Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Nieuws - Vanaf september kenteken voor bromfietsen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 802 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
Geplaatst door: Nick - 23-7-2005 15:46 uur | Bron: Brommerforum.nl

Zoals eerder aangekondigd krijgen nieuwe bromfietsen vanaf 1 september 2005 een eigen kenteken. Daarmee wordt het huidige verzekeringsplaatje vervangen. Bestaande bromfietsen krijgen op den duur ook een eigen kenteken. Daarvoor is een omschakelings-periode ingesteld: voor 1 november 2006 moeten alle bromfietsen een kentekenplaat hebben.

Deze wijziging heeft tamelijk wat voeten in de aarde. Niet alleen moeten alle bromfietsen voorzien worden van een kentekenplaat, ook moeten alle gegevens in een register komen (RDW) en dienen verzekeringsmaatschappijen de manier van werken aan te passen.

Om duidelijkheid te verschaffen over het aanvragen vane en kenteken voor je bestaande brommer heeft het RDW een hiervoor een website geopend. Op ishetgeenplaatje.nl staat uitgelegd hoe je voor je bestaande brommer een kenteken kan aanvragen.

De procedure

Feitelijk begint dat aanvragen bij de controle van de bromfiets. De overheid vond het op kenteken krijgen van bromfietsen een mooie gelegenheid om alle bromfietsen te controleren, voordat ze een kenteken krijgen. Dat controleren noemt met 'schouwen'. Schouwen gebeurt bij een erkend schouwbedrijf. In het land zijn daarvoor verschillende (bromfiets)handelaren aangesteld.
Het schouwbedrijf bekijkt en registreert de technische zaken met betrekking tot de bromfiets.

Als het schouwbedrijf klaar is met het schouwen krijg je als eigenaar van de bromfiets een formulier mee. Met dat formulier ga je naar het postkantoor. Als daar blijkt dat de bromfiets aan de eisen voldoet geeft het postkantoor een kentekenbewijs af. Feitelijk is daarmee het kenteken aangevraagd.

Nu dien je de daadwerkelijke kentekenplaat aan te vragen bij een erkende kenteken-fabrikant (GAIK). De nieuwe brom- en snorfietsplaten zijn in twee modellen verkrijgbaar: die van 10cm x 17,5cm en die van 12,5cm x 14,5cm.

Opmerkelijk is dat voor bromfietsen een andere kleur plaat wordt gebruikt dan voor snorfietsen. Voor bromfietsen is de plaat geel van kleur met zwarte letters. Voor snorfietsen is dat een blauwe plaat met witte letters.

Nu je ook in het bezit bent van de daadwerkelijke plaat dient het (nieuwe) kenteken alleen nog te worden doorgegeven aan de verzekeringsmaatschappij. Dan is het hele verhaal rond en kun je met de brommer de weg op.

De kosten

Aan het aanvragen van het kenteken voor de bromfiets zijn kosten verbonden.
De kosten die bij de schouwer in rekening worden gebracht zijn niet van tevoren bepaald. De schouwer bepaalt dat zelf.
Het aanvragen van het kentekenbewijs bij het postkantoor kost EUR 22,50.
Ook voor het maken van de daadwerkelijke kentekenplaat worden kosten in rekening gebracht. Ook daarvoor is geen vast bedrag bekend. Het hangt af van de zaak waar je de plaat laat maken.

Zie ook:
ishetgeenplaatje.nl (website van RDW)
Nieuws: Nieuwe 'layout' kentekens
Nieuws: Brommers gaan op kenteken
Nieuws: ANWB: Brommerkenteken te duur

Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

The Catfish 24-7-2005 23:10 Print reply

Posts: 1337
ik ben 18, druk bezig met rijbewijs.
deze zomer nog even lekker rondscheuren
en daarna verpats ik m'n lieve tsxje.




iemand interesse?

Dit bericht is gewijzigd door The Catfish op 24-7-2005 om 23:11 uur.
 
vandalism: beautiful as a rock in a cop's face..
dthedjuh 25-7-2005 12:06 Print reply

Posts: 693
zal wel mooi plan zijn van de regering,
maar het kost mij weer bakken met tijd en geld.
en bovendien heb ik het verkeerde frame op men tsx liggen.
dus dat word nog sleutelen.

 
Suzuki TSX!!!
Hardstyle 25-7-2005 12:29 Print reply

Posts: 1077
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda_2takt_power
........ het is alleen geldklopperij vind ik


Precies

 
bladiebladieblaa - Racing in my blood! -
-jaZper- 25-7-2005 13:43 Print reply

Posts: 3841
zet mijn mb5 over naar mb8, nog meer mensen die dat gaan doen? als er dan toch kosten aan verbonden zijn om je brommer om te zetten naar kenteken dan wil ik er een iets groter en mooier plaatje op hebben
 
groene motoren gaan harder
4wieler 30-7-2005 13:37 Print reply

Posts: 109
ja kut er was toch ook iets met een nederlands goedgekeurd frame ofzo? hoe zat dat want ik heb een mustang ax50 quad dus...? op RBW konden zij mij niks vertellen daarover :-0
 
Ork, Ork, Ork, Soep Eten Doe Je Met Een...?
Ruudjevn_MTX_ 1-8-2005 11:37 Print reply

Posts: 348
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: richard3
[...]



is een topic over en het antwoord is nee

je mag ook een 80blok er onderhebben wat ik begrepen heb het is namelijk alleen iets waar door je makkelijk op te sporen bent na een misdrijf (te hardrijden enz.) en zodat gestolen brommers sneller terug gevonden worden


Waar zie jij dat topic dan? want wil da ook allemaal wellis weten...

 
vinnie 1-8-2005 11:47 Print reply

Posts: 3505
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: richard3
[...]



is een topic over en het antwoord is nee

je mag ook een 80blok er onderhebben wat ik begrepen heb het is namelijk alleen iets waar door je makkelijk op te sporen bent na een misdrijf (te hardrijden enz.) en zodat gestolen brommers sneller terug gevonden worden


FOUT
je mag nog steeds maar 45 enzo, met 50cc, standaard blabla
alleen je word gekeurd en krijgt kenteken.. je voertuig moet hetzelfde blijven, dus standaard..
met een 80 blok is het een motorfiets
 
nu ook schakel,scooter,auto en fietssjon
ghost-rider 1-8-2005 11:49 Print reply

Posts: 1886
word alleen geschouwd.. alleen je framenummer typen ze in een computer..
ze kijken nie naar je setup
 
Team Holland ? // Doe is normaal, met je hoofd!
Splendid 1-8-2005 11:51 Print reply

Posts: 8421
zal wel niet kloppen maar had gehoord dat ze iedere brom op de roller zetten voor 0,5 kw

Edit: en bloknummer noteren ze dacht ik ook, en als je 80 blok heb gaat het niet door..ik moet dus ook een gaar 50 blok eronder doen voor de schouwing

Dit bericht is gewijzigd door Splendid op 1-8-2005 om 11:52 uur.
 
Ik wil een onderwaterbeer!!
ghost-rider 1-8-2005 12:16 Print reply

Posts: 1886
op de rollerbank is nie zo want dan moet elke fietsenzaak een rollerbank hebbe
 
Team Holland ? // Doe is normaal, met je hoofd!
Neluhz 1-8-2005 16:39 Print reply

Posts: 4032
ik heb een probleempje...ik heb een minarelli p4r blok..ipv p4, met bloknummer 001001
orgineel was het dacht ik 001471 ofzo, moet ik het veranderen?
kan ik het orginele dichtplamuren? en een ander nr erinzetten op een andere plaats?
 
MotoCrossIpkiss[stan] 1-8-2005 22:23 Print reply

Posts: 7744
jeej, un "schouwpakket" binnengekregen ...nmet folders, handleidingen en veel papierwerk...t begint nu aardig dichtbij te komen die kentekenshit
 
hoi

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved