Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 815 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Het tunen van een Proma Grand Prix (voor Puch)
Geschreven door Boldy
Geplaatst op 26-10-2003 19:40
Categorie Uitlaat systeem

Uitlaten kosten behoorlijk wat, en bij meer cc's worden uitlaten vaak te klein en kunnen ze niet het aantal gassen kwijt dat van de cilinder verlangt wordt. Daarom hier voor de Puch rijders met een Proma Grand Prix d? oplossing voor het uitstellen van de aanschaf van een nieuwe uitlaat.
Het resultaat bij hoogtoerige 50cc's, 70cc's en hoger is behoorlijk goed.

Benodigdheden:
  • Nieuwe dikke bocht (het liefst 28mm)
  • Slijptol
  • Lasapparaat en een beetje las-ervaring
  • Boormachine
  • Vreesje voor op de boormachine of ronde hand vijl
  • Evt ijzerzaag


    Wat je kan doen als je een beetje handig bent, is de bocht (standaard op een GP 24mm) eraf slijpen en daar een 28mm bocht op zetten. Dit zorgt al voor een betere uitstoot van je uitlaat gassen, waardoor hij meer toeren kan maken. Vervolgens als je de bocht eraf geslepen hebt vlak voor het expansie gedeelte, zie je een rand zitten. Je 28mm bocht past er zo wel op, maar komt dan weer een opstaande rand tegen, wat weer kracht kost. Deze rand kan je er voorzichtig uittikken, mits je ver genoeg hebt geslepen. Als je de rand er dan uit hebt kan je om het helemaal vlekkenloos te doen even een vijl op de boormachine plaatsen en de rand echt helemaal vlak te maken, zodat hij ??n wordt met het expansie gedeelte.
    Nu weet je natuurlijk niet hoe je de uitlaat vast moet maken, in welke hoek en op welke hoogte. Om dit goed voor elkaar te krijgen schroef je de bocht onder de cilinder - denk erom dat hij er echt goed op zit - en meet vervolgens je uitlaat af. Het kan zijn dat er een stukje van de bocht af gezaagd moet worden, dat ligt eraan hoe je hem erop wilt hebben. Je stop de bocht in het expansie gedeelte van de uitlaat (niet te ver, scheelt vermogen!) en maakt hem vast aan de bevestiging van het frame. Nu pak je een lasapparaat en geef je de bocht en de uitlaat een paar punten zodat deze vast zit. Na even te zijn afgekoeld haal je de uitlaat er helemaal (inclusief bocht uiteraard, deze zit nu vast als het goed is) af, en span je de uitlaat in in de werkbank om hem helemaal rondom vast te lassen.

    Je bent nu klaar met je uitlaat en na hem even te hebben laten afkoelen kan hij eronder en kan je de prestaties bekijken! Eventueel kan je hem spuiten voor de afwerking en het niet roesten van de lasnaden.
    Bij mij zelf scheelde het met een 70cc erg veel, en ik denk dat dit een hele handige en vooral goedkope oplossing is om nog even geen nieuwe uitlaat te kopen. Ik hoop dat iedereen hier wat aan heeft gehad, aan- of opmerkingen zijn van harte welkom.
  • Pagina 1 van 1
    Spring naar pagina: 1
    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

    Luc 31-10-2003 9:25 Print reply

    Posts: 3590
    weet je zo ook welke kosten er ongeveer aan verbonden zijn?
    is mss wel eens handig, ik wil nl ook nog steeds eens gaan experimenteren, vriend van me heeft ook 70 met proma uitlaatje
     
    Boldy 31-10-2003 11:33 Print reply
    Posts: 406
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Luc

    weet je zo ook welke kosten er ongeveer aan verbonden zijn?
    is mss wel eens handig, ik wil nl ook nog steeds eens gaan experimenteren, vriend van me heeft ook 70 met proma uitlaatje


    Wat het kost, wel; het kost je allereerst een bocht, 28 mm kost bij 50cc.nl met verzendkosten een eurotje of 13. Voor de rest kost het je evt lak om de uitlaat of laswerk te lassen, maar dat bepaal je zelf. En natuurlijk materiaal; las electrodes. Dan ga ik er wel van uit dat het lassen gratis gedaan wordt door bijvoorbeeld een kennis.
     
    ][ Setup: 70cc 6 poorts TCCD, 15mm Bing, Proma Grand Prix tuned door mij (sjek de FAQ), 3 klauws koppeling, hoofdsproeier 2.20, sproeier 70, uitgedraaide 50 kop, top momenteel: 62,8km/u ][ ][ Go FAQ yourself: http://www.brommerforum.nl/
    Luc 31-10-2003 12:06 Print reply

    Posts: 3590
    doe ik zelf, altijd met 380 elektrodes gelast, mar nu gaak met pappie een nieuw CO2 lasapparaatje kaufen
     
    robert 3-11-2003 15:14 Print reply

    Posts: 900
    of je koopt gelijk een homoet 4p
     
    Een frikandel en een jagermeister in de morgen, is een dag zonder zorgen.
    User 927 3-11-2003 16:00 Print reply

    Posts: 6405
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: robert

    of je koopt gelijk een homoet 4p


    Homoet is wel ff wat duurder dan Proma, en heb je uberhaupt Homoet voor Puch?
     
    wipe-out 3-11-2003 17:09 Print reply

    Posts: 7672
    homoet bestaat wel voor puch, maar zijn behoorlijk prijzig geloof ik.
     
    pepijn 3-11-2003 17:20 Print reply
    Posts: 1287
    rond de 100 eurie dacht ik
     
    mangoo 3-11-2003 17:58 Print reply

    Posts: 743
    je hebt zelfs 2 homoet uitlaten voor puch! een homoet 4 poorter en een 6 poorter een 4p kost iets van 60 euro en die 6p iets van 110 euro, kan je net zo goed een proma voor 30 euro kopen.

     
    Erik_N 4-11-2003 14:15 Print reply

    Posts: 5360
    Quote:
    stop de bocht in het expansie gedeelte van de uitlaat (niet te ver, scheelt vermogen!)


    Volgensm ij kun je hem er uberhaupt beter niet in steken,maar beter er tegen aan lassen alst ware. Lijkt me niet bevoorderlijk als die buis ook maar iets naar binnen zit, want lijkt mij dat de benzine ook langs de wand van de uitlaat wordt teruggestoten, dan zou het dus een obstakel in zijn weg vinden.
     
    Minderjarig? Minderjarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja!
    robert 4-11-2003 17:00 Print reply

    Posts: 900
    precies het moet wel mooi overlopen.

    Maar voor alle geld en moeite, kan je beter een techno estoril kopen, zon terugloper voor puch, trekken beter, en maken hoge toeren genoeg.
    Maar niet fijn voor onder de polini65.
    Die dingen kostte mij 25 euro, elders zullen ze wel iets duurder zijn.
     
    Een frikandel en een jagermeister in de morgen, is een dag zonder zorgen.
    DeRob007 19-11-2003 11:42 Print reply
    Posts: 1
    Hey robert heb je nog zon techno estoril diej je verkoopt of weet je een plek waar je diej kunt bestellen? En voor iedereen HEEFT ER NOG IEMAND ZON GETUNEDE PROMA OF EEN ANDERE TERUGLOPER TE KOOP VOOR DE PUCH????? Ojah en voor diej homoet en andere goede uitlaten voor de puch(met de prijzen waar je ONGEVEER vanuit kan gaan) Kun je gaan naar www.50cc.nl



    Dit bericht is ge-edit door DeRob007 op 19-11-2003 12:26
     
    ties 24-11-2003 9:16 Print reply
    Posts: 1333
    terugloop is totaal nutteloos op puch, is alleen omdat bij een scooter der achter uitsteekt, en dit is sales moet je em paar ff inboxen of een sales openen.
     
    GMP 407 24-11-2003 9:28 Print reply
    Posts: 1182
    prop er net zo als ik een nrx onder
     
    Streetracing team HGV - GMP 407
    driver004 14-9-2005 18:07 Print reply

    Posts: 3418
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: mangoo
    je hebt zelfs 2 homoet uitlaten voor puch! een homoet 4 poorter en een 6 poorter een 4p kost iets van 60 euro en die 6p iets van 110 euro, kan je net zo goed een proma voor 30 euro kopen.



    nu ook homoet 8p
     
    2 fast , 2 stroke | [DTB]Mtx --> crosser.. ][
    Erik 39 26-10-2006 18:16 Print reply

    Posts: 15088
    Merk je dit goed met een ori 50cc?
    En is dan ook 15mm nodig?
    LoL. exact 3 jaar na plaatsing van topic

    Dit bericht is gewijzigd door Erik 39 op 26-10-2006 om 18:18 uur.
     
    Derbi-loos! -- www.ERIKVONHOF.nl
    - Han - 26-10-2006 18:27 Print reply

    Posts: 9667
    wilde ik net zeggen van die datum
     
    <10.000 posts
    geert-nsr 26-10-2006 18:39 Print reply

    Posts: 6438
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Erik 39
    Merk je dit goed met een ori 50cc?
    En is dan ook 15mm nodig?
    LoL. exact 3 jaar na plaatsing van topic

    Dit bericht is gewijzigd door Erik 39 op 26-10-2006 om 18:18 uur.

    het is een faq dus mag je best nog n x op reageren
    zoals ik al in kvt zei: het heeft wel nut. maar op een 70cc oid merk je er veeel meer van..
     
    Erik 39 26-10-2006 19:46 Print reply

    Posts: 15088
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: geert-nsr
    [...]

    het is een faq dus mag je best nog n x op reageren
    zoals ik al in kvt zei: het heeft wel nut. maar op een 70cc oid merk je er veeel meer van..

    Is het de moeite waard?
    Neh, ik bedoelde: grappig. precies 26-10
     
    Derbi-loos! -- www.ERIKVONHOF.nl
    puch dexter 13-3-2007 21:36 Print reply

    Posts: 3011
    ik ga een proma GP kopen met een 28mm bocht. Maar hoe kan ik dan zien van de buitenkant of het goed is gedaan?
    alvast bedankt
     
    rick-puch 27-4-2009 14:17 Print reply

    Posts: 112
    je hebt volgens mij zelfs 3 homoet uitlaaten voor puch

    homoet 4p-6p-8p
     
    ik ga er vandaag weer voor de volle dertig % tegen aan!!
    der Chef 27-4-2009 14:59 Print reply

    Posts: 3265
    klopt, alleen de 6p en 8p zijn gelijk..
    verschil is dat de 8p een schuine flens heeft, voor 74(80)cc cilinders..
    zoals de mk / parmakit / gilardoni


     

    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
    Pagina 1 van 1
    Spring naar pagina: 1

     
    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved