Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Gallery - Honda XL 125 1977

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 650 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
Wat is jouw mening over deze gallery?
Hot
Neutraal
Not
  Gallery gegevens
Naam gallery Honda XL 125 1977
Geplaatst door Aprilia RX 50 2003 op 25-1-2022 0:30
Hits Deze gallery is 26777 maal bekeken.

  Voertuig bij deze gallery
Soort voertuig
Motor [Uitgebreide voertuig gegevens]
Merk + type Honda XL125 (Momenteel in bezit)
Kleur / Bouwjaar Oranje zwart / 1977
Opgegeven max. vermogen 12 pk / 9 kW
Opgegeven max. snelheid 110 km/h

  Gallery afbeeldingen
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
XL125 [Toon slechts deze afbeelding]
Bij aankomst [Toon slechts deze afbeelding]
Bij aankomst [Toon slechts deze afbeelding]
Op de operatietafel [Toon slechts deze afbeelding]
Uurtje later [Toon slechts deze afbeelding]
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1

Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 25-1-2022 1:01 Print reply

Posts: 8459
Uiteindelijk dan toch bekeerd tot het Honda-geloof !
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Aprilia RX 50 2003 25-1-2022 1:20 Print reply

Posts: 6711
Haha nee hoor

Alleen men betaalt er zo achterlijk veel voor en ze worden soms zo goedkoop in m'n schoot geworpen... Tsja, wat moet ik dan!?
Deze komt bij een collega vandaan die hem al bijna 18 jaar stil had staan en nu kleiner ging wonen. Ja dan kom ik wel even helpen opruimen

Hiervoor ook al een CB650 uit 1981 gehad.

Edit: Heb nog geen WPH PDF kunnen vinden. Ga wel een WPH bestellen als ik de eerste lijst met onderdelen klaar voor bestelling heb staan.

Moet nog even zeker weten welke olie er in gaat en hij vonkt momenteel niet. Was van plan er 10w40 mineraal in te gooien en morgen eens even achter de ontstekingsdeksel te kijken.

Carburateurtje al los gehad. Zag er na al die tijd lang niet gek uit.


Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 25-1-2022 om 1:22 uur.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 25-1-2022 16:16 Print reply

Posts: 8459
Gebruik de Kymco Pulsar manual misschien :
https://www.bike-par...-125-Workshop-Manual

Kymco was een onderaannemer van Honda, en het Pulsar blok is "helemaal" hetzelfde (elektrische starter pffft).

Olie...zolang het voor natte koppelingen is...deze Honda's kunnen overal mee overweg...correctie : gebruik géén volsynthetische olie, hooguit halfsynthetische. Een werkpaard waardig.

Geen ontsteking : ik gok dat het probleem niet zit achter het onstekingsdeksel. Misschien de bobine. Of gewoon een nieuwe bougie nodig.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Aprilia RX 50 2003 25-1-2022 18:02 Print reply

Posts: 6711
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Gebruik de Kymco Pulsar manual misschien :
https://www.bike-par...-125-Workshop-Manual

Kymco was een onderaannemer van Honda, en het Pulsar blok is "helemaal" hetzelfde (elektrische starter pffft).

Olie...zolang het voor natte koppelingen is...deze Honda's kunnen overal mee overweg...correctie : gebruik géén volsynthetische olie, hooguit halfsynthetische. Een werkpaard waardig.

Geen ontsteking : ik gok dat het probleem niet zit achter het onstekingsdeksel. Misschien de bobine. Of gewoon een nieuwe bougie nodig.


Ontstekingsprobleem heb ik even naar gekeken. Contactpunten zien er goed uit, ook even opgeschuurd en op 0,3 a 0,4mm gezet (wat ik van andere Honda's vond). Andere bougie er in gehad geen effect, ook geen vonk vanaf de kabel.

Bobine kost gelijk €125. Eerst maar eens de condensator besteld.

Heeft iemand misschien de waarden voor:
- Hoeveelheid olie in de voorvork (mm's lucht mag ook).
- Klepspeling.
- Gewenste weerstanden over de bobine.

Eventueel linkjes naar onderdelen mag altijd ook. Meeste komt nu bij CMSNL en NR1 motor weg. Ali duurt me te lang, wil deze motor eigenlijk binnen nu en 1 a 2 weken wel aan het rijden hebben.


 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 25-1-2022 18:21 Print reply

Posts: 8459
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
jan w. 50 25-1-2022 18:47 Print reply

Posts: 931
Volgens mij. Er mag ook een 10w-50 olie in. Een rij wind koeler kan wel eens wat warmer lopen. Dan een vloeistof koeler

 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
Aprilia RX 50 2003 26-1-2022 9:03 Print reply

Posts: 6711
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
https://www.whitedog...-1979-honda-xl125-s/



Die heeft al elektronische/CDI ontsteking...
Maargoed, blokje zu weinig veranderd aan moeten zijn verder toch?

Edit: @Pango, weet jij misschien waar de pick-up zit op de jongere modellen? Zit die ook in het verlengde van de nokkenas?

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 26-1-2022 om 9:49 uur.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 26-1-2022 20:04 Print reply

Posts: 8459
https://shop.tspmoto...125-S-82-84-JC06-jPD

Voor een 82 zit de pickupspoel al in het onderblok. Ik heb me nooit bezig gehouden met pre-CDI spul. Al vind ik jouw '77 echt wel leuk om zien.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Aprilia RX 50 2003 26-1-2022 20:22 Print reply

Posts: 6711
Mmm daar zul je ook wel een ander vliegwiel voor nodig hebben...
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 26-1-2022 22:37 Print reply

Posts: 8459
Tenzij je voor je budget gaat, waarom geen Chinees 250 blokje ? Kost 400 euro, en je kan je XL blok nog verkopen. Ik zou zo een oud origineel blok nooit ombouwen, ook al omdat het nooit een nieuw blok wordt.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Aprilia RX 50 2003 27-1-2022 8:34 Print reply

Posts: 6711
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Tenzij je voor je budget gaat, waarom geen Chinees 250 blokje ? Kost 400 euro, en je kan je XL blok nog verkopen. Ik zou zo een oud origineel blok nooit ombouwen, ook al omdat het nooit een nieuw blok wordt.


Deze blijft origineel, geen chinees blok dus.
De reden dat ik wel voor de ombouw zou gaan is het simpele onderhoud, betrouwbaarheid en eventuele beschikbaarheid van onderdelen. Deze bobine is gewoon niet aan te komen voor een menselijk bedrag.

Wat ook niet origineel blijff:
- Accu, komt nu Gel in. Veel betrouwbaarder en onderhoudsvrij. Nog goedkoper ook en hoef niet met accuzuur te kloten
- Ketting, komt een X-ring ketting op. Gaat een stuk langer mee, hoef je minder te smeren en gaat bij langere stilstand niet vastroesten.

Verder wat verroeste beugels en binnenspatborden spuiten, net als de uitlaat.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Aprilia RX 50 2003 27-1-2022 15:11 Print reply

Posts: 6711
Hij heeft z'n eerste woordjes gezegd!

Had de condensator binnen, maar daar leek hij niks mee te doen.
Toen om wat te meten was ik met de boormachine op het vliegwiel aan het draaien. In een brainfart had ik de bougiekabel nog vast. Na een seconde of wat krijg ik ineens een opzodemieter

Denk dat de condensator nog even lading moest opbouwen...

Enfin bougie er in en weer vonken. Wat benzine in de carb en lopen.

Wel wat luid zo zonder uitlaat, maar het bewijs is er.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 27-1-2022 19:13 Print reply

Posts: 8459
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
Hij heeft z'n eerste woordjes gezegd!


PAPA !!

 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Aprilia RX 50 2003 27-1-2022 20:23 Print reply

Posts: 6711
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
[...]


PAPA !!



In CAPS LOCk inderdaad

Uitlaatje er op gemaakt, klinkt toch een stuk vriendelijker.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Aprilia RX 50 2003 13-6-2022 11:01 Print reply

Posts: 6711
Weer even verder met dit project.

Het blijkt dat de dynamo overleden is. Het is een die overeenkomt met de dynamo van een CB125S 6V. Zie foto.

https://images.cmsnl...20382003-01_9750.jpg

Nu kost dat echter een godsfortuin en en heb je nog steeds een gedateerd 6V systeem.

Weet iemand van jullie waar je voor normale bedragen zoeen kan halen OF hoe je relatief eenvoudig over kunt naar een 12V systeem waarbij onderdelen, lampjes etc krijgen veel makkelijker is?

Bekabeling zul je dan verder niet aan hoeven passen gezien de stroom lager wordt, gaat me vooral om de benodigde onderdelen (Spoelen/vliegwiel/bobine etc).
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
jan w. 50 14-6-2022 18:57 Print reply

Posts: 931
Weet ik niet. Ik geloof dat van dit motor blok Chinese cloonen zijn. Misschien hebben die wel een 12 volt systeem.

Een tijdje geleden was er volgens mij een topic Over een kymco pulsar. Die had ook een staande motor 125cc van Honda
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 14-6-2022 19:20 Print reply

Posts: 8459
Een ombouw naar 12V is toch gewoon een 12V spanningsregelaar, knipperrelais en lampjes ?
Met andere woorden, voldoet niet elke lichtspoel ?
Het vliegwiel en de ontstekingsspoel moet je inderdaad niet veranderen om te vermijden dat je knutselproject wel heel lang gaat duren.
Nog iets, ik had een 1984 XL 250, en die had maar liefst drie aparte spoelen : ontsteking, laadspoel en lichtspoel...ik weet niet wat je bedoelt met "dynamo stuk" en wat er op de jouwe op zit...


 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Aprilia RX 50 2003 14-6-2022 19:24 Print reply

Posts: 6711
Heeft inderdaad datzelfde, dat is dus defect en verbeund.

Daarom zou ik graag overstappen op een wat recenter systeem waar meer voor is.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 14-6-2022 20:22 Print reply

Posts: 8459
De bedrading is dus ook drievoudig, zodat bij het kiezen voor 2 spoelen, je ook wat knutselwerk aan de bedrading zult hebben om je batterij te laden.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 18-6-2022 9:52 Print reply

Posts: 8459
https://www.facebook...item/747318086414093

Ik weet niet of je er wat aan hebt...een CB125 voor 400 euro in Luik...en ik weet het, dat is ook die oude meuk. Maar oude meuk is leuk.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Aprilia RX 50 2003 22-2-2023 9:15 Print reply

Posts: 6711
Na lange tijd wilde ik foto's maken om hem eens te koop te zetten incl ontstekingsprobleem. Ik werk gewoon niet lekker aan oude kleine Honda's merk ik.

Maarja, als je hem uit de schuur rolt, moet je wel even starten natuurlijk. Dus aanlopen, starten. Nouja, dan moet je ook even rijden. Ik de straat heen en weer en daar was de ontsteking stotter weer, hoe warmer het blok hoe erger. Nouja, nu staat hij aan, kan ik net zo goed even meten.

Al met al de hele ochtend bezig geweest.

Kabelboom bleek toch niet verbeunt. In eerste instantie had ik hem gewon niet goed gelezen. Ik dacht dat alle verlichting vanaf de lichtspoel kwam. Met op contact zetten en verlichting aan ging het achterlicht en stadslicht al branden. Moest wel aan geknutseld zijn.
Blijkt:
- Ontsteking heeft een losse spoel.
- Achterlicht, stadslicht, knipperlichten, neutraallicht, claxon enz zitten op de accu en hebben een aparte spoel.
- Dimlicht en grootlicht hebben een aparte spoel.

Dit zit allemaal zoals het hoort.

Bij het storing zoeken de stekker van de ontsteking uit elkaar gehaald en alles behalve de ontsteking afgekoppeld. Ook de contactschakelaar en de killswitch afgekoppeld. Nu dus puur ontsteking. Nog steeds stotteren en klapperen.

Ontstekingstator doorgemeten en een hele lage weerstand op de ontstekingsspoel.
Die is dus defect. Een godsfortuin nieuw old stock, 2e hands lijkt hij niet te krijgen.

Nu had ik wel een vraagje. De ontsteking is een contactpuntjes ontsteking. Zou het kwaad kunnen deze vanaf de accu te laten komen? Ontstekingsdraad van de stator los en daar een draad vanaf de accu in?
Ik zie zelf 2 problemen:
- De bobine werkt nu op wisselspanning en een condensatortje. Zou het uitmaken om deze van gelijkspanning te vooorzien en de condensator weg te halen?
- De contactpuntjes zijn natuurlijk een continue kortsluiting met de massa, gaat dit problemen geven met de accu?
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 22-2-2023 10:09 Print reply

Posts: 8459
Nogmaals ik werk normaal niet aan contactpuntsystemen, dus onder voorbehoud...



Een bobine maakt enkel van een kleine puls een grote puls, en werkt dus ook op gelijkspanning. Je kan een bobine vergelijken met een transformator. Dat zijn ook 2 gescheiden spoelen.

Contactpuntenontsteking kan ook rechtstreeks op de accu. Je bobine is een verbruiker, dus je maakt geen kortsluiting.

Wat je schakeling betreft, ik heb bijna hetzelfde met mijn Kymco Pulsar. Na het monteren van Kawasaki schakelaars, kwam ik tot de conclusie dat mijn achterlicht nu ook moet branden bij het aanzetten van het contact, net als bij Kawasaki. Dat is eigenlijk gewoon omdat er een draad te weinig naar achter loopt. Maar als je gaat doorredeneren is ook de schakelaar "andersom", en ook de hele bedrading "andersom"...als ik het me goed herinner staat bij Kawasaki overal direct een "+" op, en wordt de massa geschakeld...ook bij oude Suzuki, zijn dezelfde schakelaars.

Als ik van jou was, zou ik de verlichting op de accu zetten, en de laadspoel als ontstekingsspoel gebruiken. Je accu kan je dan laden met de druppellader. Verlichting die uitvalt is geen probleem om thuis te raken. Ik veronderstel niet dat je 's nachts gaat rijden, toch ?
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Aprilia RX 50 2003 22-2-2023 12:55 Print reply

Posts: 6711
Ik heb dus een licht en een laadspoel afzonderlijk. Alle verlichting behalve dimlicht, grootlicht (25/35W, gaat maar 1 tegelijk aan) en het dashboard licht zitten op de accu.

Ik denk dat ik er dan eerder voor kies om de lichtspoel voor de ontsteking te gebruiken en mocht de laadspoel dan te klein blijken kan het licht altijd nog uit. Mogelijk dat ik er dan voor kies om de tellerverlichting af te koppelen (te hard rijden lukt toch niet) en de koplamp een 15/15W oid in te zetten. Dan heb je maar 15W extra op de laadspoel, dat lijkt me niet zo'n probleem. Desnoods een iets minder fel achterlichtje.

Hieronder mijn draadboom schema. De contact breaker (contactpuntjes) lopen dus parallel aan de bobine ipv in serie. Vandaar mijn angst voor constante kortsluiting.



Edit: Geen idee waarom hij zo klein wordt. Hier is hij wel duidelijk:
https://thumbs-eu-we...a4a-616e708f89c1.jpg

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 22-2-2023 om 12:56 uur.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 22-2-2023 20:14 Print reply

Posts: 8459
Het ziet er naar uit dat alles klopt. Of je de verlichting die aan gaat met contact aan, kan uit doen met de stuurschakelaar kan ik niet zien.
De condensator staat inderdaad direct over de spoel, maar je hebt dan nog altijd de spoel (met de condensator parallel) als verbruiker.


Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 22-2-2023 om 20:30 uur.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Aprilia RX 50 2003 22-2-2023 21:51 Print reply

Posts: 6711
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Het ziet er naar uit dat alles klopt. Of je de verlichting die aan gaat met contact aan, kan uit doen met de stuurschakelaar kan ik niet zien.
De condensator staat inderdaad direct over de spoel, maar je hebt dan nog altijd de spoel (met de condensator parallel) als verbruiker.


Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 22-2-2023 om 20:30 uur.


Alles klopt inderdaad en ik kan ook alle verlichting op de stuurschakelaar uit zetten, behalve het neutraal lampje uiteraard.

Maar je hebt toch ook continue bij de contactpuntjes contact met de massa, totdat deze geen contact maakt en dus de bobine een vonkpuls krijgt.
Daar heb je dus volcontinue een contact met massa en dus volcontinue een kortsluiting die je accu leeg zou trekken?
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved