Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Nieuws - Pas vanaf 24 jaar op zware motor

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 666 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
Geplaatst door: christianos - 26-3-2006 18:11 uur | Gesubmit door: bom | Bron: Nu.nl

Maandag wordt in Brussel gestemd over een voorstel om jongeren pas na hun 24e jaar op een zware motor te laten rijden

De nieuwe regel komt door de nieuwe Europese rijbewijzen. Maandag wordt daarover de knoop doorgehakt door 25 ministers van de EU-landen. De nieuwe regels stellen de minimumleeftijd voor zware motoren (vanaf 35 kw) overal op 24 jaar. Uitzondering zijn jongeren die na hun 20e jaar twee jaar ervaring hebben op middelzware motoren
De nieuwe middelzware motoren zorgen voor een compleet nieuwe categorie in het rijbewijs-A voor motorrijders. Onze minister Peijs stemt maandag voor de nieuwe maatregel omdat er veel verkeersdoden vallen onder de jeugdige motorijders.


Voor de duidelijkheid, zo werkt het nieuwe stelsel van de europese rijbewijzen:

Quote:
Om het toenemend aantal ongevallen met motorrijders een halt toe te roepen, wil Europa een trapsgewijze toegang tot motorrijbewijzen invoeren. Wie aanspraak wil maken op een bewijs A voor motoren van meer dan 500 cc, moet eerst twee jaar met een motor van minder dan 500 cc gereden hebben (bewijs A2). In sommige Europese landen volstaat een rijbewijs B voor motoren van minder dan 125 cc. Dat is onder meer het geval in Belgi?. De landen mogen die bepaling behouden, maar de toelating zal enkel gelden voor het nationale grondgebied.

Pagina 3 van 10
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10Vorige pagina | Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

richard3 26-3-2006 19:46 Print reply

Posts: 5198
lekker kut ik vindt dat ze dan maar mooi moeten zeggen dat mensen die nu 17 zijn of zo nog gebruik mogen maken van het oude systeem
scheeld weer iets
maja ik ga toch op mijn 18 beginnen en zie dan wel als motor wordt je toch niet zo snel aangehouden tenzij je rare dingen doet

 
op naar de grote brommers
zx7r 26-3-2006 19:46 Print reply

Posts: 3868
vind het zeker wel een goede maatregel, mensen die vaak denken dat ze zwaar kennen rijden maar zich op veel punten verkijken.
en knulletjes, reken maar dat je in het begin nog genoeg heb aan 25kw.
 
Frysk 26-3-2006 19:46 Print reply

Posts: 34930
stomme rot oma

dit is echt weer nederland he

hebben belgi? en Duitsland etc dit soort regels ook ?
en zoveel brommerregels.. ?

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: zx7r
vind het zeker wel een goede maatregel, mensen die vaak denken dat ze zwaar kennen rijden maar zich op veel punten verkijken.
en knulletjes, reken maar dat je in het begin nog genoeg heb aan 25kw.



idd
als je kijkt naar een standaard NS1 (9kw)
naja het rijd opzich toch wel hard..
dus dan van 9kw naar 25kw oid

Dit bericht is gewijzigd door Frysk op 26-3-2006 om 19:47 uur.
 
giggitybyte
zx7r 26-3-2006 19:47 Print reply

Posts: 3868
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Frysk
stomme rot oma

dit is echt weer nederland he

hebben belgi? en Duitsland etc dit soort regels ook ?
en zoveel brommerregels.. ?

lees fries
 
Frysk 26-3-2006 19:48 Print reply

Posts: 34930
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: zx7r
[...]

lees fries



ja weet ik... europees
maar ik heb zo'n idee dat dit niet voor de rest van europa doorgaat
maar dat peijs dit een goed idee vind en het ook doet..
 
giggitybyte
Kampersjaak 26-3-2006 19:49 Print reply

Posts: 12285
discussie gaat dus nergens over behalve dat jij dat idee hebt
 
oderint dum metuant
KaWaReZ 26-3-2006 19:51 Print reply

Posts: 20582
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Frysk
[...]



ja weet ik... europees
maar ik heb zo'n idee dat dit niet voor de rest van europa doorgaat
maar dat peijs dit een goed idee vind en het ook doet..


Nederland moet altijd voorop lopen wat regelgeving betreft (zolang het maar geld int laatje brengt, alles wat geld kost wordt zo lang mogelijk uitgesteld)

maarreh... 9kw en 25kw kun je niet zo 123 vergelijken



 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
Frysk 26-3-2006 19:52 Print reply

Posts: 34930
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: KaWaReZ [Rezek]
[...]


Nederland moet altijd voorop lopen wat regelgeving betreft (zolang het maar geld int laatje brengt, alles wat geld kost wordt zo lang mogelijk uitgesteld)

maarreh... 9kw en 25kw kun je niet zo 123 vergelijken






nee daarom juist..
je gaat van 9kw naar 25kw
is een grote stap (ff goed lezen lieverd )
 
giggitybyte
mblover 26-3-2006 19:58 Print reply

Posts: 5391
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: SavagePielk
gelukkig ben ik er tegen de tijd dat dit erdoor is vanaf, maar wat een gez**k! Regelgeile kutambtenaren in Nederland laat ze eens wat nuttigs gaan doen... vakbonden opheffen, helft van de ambtenaren ontslaan en iedereen eens nuttig werk laten doen...


En kappen met over ons heen laten lopen door de eu...

Dat snappen ze niet.... ze zijn echt geen professionele-thee-zuipende-idiote-maatregelen-bedenkende-sjappies geworden omdat ze zoveel verstand hebben.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mulder.sst
[...]


Altijd dat zelfde debiele argument, ja dan vallen er minder doden.
Als we een avondklok instellen en niemand mag meer uitgaan, dan vallen er pas veel minder doden of gewonden, maar dat doen we toch ook niet?


Over 10 jaar moet je verplicht in een betonnen bunker gaan wonen, en dan rijd je rond in een auto met 5 meter aan energie-absorberend materiaal er omheen

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: wietplant
maar wat is nou precies verschil tussen europese wetgeving en nederlandse wetgeving ?? want nederlandse wetgeving over vermogen brommers is heel anders dan de europese wetgeving volgens mij.


Het verschil is dat het in Nederland zo geintepreteerd wordt als die pinos in den haag hun het beste uit komt. Brommers mogen 4,5kw hebben (uit me hoofd) volgens eu regels, in nl bevalt dat niet en gaat men ze begrenzen...
MAAR, als de eu een of andere achterlijke maatregel bedenkt dan wordt die ook hier ingevoerd. En het zou democratisch moeten zijn hier, maar veel referenda zie ik niet... alleen mag je om de 4 jaar kiezen WELKE idioten er in de 2e kamer komen.

Maarjah, dwalen zo wel een beetje af he


 
zeno 26-3-2006 20:08 Print reply

Posts: 1595
wat is nou precies het idee, dat je op je 18e tot 25KW mag, tot je 21e, dan tot 35kw en na je 24e alles?
 
bier drinken en kut roepen
Marry 26-3-2006 20:31 Print reply

Posts: 940
wat is hier het nut van, ben je verstandiger op je 24e dan op je 20e? en ook met een minderzware motor kun je je eigen en anderen aardig letsel bezorgen
 
ook als je niets te vieren hebt
renoeius 26-3-2006 20:32 Print reply

Posts: 6409
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: zeno
wat is nou precies het idee, dat je op je 18e tot 25KW mag, tot je 21e, dan tot 35kw en na je 24e alles?


dat zal wel het mooiste zijn. anders maar wat langer rondrijden op een lichte motor .
 
mcdronkz 26-3-2006 21:03 Print reply

Posts: 32777
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Kampersjaak
[...]


dus daarom weet ik ook dat het goed is.

wat zal er gebeuren als iemand op een r1 gaat rijden die net 2 jaar zn rijbewijs heeft? dus 20 is?

dat komt echt nooit goed.


Ik ken eigenlijk niemand die op z'n 20e 6000 euro gaat uitgeven aan een motor waar 'ie niet het hele jaar door mee gaat (even re?el gezien) rijden.
 
Kampersjaak 26-3-2006 21:09 Print reply

Posts: 12285
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mcdronkz
[...]


Ik ken eigenlijk niemand die op z'n 20e 6000 euro gaat uitgeven aan een motor waar 'ie niet het hele jaar door mee gaat (even re?el gezien) rijden.


waar doel je op?
 
oderint dum metuant
mcdronkz 26-3-2006 21:11 Print reply

Posts: 32777
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Kampersjaak
[...]


waar doel je op?


Quote:

wat zal er gebeuren als iemand op een r1 gaat rijden die net 2 jaar zn rijbewijs heeft? dus 20 is?


Dat lijkt me niet bepaald realistisch.
 
Kampersjaak 26-3-2006 21:12 Print reply

Posts: 12285
ooit van lenen gehoort? of leasen. er zijn er genoeg die dat doen

ook met een r6
 
oderint dum metuant
mblover 26-3-2006 21:13 Print reply

Posts: 5391
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Kampersjaak
ooit van lenen gehoort? of leasen. er zijn er genoeg die dat doen

ook met een r6



Of mensen die een hele hoop gespaard hebben, express geen brommer gereden maar gefietst, en zich helemaal uit de naad gewerkt hebben voor een motor.
 
spoorlijncrosser 26-3-2006 21:14 Print reply

Posts: 2687
hoe willen ze dat gaan controleren
 
zx7r 26-3-2006 21:15 Print reply

Posts: 3868
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tsxxxx
hoe willen ze dat gaan controleren

door middel van een rbw afgeven als je hem gehaald heb misschien...

das toch hetzelfde als je autorijbewijs of bromfietscertificaat.
 
Kampersjaak 26-3-2006 21:16 Print reply

Posts: 12285
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mblover
[...]



Of mensen die een hele hoop gespaard hebben, express geen brommer gereden maar gefietst, en zich helemaal uit de naad gewerkt hebben voor een motor.


die zijn er ook nog, zeldzaam, maar ze zijn er.
 
oderint dum metuant
mcdronkz 26-3-2006 21:17 Print reply

Posts: 32777
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Kampersjaak
ooit van lenen gehoort? of leasen. er zijn er genoeg die dat doen

ook met een r6


Die mensen zijn dan gewoon achterlijk. Ik ga op m'n 21e gewoon lekker voor een simpel oldtimertje, mij best.

Tuurlijk hebben bepaalde mensen geen enige verantwoordelijkheid, maar het is voor mij ook geen big deal als die zichzelf kapot rijden. Ze zijn niet alleen gevaarlijk voor zichzelf, maar als ik auto of whatever rij heb ik ook geen zin om een motorrijder van m'n bumper te schrapen.
 
Kampersjaak 26-3-2006 21:18 Print reply

Posts: 12285
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mcdronkz
[...]


Die mensen zijn dan gewoon achterlijk. Ik ga op m'n 21e gewoon lekker voor een simpel oldtimertje, mij best.

Tuurlijk hebben bepaalde mensen geen enige verantwoordelijkheid, maar het is voor mij ook geen big deal als die zichzelf kapot rijden. Ze zijn niet alleen gevaarlijk voor zichzelf, maar als ik auto of whatever rij heb ik ook geen zin om een motorrijder van m'n bumper te schrapen.


het gaat dus ook om de mede weggebruiker, om die veilig te stellen, in hoeverre dat mogelijk is
 
oderint dum metuant
mcdronkz 26-3-2006 21:20 Print reply

Posts: 32777
Is het aantal doden trouwens gedaald sinds de invoering van het 25 kw rijbewijs ?

Zijn daar cijfers van ?
 
Kampersjaak 26-3-2006 21:23 Print reply

Posts: 12285
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mcdronkz
Is het aantal doden trouwens gedaald sinds de invoering van het 25 kw rijbewijs ?

Zijn daar cijfers van ?


ik denk dat er indirect zeker wel meer mensen zich verantwoordelijker hebben gedragen in het verkeer dmv 25kw rijbewijs
 
oderint dum metuant
zx7r 26-3-2006 21:24 Print reply

Posts: 3868
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Kampersjaak
ooit van lenen gehoort? of leasen. er zijn er genoeg die dat doen

ook met een r6

lenen is het domste wat je kunt doen. dan 'koop'je een motor, rij hem naar de klote en moet je toch nog betalen voor iets dat je niet heb.

en die cijfertjes over ongevallen zou ik ook wel willen zien.
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 3 van 10
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10Vorige pagina | Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved