Zoals eerder aangekondigd krijgen nieuwe bromfietsen vanaf 1 september 2005 een eigen kenteken. Daarmee wordt het huidige verzekeringsplaatje vervangen.
Bestaande bromfietsen krijgen op den duur ook een eigen kenteken. Daarvoor is een omschakelings-periode ingesteld: voor 1 november 2006 moeten alle bromfietsen een kentekenplaat hebben.
Deze wijziging heeft tamelijk wat voeten in de aarde. Niet alleen moeten alle bromfietsen voorzien worden van een kentekenplaat, ook moeten alle gegevens in een register komen (RDW) en dienen verzekeringsmaatschappijen de manier van werken aan te passen.
Om duidelijkheid te verschaffen over het aanvragen vane en kenteken voor je bestaande brommer heeft het RDW een hiervoor een website geopend. Op ishetgeenplaatje.nl staat uitgelegd hoe je voor je bestaande brommer een kenteken kan aanvragen.
De procedure
Feitelijk begint dat aanvragen bij de controle van de bromfiets. De overheid vond het op kenteken krijgen van bromfietsen een mooie gelegenheid om alle bromfietsen te controleren, voordat ze een kenteken krijgen. Dat controleren noemt met 'schouwen'. Schouwen gebeurt bij een erkend schouwbedrijf. In het land zijn daarvoor verschillende (bromfiets)handelaren aangesteld.
Het schouwbedrijf bekijkt en registreert de technische zaken met betrekking tot de bromfiets.
Als het schouwbedrijf klaar is met het schouwen krijg je als eigenaar van de bromfiets een formulier mee. Met dat formulier ga je naar het postkantoor. Als daar blijkt dat de bromfiets aan de eisen voldoet geeft het postkantoor een kentekenbewijs af. Feitelijk is daarmee het kenteken aangevraagd.
Nu dien je de daadwerkelijke kentekenplaat aan te vragen bij een erkende kenteken-fabrikant (GAIK). De nieuwe brom- en snorfietsplaten zijn in twee modellen verkrijgbaar: die van 10cm x 17,5cm en die van 12,5cm x 14,5cm.
Opmerkelijk is dat voor bromfietsen een andere kleur plaat wordt gebruikt dan voor snorfietsen. Voor bromfietsen is de plaat geel van kleur met zwarte letters. Voor snorfietsen is dat een blauwe plaat met witte letters.
Nu je ook in het bezit bent van de daadwerkelijke plaat dient het (nieuwe) kenteken alleen nog te worden doorgegeven aan de verzekeringsmaatschappij. Dan is het hele verhaal rond en kun je met de brommer de weg op.
De kosten
Aan het aanvragen van het kenteken voor de bromfiets zijn kosten verbonden.
De kosten die bij de schouwer in rekening worden gebracht zijn niet van tevoren bepaald. De schouwer bepaalt dat zelf.
Het aanvragen van het kentekenbewijs bij het postkantoor kost EUR 22,50.
Ook voor het maken van de daadwerkelijke kentekenplaat worden kosten in rekening gebracht. Ook daarvoor is geen vast bedrag bekend. Het hangt af van de zaak waar je de plaat laat maken.
zal wel mooi plan zijn van de regering,
maar het kost mij weer bakken met tijd en geld.
en bovendien heb ik het verkeerde frame op men tsx liggen.
dus dat word nog sleutelen.
zet mijn mb5 over naar mb8, nog meer mensen die dat gaan doen? als er dan toch kosten aan verbonden zijn om je brommer om te zetten naar kenteken dan wil ik er een iets groter en mooier plaatje op hebben
ja kut er was toch ook iets met een nederlands goedgekeurd frame ofzo? hoe zat dat want ik heb een mustang ax50 quad dus...? op RBW konden zij mij niks vertellen daarover :-0
je mag ook een 80blok er onderhebben wat ik begrepen heb het is namelijk alleen iets waar door je makkelijk op te sporen bent na een misdrijf (te hardrijden enz.) en zodat gestolen brommers sneller terug gevonden worden
Waar zie jij dat topic dan? want wil da ook allemaal wellis weten...
je mag ook een 80blok er onderhebben wat ik begrepen heb het is namelijk alleen iets waar door je makkelijk op te sporen bent na een misdrijf (te hardrijden enz.) en zodat gestolen brommers sneller terug gevonden worden
FOUT
je mag nog steeds maar 45 enzo, met 50cc, standaard blabla
alleen je word gekeurd en krijgt kenteken.. je voertuig moet hetzelfde blijven, dus standaard..
met een 80 blok is het een motorfiets
ik heb een probleempje...ik heb een minarelli p4r blok..ipv p4, met bloknummer 001001
orgineel was het dacht ik 001471 ofzo, moet ik het veranderen?
kan ik het orginele dichtplamuren? en een ander nr erinzetten op een andere plaats?