Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Info artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 751 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Info artikel: Maten bloklagers en keeringen voor alle brommers
Geschreven door scooterkiller
Geplaatst op 17-7-2003 16:33
Categorie Motor gerelateerd

AM 4/5/6 blok (met dank aan Ralf) :

Kogel lagers :

Krukas links : 6303 : 17x47x14
Krukas rechts : 6303 : 17x47x14
Balans as links : 6202 : 17x40x12
Balans as rechts : 6203 : 15x35x11
Primaire as : 6203 : 17x40x12
Secundaire as : 6204(AM6)/ 6203(AM5)
Small end : 12x15x15

Hebo :

Small end : 12x17x15

Doppler :

Krukas links : 6204
Krukas rechts : 6303

Keeringen :

Krukas links : 17x35x8
Krukas rechts : 24x35x7
Secundaire as AM4: 20x35x7
Secundaire as AM5: 17x35x7
Schakel as : 12x22x7
Koppelings as : 15x24x5


Derbi SM/DRD : (met dank aan Gilera Gsm / gprnick) :

Kogel lagers :
Krukas links : 6204
Krukas rechts : 6204
Balansas: 6201
Balansas-aandrijvende as: 6000
Versnellingsbak: 6203RS
Primaire as naaldlager: HK1412

Keerringen :
Krukas links : 20x35x7
Krukas rechts : 20x35x7
Voortandwiel as keering: 17x35x7
Koppelings hevel keering: 12x20x5
Schakel-as keering: 10x24x6



Honda MB, MT, MTX 50 : (mede met dank aan Erik_N) :

Kogel lagers :

Krukas links : 62/22
Krukas rechts : 6204
Tandwiel as links : 6303
Tandwiel as rechts : HK1512
Toerenteller as : HK1010
Balans as links : 6201
Balans as rechts : 6203
Koppeling : 6203Z
Koppelings as links : 6001

Keerringen :
Voortandwielas : 17x28x7 DFD


Honda MB8, MT8 (met dank aan Erik_N) :

Kogel lagers :

Krukas links : 62/28
Krukas rechts : 6204


Honda MTX80R1, MTX80R2, NSR80 (mede met dank aan Blukmeester) :

Kogel lagers :

Krukas links (MTX80R2): 8205
Krukas rechts (MTX80R2): 8205 (Volledige designatie is TM8205/56CS 18PX5 NTN lager)
Krukas links : 6205
Krukas rechts : 6205
Uitgaande As (VTW) Links : 6303
Uitgaande As Rechts : HK 1512
Balans As Links : 6201
Koppelings As Rechts : 6303Z
Koppelings As Links : 6001
Koppeling : 6000
Waterpomp : 6001

Honda MBX, NSR50 (mede met dank aan Rene) :

Kogel lagers :

Krukas rechts : 6205 : 52x25x15
Krukas links : 6205 : 52x25x15
Balansas rechts : 6203 : 40x17x12
Balansas links : 6201 : 32x12x10
Primaire as rechts : 6303Z : 47x17x14
Secundaire as links : 6303 : 47x17x14
Primaire as links : 6001 : 28x12x8
Waterpomp as : 6001

Naaldhulzen en -bussen :

Secundaire as rechts : HK1512 : 21x15x12
Aandrijf as : HK1010 : 14x10x10
Balans as : HK1010 : 14x10x10

Keerringen :

Krukas rechts : 28x40x8 DGD
Krukas links : 61804 : 20x32x7 DGS
Kickstarter as : 16x28x7 DG
Versnellings as : 17x28x7 DFD
Schakel as : 12x22x7 DGS
Toerenteller as : 6,6x14,7x7 DES
Waterpomp as : 12x21x4

Waterpomp lager en het small-end lager is nog niet bekend.


Honda MTX SH :

Kogel lagers :

Krukas rechts : 6205 : 52x25x15
Krukas links : 6205 : 52x25x15
Balans as rechts : 6203 : 40x17x12
Balans as links : 6201 : 32x12x10
Primaire as rechts : 6303Z : 47x17x14
Secundaire as links : 6303 : 47x17x14
Primaire as links : 6001 : 28x12x8

Naaldhulzen en -bussen :

Secundaire as rechts : HK1512 : 21x15x12
Aandrijf as : HK1010 : 14x10x10
Balans as : HK1010 : 14x10x10

Keerringen :

Krukas rechts : 28x40x8 DGD
Krukas links : 61804 : 20x32x7 DGS
Kickstarter as : 16x28x7 DG
Versnellings as : 17x28x7 DFD
Schakel as : 12x22x7 DGS
Toerenteller as : 6,6x14,7x7 DES


Honda PX50/R (met dank aan losha):

Aangedreven as: 6201 en 6202, keerring 30x15x5
Eindas: 6203


Kawasaki AR50 (met dank aan AR50) :

Kogel lagers :

Linker krukas : 6304 JR2
Rechter kurkas : 6304 JR2
Wormwiellager : 6804 (20x32x11)
Schakel primaire as rechts : 6203(17x40x12)
Schakel Secundaire as rechts : 6201(12x32x10)
Schakel Secundaire as links : 6203Z (17x40x12)

Keeringen :

Krukas links : 20x35x7/8
Krukas rechts : 20x35x7/8


Puch Maxi, Macho e.d. :

Kogel lagers :

krukas links (nieuw en oud model) : '6203' of '6203 C3'
krukas rechts (oud model) : '6203'
krukas rechts (nieuw model) : '6203 NR + ring' of '6203 NR C3 + ring'
krukas rechts (bepaalde krukassen waarbij de afstand tussen de 2 borgveertjes 11mm bedraagt) : 'Steyr NM + ring'
tandwielas links (nieuw en oud model) : '6203 Z'
tandwielas rechts (oud model) : '6203'


Suzuki TS50X, TS50, ZR50X1, ZR50S/SP/SL/SLP :

Kogel lagers :

Linker krukas : 6204
Rechter kurkas : 6204NR (belangrijk : de R staat voor een ring die om het lager heen zit, de N voor de groef)
Primaire as : 6203
Secundaire as : 6204
Small end : 12x16x16

Keeringen :

Krukas links : 18x30x4
Krukas rechts : 28x47x7,3
Tandwiel as : 20x35x5
Versnellings as : 12x22x9
Koppeling as : 17x5x5
ZR50/GT50/TS50:
Krukas rechts : 26x47x7.3
Krukas links : 37x21x8
Kickstarter : 13x24x6



Suzuki TS50 ER/ZR (robin denkers) :

Keeringen :

Kickstart: 14/24/6
Schakelpook: 12/22/7
Voortandwiel as: 17/40/7
Krukas: 20/37/8 & 26/47/7.3


Yamaha DT 50/80 (met dank aan brommercrazy) :

Kogel lagers :

Krukas links : 6204
Krukas rechts : 6204
Primaire as : 6203
Secundaire as : 6303

Keeringen :(met dank aan dirktimmer)

keerring 28x40x8 DGD krukas rechts
keerring 20x35x7/8DGS krukas links
keerring 15,3x22x7DG koppelingshev
keerring 25x40x5 DG aandrijfas
keerring 12x22x5 DG schakelas
keerring 15x26x6 DG kickstarteras
keerring 5x15x7 DG koppelingsstift

Zundapp 4 voetgeschakelt (met dank aan zundapp_gts) :

Kogel lagers :

Krukas links : 6203Z
Krukas rechts : 6302Z
Koppelingshuis uitwendig : 16005
Koppelingshuis inwendig : 6002
Schakel as : 6204Z

Keeringen :

Krukas rechts : 15x24x7
Krukas links : 17x28x7
Schakel as : 20x30x7
Aantrap as : 20x26x4
Aantrap tandwiel : 12x20x4


Zundapp 3 handgeschakelt (met dank aan zundapp_gts) :

Kogel lagers :

Krukas links : 6203Z
Krukas rechts : 6202Z
Koppelingshuis uitwendig : 16005
Koppelingshuis inwendig : 6002
Schakel as : 6203

Keeringen :

Krukas rechts : 15x24x7
Krukas links : 17x28x7
Schakel as : 16x24x7
Aantrap as : 16x22x3
Koppelingsdeksel : 16x22x3


Voorvork Keeringen (met dank aan SIWWN) :

Honda MB5/8/MT5/8 :

27X39X10.5

Honda MTX :

31X43X10

Honda MTX 80 (bwj 82-86):

31X43X10

Honda MTX R2(bwj 83-86):

35X48X11

Kawasaki AR50/80 :

27X39X10.5

Suzuki TS50 ER/TS 50 XR :

27X39X10.5

Suzuki TS50 XK :

32X43X12.5

Yamaha DT50M/DT50 MX/DT50 MX-S/DT80 MX :

30X40,5X10,5

Yamaha DT80LC1 :

35X48X11

Yamaha DT80LC2 :

36X48X11

Yamaha DTR :

31,8 x 42 x 7


Wiel lagers :

Aprilia RX/MX 50 : (met dank aan Master 1.0)

Voor en achter : 6202 2RS

Suzuki TS50X, TS50 :(met dank aan SkaBla)

Achter : 6201ZZ


Uitleg lagers (mede met dank aan martinus83) :

Je hebt C1,C2,C3,C4 lagers en "normaal", dan staat er niks op het lager (achter het lager nr.).

C1 : Nog preciezer dan C2, voor hele nauwkeurige machines dus (computers, meettafels etc.).
C2 : Voor nauwkeurige machines, d'r zit een hele kleine inwendige radiale speling op de lagers, waardoor ze wat strakker ziten, het smeermiddel er moeilijker tussen komt en ze dus minder toeren kunnen draaien.
C3 : Ruimer dan normaal, meer inwendige radiale speling dus meer toeren max 15000 tpm olie, max 12000 tpm vet.
C4 : Heeft meer inwendige radiale speling dan C3, C4 kan dus meer toeren aan maar heeft meer inwendige radiale speling, je praat hier dan wel over 100-en natuurlijk.

C1 (v.b. : 6205/C1): Hele hoge loopnauwkeurigheid.
C2 (v.b. : 6205/C2): Hoge loopnauwkeurigheid.
(v.b. : 6205 ): normaal
C3 (v.b. : 6205/C3): Minder hoge loopnauwkeurigheid
C4 (v.b. : 6205/C4): Minst hoge loopnauwkeurigheid.

Let op : Bij gebruik van C4 lagers eerst de motor goed warm laten worden (laag toeren) voor gebruik anders zijn de lagers snel stuk.


Deze Faq wordt steeds vernieuwd dus hou dit in de gaten ook voor jouw brommer.

Typfouten onder voorbehoud.

Mensen die nog maten van bloklagers en keeringen van type brommers hebben die hier nog niet tussen staan meld dit a.u.b. dan even, alvast bedankt.

scooterkiller? Copyright protected.
Dus waag het niet dit te jatten voor je eigen site of firma.

Pagina 3 van 8
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8Vorige pagina | Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Ralf 5-9-2003 10:39 Print reply

Posts: 9073
Klein foutje, bij AM4/5/6 Doppeler staat Krukas rechts: 6304, dat moet 6303 zijn.
 
SIWWN 5-9-2003 10:55 Print reply
Posts: 7079
Typfouten onder voorbehoud.

 
Ralf 5-9-2003 10:57 Print reply

Posts: 9073
Dadelijk gaat iemand Jeroen aanklagen omdat ie het verkeerde lagertje heeft gekocht :P

GEBRUIK VAN DEZE INFO OP EIGEN RISICO


 
scooterkiller 10-9-2003 2:44 Print reply

Posts: 2987
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ralf

Dadelijk gaat iemand Jeroen aanklagen omdat ie het verkeerde lagertje heeft gekocht :P

GEBRUIK VAN DEZE INFO OP EIGEN RISICO




Idd

Thnx Ralf
 
BIERTJUH!!!!!!!!
BlizzarD 2-10-2003 20:28 Print reply

Posts: 2050
Krukas links : 18x30x4
Koppeling as : 17x5x5

Het TSX blok van Punk [Dave] ligt bij mij helemaal open omdat Zoetahmeerdah en ik deze gaan reviceren, maar bovenstaande 2 maten kloppen niet. Deze moeten zijn:

Krukas links : 18x30x8
Koppeling as : 5.5x16x8 (voor de koppelingsdrukstift)
 
Koos non-brommerloos!
goot 12-10-2003 21:11 Print reply
Posts: 78
zit bij krukas doppler voor am3/4/5/6 een foutje
het linker lager is geen 6203 maar 6204
t rechter is 6303 die klopte al
en bij een am6 blok is de secundaire as 20/35/7 maar deze is bij een am5 blok echter 17/35/7
de maat van t kogelager in de secundaire as zal ik binnenkort opzoeken
 
i may be slow but i`m ahead of you
Daan Da Man 12-10-2003 23:15 Print reply
Posts: 2064
de primaire as van am3/4/5 is anders als die van am6!

hoeveel weet ik niet maarh et komt niet overeen.

er zit namelijk een bronzen lagerbus met andere maten op aan de rechterkant... en op am6 zit een DB1412 lager. die kun je niet bij de gewone handelaren kopen, die geven je een HK1412
 
Punk [Dave] 13-10-2003 0:24 Print reply

Posts: 7003
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BlizzarD

Krukas links : 18x30x4
Koppeling as : 17x5x5

Het TSX blok van Punk [Dave] ligt bij mij helemaal open omdat Zoetahmeerdah en ik deze gaan reviceren, maar bovenstaande 2 maten kloppen niet. Deze moeten zijn:

Krukas links : 18x30x8
Koppeling as : 5.5x16x8 (voor de koppelingsdrukstift)


zoveel heb zoetahmeerdah nie gedaan it was all u... bedankt voor me "ik kan niet in me neutraal sgieten onderweg" opsig wel handig
 
Eef 24-10-2003 18:22 Print reply

Posts: 2351
heeft iemand voor mij de maten van de keeringen uit een MT-5 Blok. die staan er niet op namelijk
 
aprilia2000 mod... :p
Pistonpen Paultje 24-10-2003 18:52 Print reply

Posts: 8678
Iemand enig idee van wiellagers voor MT?
 
Honda_boy 17-11-2003 17:28 Print reply

Posts: 555
weet iemand de maat van de voorvork kering van een aprilia rs??

Alvast bedankt
 
Honda rulezzz !!!
Pistonpen Paultje 5-12-2003 17:06 Print reply

Posts: 8678
Ok, ff over de voorvorkkeerringen voor MTX. Die kon ik niet krijgen hierzo. Daarom 2x 30x40x5 gepakt(dus 2 boven elkaar). Zit er iets strakker, maar 't past wel...

Denk ik meld het hier ff
 
PRO TUNING 30-12-2003 20:27 Print reply

Posts: 4000
Bij de Honda MBX en MTX-R 80 staan verkeerde lager nummers - lagers 8205 bestaan niet.

Krukas Links 6205
Krukas Rechts 6205
Uitgaande As (VTW) Links 6303
Uitgaande As Rechts HK 1512
Balans As Links 6201
Koppelings As Rechts 6303Z
Koppelings As Links 6001
Koppeling 6000
Waterpomp 6001

Keerringen

Krukas Rechts 22 x 40 x 8
Krukas Links 20 x 32 x 7
Schakelas 12 x 22 x 7
VTW As 17 x 28 x 7
Waterpomp 12 x 21 x 4
Kickstarter 15 x 25 x 6

 
Blukaap 30-12-2003 20:38 Print reply

Posts: 10006
Die 8205 lagers bestaan wel degelijk.
Alleen MTX80R hoort eigenlijk MTX80RII te zijn.
 
Bastila is lief
PRO TUNING 31-12-2003 9:55 Print reply

Posts: 4000
Dan graag de maten van de 8205 lagers.
Ze komen niet voor in de lagerboeken.
 
Blukaap 31-12-2003 12:41 Print reply

Posts: 10006
Dat klopt, je bent niet de eerste die daar achter komt.
Het zijn speciale honda lagers oid (en ook alleen a 20 euro te koop).

Ralf kan 'm wel even opmeten als het goed is (die heeft mijn oude lager liggen).
Maten zijn gelijk aan het 6205 lager geloof ik, alleen de buitendiameter is groter.
 
Bastila is lief
Ralf 31-12-2003 12:45 Print reply

Posts: 9073
D 56
d 25
B 15

En ze komen inderdaad niet voor in lagerboeken.

Volledige designatie is TM8205/56CS 18PX5
NTN lager btw..

Dit bericht is ge-edit door Ralf op 31-12-2003 14:16

Dit bericht is ge-edit door Ralf op 31-12-2003 14:55
 
Rik 31-12-2003 14:27 Print reply

Posts: 3464
nix van rv4 ?
 
Ralf 31-12-2003 14:28 Print reply

Posts: 9073
Zal het zo even opzoeken...
 
SIWWN 5-1-2004 23:43 Print reply
Posts: 7079
Iemand die de maat weet van de kickstarter-as-kering?

Van een MB(8)
 
Luc 11-1-2004 13:08 Print reply

Posts: 3590
Heeft er nog iemand toevallig de maten van de lagers liggen van Derbi Senda?
 
SkaBla [Pim] 25-2-2004 18:26 Print reply

Posts: 4659
Lager van tsx die in de ophanging van het achtertandwiel zit heeft het nummer:
6203 het liefst neem je hier een dicht/zelfsmerend lager voor
 
Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D
SkaBla [Pim] 5-3-2004 17:18 Print reply

Posts: 4659
klopt het dat het voorwiellager van een tsx 6200ZZ is?
 
Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D
losha 26-3-2004 19:16 Print reply

Posts: 92
komt ie

Honda PX (50/R etc.)

aangedreven as: 6201 en 6202/keerring30x15x5
eindas: 6203 (andere kant weet ik niet, niet vervangen, was goed)

normaal lager moet kunnen aangezien je achterwiel geen duizenden rpm draait?!

Dit bericht is ge-edit door losha op 26-3-2004 21:31
 
Honda_boy 2-4-2004 16:35 Print reply

Posts: 555
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: goot

zit bij krukas doppler voor am3/4/5/6 een foutje
het linker lager is geen 6203 maar 6204
t rechter is 6303 die klopte al
en bij een am6 blok is de secundaire as 20/35/7 maar deze is bij een am5 blok echter 17/35/7
de maat van t kogelager in de secundaire as zal ik binnenkort opzoeken


Ff voor de zekerheid...

Welke linker lager voor een doppler krukas?
Boven staat 6203 en hier zegt goot 6204.

Kan iemand ff duidelijkheid brengen?
Bedankt
 
Honda rulezzz !!!

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 3 van 8
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8Vorige pagina | Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved