25-12-2006 om 17:39 uur.
onbelast je brommer laten draaien is erg slecht..
je kan beter rustig rijden om em beetje warm te laten worden
|
|
|
|
Mopar |
26-12-2006 19:39 |
 Posts: 4772 |
Het gaat niet zozeer om het onbelast laten draaien, als je brommer niet eens tegen 10x 5minuten stationair draaien kan is het gewoon een brak ding.
Het is eerder slecht omdat er op het moment van starten veel condens vrijkomt, en dat dat zich in en op de uitlaat afzet, en bij een 2takt misschien zelf ook nog wel IN de cilinder, en dus ook misschien zelfs op de lagers.
Een brommer een paar keer starten kan als het goed is echt geen kwaad als hij gewoon goed in orde is, maar zorg wel dat je hem lekker warm laat worden, en het beste kan je dat natuurlijk doen door een stukje (10 minuten) te rijden.
Overigens, voor de 4takt rijders die hun brommer weg zetten met de winter.
Regelmatig ( om de 2/3 weken ofzo ) ff kicken zodat niet steeds dezelfde klep-veer onder spanning staat.
Of beter, haal je kleppen deksel eraf/of kijk naar het vliegwiel, en zoek de ontbrandings-slag/moment op, dan zijn allebei de kleppen dicht, en staan de veren niet onder spanning. Maar daarna moet je er natuurlijk niet meer aanzitten :-P
Wat ik ook altijd doe met mijn brommer, ook altijd de choke erop, ik hem zo'n ''schuif shoke'' en op die manier is mijn hele carb gewoon afgesloten
Dit bericht is gewijzigd door Mopar op 26-12-2006 om 19:42 uur.
|
|
|
|
christianos |
27-12-2006 14:08 |
 Posts: 20445 |
Wat heel goed werkt is om je brommer i9n te vetten met rauwe lijnolie, dat werkt als een soort tektyl, allen is doorzichtig.. je velgen worden er maar een heel klein beetje doffer van, het wordt knalhard en het vormt een soort van afpoetsbaar laklaagje.. erg geniaal.!!!!!!
|
|
|
|
geert-nsr |
27-12-2006 14:24 |
 Posts: 6438 |
Erg handig dit 
mischien een idee om strax in het faq te zetten hebben de nieuwe users er volgend jaar ook iets aan..
als je zo je brommer behandeld zal het zeker goedkomen vd winter 
alleen je carb aftappen en zo hoeft toch niet als je brommer in een verwarmde schuur staat? mijn ktm stond 20 jaar stil en na n x schoonmaken deed ie het gwoon weer  alleen je uitlaat roest idd wel dus die moet je zeker goed invetten.
gelukkig blijft mijn nsr mooi binne deze winter 
Vanmiddag puchje hale en daar mej rond rakken in de sneeeuw
|
|
|
|
NiCK-GSM |
27-12-2006 23:56 |
 Posts: 1548 |
goed artikel
|
|
Bleh! | Front tegen rollerbanken | |
|
mike-E |
28-12-2006 22:39 |
Posts: 39 |
Tot slot nog wat tips om de kou te trotseren.
Hehe dat is idd handig
|
|
|
|
jdbo |
5-1-2007 11:53 |
 Posts: 117 |
Ik zit er over te denken dat met die sneeuw enzo toch maar m'n fiets te pakken. Ik heb door gladheid dit jaar al een schuiver gehad
|
|
http://www.brommerforum.nl/projects/detail_main/348 Mijn projectje, |
|
-jaZper- |
6-1-2007 0:28 |
 Posts: 3841 |
winter? wat is dat?
|
|
groene motoren gaan harder |
|
christianos |
8-1-2007 16:22 |
 Posts: 20445 |
Zeg jongens, steeds als ik de Mainpage open en naar deze kop krijg moet iki toch steeds een lachkick onderdrukken hoor
edit: ik ga weer even verder met zonnebaden in de tuin, if you don't mind
Dit bericht is gewijzigd door christianos op 8-1-2007 om 16:22 uur.
|
|
|
|
Derbi Senda Xtreme |
9-1-2007 16:45 |
Posts: 673 |
handig om te weten men senda ligt ook in winterslaap
|
|
|
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
Pagina 2 van 2
|
|