Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Info artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 590 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Info artikel: Maten bloklagers en keeringen voor alle brommers
Geschreven door scooterkiller
Geplaatst op 17-7-2003 16:33
Categorie Motor gerelateerd

AM 4/5/6 blok (met dank aan Ralf) :

Kogel lagers :

Krukas links : 6303 : 17x47x14
Krukas rechts : 6303 : 17x47x14
Balans as links : 6202 : 17x40x12
Balans as rechts : 6203 : 15x35x11
Primaire as : 6203 : 17x40x12
Secundaire as : 6204(AM6)/ 6203(AM5)
Small end : 12x15x15

Hebo :

Small end : 12x17x15

Doppler :

Krukas links : 6204
Krukas rechts : 6303

Keeringen :

Krukas links : 17x35x8
Krukas rechts : 24x35x7
Secundaire as AM4: 20x35x7
Secundaire as AM5: 17x35x7
Schakel as : 12x22x7
Koppelings as : 15x24x5


Derbi SM/DRD : (met dank aan Gilera Gsm / gprnick) :

Kogel lagers :
Krukas links : 6204
Krukas rechts : 6204
Balansas: 6201
Balansas-aandrijvende as: 6000
Versnellingsbak: 6203RS
Primaire as naaldlager: HK1412

Keerringen :
Krukas links : 20x35x7
Krukas rechts : 20x35x7
Voortandwiel as keering: 17x35x7
Koppelings hevel keering: 12x20x5
Schakel-as keering: 10x24x6



Honda MB, MT, MTX 50 : (mede met dank aan Erik_N) :

Kogel lagers :

Krukas links : 62/22
Krukas rechts : 6204
Tandwiel as links : 6303
Tandwiel as rechts : HK1512
Toerenteller as : HK1010
Balans as links : 6201
Balans as rechts : 6203
Koppeling : 6203Z
Koppelings as links : 6001

Keerringen :
Voortandwielas : 17x28x7 DFD


Honda MB8, MT8 (met dank aan Erik_N) :

Kogel lagers :

Krukas links : 62/28
Krukas rechts : 6204


Honda MTX80R1, MTX80R2, NSR80 (mede met dank aan Blukmeester) :

Kogel lagers :

Krukas links (MTX80R2): 8205
Krukas rechts (MTX80R2): 8205 (Volledige designatie is TM8205/56CS 18PX5 NTN lager)
Krukas links : 6205
Krukas rechts : 6205
Uitgaande As (VTW) Links : 6303
Uitgaande As Rechts : HK 1512
Balans As Links : 6201
Koppelings As Rechts : 6303Z
Koppelings As Links : 6001
Koppeling : 6000
Waterpomp : 6001

Honda MBX, NSR50 (mede met dank aan Rene) :

Kogel lagers :

Krukas rechts : 6205 : 52x25x15
Krukas links : 6205 : 52x25x15
Balansas rechts : 6203 : 40x17x12
Balansas links : 6201 : 32x12x10
Primaire as rechts : 6303Z : 47x17x14
Secundaire as links : 6303 : 47x17x14
Primaire as links : 6001 : 28x12x8
Waterpomp as : 6001

Naaldhulzen en -bussen :

Secundaire as rechts : HK1512 : 21x15x12
Aandrijf as : HK1010 : 14x10x10
Balans as : HK1010 : 14x10x10

Keerringen :

Krukas rechts : 28x40x8 DGD
Krukas links : 61804 : 20x32x7 DGS
Kickstarter as : 16x28x7 DG
Versnellings as : 17x28x7 DFD
Schakel as : 12x22x7 DGS
Toerenteller as : 6,6x14,7x7 DES
Waterpomp as : 12x21x4

Waterpomp lager en het small-end lager is nog niet bekend.


Honda MTX SH :

Kogel lagers :

Krukas rechts : 6205 : 52x25x15
Krukas links : 6205 : 52x25x15
Balans as rechts : 6203 : 40x17x12
Balans as links : 6201 : 32x12x10
Primaire as rechts : 6303Z : 47x17x14
Secundaire as links : 6303 : 47x17x14
Primaire as links : 6001 : 28x12x8

Naaldhulzen en -bussen :

Secundaire as rechts : HK1512 : 21x15x12
Aandrijf as : HK1010 : 14x10x10
Balans as : HK1010 : 14x10x10

Keerringen :

Krukas rechts : 28x40x8 DGD
Krukas links : 61804 : 20x32x7 DGS
Kickstarter as : 16x28x7 DG
Versnellings as : 17x28x7 DFD
Schakel as : 12x22x7 DGS
Toerenteller as : 6,6x14,7x7 DES


Honda PX50/R (met dank aan losha):

Aangedreven as: 6201 en 6202, keerring 30x15x5
Eindas: 6203


Kawasaki AR50 (met dank aan AR50) :

Kogel lagers :

Linker krukas : 6304 JR2
Rechter kurkas : 6304 JR2
Wormwiellager : 6804 (20x32x11)
Schakel primaire as rechts : 6203(17x40x12)
Schakel Secundaire as rechts : 6201(12x32x10)
Schakel Secundaire as links : 6203Z (17x40x12)

Keeringen :

Krukas links : 20x35x7/8
Krukas rechts : 20x35x7/8


Puch Maxi, Macho e.d. :

Kogel lagers :

krukas links (nieuw en oud model) : '6203' of '6203 C3'
krukas rechts (oud model) : '6203'
krukas rechts (nieuw model) : '6203 NR + ring' of '6203 NR C3 + ring'
krukas rechts (bepaalde krukassen waarbij de afstand tussen de 2 borgveertjes 11mm bedraagt) : 'Steyr NM + ring'
tandwielas links (nieuw en oud model) : '6203 Z'
tandwielas rechts (oud model) : '6203'


Suzuki TS50X, TS50, ZR50X1, ZR50S/SP/SL/SLP :

Kogel lagers :

Linker krukas : 6204
Rechter kurkas : 6204NR (belangrijk : de R staat voor een ring die om het lager heen zit, de N voor de groef)
Primaire as : 6203
Secundaire as : 6204
Small end : 12x16x16

Keeringen :

Krukas links : 18x30x4
Krukas rechts : 28x47x7,3
Tandwiel as : 20x35x5
Versnellings as : 12x22x9
Koppeling as : 17x5x5
ZR50/GT50/TS50:
Krukas rechts : 26x47x7.3
Krukas links : 37x21x8
Kickstarter : 13x24x6



Suzuki TS50 ER/ZR (robin denkers) :

Keeringen :

Kickstart: 14/24/6
Schakelpook: 12/22/7
Voortandwiel as: 17/40/7
Krukas: 20/37/8 & 26/47/7.3


Yamaha DT 50/80 (met dank aan brommercrazy) :

Kogel lagers :

Krukas links : 6204
Krukas rechts : 6204
Primaire as : 6203
Secundaire as : 6303

Keeringen :(met dank aan dirktimmer)

keerring 28x40x8 DGD krukas rechts
keerring 20x35x7/8DGS krukas links
keerring 15,3x22x7DG koppelingshev
keerring 25x40x5 DG aandrijfas
keerring 12x22x5 DG schakelas
keerring 15x26x6 DG kickstarteras
keerring 5x15x7 DG koppelingsstift

Zundapp 4 voetgeschakelt (met dank aan zundapp_gts) :

Kogel lagers :

Krukas links : 6203Z
Krukas rechts : 6302Z
Koppelingshuis uitwendig : 16005
Koppelingshuis inwendig : 6002
Schakel as : 6204Z

Keeringen :

Krukas rechts : 15x24x7
Krukas links : 17x28x7
Schakel as : 20x30x7
Aantrap as : 20x26x4
Aantrap tandwiel : 12x20x4


Zundapp 3 handgeschakelt (met dank aan zundapp_gts) :

Kogel lagers :

Krukas links : 6203Z
Krukas rechts : 6202Z
Koppelingshuis uitwendig : 16005
Koppelingshuis inwendig : 6002
Schakel as : 6203

Keeringen :

Krukas rechts : 15x24x7
Krukas links : 17x28x7
Schakel as : 16x24x7
Aantrap as : 16x22x3
Koppelingsdeksel : 16x22x3


Voorvork Keeringen (met dank aan SIWWN) :

Honda MB5/8/MT5/8 :

27X39X10.5

Honda MTX :

31X43X10

Honda MTX 80 (bwj 82-86):

31X43X10

Honda MTX R2(bwj 83-86):

35X48X11

Kawasaki AR50/80 :

27X39X10.5

Suzuki TS50 ER/TS 50 XR :

27X39X10.5

Suzuki TS50 XK :

32X43X12.5

Yamaha DT50M/DT50 MX/DT50 MX-S/DT80 MX :

30X40,5X10,5

Yamaha DT80LC1 :

35X48X11

Yamaha DT80LC2 :

36X48X11

Yamaha DTR :

31,8 x 42 x 7


Wiel lagers :

Aprilia RX/MX 50 : (met dank aan Master 1.0)

Voor en achter : 6202 2RS

Suzuki TS50X, TS50 :(met dank aan SkaBla)

Achter : 6201ZZ


Uitleg lagers (mede met dank aan martinus83) :

Je hebt C1,C2,C3,C4 lagers en "normaal", dan staat er niks op het lager (achter het lager nr.).

C1 : Nog preciezer dan C2, voor hele nauwkeurige machines dus (computers, meettafels etc.).
C2 : Voor nauwkeurige machines, d'r zit een hele kleine inwendige radiale speling op de lagers, waardoor ze wat strakker ziten, het smeermiddel er moeilijker tussen komt en ze dus minder toeren kunnen draaien.
C3 : Ruimer dan normaal, meer inwendige radiale speling dus meer toeren max 15000 tpm olie, max 12000 tpm vet.
C4 : Heeft meer inwendige radiale speling dan C3, C4 kan dus meer toeren aan maar heeft meer inwendige radiale speling, je praat hier dan wel over 100-en natuurlijk.

C1 (v.b. : 6205/C1): Hele hoge loopnauwkeurigheid.
C2 (v.b. : 6205/C2): Hoge loopnauwkeurigheid.
(v.b. : 6205 ): normaal
C3 (v.b. : 6205/C3): Minder hoge loopnauwkeurigheid
C4 (v.b. : 6205/C4): Minst hoge loopnauwkeurigheid.

Let op : Bij gebruik van C4 lagers eerst de motor goed warm laten worden (laag toeren) voor gebruik anders zijn de lagers snel stuk.


Deze Faq wordt steeds vernieuwd dus hou dit in de gaten ook voor jouw brommer.

Typfouten onder voorbehoud.

Mensen die nog maten van bloklagers en keeringen van type brommers hebben die hier nog niet tussen staan meld dit a.u.b. dan even, alvast bedankt.

scooterkiller? Copyright protected.
Dus waag het niet dit te jatten voor je eigen site of firma.

Pagina 1 van 8
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Blijhoofd 17-7-2003 21:44 Print reply

Posts: 7378
nice,kan iemand met een tsx handboek ofzo ook ff de chit van tsx er bij zette zou wel makkelijk wezen

krukas lager bij tsx is 6204

Dit bericht is ge-edit door blijhoofd op 17-7-2003 21:44
 
!!!!!Suzuki ride the winds of change!!!!!!!! http://www.brommerforum.nl/showtopic/33235
scooterkiller 17-7-2003 22:21 Print reply

Posts: 2987
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: blijhoofd

nice,kan iemand met een tsx handboek ofzo ook ff de chit van tsx er bij zette zou wel makkelijk wezen

krukas lager bij tsx is 6204

Dit bericht is ge-edit door blijhoofd op 17-7-2003 21:44


Ik heb er al een algemene faq voor alle type brommers van gemaakt dus kom maar op met die maten
 
BIERTJUH!!!!!!!!
Eef 17-7-2003 22:36 Print reply

Posts: 2351
hey, dit is wel handig.. tnx..

maar ik had ook nog ff een vraag.

Waar kan het volgende lager kopen, het is een vet vage, volgens mij zelf smerend

6304NX3

zal je de maten nog geven
 
aprilia2000 mod... :p
Luc 17-7-2003 22:41 Print reply

Posts: 3590
Slim bedacht om eens zo'n faq te maken,
er word over het algemeen vaak gevraagd over de maten van krukaslagers...
 
scooterkiller 17-7-2003 22:47 Print reply

Posts: 2987
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Yamaha DT 125

hey, dit is wel handig.. tnx..

maar ik had ook nog ff een vraag.

Waar kan het volgende lager kopen, het is een vet vage, volgens mij zelf smerend

6304NX3

zal je de maten nog geven


Ik heb hier een lager bedrijf in Amsterdam sloterdijk zitten die zelfs lagers van 1 meter doorsnee hebben, grote kans dat hun dat lager ook hebben.

Ik wacht ongeduldig op de maten van je blokkie, thnx alvast
 
BIERTJUH!!!!!!!!
AR50 17-7-2003 23:41 Print reply
Posts: 307
kawasaki is lager links en rechts 6304 jr2 c3 ( ff alle info er bij gedaan ) keeringen weet ik zo niet uit me hooft moet ik de oude eens op zoeken
 
Suzuki the 1 weel driving adventure ;)
Gertjan 17-7-2003 23:43 Print reply

Posts: 1505
puch lagernummers ?
 
SkaBla [Pim] 17-7-2003 23:53 Print reply

Posts: 4659
TSX BLOK:
lager krukas links/recht 6204-C3 TSX

Keerringen:
Krukas links : 18x30x4
Krukas rechts : 28x47x7,3
Tandwiel as : 20x35x5
Versnellings as : 12x22x9
 
Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D
scooterkiller 18-7-2003 0:41 Print reply

Posts: 2987
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: GerTjaN

puch lagernummers ?


FF geduld he deze faq bestaat net

Edit : trouwens ik zie dat je al zat puchies hebt/had dus jij zou eerder moeten vertellen dan vragen.

Dit bericht is ge-edit door scooterkiller op 18-7-2003 2:11
 
BIERTJUH!!!!!!!!
martinus83 18-7-2003 11:23 Print reply

Posts: 3718
CORRECTIE: de krukas lagers (iig 6205) kunnen idd max 12000 tpm aan MAAR dat geld bij het smeren met vet, echter bij het smeren in OLIE, zoals bij onze brommertjes kunnen de C3 lagers maximaal 15000 tpm aan.


Bron:SKF Leerboek Wentellagers, uitgegeven door SKF Nederland

Dit bericht is ge-edit door martinus83 op 18-7-2003 11:32
 
Ralf 18-7-2003 11:24 Print reply

Posts: 9073
Heb jij dat boekje ook :P
 
Blijhoofd 18-7-2003 11:25 Print reply

Posts: 7378
netjes! zeer handig komt vaak voor dat mense keering maten nodig hebben of krukasmaten
 
!!!!!Suzuki ride the winds of change!!!!!!!! http://www.brommerforum.nl/showtopic/33235
bart de schakelgek 18-7-2003 11:28 Print reply

Posts: 5987
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: martinus83

CORRECTIE: de krukas lagers (iig 6205) kunnen idd max 12000 tpm aan MAAR dat geld bij het smeren met vet, echter bij het smeren in OLIE, zoals bij onze brommertjes kunnen de C3 lagers maximaal 15000 tpm aan.


Bron:SKF Leerboek Wentellagers, uitgegeven door SKF Nederland


doe jij ook al hts autotechniek
 
Limburger
RUTGER_86 18-7-2003 11:31 Print reply

Posts: 1183
dat is bij een continu toeren tal ze kunnen een helekorte piek hebben die hoger ligt dan 15k maar ik denk niet dat je dioe met een brommer haalt. ik ken (nog)niemand die continu 15k rijd
 
DE MANNE VAN JANNE
martinus83 18-7-2003 11:32 Print reply

Posts: 3718
Nee MBO Werktuigbouwkunde BOL4, ben nu 4e jaars....

Me broer schrok al, kan da ding maar 12000 tpm?? whaa, maar dat is dus 15000, al was et 12000 is het nog geen ramp, bij een constant toerental van 12000 tpm zou het schadelij kzijn maar als e af en toe over de 12000 gaat geeft et nie....maar je kan dus gerust tot de 15000 tpm doortrekken
 
Pietje007 18-7-2003 11:35 Print reply

Posts: 381
heheh, kzei et, kwist et wel.
want wij smeren onze lagers natttuuuuuurlijk nie met VET!!haha.
nee, 15000, is goei!!!
pokkuuuhh dus!!
 
martinus83 18-7-2003 11:56 Print reply

Posts: 3718
Ik zal gelij kmaar ff da c nummer toelichten alhoewel vele da mss al wete, tis vrij logisch..

Je hebt c1,c2,c3,c4 lagers en "normaal", dan staat er nix op het lager (achter het lagernr)

C2 is voor nauwkeurige machines, dr zit een hele kleine inwendige radiale speling op de lagers, waardoor ze wat strakker ziten, het smeermiddel er moeilijker tussen komt en ze dus minder toeren kunnen draaien.

c1 is NOG preciezer dan c2, voor heeeel nauwkeurige machines dus (computers, meettafels etc)

c3 is ruimer dan normaal, meer inwendige radiale speling dus meer toeren max 15000 olie, max 12000 vet

c4 heeft meer inwendige radiale speling
dan c3, >15000 tpm, max tm weet ik nie

c4 kan dus meer toeren aan maar heeft meer inwendige radiale speling, je praat hier dan wel over 100-en natuurlijk.

C1: hele hoge loopnauwkeurigheid
C2:
normaal
C3:
C4: minst hoge loopnauwkeurigheid




 
scooterkiller 18-7-2003 12:29 Print reply

Posts: 2987
thnx voor deze info het staat erbij

Dit bericht is ge-edit door scooterkiller op 18-7-2003 12:45
 
BIERTJUH!!!!!!!!
Eef 18-7-2003 17:20 Print reply

Posts: 2351
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: scooterkiller

[...]


Ik heb hier een lager bedrijf in Amsterdam sloterdijk zitten die zelfs lagers van 1 meter doorsnee hebben, grote kans dat hun dat lager ook hebben.

Ik wacht ongeduldig op de maten van je blokkie, thnx alvast


Ja, die lagerwinkel weet ik dat is Lanman in Amsterdam kijk HIER maar. Lagertechniek.. maja.. heb alle maten voor je, alleen 1 niet (is ingeslepen) hoe meet je zoiets met een schuifmaat?
 
aprilia2000 mod... :p
martinus83 18-7-2003 18:10 Print reply

Posts: 3718
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: scooterkiller

thnx voor deze info het staat erbij

Dit bericht is ge-edit door scooterkiller op 18-7-2003 12:45


ja zeer mooi gedaan, ook mooie faq trouwens, had ik nog nie gezegd..

1 ding:

C1 : Hele hoge loopnauwkeurigheid.
C2 : Hoge loopnauwkeurigheid.
C3 : Normaal.
C4 : Minst hoge loopnauwkeurigheid.

MOET WORDEN

C1 (vb 6205/C1): Hele hoge loopnauwkeurigheid.
C2 (vb 6205/C2): Hoge loopnauwkeurigheid.
(vb 6205 ): normaal
C3 (vb 6205/C3): Minder hoge loopnauwkeurigheid
C4 (vb 6205/C4): Minst hoge loopnauwkeurigheid.

 
scooterkiller 18-7-2003 19:06 Print reply

Posts: 2987
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: martinus83

[...]


ja zeer mooi gedaan, ook mooie faq trouwens, had ik nog nie gezegd..

1 ding:

C1 : Hele hoge loopnauwkeurigheid.
C2 : Hoge loopnauwkeurigheid.
C3 : Normaal.
C4 : Minst hoge loopnauwkeurigheid.

MOET WORDEN

C1 (vb 6205/C1): Hele hoge loopnauwkeurigheid.
C2 (vb 6205/C2): Hoge loopnauwkeurigheid.
(vb 6205 ): normaal
C3 (vb 6205/C3): Minder hoge loopnauwkeurigheid
C4 (vb 6205/C4): Minst hoge loopnauwkeurigheid.



THNX en gedaan


Dit bericht is ge-edit door scooterkiller op 18-7-2003 19:13
 
BIERTJUH!!!!!!!!
scooterkiller 18-7-2003 23:59 Print reply

Posts: 2987
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: GerTjaN

puch lagernummers ?


Tevreden
 
BIERTJUH!!!!!!!!
Eef 19-7-2003 0:17 Print reply

Posts: 2351
DT125MX lagers..

Krukas: -6304
-andere kan ik niet lezen
Versnellingsbak
-6305NX2
-6303Z
Keerringen:
-25x40x8
-25x40x8-1
-38x25x5
Rollagers

komen nog

Dit bericht is ge-edit door Yamaha DT 125 op 19-7-2003 17:50
 
aprilia2000 mod... :p
mikey 19-7-2003 14:11 Print reply
Posts: 2392
ik mis de keerringen voor MT8/MB8
 
* Mental Militia * SuPeRmOtArD's Rule * fairings are for homosexuals *
scooterkiller 19-7-2003 17:05 Print reply

Posts: 2987
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mikey

ik mis de keerringen voor MT8/MB8


FF geduld he ik doe me best
 
BIERTJUH!!!!!!!!

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 8
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved