Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 747 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Begrenzer uit Tecno uitlaat voor MT5 halen
Geschreven door Leon de mt5 boer
Geplaatst op 12-9-2003 17:25
Categorie Uitlaat systeem

Deze faq gaat over de begrenzer die in de techno bocht zit voor mt5.
De techno bocht is vanaf de flens tot aan de eerste "deuk" dubbelwandig. Hierna houd het dubbelwandige op, op die plek zit de begrenzer. Hoe dit er allemaal uit ziet, zie je verder in de FAQ.

Benodigdheden:
-lasapparaat, of iemand die kan lassen,
-ijzerzaag,
-waterpomp tang,
-een slijptol met afbraamschijf,
-bankschroef,

Stap 1:
Span je uitlaat zo danig in de werkbank zodat je met de zaag goed net iets voor de eerste deuk kunt komen. Je zult denken waarom ik een zaag gebruik in plaats van slijptol, dat doe ik omdat ik anders te veel materiaal weg haal. Dan zet je de zaag in je uitlaat en begint te zagen. Als je niet vertrouwt waar de begrenzer zit kun je ook altijd nog met iets langs achter in je uitlaat voelen waar hij zit. Je zaagt de uitlaat zover open dat hij alleen nog maar vast zit aan de naat.


(op deze foto is goed te zien dat ik een stukje voor de deuk zaag)

Stap 2:
Als je helemaal tot de naad gezaagd hebt kun je de uitlaat open buigen. Ik zou hem niet helemaal open zagen omdat het dan moeilijker word om hem weer vast te lassen.


(nu zie je dat de begrenzer het einde is van het dubbelwandige)

Stap 3:
Als je ver genoeg gezaagt hebt kun je met een waterpomp tang de begrenzer er uit trekken. Als dit moeizaam gaat dan moet je misschien. Nog iets verder zagen.



Stap 4:
Als de begrenzer er uit is kun je de uitlaat weer dicht buigen en in de bankschroef klemmen zodat dit bij elkaar blijft.



Stap 5:
Als de uitlaat goed in gespannen staat, neem je het lasapparaat en ?hecht? je de uitlaat vast, zodat als je deze uit de bankschroef haalt mooi bij elkaar blijft.



Stap 6:
Nu de uitlaat gehecht is kun je er met de slijptol mooi een laagje chroom bij de naad waar gelast moet worden afhalen. Dit doe ik omdat de las dan beter zal hechten.


(het is een beetje onduidelijk, maar het is afgebraamd)

Stap 7:
Nu het geheel klaar is om te lassen kun je de uitlaat helemaal dichtlassen, Pas op, als je niet goed kunt lassen kun je het beter door iemand laten doen die goed kan lassen, of iemand met een Co2 lasapparaat(mig mag). Dit omdat het heel dun ijzer is waar je zo een gaatje in brand, maar dat is natuurlijk ieder voor zich.

groeten Leon.

Pagina 5 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

guido-honda 29-3-2008 13:15 Print reply
Posts: 621
ja, dat neem ik ook aan ja, maar ook véél beter of merk je weinig verschil?

 
guido-honda 23-5-2008 17:49 Print reply
Posts: 621
?

 
MarTijn tzr 23-5-2008 18:15 Print reply

Posts: 6970
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: guido-honda
ja, dat neem ik ook aan ja, maar ook véél beter of merk je weinig verschil?



ik heb het ook is voor de lol gedaan,
je merkt het in de trekkracht. geluid maakte bij mij niet veel uit
snelheid misschien een keer 5kmu
 
minder blauw op straat zorgt ervoor dat ik harder gaat!
ikkejw 23-5-2008 18:18 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: guido-honda
ja, dat neem ik ook aan ja, maar ook véél beter of merk je weinig verschil?




tecno is sowieso een nep pijp, zelfs een luhao rijdt nog beter

beter gewoon die proma pakken ja, die zijn wat feller en hebben een echte expansie


het schot dat in die tecno uitlaten zit heeft ongeveer hetzelfde effect als een eindconus van 180 graden. dus werkt de uitlaat maar in een heel klein toerenbereik, vaak ergens helemaal bovenin de toeren waar de gemiddelde honda cilinder toch nooit zal komen.
 
Preserve nature - Always wear a helmet
guido-honda 24-5-2008 13:22 Print reply
Posts: 621
Het gaat me ook om de trekkracht, top boeit me niet, rij toch nooit op me top met crossen....

Maar bedankt!
 
johankreidlerman 21-6-2008 15:24 Print reply

Posts: 3693
hoe weet je of er een bergrenser in zit ?
 
Ik wil geen geert, ik wil iets Wilders :P
Banaan 21-6-2008 15:27 Print reply

Posts: 5725
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: johankreidlerman
hoe weet je of er een bergrenser in zit ?


openslijpen en kijken

ik denk alstie daar nooit opengeslepen en weer dichtgelast is, dat die begrenzer er gwn nog inzit, of zijn er van deze uitlaat type's met en type's zonder?
 
kenny77 21-6-2008 15:35 Print reply

Posts: 29286
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: johankreidlerman
hoe weet je of er een bergrenser in zit ?


Misschien met een sterk ijzerdraatje (ofzoiets) aan het einde van de uitlaat naar binnen duwen voel je op een geven moment, ter hoogte waar de begrenzer zit ,dat je niet meer verder kan duwen dan lijkt het me dat die dan nog erin zit.
 
johankreidlerman 21-6-2008 16:09 Print reply

Posts: 3693
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
[...]


Misschien met een sterk ijzerdraatje (ofzoiets) aan het einde van de uitlaat naar binnen duwen voel je op een geven moment, ter hoogte waar de begrenzer zit ,dat je niet meer verder kan duwen dan lijkt het me dat die dan nog erin zit.


oke , zal ik es even proberen
 
Ik wil geen geert, ik wil iets Wilders :P
YZ50crosser 29-9-2008 19:57 Print reply

Posts: 2241
geld dat ook voor deze uitlaat die rechts langs loopt?

 
www.bxteamlg.tk
johankreidlerman 5-10-2008 21:06 Print reply

Posts: 3693
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: johankreidlerman
[...]


oke , zal ik es even proberen

oke ik heb het nu gedaan , beetje betere top , maar hij trekt nu niet echt meer door

ik zal wel es even een foto posten.

en btw , er was echt tering veel geweld bij nodig om dat ding er uit te krijgen , zelf de expansie wat verneukt , moets alles na de tijd weer recht buigen
 
Ik wil geen geert, ik wil iets Wilders :P
maxq 2-2-2009 19:32 Print reply
Posts: 39
dat wist ik nog niet
 
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 2-2-2009 19:41 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: YZ50crosser
geld dat ook voor deze uitlaat die rechts langs loopt?
afbeelding



de uitlaat in de faq loopt via rechts?
 
yamahadt1986 2-2-2009 19:50 Print reply
Posts: 1713
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: johankreidlerman
hoe weet je of er een bergrenser in zit ?


ik merk dat meestal aan het gewicht van de uitlaat en dan weet ik zeker of er een begrenzer in zit.
als je dan nog de plek van de begrenzer wild weten dan pak je een schroevendraaier en tik je op bepaalde plekken en dan hoor je het verschil van het geluid wat je krijgt door de tik van de schroevendraaier
 
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart!
bladet 13-5-2010 9:30 Print reply
Posts: 110
ik heb zelf een Yamaha DT 80 lc 2 uit 1985/1986 er zit ook een orginele pijp onder. op de demper staat 80km/h. zou dit ook helpen als ik bij mij dat plaatje ertussen heen zou halen ?

ik heb ook nog de bocht een keer uit gebrand. eerst liep hij 78km/h en nu rond de 60km/h. wat heb ik dan gesloopt?, ik heb ook nog een zuiger die versleten is. als ik me been op de kickstarter zet dan valt ie zo naar beneden. met heel iets compressie.



is er iemand met een DT 80 orgineel geen opgeveord ding maar gewoon een Yamaha DT 80 lc2 die dit ook heeft gedaan ?


bedankt vast voor de reactie


Dit bericht is gewijzigd door bladet op 13-5-2010 om 9:33 uur.
 
Jozeff - Forum en Sales Moderator 13-5-2010 12:02 Print reply

Posts: 10835
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bladet
ik heb zelf een Yamaha DT 80 lc 2 uit 1985/1986 er zit ook een orginele pijp onder. op de demper staat 80km/h. zou dit ook helpen als ik bij mij dat plaatje ertussen heen zou halen ?

ik heb ook nog de bocht een keer uit gebrand. eerst liep hij 78km/h en nu rond de 60km/h. wat heb ik dan gesloopt?, ik heb ook nog een zuiger die versleten is. als ik me been op de kickstarter zet dan valt ie zo naar beneden. met heel iets compressie.



is er iemand met een DT 80 orgineel geen opgeveord ding maar gewoon een Yamaha DT 80 lc2 die dit ook heeft gedaan ?


bedankt vast voor de reactie


Dit bericht is gewijzigd door bladet op 13-5-2010 om 9:33 uur.


Het is voor jou makkelijker dat je een nieuw topic maakt en daar al je vragen stelt.
http://www.brommerforum.nl/post/topic?fid=3

 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Hondamt snoek 4-4-2011 15:42 Print reply

Posts: 516
Ik ben benieuwd of het ook echt lukt, Bjorn gaat proberen of het ook echt waar is wat er allemaal word vertelt hier.
 
Ebbe Ebbe EHHHHHHHHHHHHH

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 5 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved