Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 762 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Voorvork keerringen vervangen
Geschreven door Erik_N
Geplaatst op 29-7-2003 20:28
Categorie Algemeen

Veel mensen hebben er wel eens last van, lekke voorvork keerring. Je herkent het aan de olie die achterblijft op je voorvork na het inveren. Maar wat als je nou niet weet hoe je hem moet vervangen? Dan is het makkelijk om hem naar de brommerboer te brengen, en hem daar te laten repareren. Maar waarschijnlijk kan je het net zo goed zelf, zo moeilijk is het namelijk niet. In dit artikel heb ik eigenlijk rekening gehouden met MB50/MT50, maar enigste wat niet zal kloppen voor andere merken zijn de gereedschappen.

Voor je begint moet je eerst zorgen voor aantal dingetjes die je nodig hebt;

Voorvork keerringen,
Eventueel nieuwe borgringen,
Nieuwe voorvorkolie*
Ontvetter,
Wat doeken om schoon te maken,

(*aangezien je deze waarschijnlijk ook nooit vervangt, en het toch niet zoveel kost, en toch eens in de zoveel tijd gedaan moet worden)

En waarschijnlijk het volgende gereedschap;
Sleutel 19 en nog 1, afhankelijk van je as (std. is volgens mij namelijk de ene kant 14, maar als je hem al keer vervangen hebt zal hij wel ook 19 zijn)

Imbussleutel voor M8 imbusbout,

Sleutel 12 std voor voorvork bevestiging aan onderste kroonplaat, misschien 13 als hij vervangen is.
Eventueel ook voor de bovenste kroonplaat afhankelijk van brommer.

Tangetje om borgringen los te krijgen (kunnen circlips zijn, maar zijn ook wel eens andere, wat vagere ringen, die je met die tang niet kunt pakken, die vagere ringen zijn ringen met golfjes erin zegmaar, waar je de schroevendraaier tussen kunt steken om hem los te wippen.)


Ok, je hebt dus alles bij de hand en gaat beginnen. Zorg altijd voor ruime overzichtelijke werk plek, scheelt werk! (Zoekwerk)

Je takelt je brommer omhoog aan de voorkant door onder bijv de tank door een touw te halen (niet om stuur), of hem om een bok te zetten, bijv kistje onder het blok, zolang je voorwiel maar loskomt van de grond,en hij stabiel staat.

Dan haal je je stuur los (als dat nodig is), spatborden eraf, en je voorwiel eruit. Alleen de twee losse poten steken nu nog in je onderste en bovenste kroonplaat.

De twee poten haal je los, en trek je er naar beneden uit, eventueel wat kruipolie spuiten als ze niet lekker willen, maar waarschijnlijk niet nodig.

Dan heb je de twee losse poten, die leg je op je werkplek. Je draait de onderste imbus uit de poot, deze zit in de onderkant gedraaid. PAS OP, als je deze eruit draait komt de olie eruit op een gegeven moment, en al helemaal als je hem er helemaal uit haalt, voorvork op de kop houden dus, maar niet op hoogte ofzo, omdat als je die bout eruit draait ook je binnenpoot losdraait, deze mag natuurlijk niet vallen!, zet deze dus op een ondergrond. Als je de bout hebt verwijderd draai je de vork rustig om, BOVEN een opvangbakje voor je oude olie.

Als je olie beetje allemaal is uitgestroomd, trek je je binnenpoot uit je buitenpoot, en neem deze even af met doekje met eventueel ontvetter voor je deze weglegd, op een schone ondergrond (krant ofzo).

Dan zie je aan de bovenkant van je buitenpoot, als je het stofkapje verwijderd, een keerring zitten. Maak het hier beetje schoon enzo, zodat alles wat soepeler verwijderd an worden. Zoek de twee puntjes op waar je de borgring er uit kan halen, en haal deze eruit. Meestal zo gepiept, tenzij het helemaal vastgerot zitten. Maar meestal na wat gekloot met schroevendraaier er dan alsnog wel uit.

Dan kom je bij de keerring, je kan proberen of je deze voorzichtig met een schroevendraaier omhoog krijgt, vaak lukt dit niet, dan moet je het anders aanpakken.

Bij mij was dit dus het geval, dat het helemaal vast gerot zat. Toen heb ik een metalen staafje gemaakt wat je net onder de keerring kreeg. Een lange stang gepakt, met aan het eind draad, deze steek je aan de onderkant van je buiten poot erin. Je kant het ook wel met M8 draadeind doen, maar pas op voor je wand van je buitenpoot als je hem erin steekt. Dan draai je er aan de bovenkant een moertje op, dus bovenaan je buitenpoot. Dit geheel kan je dan door op het gemaakte plaatje te tikken, onder de keerring, gebruiken als een soort van dreven. Ik had er toen nog moeite mee de keerring er uit te krijgen, en heb vrij hard met een hamer op de ondrekant van de stang moeten slaan.

Nadat je de keerring hebt verwijderd, haal je eventueel de stang eruit, en maak je de boel gewoon ff schoon van binnen. Ik deed dit door een prop wc papier natte maken met wasbenzine, en deze in de buitenpoot te steken, door te steken tot onderin, en dan van onderen er weer uit te steken, en hield een mooie schone buitenpoot over.

Dan plaats je de nieuwe keerring, smeert wat vet lang het randje zodathij soepeler er in past. Je legt hem erop, en pakt een dop van je ratelset, of ander voorwerp, wat netzo groot als de buitenrand van je keerring is. Hier tik je op, en zo tik je de keerring op ze plaats. Dan plaats je de (eventueel nieuwe) borgring.

Dan steek je de binnenpoot, goed schoongemaakt, weer terug in je buitenpoot. Zorg dat alles van binnen goed schoon is, anders kan het weer een lekke keerring veroorzaken.

Vervolgens draai je aan de onderkant de imbusbout er weer in.

Dit doe je nog een keer met je andere poot.

Dan plaats je je voorvorkpoten weer terug, en draait de kroonplaten weer vast. Je monteerd spatbord, wiel en eventueel stabilisator. Dan draai je aan de bovenkant je bouten die bovenop je voorvork zitten los, en giet van bovenaf de juiste hoeveelheid olie in je voorvork. Bouten weer terug en dan stuur monteren (MB werkt dit iets anders).

Als het goed is zijn nu je poten weer als nieuw.

Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

RUTGER_86 29-7-2003 23:01 Print reply

Posts: 1183
das heel leuk maar heb je er ook 1 voor USD vering?? haha nee tis al fijn dat je dit heb gedan ik moet binnekort keerringen van een mtx vervangen. en over eentydje maak ik er wel 1 met fotow's van USD vering
 
DE MANNE VAN JANNE
Rudy 30-7-2003 12:29 Print reply

Posts: 3471
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: lone-ranger

das heel leuk maar heb je er ook 1 voor USD vering?? haha nee tis al fijn dat je dit heb gedan ik moet binnekort keerringen van een mtx vervangen. en over eentydje maak ik er wel 1 met fotow's van USD vering


Upsd vork is met het vervangen ver keerringen makkerlijker als een "normale" omdat ej bij de normale meestal problemen heb met de demping die je los moet maken (bij motoren iig , bij brommers zitten die vorken vaak wat simpeler (lees goedkoper) in elkaar.
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
RUTGER_86 30-7-2003 17:08 Print reply

Posts: 1183
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rudy

[...]


Upsd vork is met het vervangen ver keerringen makkerlijker als een "normale" omdat ej bij de normale meestal problemen heb met de demping die je los moet maken (bij motoren iig , bij brommers zitten die vorken vaak wat simpeler (lees goedkoper) in elkaar.
klopt ik heb al eens een keer USD gedaan maar toen deed mijn digicam het niet goed alle fotows weg maja moet nadat ik op vakantie ben geweest de keerringen van een andere derbi doen dus
 
DE MANNE VAN JANNE
XioX 31-7-2003 13:28 Print reply
Posts: 177
Ik meen laatst op et MOtorforum, een howto gezien te hebben voor USD
 
Tim mt 10-10-2003 19:10 Print reply
Posts: 89
He
weet ook iemand de juiste hoeveelheid olie die er in moet?
in een lege voorvork van een honda mt 5

opgehoogd met buisjes boven op
 
Martin mt5 knol 18-10-2003 16:35 Print reply

Posts: 2211
80 cc dacht ik, ookal isie opgehoogd da maakt niet uit...
 
brommerforum stinkt
mb-gek 8-2-2004 10:54 Print reply

Posts: 10385
ps bij mb is et et zelfde maa dan alleen geen borgringen
 
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??
-!Giles!- 7-11-2004 22:07 Print reply

Posts: 1302
ik heb mijn voorvork trug in elkaar en wil nu nieuwe olie erin doen, de olie hebbek al maar waar moet het erin ? in de "owners manual" van mijn rgt staat er:
front fork oil......101 ml

waar moet die in ? is dat voor beide ofniet ?
 
nick is gay ;-)
DannicHonda 7-11-2004 22:23 Print reply

Posts: 235
als het goed is per poot

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: -!Giles!-

ik heb mijn voorvork trug in elkaar en wil nu nieuwe olie erin doen, de olie hebbek al maar waar moet het erin ? in de "owners manual" van mijn rgt staat er:
front fork oil......101 ml

waar moet die in ? is dat voor beide ofniet ?

 
-!Giles!- 8-11-2004 19:47 Print reply

Posts: 1302
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: DannicHonda

als het goed is per poot

[...]


dus in elke poot 101 ml langs boven erin gieten ?

Dit bericht is ge-edit door -!Giles!- op 8-11-2004 19:52
 
nick is gay ;-)
Funky Nassau 17-1-2005 18:25 Print reply

Posts: 140
Hoe haal je in shemelsnaam de voorvork van een DT50MX uit elkaar.. Ik krijg met geen enkel geweld die binnenpoot uit de buitenpoot... Wie kan me helpen... ??
 
The Devil crept into Heaven.. God overslept on the 7th.. The new world order was born on September 11th..
Deon 8-5-2005 11:09 Print reply

Posts: 9656
ik zal es kijken of ik er iets mee kan
 
Saknet 8-5-2005 11:47 Print reply

Posts: 10355
wat ik zou doen is eerst de boutjes losdraaien dan pas voorkant ergens opzetten :P

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Funky Nassau

Hoe haal je in shemelsnaam de voorvork van een DT50MX uit elkaar.. Ik krijg met geen enkel geweld die binnenpoot uit de buitenpoot... Wie kan me helpen... ??

kijk in de binnenpoot soms zit daar ipv op de onderkant vd buitenpoot een bout verschilt per model dan moet je een lang verlengstuk hebben voor op de ratel

heb je de borgring er wel uit?
lol 3 maanden oude quote alweer

Dit bericht is ge-edit door Saknet op 8-5-2005 11:50

Dit bericht is ge-edit door Saknet op 8-5-2005 11:51
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
MBX_cruiser 21-6-2005 17:33 Print reply

Posts: 828
dat 'stofkapje',
is dat die zwarte rubberen ring die je van buitenaf ziet zitten?
Die kan je gewoon herbruiken ofzo?
Want die dingen zijn bij mij gescheurd...
Ik moet weten waar ik achter moet vragen

edit: Hoe weet je wanneer de binnenpoot ver genoeg in de buitenpoot zit als je ze er weer insteekt?

Kan je de olie er best ingiete als de vork al gemonteerd is of anders om?

Dit bericht is ge-edit door MBX_cruiser op 21-6-2005 18:04
 
gekke henkie 21-6-2005 18:15 Print reply

Posts: 878
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MBX_cruiser

dat 'stofkapje',
is dat die zwarte rubberen ring die je van buitenaf ziet zitten?
Die kan je gewoon herbruiken ofzo?
Want die dingen zijn bij mij gescheurd...
Ik moet weten waar ik achter moet vragen




Ik heb nog een setje goede stofkapjes ligge, maar ze zijn waarschijnlijk stikgoedkoop bij n bromboer...
 
Ga toch krassen!
Shoot_me 4-9-2005 14:09 Print reply

Posts: 1535
kan je voorvorkolie herbruiken?
 
miauw
richard3 19-9-2005 17:45 Print reply

Posts: 5198
ik krijg die keerringen er dus niet uit hea
en waar moet die olie want als ik bij mijn boveste kroonplaat die steunen van het stuur los maak zit daar een gat met schroefdraad maar dit loopt na 2 cm dood dus a het geen nut ?

verder kan er niet veel fout gaan of wel ?

 
op naar de grote brommers
Hardstyle 19-9-2005 18:05 Print reply

Posts: 1077
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: richard3
ik krijg die keerringen er dus niet uit hea
en waar moet die olie want als ik bij mijn boveste kroonplaat die steunen van het stuur los maak zit daar een gat met schroefdraad maar dit loopt na 2 cm dood dus a het geen nut ?

verder kan er niet veel fout gaan of wel ?



Draai 2 schroefjes in je keering en trek em erdan uit..

 
bladiebladieblaa - Racing in my blood! -
richard3 19-9-2005 18:46 Print reply

Posts: 5198
schroeven blijven niet zitten :S
trek eerst de schroef los en de keerring blijft mooi zitten
 
op naar de grote brommers
Deon 19-9-2005 19:05 Print reply

Posts: 9656
pruts gewoon een beetje met een kleine platte schroevendraaier.

maar pas op dat je nix kapot maakt
 
Hardstyle 19-9-2005 19:07 Print reply

Posts: 1077
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: richard3
schroeven blijven niet zitten :S
trek eerst de schroef los en de keerring blijft mooi zitten


Btw, heb je die borgclip wel verwijderd?

 
bladiebladieblaa - Racing in my blood! -
Schrabbekerke 19-9-2005 19:17 Print reply

Posts: 1812
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: deon1989
pruts gewoon een beetje met een kleine platte schroevendraaier.

maar pas op dat je nix kapot maakt

Die dingen zitten soms er goed in vastgerot, zal je dan niet lukken vrees ik met een kleine platte schroevendraaier..
 
richard3 19-9-2005 20:36 Print reply

Posts: 5198
ben nu een plaatje aan het maken dat onder de keerring past en dan met een buis van onderuit er uitslammen hopenlijk werkt dit

 
op naar de grote brommers
john deere powerrr 18-3-2008 20:48 Print reply
Posts: 1211
en welke keringen moeten in een senda met een paiolini voorvork eentje uit 2005

zoeen dus http://img177.images.../5899/spa0042pz5.jpg



 
zwarte crosser bromfietsklasse # 189
derbi racer 18-3-2008 20:50 Print reply

Posts: 1037
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: giel buijs
en welke keringen moeten in een senda met een paiolini voorvork eentje uit 2005

zoeen dus http://img177.images.../5899/spa0042pz5.jpg






ouwe keeringen meeneemen naar bromboer
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved