Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Nieuws - Het begint echt winter te worden..

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 618 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
Geplaatst door: Hier_ben_ik - 22-12-2006 10:40 uur | Gesubmit door: koekie | Bron: Brommerforum.nl

Zoals jullie weten, staat de winter voor de deur en moet de brommer darom extra goed verzorgd worden. Ook is het in de winter koud, dus moet je je extra warm aankleden en rekening houden met gladheid.

In dit artikel zul je wat hier wat tips over vinden.

Allereerst wil ik het hebben over de brommers die de winter door gaan brengen in de schuur. Dit is niet zomaar een kwestie van zet maar neer en tot volgend jaar, maar hier gaat nog een klusje aan vooraf.


Brommer gereed maken voor opslag.

Om te voorkomen dat onderdelen gaan roesten, of vast gaan zitten, moeten deze zorgvuldig behandeld worden.

- Tank.
Deze kun je het beste helemaal afvullen met benzine, zodat de binnenkant niet gaat roesten. Na de winter kun je proberen of je brommer nog op die benzine loopt, maar de kans dat dit niet het geval is zit er goed in. Dit omdat benzine gewoon bederft. Om ongemak te vorokomen kun je dus het beste na de winter gewoon de benzine aftappen (het is toch maar een paar liter) en er verse in doen, die je eventueel mengt met een klein beetje van de oude benzine (zonde om weg te gooien).

- Carburateur.
Als je je tank vol gedaan hebt moet je je carburateur nog onder handen nemen. Ook hierin verouderd benzine. In de carburateur laat oude benzine daarbij een nare laag rommel aan die in je carburateur vreet. Soms is je carburateur niet meer te redden als dit er te lang gezeten heeft.
De oplossing is simpel: benzinekraan dicht en carburateur aftappen. Vaak zit er gewoon een aftapschroef onder in je vlotterbak. Zo niet, dan kun je gewoon even je hele vlotterbak er af trekken en hem leeg gooien.

- Cilinder.
Om te voorkomen dat de zuigerveren vast gaan zitten, of dat je zuiger zelf vast komt te zitten, is het het beste om via je bougiegat een scheut olie in je cilinder te doen en dan een paar keer rustig op de kickstarter trappen zodat alles van binnen goed onder de olie zit. Bougie wél terugdraaien in de cilinderkop, om te voorkomen dat er vuil of andere rotzooi in komt.

- Uitlaat.
Een ander deel van de brommer dat snel roest, is de uitlaat. Het is het beste om deze goed in te vetten met gewoon een dun laagje vet of dikke olie of vaseline. Met name de bocht, die immers het snelst roest.

- Vering.
Naast de uitlaat, is het ook noodzakelijk dat de vering/prolink goed word gesmeerd en word ingevet, zodat deze soepel en roestvrij blijft. Dit kan gewoon gedaan worden met WD-40/Silicone spray of iets in die richting.

- Overig.
Als je dat allemaal Winterklaar hebt gemaakt, is het handig om het chroomwerk van je brommer in te vetten. Chroom heeft de nare eigenschap om met vochtig weer snel te gaan roesten, en dat is wel het laatste wat we willen. Smeer deze dus goed in met vaseline o.i.d.! Tot slot is het handig als je de kabels ( gas/rem/koppeling ) even uit elkaar haalt en deze invet zodat deze na de winter weer net zo soepel gaan als voorheen. Vet ook even de schanierpunten en veertjes e.d. van de hentels in. Dan kun je nog voor het mooie je frame, velgen, ketting, tandwielen en overige metale delen van je brommer afdekken met een laagje vet/spray om te voorkomen dat deze gaan roesten.


Brommer gereed maken voor de winter.



Als je in de winter gewoon door blijft rijden met je brommer, is het handig om het een en ander te doen, zodat hij de winter doorkomt zonder problemen. Sneeuw en Pekel spelen tijdens de winter een grote rol. Pekel is zout, dat word gebruikt om gladheid en sneeuw tegen te gaan op de wegen en fietspaden. Dit is natuurlijk in ons voordeel, maar ook in ons nadeel want pekel heeft de slechte eigenschap om flink wat roest te veroorzaken. Je kunt hier iets tegen doen, zodat je brommer er netjes en roestvrij uit blijft zien. Je begint met het grondig schoonmaken van je brommer. Daarna vet je alles in wat maar van ijzer is. Dus: frame, uitlaat, velgen, ketting, tandwielen, stuur, vering, standaard etc. Als dat gebeurd is, is de brommer klaar voor een rit door de sneeuw. Het ligt een beetje aan het onderdeel hoe je het het best kunt behandelen, ben hier zelf een beetje creatief in. Voor velgen en een uitlaat kun je bijvoorbeeld goed vaseline gebruiken. Voordeel ervan is dat het best goed blijft zitten. Het ziet er wel niet erg mooi uit als er allemaal zand aan blijft plakken, maar kijk eens om je heen: geen enkel voertuig ziet er mooi schoon uit in de winter. En liever in de winter even iets viezer, dan in de zomer een bonk roest. Je ketting moet je altijd goed smeren met kettingspray. Een glimmende ketting is synoniem voor slecht onderhoud!
Blijf er gedurende de winter op letten dat alles nog goed ingevet is (vooral uitlaat, hier gaat het toch vanaf), en indien nodig smeer je er nog wat op. Gewoon alles laten zitten, en na de winter spuit je je brommer bij een tankstation mooi af met hoge druk. Hier zit vaak ontvetter bij gemengd, wat dus perfect is om het vet van je brommer af te krijgen.

Elektronica
Tevens heeft de combinatie water/sneeuw en pekel de eigenschap dat het goed stroom geleid. Geen probleem zul je denken, maar als dit mengseltje bijvoorbeeld in je bougiedop komt, kun je lopend verder (of je maakt hem ter plekke schoon als je weet dat daar het probleem in zit). Zorg er dus even voor dat je die rubbertjes op je bougiedop hebt zitten. Heb je ze niet, koop dan gewoon een nieuwe bougiedop, want voor 3,5 euro kun je het risico niet lopen om onderweg stil te vallen. Verder moet je natuurlijk zorgen voor fatsoenlijke verlichting. D.w.z. dat niet alleen je lampen moeten branden, maar dat je ze ook even goed afstelt zodat je op de weg schijnt ipv in de toppen van de bomen.


Verder is hier wat informatie over de gladheid op de weg.

Winterse gladheid ontstaat door een combinatie van de temperatuur die het wegdekoppervlak heeft en de aanwezigheid van vocht op het wegdek. Gladheid kan daarbij in drie hoofdvormen worden verdeeld:

Gladheid veroorzaakt door bevriezing van natte wegen
Bevriezing van natte weggedeelten komt in Nederland regelmatig voor. Wanneer door neerslag het wegdek nat is geworden en tijdens de avond of nacht de temperatuur van het wegdek tot onder het vriespunt daalt dan zal er na korte tijd een ijslaag op de weg ontstaan.

Gladheid veroorzaakt door kleine hoeveelheden vocht (condensatie of mist)
Onder bepaalde omstandigheden kan er vocht of ijs op een wegdek neerslaan, zonder dat er neerslag valt. Het wegdek wordt hierbij vochtig door condensatie of mist. Tijdens condensatie vindt er een langzame vochttoevoer vanuit de lucht naar het wegdek plaats. Gladheid door condensatie ontstaat vooral op brugdekken, viaducten, op- en afritten. Ook andere specifieke plaatsen kunnen gevoelig zijn voor condensatiegladheid.

Gladheid veroorzaakt door neerslag
Neerslag kan in verschillende vormen aanleiding geven tot gladheid. De belangrijkste vormen zijn sneeuw, ijzel en hagel. De temperatuur tussen de onderkant van de wolk en het aardoppervlak bepaalt meestal in welke vorm de neerslag valt. Zo begint neerslag vaak in de vorm van sneeuw, ook in de zomer. Doordat de temperatuur onder de wolk echter boven het vriespunt is smelt de sneeuw en ontstaat er regen.


Auto's zijn natuurlijk gevoelig voor gladheid en sneeuw. Maar tweewielers zijn nog eens extra gevoelig, omdat je je eigen evenwicht moet zoeken op de weg. Dit gaat erg lastig als er een laagje ijs of sneeuw ligt. De kans op omvallen en uitglijven word aanzienlijk groter! Dus pas op, rij op de met pekel bestrooide wegdelen en neem het risico niet om op ondergesneeuwde delen te gaan rijden!


Ook kun je in de winter leuk spelen met je brommer als het glad is, wat ook zeker een aanrader is. Wel is het dan verstandig dit met een brommer te doen die niet veel schade oploopt als je er mee om valt, want, zoals je kunt snappen, zit die kans er wel in.


Tot slot nog wat tips om de kou te trotseren.
Je kunt natuurlijk wat sterke drank drinken om het wat warmer te krijgen, maar daarna mag je niet meer op je brommer rond gaan rijden, dus dat is niet zo'n succes. Wat je wel kunt doen is thermo ondergoed kopen. Dat is strak spul wat je onder je kleren aantrekt (je ziet er niets van dus), wat je lichaamswarmte vasthoud. Als het regent of sneeuwt of als je verder moet rijden, kun je over je kleren nog een regenpak aantrekken. Hier komt geen regen en wind doorheen, waardoor je het gewoon lekker warm hebt. Handschoenen zijn ook een goede uitvinding, maar alleen als je een waterdicht exemplaar hebt. (Water geleid nl de kou). Er is ook handvatverwarming te koop, maar die dingen gaan meestal erg snel kapot. Zorg er als je dat koopt dus voor dat je garantie hebt en het bonnetje bewaard.

Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Bromvlieg 22-12-2006 10:41 Print reply

Posts: 782
Handig om dit eens te weten
Bespaart denkk weer wat schuivers
 
Denk eraan: er bestaan geen domme vragen, alleen domme mensen
mcdronkz 22-12-2006 10:41 Print reply

Posts: 32777
Erg uitgebreid artikel, goed hoor !

Is dit overigens niet meer een FAQ-artikel ?

Zie ik daar nou Marcel op een brommer zitten ?

Dit bericht is gewijzigd door mcdronkz op 22-12-2006 om 10:42 uur.
 
Hier_ben_ik - Administrator 22-12-2006 10:42 Print reply

Posts: 8499
Ja klopt. En die daarboven is Martijn Pet. Komen beide uit mijn BF-archief haha.
 
Members zijn vervelend :-|
Bart-Derbi 22-12-2006 10:44 Print reply

Posts: 6497
Dit scheelt weer een aantal topics over 'wat moet ik op mijn velgen smeren' e.d.
Goede info
 
RM-sm 22-12-2006 10:47 Print reply

Posts: 3908
ik heb een kageltje in de kelder staan

maar zeker nuttig dit..


en om vooral niet te vergeten niet te hard rijden op verradelijke wegen en al ver van te voren remmen als het glad is en niet te hard en ook neit in bochten
 
Over steer is when the passengers are scared, under steer is when the driver is scared
Bruuns 22-12-2006 10:54 Print reply

Posts: 2213
mooi man idd wat RM rr zegt ;D was ik van de week even vergeten
 
A-j bange leaft goa-j bange dood..
Bulletproof 22-12-2006 11:02 Print reply

Posts: 3350
Mooi artiekel Dit scheelt mij iig heel veel.. binnenkort duz maar lekker m,n brommert in smeren
 
oenoehoofd 22-12-2006 11:07 Print reply

Posts: 17851
netjes en zeer goed artikel! scheelt idd weer 200 topic's deze winter
 
Te koop: http://www.mijnalbum.nl/Album=GFCJT4GY
mtx-motard 22-12-2006 11:09 Print reply

Posts: 14947
mooi goed uitgebreid! kan zo het faq ook in.
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
Name of Steel 22-12-2006 11:33 Print reply

Posts: 3532
goed, overzichtelijk... uit koekies brouwerij!

mocht je een 4t brommer hebben, de dop van de kop eraf draaien, flinke scheut wat verspreid door de kop heen... en als je weer gaat rijden. de kleppen een aantal keren weer indrukken, en kijken of ze niet stroef gaan, een aantal keren tikken met de tuimelaar, evt je klepspeling stellen.. en ready to go )

( zet de brommer weg in de compressie slag! )


maar ja, hoeveel 4ts zijn hier ( no comments plz )



Goede faq verder! ik ga effe in de opslag effe de brommers invetten!
 
---------------<=)))==-->>> Name of Steel <<<--==(((=>--------------
koekie - Administrator 22-12-2006 11:35 Print reply

Posts: 12588
Zo, sta er zelf ook van te kijken

succes ermee gasten
 
Haaks de hoek om!
Frysk 22-12-2006 11:42 Print reply

Posts: 34930
zeer handig heb er denk ik echt wat aan want ik heb januari mijn brommer af en februari kan ik voor mijn rbw.. dusja wil toch wel even rijden
 
giggitybyte
christianos 22-12-2006 11:54 Print reply

Posts: 20445
Ik krijg accuut zin om in de sneeuw te gaan crossen

Ik proef trouwens een hoog MTX -gehalte in dit bericht alwin
 
koekie - Administrator 22-12-2006 12:01 Print reply

Posts: 12588
sneeuwcrossen,,, deed ik ook altijd




Dit bericht is gewijzigd door Hier_ben_ik op 22-12-2006 om 17:29 uur.
 
Haaks de hoek om!
Blijhoofd 22-12-2006 12:27 Print reply

Posts: 7378
Leuk stukje, was altijd wel lacheh met de TSX door de sneeuw, maar tis wel ontiegelijk slecht voor de brommer.

Hij staat nu mooi op een workmate te wachten op 20 graden en een stralende lucht

zelf draai ik af en toe een paar keer aan het wiel zo dat de olie een btje door het carter heen gaat en de zuiger een paar keer op een neer gaat

Vespa rij ik wel gewoon mee daar spuit ik gewoon alles wat rot dik in met wd40
 
!!!!!Suzuki ride the winds of change!!!!!!!! http://www.brommerforum.nl/showtopic/33235
juukle rj 22-12-2006 12:45 Print reply

Posts: 1244
zeer handig, ik zal er zeker werk van maken, rijdt tenslotte rieju
 
erwinko 22-12-2006 13:05 Print reply

Posts: 1012
haha, die rot in de zomer net zo hard hoor
 
gerwin88 22-12-2006 13:11 Print reply

Posts: 5197
handig artikeltjemaak dr gelijk maar een faq van ofniet?
 
VW rider for live
Mr. X 22-12-2006 13:12 Print reply

Posts: 681
wel handig, ik rij in de winter gewoon lekker door hoor
 
74cc polini W , yasuni cross hm, adige membraam, doppler volle race as, 19mm dell orto, pro race platen
oenoehoofd 22-12-2006 14:30 Print reply

Posts: 17851
je hebt btw ook nog thermo handschoenen, moet je aantrekken waneer je warme handen hebt, zijn dunne handschoentjes, en dan daarover je normale handschoenen, dit houd ook de warmte vast, dus is ook lekker warm
 
Te koop: http://www.mijnalbum.nl/Album=GFCJT4GY
honda_2takt_power 22-12-2006 14:50 Print reply

Posts: 6744
van het weeekend me brommer weer rijdende maken en btw ik doe eiglijk iks bijzonders aan me nsr behalve af en toen afspuiten
 
regels zijn er om grenzen aan te geven, en grenzen zijn er om verlegd te worden.
Mopar 22-12-2006 16:26 Print reply

Posts: 4772
Petje af voor dit nieuws bericht

Erg mooi en goed gedaan!

( alleen de benzine na de winter af tappen ben ik het niet mee eens, hooguit je brommer ff flink hard schudden zodat het gezakte mengsmering/olie zich weer netjes met de benzine vermengt, de benzine is echt nog wel goed. )

En een 10cc olie in je cilinder mikken, niet ''een scheutje'' 10cc olie erin, en dan idd rustig kicken zodat de olie zich goed verspeid ).
Om de (inwendige) uitlaat te beschermen, eerst de brommer (warm) laten lopen voordat je hem wegzet zodat alle waterdamp uit de uitlaat is, en daarna een doek in de uitlaat stoppen

En na de winter/1e start, een theelepeltje benzine in de cilinder gooien, start hij meteen.

Anyway,

Erg mooi gemaakt *duim*
 
Hier_ben_ik - Administrator 22-12-2006 17:29 Print reply

Posts: 8499
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mopar
Petje af voor dit nieuws bericht

Erg mooi en goed gedaan!

( alleen de benzine na de winter af tappen ben ik het niet mee eens, hooguit je brommer ff flink hard schudden zodat het gezakte mengsmering/olie zich weer netjes met de benzine vermengt, de benzine is echt nog wel goed. )

En een 10cc olie in je cilinder mikken, niet ''een scheutje'' 10cc olie erin, en dan idd rustig kicken zodat de olie zich goed verspeid ).
Om de (inwendige) uitlaat te beschermen, eerst de brommer (warm) laten lopen voordat je hem wegzet zodat alle waterdamp uit de uitlaat is, en daarna een doek in de uitlaat stoppen

En na de winter/1e start, een theelepeltje benzine in de cilinder gooien, start hij meteen.

Anyway,

Erg mooi gemaakt *duim*



ik spreek uit ervaring hoor

 
Members zijn vervelend :-|
Mopar 22-12-2006 17:32 Print reply

Posts: 4772
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hier_ben_ik
[...]



ik spreek uit ervaring hoor



Ik ook ?

Ik heb er nooit problemen mee gehad...

Benzine kan je heus wel 4maanden untouched laten staan hoor

Sterker nog, k'heb op het moment benzine staan van 10jaar oud ( komt uit de 'Cuda ) zit nu gewoon in me Honda.. loopt prima, niks aan te merken..
 
Timmetje1990 22-12-2006 17:34 Print reply

Posts: 801
Leuk artikeltje, wou binnenkort ook al alles in gaan vetten ^^
 
Tim heeft gesproken :'D

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved