Quote: Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Een CDI waar soldeerpuntjes loskomen...dat vind je nooit in de werkplaats...je ziet het niet als ze ingegoten zijn...je kan het moeilijk meten...en even swappen is een dure test.
Of vochtproblemen kunnen je vonk aantasten...jij test het en je doet je best om de vonk te zien...waarmee je dus eigenlijk zelf het probleem onterecht uitsluit....
Of er moet een Iridiumbougie in...op een andere wil ie niet...en jij weet het niet...je blijft aan de slag...
De motor doet het perfect in de werkplaats. Ook als je hem een dikke 20 minuten laat draaien en de KVS zelfs zo warm wordt dat de fan aanspringt.
Het is pas als het blok vermogen moet leveren dat hij na een paar km uitvalt.
De CDI wordt in de garage vooral niet warmer dan wanneer hij vermogen levert.
De Bobine zit direct boven de cilinder en zou in de garage nog heter moeten worden omdat ook nog eens de fan met warme lucht er over heen blaast.
De spanningsregelaar levert ook de perfecte spanning (is een bekend euvel bij deze dingen dat die spanningsregelaar veel te hoge spanningen gaat leveren.
Blijft eigenlijk de spoelen over. Deze zitten in het blok in het olie deel en dit deel van het blok blijft handkoel als je hem binnen laat draaien. Als je vermogen levert wordt dit wel flink warm.
Icm dat de spoelen voor de CDI helemaal zwart aangekoekt zijn moet dit hem wel zijn.
Echter zijn deze spoelen niet meer leverbaar voor de 1995 en ouder en is de 2e hands markt erg beperkt. Van 1996 en jonger past alles op het blok en de motor, maar de elektronica van van 1995 en 1996 niet op elkaar.
Komt dus een complete kabelboom met CDI, Bobine (die past wel, maarja zit er bij) enz enz van een 1997 model, er komt een setje spoelen van een 1998 model (zelfde als 1997).
Als de stekkers voor de rest een beetje passen op de verlichting moet dat er met een uurtje wel in zitten.
Edit: Bijkomend voordeel is dat van de 1996 en jonger modellen wel draadboomschema's beschikbaar zijn. En tegen die tijd bemoeide BMW zich er ook aardig mee en werd alles uitwisselbaar met de BMW F650. Veel betere onderdelenvoorziening dus ook.
Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 4-12-2021 om 17:19 uur.
|