Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Info artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 915 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Info artikel: Uitleg koelvloeistof
Geschreven door SIWWN
Geplaatst op 6-10-2003 23:40
Categorie Motor gerelateerd

Koelvloeistof transorteerd de wamte van het motorblok naar de radiateur.
Aan koelvloeistoffen worden verschillende eisen gesteld namelijk:

- Gemakkelijk warmte opnemen en afgeven.
- Niet bevriezen
- Hoog kookunt
- Beschermen tegen corrosie
- Niet agressief (De KVS mag het materiaal van pakkingen,slangen en dergelijke niet aantasten)
- Niet schuimen (Schuim is vloeistof met lucht. Lucht is samendrukbaar. Als KVS schuimt, kan de pomp het niet verpompen)

Water kan goed warmte transporteren en is goedkoop. Water heeft ook nadelen namelijk:

- Water bevriest bij 0 graden Celcius (Daarbij zet water ongeveer 9% uit. Als het water bevriest dan kan het motorblok scheuren)
- Water bevat zouten (Daardoor ontstaat corrosie)
- Water bevat kalkverbindingen (Kalkverbindingen veroorzaken ketelsteen. Ketelsteen kan vertoppingen van de radiator veroorzaken.

Om bovengenoemde redenen wordt er geen water als koelmiddel gebruikt, maar koelvloeistof.
Koelvloeistof bestaat uit:

- Gedemineraliseerd water
- Een stolpuntverlager
- Een anti-corrosie toevoeging
- Een anti-schuim toevoeging
- Kleurstof

Antivries

Er is ook antivries verkrijgbaar. Antivries bevat alle genoemde stoffen, behalve gedemineraliseerd water.
Antivries wordt aan het koelwater toegevoegd om het stolpunt te verlagen.
Antivries geeft meestal minder bescherming tegen corrosie dan koelvloeistof.

Anti-corrosie toevoegingen

Deze worden toegevoegd om corrosie in het koelsysteem tegen te gaan.
Een belangrijke vorm van corrosie is galvanische corrosie.
Galvanische corrosie ontstaat doordat er in het koelsysteem verschillende materialen zijn verwerkt.
Denk hierbij aan gietijzer,staal,alluminium,koper en messing.
Via de koelvloeistof tasten deze materialen elkaar aan.
Galvanische corrosie treedt vooral op bij de materiaalcombinatie gietijzer/alluminium.
Er zetten zich dan ijzerdeeltjes af op het alluminium.
De alluminiumlegering wordt daardoor plaatselijk aangetast.

Na een bepaalde tijd (circa 2 jaar) zijn de anti-corrosie toevoegingen uitgewerkt.
Koelvloeistoffen moeten daarom periodiek worden vervangen.
Niet alle koelvloeistoffen hoeven om de 2 jaar vernieuwd te worden, er bestaan ook koelvloeistoffen die de hele levensduur van de motor meegaat.
De werking van de anti-corrosie toevoegingen nemen snel af wanneer de koelvloeistof in aanraking komt met uitlaatgassen. (bv met een lekke koppaking)


Gooi koelvloeistof nooit in het riool tenzij je biologisch afbreekbare koelvloeistof hebt

Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

henk huppelschoten 7-10-2003 21:18 Print reply
Posts: 656
erg goede faq

mensen vergeten vaak hoe belangrijk goede kvs is

by the way doe je toevallig een opleiding tot automonteur bij inovam????

(in mijn boeken staat precies hetzelfde )
 
Maar agent ik rij toch mooi met het verkeer mee???Ja maar wel op de snelweg jongeman!!!
Honda_boy 7-10-2003 21:43 Print reply

Posts: 555
hoe kun je je vloeistof het makkelijkste vervangen?
 
Honda rulezzz !!!
JIMMY 7-10-2003 21:44 Print reply

Posts: 2765
schroefje wat onder je blok zit (rechtsvoor) losdraaien, en dan komt alle koelvloeistof eruit gelopen


daarna bij de radiateurdop weer vullen, ff je brommer starten, en daarna weer bijvullen totdat hij vol is..


Dit bericht is ge-edit door JIMMY op 7-10-2003 21:45
 
Zoetahmeerdah [Marcel] 7-10-2003 22:32 Print reply

Posts: 5996
water heeft betere koeleigenschappen dan koelvloeistof.
 
ik haat mensen
KaWaReZ 7-10-2003 22:45 Print reply

Posts: 20579
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Zoetahmeerdah [Marcel]

water heeft betere koeleigenschappen dan koelvloeistof.


Ik wil jou wel eens in de winter zien mejje brommer...

maar idd koelvloeistof koelt geloof ik net wat minder dan water, maar ged. water bevat ast goed is geen mineralen en zouten....

in ieder geval... helaas heeft niet iedereen een kvs-koeling
 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
AkroBatik 8-10-2003 16:25 Print reply

Posts: 1049
Is het ook nodig om je koelvloeistof af entoe te verversen of niet?

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blukaap

Heb je het artikel gelezen ?
[...]


Jaartje of 2 dus.
Al vervang ik het ieder half jaar of wanneer ik m'n oude voorraad kwijt ben ().


idd niet gelezen ja.

Dit bericht is ge-edit door AkroBatik op 8-10-2003 16:29
 
Gunther -> der tollest
Blukaap 8-10-2003 16:27 Print reply

Posts: 10006
Heb je het artikel gelezen ?
Quote:

Na een bepaalde tijd (circa 2 jaar) zijn de anti-corrosie toevoegingen uitgewerkt.
Koelvloeistoffen moeten daarom periodiek worden vervangen.
Niet alle koelvloeistoffen hoeven om de 2 jaar vernieuwd te worden, er bestaan ook koelvloeistoffen die de hele levensduur van de motor meegaat.



Jaartje of 2 dus.
Al vervang ik het ieder half jaar of wanneer ik m'n oude voorraad kwijt ben ().
 
Bastila is lief
2wheels[jurg] 8-10-2003 20:29 Print reply

Posts: 3503
ik geloof dat in 14 jaar dat bij mij nog nooit vervangen is hoogste tijd dus
 
Blue_Aerox 8-10-2003 20:38 Print reply
Posts: 148
echter koelt water beter dan kvs
 
Zoetahmeerdah [Marcel] 8-10-2003 21:06 Print reply

Posts: 5996
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: KaWaReZ

[...]


Ik wil jou wel eens in de winter zien mejje brommer...

maar idd koelvloeistof koelt geloof ik net wat minder dan water, maar ged. water bevat ast goed is geen mineralen en zouten....

in ieder geval... helaas heeft niet iedereen een kvs-koeling


mijn brommer is AC

ik snap dat heus ook wel, ik zeg toch ook alleen dat het betere KOELeigenschappen heeft, niet dat het beter is als kvs

verder hoe denken jullie dat dat bij vrachtwagens gaat? daar zit echt geen 900ML koelvloeistof in, dus erg prijzig om het allemaal te gaan vervangen, er zijn dus speciale lapmiddeltjes voor. die gooi je in je koelvloeistof en het kan er weer 2 jaar tegen, gewoon nieuwe anti corrosie spul, (De exacte naam ben ik ff kwijt)
 
ik haat mensen
jackmasterTZR 9-10-2003 20:29 Print reply

Posts: 3062
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Zoetahmeerdah [Marcel]

[...]


mijn brommer is AC

ik snap dat heus ook wel, ik zeg toch ook alleen dat het betere KOELeigenschappen heeft, niet dat het beter is als kvs

verder hoe denken jullie dat dat bij vrachtwagens gaat? daar zit echt geen 900ML koelvloeistof in, dus erg prijzig om het allemaal te gaan vervangen, er zijn dus speciale lapmiddeltjes voor. die gooi je in je koelvloeistof en het kan er weer 2 jaar tegen, gewoon nieuwe anti corrosie spul, (De exacte naam ben ik ff kwijt)



bij de vrachtwagen van ons bedrijf zit 5 liter in. en gwoon kvs hor
 
SIWWN 10-10-2003 15:03 Print reply
Posts: 7079
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: henk huppelschoten

erg goede faq

mensen vergeten vaak hoe belangrijk goede kvs is

by the way doe je toevallig een opleiding tot automonteur bij inovam????

(in mijn boeken staat precies hetzelfde )


Tis bijna hetzefde

 
SIWWN 10-10-2003 15:04 Print reply
Posts: 7079
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Zoetahmeerdah [Marcel]

[...]



verder hoe denken jullie dat dat bij vrachtwagens gaat? daar zit echt geen 900ML koelvloeistof in, dus erg prijzig om het allemaal te gaan vervangen, er zijn dus speciale lapmiddeltjes voor. die gooi je in je koelvloeistof en het kan er weer 2 jaar tegen, gewoon nieuwe anti corrosie spul, (De exacte naam ben ik ff kwijt)


Niet alle koelvloeistoffen hoeven om de 2 jaar vernieuwd te worden, er bestaan ook koelvloeistoffen die de hele levensduur van de motor meegaat

 
Zoetahmeerdah [Marcel] 10-10-2003 17:17 Print reply

Posts: 5996
en er zijn ook luchtgekoelde auto's

zo kunnen we wel doorgaan.
 
ik haat mensen
SIWWN 11-10-2003 16:04 Print reply
Posts: 7079
Ach ja....


Maar vaak willen mensen nog weleens water gebruiken als KVS, helemaal bij brommertjes

(Wat ik zelf ook weleens heb gedaan)
 
icewim 26-10-2003 9:55 Print reply
Posts: 93
Misschien niet zo heeel erg nuttig, maar je hebt koelvloeistof die beschermt tot bijv. -26 graden of tot -36 graden.
Er is toch een enorm verschil in kwaliteit van deze kvs'sen; (even van dezelfde makelij uitgaan) -36 beschermt veel beter tegen corrosie. Dat zie je goed in auto's als je de waterpomp eruit moet halen.....altijd zit er wel een beetje corrosie, maar bij een -36 auto is dat nihiel tot niets! Bijna alle autofabrikanten schrijven ook -36 voor, maar er wordt bijna altijd domweg -26 ingegooid.
Moraal van dit verhaal ; wil je goede bescherming; gooi er -36 in.
 
Zoetahmeerdah [Marcel] 26-10-2003 10:54 Print reply

Posts: 5996
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: icewim

Misschien niet zo heeel erg nuttig, maar je hebt koelvloeistof die beschermt tot bijv. -26 graden of tot -36 graden.
Er is toch een enorm verschil in kwaliteit van deze kvs'sen; (even van dezelfde makelij uitgaan) -36 beschermt veel beter tegen corrosie. Dat zie je goed in auto's als je de waterpomp eruit moet halen.....altijd zit er wel een beetje corrosie, maar bij een -36 auto is dat nihiel tot niets! Bijna alle autofabrikanten schrijven ook -36 voor, maar er wordt bijna altijd domweg -26 ingegooid.
Moraal van dit verhaal ; wil je goede bescherming; gooi er -36 in.


en ik zeg dat dat onzin is..-36 betekend alleen dat er MEER antivries inzit dan -26. het gaat om de anti corrosiedope. die zorgt voor dat de verschillende metalen in het blok niet gaan roesten. als dit uitgewerkt raakt dan gaat het hard.
 
ik haat mensen
icewim 26-10-2003 12:08 Print reply
Posts: 93
Is niet totale onzin; in -36 zitten ook meer dope's; dat moet ook om aan die -36 te kunnen komen.
Kijk; -36 is gewoon een betere en duurdere vloeistof, dat daar dan ook ff wat meer dope ingegooid wordt is niet zo heel raar.
Je hebt mij niet horen zeggen dat -36 beter beschermt tegen corrosie OMDAT hij tot een lagere temperatuur beschermt.....alleen dat het over het algemeen wel betere vloeistof is.
Een mercedes is over het algemeen ook een betere auto dan een lada.....ook niet alleen omdat hij groter is.
 
Zoetahmeerdah [Marcel] 27-10-2003 18:38 Print reply

Posts: 5996
Quote:
in -36 zitten ook meer dope's; dat moet ook om aan die -36 te kunnen komen.



de dopes zorgen niet voor een lager vriespunt, dat doet nog steeds de anti vries.

ik heb ook nooit beweerd dat jij gezegt had dat -36 beter beschermt tegen corrosie, want dat doet de dope, zoals ik dat al hierboven heb uitgelegt..

maargoed.

 
ik haat mensen
icewim 28-10-2003 20:28 Print reply
Posts: 93
Jij zegt : "de dopes zorgen niet voor een lager vriespunt, dat doet nog steeds de anti vries."
.........Hoe denk je dat ze die antivries bij de en op -26 en bij de andere op -36 krijgen?
WAT is antivries nu eigenlijk? Toch alleen maar een hele stapel dope's?

Tja; ik heb er niet zo'n verstand van hoor; ik ben in een autowerkplaats chef werkplaats, leermeester, eerste monteur en neem praktijkexamens af bij de innovam voor eerste monteurs......

 
SIWWN 29-10-2003 10:36 Print reply
Posts: 7079
Toemaar

Ik moet binnekort stage lopen in een garage, volgens mij kan ik heel veel leren
 
Zoetahmeerdah [Marcel] 30-10-2003 7:38 Print reply

Posts: 5996
het is 2e monteurs leerstof.

heb het toevallig zo uitgelegt gekregen en zo staat het in me boeken.


maar ik had het over de antiecorrosiedope, niet over de dope in de antivries.

Dit bericht is ge-edit door Zoetahmeerdah [Marcel] op 30-10-2003 7:45
 
ik haat mensen
suzuki ts-x ruleerd !!! 14-1-2004 22:33 Print reply
Posts: 33
ja dat staat ook in mij boek toevallig zit ik bij siwwn in de klas
water borreld ook eerder waardoor er minder gekoeld word door die luchtbelle.

 
SkaBla [Pim] 14-1-2004 22:59 Print reply

Posts: 4659
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: suzuki ts-x ruleerd !!!

ja dat staat ook in mij boek toevallig zit ik bij siwwn in de klas
water borreld ook eerder waardoor er minder gekoeld word door die luchtbelle.


Het borrelt niet, het kookt dan.
 
Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D
SIWWN 14-1-2004 23:16 Print reply
Posts: 7079
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: suzuki ts-x ruleerd !!!

ja dat staat ook in mij boek toevallig zit ik bij siwwn in de klas
water borreld ook eerder waardoor er minder gekoeld word door die luchtbelle.



Ja ik moet de jongens hier ook een beetje tot (ama)monteurtje opleiden
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved