Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Info artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 984 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Info artikel: Maten bloklagers en keeringen voor alle brommers
Geschreven door scooterkiller
Geplaatst op 17-7-2003 16:33
Categorie Motor gerelateerd

AM 4/5/6 blok (met dank aan Ralf) :

Kogel lagers :

Krukas links : 6303 : 17x47x14
Krukas rechts : 6303 : 17x47x14
Balans as links : 6202 : 17x40x12
Balans as rechts : 6203 : 15x35x11
Primaire as : 6203 : 17x40x12
Secundaire as : 6204(AM6)/ 6203(AM5)
Small end : 12x15x15

Hebo :

Small end : 12x17x15

Doppler :

Krukas links : 6204
Krukas rechts : 6303

Keeringen :

Krukas links : 17x35x8
Krukas rechts : 24x35x7
Secundaire as AM4: 20x35x7
Secundaire as AM5: 17x35x7
Schakel as : 12x22x7
Koppelings as : 15x24x5


Derbi SM/DRD : (met dank aan Gilera Gsm / gprnick) :

Kogel lagers :
Krukas links : 6204
Krukas rechts : 6204
Balansas: 6201
Balansas-aandrijvende as: 6000
Versnellingsbak: 6203RS
Primaire as naaldlager: HK1412

Keerringen :
Krukas links : 20x35x7
Krukas rechts : 20x35x7
Voortandwiel as keering: 17x35x7
Koppelings hevel keering: 12x20x5
Schakel-as keering: 10x24x6



Honda MB, MT, MTX 50 : (mede met dank aan Erik_N) :

Kogel lagers :

Krukas links : 62/22
Krukas rechts : 6204
Tandwiel as links : 6303
Tandwiel as rechts : HK1512
Toerenteller as : HK1010
Balans as links : 6201
Balans as rechts : 6203
Koppeling : 6203Z
Koppelings as links : 6001

Keerringen :
Voortandwielas : 17x28x7 DFD


Honda MB8, MT8 (met dank aan Erik_N) :

Kogel lagers :

Krukas links : 62/28
Krukas rechts : 6204


Honda MTX80R1, MTX80R2, NSR80 (mede met dank aan Blukmeester) :

Kogel lagers :

Krukas links (MTX80R2): 8205
Krukas rechts (MTX80R2): 8205 (Volledige designatie is TM8205/56CS 18PX5 NTN lager)
Krukas links : 6205
Krukas rechts : 6205
Uitgaande As (VTW) Links : 6303
Uitgaande As Rechts : HK 1512
Balans As Links : 6201
Koppelings As Rechts : 6303Z
Koppelings As Links : 6001
Koppeling : 6000
Waterpomp : 6001

Honda MBX, NSR50 (mede met dank aan Rene) :

Kogel lagers :

Krukas rechts : 6205 : 52x25x15
Krukas links : 6205 : 52x25x15
Balansas rechts : 6203 : 40x17x12
Balansas links : 6201 : 32x12x10
Primaire as rechts : 6303Z : 47x17x14
Secundaire as links : 6303 : 47x17x14
Primaire as links : 6001 : 28x12x8
Waterpomp as : 6001

Naaldhulzen en -bussen :

Secundaire as rechts : HK1512 : 21x15x12
Aandrijf as : HK1010 : 14x10x10
Balans as : HK1010 : 14x10x10

Keerringen :

Krukas rechts : 28x40x8 DGD
Krukas links : 61804 : 20x32x7 DGS
Kickstarter as : 16x28x7 DG
Versnellings as : 17x28x7 DFD
Schakel as : 12x22x7 DGS
Toerenteller as : 6,6x14,7x7 DES
Waterpomp as : 12x21x4

Waterpomp lager en het small-end lager is nog niet bekend.


Honda MTX SH :

Kogel lagers :

Krukas rechts : 6205 : 52x25x15
Krukas links : 6205 : 52x25x15
Balans as rechts : 6203 : 40x17x12
Balans as links : 6201 : 32x12x10
Primaire as rechts : 6303Z : 47x17x14
Secundaire as links : 6303 : 47x17x14
Primaire as links : 6001 : 28x12x8

Naaldhulzen en -bussen :

Secundaire as rechts : HK1512 : 21x15x12
Aandrijf as : HK1010 : 14x10x10
Balans as : HK1010 : 14x10x10

Keerringen :

Krukas rechts : 28x40x8 DGD
Krukas links : 61804 : 20x32x7 DGS
Kickstarter as : 16x28x7 DG
Versnellings as : 17x28x7 DFD
Schakel as : 12x22x7 DGS
Toerenteller as : 6,6x14,7x7 DES


Honda PX50/R (met dank aan losha):

Aangedreven as: 6201 en 6202, keerring 30x15x5
Eindas: 6203


Kawasaki AR50 (met dank aan AR50) :

Kogel lagers :

Linker krukas : 6304 JR2
Rechter kurkas : 6304 JR2
Wormwiellager : 6804 (20x32x11)
Schakel primaire as rechts : 6203(17x40x12)
Schakel Secundaire as rechts : 6201(12x32x10)
Schakel Secundaire as links : 6203Z (17x40x12)

Keeringen :

Krukas links : 20x35x7/8
Krukas rechts : 20x35x7/8


Puch Maxi, Macho e.d. :

Kogel lagers :

krukas links (nieuw en oud model) : '6203' of '6203 C3'
krukas rechts (oud model) : '6203'
krukas rechts (nieuw model) : '6203 NR + ring' of '6203 NR C3 + ring'
krukas rechts (bepaalde krukassen waarbij de afstand tussen de 2 borgveertjes 11mm bedraagt) : 'Steyr NM + ring'
tandwielas links (nieuw en oud model) : '6203 Z'
tandwielas rechts (oud model) : '6203'


Suzuki TS50X, TS50, ZR50X1, ZR50S/SP/SL/SLP :

Kogel lagers :

Linker krukas : 6204
Rechter kurkas : 6204NR (belangrijk : de R staat voor een ring die om het lager heen zit, de N voor de groef)
Primaire as : 6203
Secundaire as : 6204
Small end : 12x16x16

Keeringen :

Krukas links : 18x30x4
Krukas rechts : 28x47x7,3
Tandwiel as : 20x35x5
Versnellings as : 12x22x9
Koppeling as : 17x5x5
ZR50/GT50/TS50:
Krukas rechts : 26x47x7.3
Krukas links : 37x21x8
Kickstarter : 13x24x6



Suzuki TS50 ER/ZR (robin denkers) :

Keeringen :

Kickstart: 14/24/6
Schakelpook: 12/22/7
Voortandwiel as: 17/40/7
Krukas: 20/37/8 & 26/47/7.3


Yamaha DT 50/80 (met dank aan brommercrazy) :

Kogel lagers :

Krukas links : 6204
Krukas rechts : 6204
Primaire as : 6203
Secundaire as : 6303

Keeringen :(met dank aan dirktimmer)

keerring 28x40x8 DGD krukas rechts
keerring 20x35x7/8DGS krukas links
keerring 15,3x22x7DG koppelingshev
keerring 25x40x5 DG aandrijfas
keerring 12x22x5 DG schakelas
keerring 15x26x6 DG kickstarteras
keerring 5x15x7 DG koppelingsstift

Zundapp 4 voetgeschakelt (met dank aan zundapp_gts) :

Kogel lagers :

Krukas links : 6203Z
Krukas rechts : 6302Z
Koppelingshuis uitwendig : 16005
Koppelingshuis inwendig : 6002
Schakel as : 6204Z

Keeringen :

Krukas rechts : 15x24x7
Krukas links : 17x28x7
Schakel as : 20x30x7
Aantrap as : 20x26x4
Aantrap tandwiel : 12x20x4


Zundapp 3 handgeschakelt (met dank aan zundapp_gts) :

Kogel lagers :

Krukas links : 6203Z
Krukas rechts : 6202Z
Koppelingshuis uitwendig : 16005
Koppelingshuis inwendig : 6002
Schakel as : 6203

Keeringen :

Krukas rechts : 15x24x7
Krukas links : 17x28x7
Schakel as : 16x24x7
Aantrap as : 16x22x3
Koppelingsdeksel : 16x22x3


Voorvork Keeringen (met dank aan SIWWN) :

Honda MB5/8/MT5/8 :

27X39X10.5

Honda MTX :

31X43X10

Honda MTX 80 (bwj 82-86):

31X43X10

Honda MTX R2(bwj 83-86):

35X48X11

Kawasaki AR50/80 :

27X39X10.5

Suzuki TS50 ER/TS 50 XR :

27X39X10.5

Suzuki TS50 XK :

32X43X12.5

Yamaha DT50M/DT50 MX/DT50 MX-S/DT80 MX :

30X40,5X10,5

Yamaha DT80LC1 :

35X48X11

Yamaha DT80LC2 :

36X48X11

Yamaha DTR :

31,8 x 42 x 7


Wiel lagers :

Aprilia RX/MX 50 : (met dank aan Master 1.0)

Voor en achter : 6202 2RS

Suzuki TS50X, TS50 :(met dank aan SkaBla)

Achter : 6201ZZ


Uitleg lagers (mede met dank aan martinus83) :

Je hebt C1,C2,C3,C4 lagers en "normaal", dan staat er niks op het lager (achter het lager nr.).

C1 : Nog preciezer dan C2, voor hele nauwkeurige machines dus (computers, meettafels etc.).
C2 : Voor nauwkeurige machines, d'r zit een hele kleine inwendige radiale speling op de lagers, waardoor ze wat strakker ziten, het smeermiddel er moeilijker tussen komt en ze dus minder toeren kunnen draaien.
C3 : Ruimer dan normaal, meer inwendige radiale speling dus meer toeren max 15000 tpm olie, max 12000 tpm vet.
C4 : Heeft meer inwendige radiale speling dan C3, C4 kan dus meer toeren aan maar heeft meer inwendige radiale speling, je praat hier dan wel over 100-en natuurlijk.

C1 (v.b. : 6205/C1): Hele hoge loopnauwkeurigheid.
C2 (v.b. : 6205/C2): Hoge loopnauwkeurigheid.
(v.b. : 6205 ): normaal
C3 (v.b. : 6205/C3): Minder hoge loopnauwkeurigheid
C4 (v.b. : 6205/C4): Minst hoge loopnauwkeurigheid.

Let op : Bij gebruik van C4 lagers eerst de motor goed warm laten worden (laag toeren) voor gebruik anders zijn de lagers snel stuk.


Deze Faq wordt steeds vernieuwd dus hou dit in de gaten ook voor jouw brommer.

Typfouten onder voorbehoud.

Mensen die nog maten van bloklagers en keeringen van type brommers hebben die hier nog niet tussen staan meld dit a.u.b. dan even, alvast bedankt.

scooterkiller? Copyright protected.
Dus waag het niet dit te jatten voor je eigen site of firma.

Pagina 4 van 8
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8Vorige pagina | Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Honda_boy 2-4-2004 20:37 Print reply

Posts: 555
HALLO

(Kijk ff naar mijn post, ik zou zo vlug mogelijk willen bestellen)
 
Honda rulezzz !!!
PuchMaxiMan 2-4-2004 22:33 Print reply
Posts: 17
weet iemand de maat van de voorvorkkering van een Yamaha DTR
 
DT50MX is everything!!!!!
Honda_boy 3-4-2004 13:49 Print reply

Posts: 555
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Honda_boy

[...]


Ff voor de zekerheid...

Welke linker lager voor een doppler krukas?
Boven staat 6203 en hier zegt goot 6204.

Kan iemand ff duidelijkheid brengen?
Bedankt


Kan nu iemand aub antwoorden, ik zou graag bestellen.

Anders moet ik een nieuw topic openen voor dit kutvraagje
 
Honda rulezzz !!!
-jaZper- 3-4-2004 13:58 Print reply

Posts: 3841
doe maar, denk niet dat iemand hier gou naar kijkt, als ze beginnen te zeiken met UTFS gewoon negeren
 
groene motoren gaan harder
Ralf 3-4-2004 14:23 Print reply

Posts: 9073
Het is iig zeker dat het niet het std lager, binnenmaat moet groter zijn, 1mm oid, anders past het niet, dit weten ongeveer alle BM2k3 gangers.

6303 == 17-47-14
6204 == 20-47-14

Dit geld alleen voor Doppler KRUKAS eh, als je dat nog niet snapte.


Dit bericht is ge-edit door Ralf op 3-4-2004 14:30
 
MotoCrossIpkiss[stan] 1-7-2004 12:05 Print reply

Posts: 7744
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: SkaBla [Pim]

TSX BLOK:
lager krukas links/recht 6204-C3 TSX

Keerringen:
Krukas links : 18x30x4
Krukas rechts : 28x47x7,3
Tandwiel as : 20x35x5
Versnellings as : 12x22x9


linkerkrukasskeerikng.. die maat.. die klopt nie... k had spec. un keerinmg gehaalt met die mate.. maar die paste nooit was te dik enzow... dus maar met ouwe keering heengegaan en wel passende gekrege.. kep alleen nioet gekeken wat voor maat da nou was maar iig die maat klopt dus niej
 
hoi
kirk 29-7-2004 20:45 Print reply
Posts: 15
kan iemand me de volgende maten doorgeven van een LUCHTGEKOELDE (dus oude) honda MTX50 ? Ben al tijdje naar op zoek.

-maten kogellagers
-maten naaldlagers (small-big end)
-maten keerringen

Thanx.
 
mBeter 10-8-2004 15:26 Print reply

Posts: 983
zeg welk nummer heeft de balansas lager aan de rechterkant? en hoe vervang je hem, gewoon ondersteunen en dan aan de binnenkant van het tandwiel slaan? op de as zelf dus
 
gSuper?
barry 10-8-2004 15:31 Print reply

Posts: 7387
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kirk

kan iemand me de volgende maten doorgeven van een LUCHTGEKOELDE (dus oude) honda MTX50 ? Ben al tijdje naar op zoek.

-maten kogellagers
-maten naaldlagers (small-big end)
-maten keerringen

Thanx.


staat gelijk aan honda mt/b

 
He?
mBeter 10-8-2004 16:15 Print reply

Posts: 983
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mBeter

zeg welk nummer heeft de balansas lager aan de rechterkant? en hoe vervang je hem, gewoon ondersteunen en dan aan de binnenkant van het tandwiel slaan? op de as zelf dus


ik heb die kleine van de linkerkant al gekocht alleen moet ik de rechter nog hebben maar die kleine; hoe krijg ik die er het beste uit? met gasbander verwarmen en dan met een tang eruit halen?
 
gSuper?
der deutscher 10-8-2004 19:43 Print reply

Posts: 219
wat is de maat van de keerring aan de linkerkant van een dt50 blok?
 
mBeter 11-8-2004 23:56 Print reply

Posts: 983
ok ik heb nu het linkerlager van de balansas eruit en de rechter, er zit btw gen spievertanding op het tandwiel .
ik heb ook de naaldlager van de sec as eruit.

maar nu nog een ding.. de naaldlager van de tussen as die tussen krukas en balansas zit en de toerenteller aandrijft.
is deze eruit te halen? lijkt me niet makkelijk, heeft iemand dit ooit gedaan?
ding heeft wel behoorlijk speling dus graag een reactie ik ga morgen lagers inslaan (kopen dus)
 
gSuper?
SkaBla [Pim] 12-8-2004 0:00 Print reply

Posts: 4659
weet iemand de maten van een voorvork keerring van dtr?
 
Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D
mBeter 12-8-2004 0:06 Print reply

Posts: 983
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: SkaBla [Pim]

weet iemand de maten van een voorvork keerring van dtr?

zal ie niet hetzelfde zijn als een van de dt80ers?
 
gSuper?
SkaBla [Pim] 12-8-2004 0:16 Print reply

Posts: 4659
geen idee, weeet je die? binnen diameter is 32 dat staat vast
 
Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D
GSMJUNK 12-8-2004 0:19 Print reply

Posts: 1803
Gilera GSM maten aub
 
NEE ik kan niet rijden
mt80 12-8-2004 7:23 Print reply

Posts: 2071
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mBeter

ok ik heb nu het linkerlager van de balansas eruit en de rechter, er zit btw gen spievertanding op het tandwiel .
ik heb ook de naaldlager van de sec as eruit.

maar nu nog een ding.. de naaldlager van de tussen as die tussen krukas en balansas zit en de toerenteller aandrijft.
is deze eruit te halen? lijkt me niet makkelijk, heeft iemand dit ooit gedaan?
ding heeft wel behoorlijk speling dus graag een reactie ik ga morgen lagers inslaan (kopen dus)


kan je er zo uittikken.. wel via de koppelingskant doen met iets wat dezelfde grootte als de buitenring van het lager heeft
 
mBeter 12-8-2004 12:03 Print reply

Posts: 983
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mt80

[...]


kan je er zo uittikken.. wel via de koppelingskant doen met iets wat dezelfde grootte als de buitenring van het lager heeft


dat word em niet, als je vanaf de koppelingkant (buitenkant) drukt dan zit er aan de andere kant een blokering, dus het lager kan er alleen vanuit binnenuit uit worden gedrukt
 
gSuper?
SkaBla [Pim] 12-8-2004 16:53 Print reply

Posts: 4659
Keering maat voorvork DTR

31,8 x 42 x 7
 
Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D
mt80 12-8-2004 16:56 Print reply

Posts: 2071
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mBeter

[...]


dat word em niet, als je vanaf de koppelingkant (buitenkant) drukt dan zit er aan de andere kant een blokering, dus het lager kan er alleen vanuit binnenuit uit worden gedrukt


oh ja sorry, ik zei het verkeerd om..
 
mBeter 12-8-2004 17:32 Print reply

Posts: 983
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mt80

[...]


oh ja sorry, ik zei het verkeerd om..

maargoed het is me gelukt met dopje 9, ging lekker makkelijk, gewoon slaan vanuit de binnenkant.

het lager van balansas is rechts 6203! dat staat er nog niet bij
 
gSuper?
Joscross 13-8-2004 12:57 Print reply

Posts: 12501
Ik zie bij nsr het volgende staan:

Keringen, Krukas rechts : 22x40x8 DGD

Bij mtx-sh:

Keringen, Krukas rechts : 28x40x8 DGD


Nu heb ik hier een keringen setje van 50cc.nl liggen voor nsr en de rechter krukas kering is 28x40x8

Dat, en aangezien de blokken hetzelfde zijn lijkt mij dat er bij nsr een foutje staat

Of het verschilt wel en 50cc.nl heeft me genaaid en kan ik 30 km rijden voor 1 kering

Hmm wacht, de binnendiameter van een kering kan natuurlijk niet groter zijn als de binnendiameter van het lager..
Iemand verduidelijking?

Dit bericht is ge-edit door Joscross op 13-8-2004 13:13
 
Joostvdw 13-8-2004 13:13 Print reply

Posts: 4789
mm ik ga me mt blok helemaal reviceren en heb dus nog een paar vraagjes voor ik begin;

Kogel lagers :

Krukas links : 62/22
Krukas rechts : 6204
Tandwiel as links : 6203
Tandwiel as rechts : HK1512
Toerenteller as : HK1010
Balans as links : 6001
Koppeling : 6203Z
Koppelings as links : 6001


dit staat hierboven, maar ik mis balans as rechts lager? bij krukas links, staat 62/22, wat betekend dat, dat is een andere codering dan krukas rechts? er staat alleen koppeling, is dat dan koppeling as rechts? en als laatste vraag waar staan welke keerringen er in een mt/b blok moeten?

edit: tering das lang , sorry maar ik moet et wel echt weten...

Dit bericht is ge-edit door Joostvdw op 13-8-2004 13:23
 
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer
Joscross 13-8-2004 13:54 Print reply

Posts: 12501
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joscross

Ik zie bij nsr het volgende staan:

Keringen, Krukas rechts : 22x40x8 DGD

Bij mtx-sh:

Keringen, Krukas rechts : 28x40x8 DGD


Nu heb ik hier een keringen setje van 50cc.nl liggen voor nsr en de rechter krukas kering is 28x40x8

Dat, en aangezien de blokken hetzelfde zijn lijkt mij dat er bij nsr een foutje staat

Of het verschilt wel en 50cc.nl heeft me genaaid en kan ik 30 km rijden voor 1 kering

Hmm wacht, de binnendiameter van een kering kan natuurlijk niet groter zijn als de binnendiameter van het lager..
Iemand verduidelijking?

Dit bericht is ge-edit door Joscross op 13-8-2004 13:13

Iemand??
 
mBeter 13-8-2004 14:10 Print reply

Posts: 983
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joostvdw

mm ik ga me mt blok helemaal reviceren en heb dus nog een paar vraagjes voor ik begin;

Kogel lagers :

Krukas links : 62/22
Krukas rechts : 6204
Tandwiel as links : 6203
Tandwiel as rechts : HK1512
Toerenteller as : HK1010
Balans as links : 6001
Koppeling : 6203Z
Koppelings as links : 6001


dit staat hierboven, maar ik mis balans as rechts lager? bij krukas links, staat 62/22, wat betekend dat, dat is een andere codering dan krukas rechts? er staat alleen koppeling, is dat dan koppeling as rechts? en als laatste vraag waar staan welke keerringen er in een mt/b blok moeten?

edit: tering das lang , sorry maar ik moet et wel echt weten...

Dit bericht is ge-edit door Joostvdw op 13-8-2004 13:23


zoals ik eerder zei,

het lager van balansas is rechts 6203! dat staat er nog niet bij

dat lager van de krukas is wel anders dan de andere kant, wat het betekent maakt niet uit als het setje (c3) maar voor mb/mt/mtxoud is

en die koppeling is rechts ja, glijlager van de koppeling weet ik niet welk type; slijt ook niet erg.
keerringen zitten in een setje en dan zal je ff moeten zoeken



 
gSuper?

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 4 van 8
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8Vorige pagina | Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved