Het kabinet heeft ingestemd met het actieplan Jonge Bromfietsers van minister Peijs van Verkeer en Waterstaat. Dit betekend onder andere dat er een bromfietsrijbewijs zal komen. Het actieplan Jonge Bromfietsers is een initiatief om het aantal ongelukken onder bromfietsers te verminderen.
Op het moment vallen er onder bromfietsers onder de leeftijdcategorie 16 en 17 jaar jaarlijks ongeveer 30 doden en 1.250 zwaar gewonden. Hiermee vormen jonge bromfietsers relatief gezien het grootste verkeersveiligheidprobleem van Nederland. Het doel van het actieplan is dan ook om het aantal slachtoffers onder bromfietsers met minimaal 50% te verminderen.
Het actieplan is een verschillend aantal maatregelen wat de veiligheid van het verkeer moet bevorderen.
Het plan bestaat uit:
Via een kentekenplicht wordt het opvoeren van bromfietsen bestreden. Met het kentekenplicht is het kabinet al eerder ingestemd.
Een verplicht bromfietsrijbewijs inclusief toets over het herkennen en vermijden van gevaar in het verkeer.
Aanpassing van de maximumconstructiesnelheid van bromfietsen, ?n de maximale toegestaande snelheid van het omringende verkeer. Dit om de snelheidsverschillen te verkleinen en hiermee de kans op ongelukken terug te dringen.
In overleg met de ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken is besloten tot een integrale aanpak van het bromfietsprobleem, met het kenteken als basis. Dit betekend dat deze maatregelen n? het kenteken zullen komen.
De invoering van het kenteken is gepland op 1 september 2005 en zal worden afgerond in november 2006. In 2007 zullen de overige maatregelen uit het actieplan volgen.
2 jaar na de invoering volgt een evaluatie. Is de minimale daling van 50% verkeersslachtoffers niet gehaald, dan zullen er aanvullende maatregelen volgen.
Voor meer informatie over het kenteken, kijk op de site van de RDW
18 euro voor het vergeten van je verzekerings papier, dus wel certificaat bij je. Dat is pas zielig.
Maar de max snelheid zal wel 46 km/h worden. Ze moet gewoon onbeperkte snelheid doen, maar wel 50 cc houden. Des noods hogere boetes op te veel cc's (hier word ik niet geliefd mee ). En dan gewoon alleen een boete als je echt te hard rijd. Dat word leuk met agenten te kort
80 is wel erg veel, maar als ze dan toch een rijbewijs in gaan voeren dan lijkt het me een veel beter idee om mee te gaan met de europese unie en dat betekend 80 rijden met een 125cc motor en een rijbewijs, maargoed altijd die eindeloze discussies, ik ben blij met mijn brommertje nu met 65km/h
mja mijn MB is origineel en doet er een eeuw over om van de 40 naar de 55 te komen met beeetje wind tege.. :/
ik vind meegaan met EU niet echt goed idee, je moet wel rekening mee houden dat we hier in NL met zn allen op mekander gepropt zitte unlike rest van europe
maarja, die regels hebben allemaal geen nut, mensen zijn er niet op uit om zichzelf de prak in te rijden.. toch.. je kan overal zelf wel verzinne hoe hard je er maximaal kan rijden verantwoord.. ofzo
de mensen die dat wel zijn in het verkeer moeten ze trouwens gelijk castreren ofzo
Dit bericht is ge-edit door Saknet op 26-10-2004 17:50
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
Quote:Aanpassing van de maximumconstructie snelheid van bromfietsen, ?n het omringende verkeer. Dit om de snelheidsverschillen te verkleinen en hiermee de kans op ongelukken terug te dringen.
30 in de bebouwde kom met de auto ipv 50
en die 30 doden op 15.000.000 mensen is toch niet zoveel?
Dit bericht is ge-edit door Zoetahmeerdah [Marcel] op 26-10-2004 19:37