Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 695 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: MTX-sh Ophogen
Geschreven door Luc
Geplaatst op 1-6-2003 21:38
Categorie Algemeen

Je kunt je MTX ophogen door middel van een ophoogblokje te kopen, en die tussen je bovenkantveer en frame te doen.
Maar zoals bij mij dus het geval was; paste het blokje er niet eens tussen, en heb ik zelf een manier moeten vinden om men MTX op te zien hogen.
Hier staat uitgelegd d.m.v een plaatje hoe je je MTX-sh op kunt hogen:

Benodigd heden:
  • Lasapparaat
  • Slijptol/ijzerzaag
  • Boormachine (met boortjes, 10 of 12mm dacht ik)
  • Ijzeren strip, en stuk pijp binnendiameter 10-12mm

    Foto's heb ik niet, dus heb ik het maar uitgetekend in paint.

    Ik leg het aan de hand van deze tekening mar uit;


    Onderaan je monoveer zit een ding in de vorm van een V, maar dan op ze kop, daaraan zit weer het rode gedeelte.
    Haal dat ding van je brommer af, en neem de lengte van de bus over, en zaag een stukje pijp af, wat even lang is,
    daar las je 2 evenlange stukjes strip op, en boor daar gaatjes in. LET OP, de afstand van de gaatjes tot je frame, is bepalend hoe hoog jij je MTX wilt. Dus, hoe korter bij het frame, hoe hoger hij wordt.

    Want hoe korter het rode gedeelte, hoe horizontaler de V komt te staan, waardoor je achterbrug wat meer omlaag gaat.
    Ik hoop dat de uitleg zo genoeg is; kijk maar naar het plaatje, dat zegt waarschijnlijk genoeg.

    Het is vrij lastig uitleggen, als je ff niet weet hoe die stomme dingen onderaan je veer heten=)
    Iemand enig id hoe die dingen heten?!?
  • Pagina 1 van 2
    Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

    Hier_ben_ik - Administrator 2-6-2003 20:01 Print reply

    Posts: 8499
    die dingen zijn je prolink..

    maar die std ophoogdingetjes passen wel als je die rand waar je achterbrug mee aan elkaar geperst is zegmaar een stukje afslijpt waar je driehoekje tegenaan komt dan past het NET
     
    Members zijn vervelend :-|
    barry 2-6-2003 22:19 Print reply

    Posts: 7387
    je kunt het ook makkelijk doen:


    dat U stukje wat er standaard op zit wat ik nu langer heb getekend. je kunt daarvoor dus langere U stukjes kopen/halen/vinden waarin het gat dus verder weg zit, en zo verhoog je je brommer dus ook, je veer wordt dus als ware langer van gat tot gat.

    zonder lassen e.d

    en jurrien of zoiets, ik hoop niet dat je het erg vind dat ik een foto van je heb gebruikt...

    Dit bericht is ge-edit door barry op 2-6-2003 22:20

    Dit bericht is ge-edit door barry op 2-6-2003 22:37
     
    He?
    Oscar O. - [HRC Nijmegen] 2-6-2003 22:34 Print reply

    Posts: 7007
    die foto was van .. jhillen
    maar goed uhm...
    volgens mij kon je ook gewoon de ophangpunten omdraaien bij NSR? dat had Nikoz ook gedaan en die stond ook hoger...
    dus dat zal bij SH ook best kunnen
     
    nobody fuck with us!!
    SkaBla [Pim] 2-6-2003 22:37 Print reply

    Posts: 4659
    wat barry bedoelt is net als bij een tsx, een lachter U stuk monteren
     
    Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D
    barry 2-6-2003 22:37 Print reply

    Posts: 7387
    LANGER pim
     
    He?
    Oscar O. - [HRC Nijmegen] 2-6-2003 22:39 Print reply

    Posts: 7007

    jah OK maar wat ik bedoelde is ook een manier van ophogen die veel wordt toegepast bij NSR?s en volgens mij ietsjes steviger e.d. is

    ik kan alleen helaas niet vertellen hoe het precies moet
     
    nobody fuck with us!!
    Blorn 2-6-2003 22:42 Print reply

    Posts: 13825
    Er is een FAQ van Hans F waarin dat staat uitgelegd voor NSR. MTX-SH heeft ander systeem.
     
    scooterkiller 3-6-2003 1:21 Print reply

    Posts: 2987
    MTX= ophogen
    NSR= verlagen (racers op het circuit zijn toch ook zo laag mogelijk )

    Mooie faq
     
    BIERTJUH!!!!!!!!
    YAMAHAFREAK 3-6-2003 11:26 Print reply
    Posts: 1001
    t is n mooie faq luc maar verneuk je zo niet je veerkarakteristiek? dat prolink-systeem zorgt er namelijk voor dat je een progressieve veerkarakteristiek krijgt en als je dan met die lengtes van die hevels gaat spelen verander je volgens mij ook de mate van progressiviteit
     
    Ik rule. yamahatweetakt punt nl!
    martinus83 3-6-2003 12:46 Print reply

    Posts: 3718
    ja ik wete nie maar ik doe et met mijn sh net als barry op zn nsr....dat u beugeltje draf en nieuwe gaten dr in boren...
     
    Zoetahmeerdah [Marcel] 3-6-2003 12:48 Print reply

    Posts: 5996
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: YAMAHAFREAK

    t is n mooie faq luc maar verneuk je zo niet je veerkarakteristiek? dat prolink-systeem zorgt er namelijk voor dat je een progressieve veerkarakteristiek krijgt en als je dan met die lengtes van die hevels gaat spelen verander je volgens mij ook de mate van progressiviteit


    jep, maarja mensen die hun mtx ophogen boeien dat niet

    ik zou em ook nooit ophogen.

    Dit bericht is ge-edit door zoetahmeerdah op 3-6-2003 12:48
     
    ik haat mensen
    Blukaap 3-6-2003 13:00 Print reply

    Posts: 10006
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: scooterkiller

    MTX= ophogen
    NSR= verlagen (racers op het circuit zijn toch ook zo laag mogelijk )

    Mooie faq


    NSR heeft een te kleine grondspeling imho, dus die mag achter wel iets hoger.
    Ik ga nog een keer proberen er een minarelli scooterveer d'r tussen te proppen denk ik (na een tip van Hans) .
     
    Bastila is lief
    SuperMotard 3-6-2003 21:33 Print reply
    Posts: 392
    ik heb het hele prolink systeem ook niet meer,ik heb alle ophang punten nog wel....
    ik heb tussen het ophangpunt op m`n achterbrug een blokje geplaatst met 2 gaten...1 voor het vastdraaien op de achterbrug en 1 voor de veer
    en zo kun je brommer zo hoog maken als je wil...met verschillende blokjes...

    het rijd trouwen ook heel lkkr...vind ik dan
     
    Cagiva 600cc Supermotard
    Luc 3-6-2003 22:11 Print reply

    Posts: 3590
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: YAMAHAFREAK

    t is n mooie faq luc maar verneuk je zo niet je veerkarakteristiek? dat prolink-systeem zorgt er namelijk voor dat je een progressieve veerkarakteristiek krijgt en als je dan met die lengtes van die hevels gaat spelen verander je volgens mij ook de mate van progressiviteit


    Nope, opgehoogd, maakt niet veel uit,
    hij veert nog altijd lekker......

    btw, opgehoogd is MTX mooier, maja, dan wel met dikke noppenbanden, dan ist wel mooi....
    mar as je gewoon weg bandjes hep, nie doen
     
    pauluspietsema 3-6-2003 22:45 Print reply

    Posts: 107
    ik heb mijn mtx-sh opgehoogd door simpelweg het blok waar de veer "opstaat" gewoon om te draaien, het is wel ff kloten...misschien een klein beetje veilen..maar het staat wel een stuk hoger...en rijd trouwens prima...(alleen heb ik geen mtx meer)
     
    never drive faster than you're guardian angel can fly.
    Mol! 6-6-2003 15:44 Print reply
    Posts: 1594
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: pauluspietsema

    ik heb mijn mtx-sh opgehoogd door simpelweg het blok waar de veer "opstaat" gewoon om te draaien, het is wel ff kloten...misschien een klein beetje veilen..maar het staat wel een stuk hoger...en rijd trouwens prima...(alleen heb ik geen mtx meer)


    Onder "blok" versta je het V-profiel van hetprolink systeem? Daar staat duidelijk UP op, en dat hoort omhoog, ik begrijp dat jij UP naar beneden heb? Lijkt mij niet bevordelijk, misschien lijd je veer hier wel erg onder, net als je veer rechtstreeks op je brug...?
     
    Luc 7-6-2003 22:53 Print reply

    Posts: 3590
    dat V-profiel op zen kop aan de veer maken heeft volges mij geen enkel nut, was nix hoger ofzo......
    bij mij dan, of hep ik een aparte MTX
     
    the-roadrunner 8-6-2003 12:58 Print reply
    Posts: 499
    tjah of je doet net als mij:

    je haalt die u vorm die je aan je veer "schroeft" der af, je veel ligt nu uit elkaar.

    Je pakt dat u vormige ding, en je bouwt hem na, alleen je laat nu zeg maar de pootjes enkele cm langer.

    Je pakt de veer weer, en met behulp van de bank schroef zet je zo weer je veer in elkaar en hupa ding monteer je onder je mtx en je mtx is op gehoogt zonder dat je aan prolink knutselt

    (let wel ff op, als je dat u volmige voet gaat na bouwen neem dan meteen ff wat dikkerder materiaal)
     
    lalalalalala echt v@
    Mark Mtx 8-6-2003 13:02 Print reply
    Posts: 564
    zo heb ik dat ook gedaan maar pas op dat je het niet te lang maakt een cm heedt veel effect dus niet 5 cm langer maken in eens want dat gaat je 8terbrug kosten
     
    HONDA rulez
    JIMMY 8-6-2003 13:09 Print reply

    Posts: 2765
    zit die u vorm niet op de schokbreker vastgelast..
     
    Mark Mtx 8-6-2003 13:12 Print reply
    Posts: 564
    mensen mensen niet zomaar dat ding met die bout van de veer af halen want dan ben je door er zit zo'n kracht op die veer dat ie allekanten opvliegt dwars door je heen serieus daar voor moet je zo'n speciale veer klem ofzo voor hebben dus niet zomaar beginnen
     
    HONDA rulez
    Sven-MTX-sh 4-3-2004 19:49 Print reply

    Posts: 131
    hoe krijg je ooit die 2 onderdelen uitelkaar (u-ding en V-ding) ik kan er geen beweging inkrijgen.moer is losgedraaid.Maar het U deel is niet los te krijgen.
     
    smv
    jurgheinz 1-6-2004 21:45 Print reply
    Posts: 992
    Oke mooie faq, alleen ik weet niet hoe iedereen daar mee kan blijven rijden die van mij is nu opgehoogd. (20 Km mee gereden)

    probleem 1

    ketting vreet nou al in me achterbrug!!!

    probleem 2

    veer nouwelijks meer (geen ringen meer)

    probleem 3

    standaar is veel te kort


    ziet er alleen maar mooi uit



    Dit bericht is ge-edit door jurgheinz op 1-6-2004 21:47
     
    Marthin 1-6-2004 22:00 Print reply

    Posts: 6164
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: jurgheinz

    Oke mooie faq, alleen ik weet niet hoe iedereen daar mee kan blijven rijden die van mij is nu opgehoogd. (20 Km mee gereden)

    probleem 1

    ketting vreet nou al in me achterbrug!!!

    probleem 2

    veer nouwelijks meer (geen ringen meer)

    probleem 3

    standaar is veel te kort


    ziet er alleen maar mooi uit



    Dit bericht is ge-edit door jurgheinz op 1-6-2004 21:47


    hm... zijn dus nog ff paar kleine dingetjes die je moet veranderen.

    ik heb mijn mtx-sh ook 11cm opgehoogd en ik heb de monoveer rechtstreeks op de achterbrug gemonteerd (komt ie nog iets hoger).
     
    jurgheinz 1-6-2004 22:05 Print reply
    Posts: 992
    en je ketting dan ???
     

    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
    Pagina 1 van 2
    Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >

     
    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved