Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 611 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Koppelingsplaten vervangen
Geschreven door Hier_ben_ik
Geplaatst op 5-5-2003 21:58
Categorie Motor gerelateerd

Bijna iedereen op het forum vind het "normaal" dat iedereen weet hoe hij zijn koppelingsplaten kan vervangen. Maar omdat ik weet dat het voor iedereen de eerste keer moet zijn en sommige mensen niet graag een topic openen over hoe en wat, heb ik om te beginnen alvast een Koppelingsplaten-vervang-faq gemaakt.


Om te beginnen moeten we zorgen dat we alle spullen hebben die we nodig hebben:
- 3 of 4 nieuwe koppelingsplaten, bij voorkeur ORIGINELE HONDA?, (50blok: 3, 80blok: 4) die je van te voren al op z'n minst een paar uur in karterolie hebt gelegd om ze als het ware "vol te laten trekken" met olie. Dit voorkomt dat je platen meteen verbranden als je net je koppelingsplaten vervangen hebt en wegrijd.
- Nieuwe koppelingsdekselpakking (en eventueel een tube vloeibare pakking),
- Een klein doppendoosje, of bij gebrek daaraan: pijpsleutel 8 en een sleuteltje 10.


Hieronder zie je m'n ingeweekte koppelingsplaten in een litermaat.


Hierna is het het makkelijkste om je brommer ergens neer te zetten waar je hem later plat kunt leggen, dit voorkomt dat je je olie af hoeft te tappen, want koppelingsplaten vervangen zonder olie af te tappen enzo is goed te doen.


Begin, bij watergekoelde brommers, eerst met de koelvloeistof eruit te laten lopen.






Neem daarna de remmereiniger ter hand om je blok aan de buitenkant wat schoon te maken zodat er niet meteen een hoop zand in flikkert als je je koppelingsdeksel los haalt.




Haal daarna bij voorkeur je rempedaal eraf, en als dit niet gaat of als je dat te veel werk vind (zoals ik) dan haal je alleen ff je remstang los, zodat je rempedaal naar beneden geduwd kan worden en je koppelingsdeksel van je blok af kan.


Daarna leg je je brommer voorzichtig neer en draai je alle boutjes uit je koppelingsdeksel.


Zo ligt alles er dan ongeveer bij:


Haal hierna je koppelingsdeksel er af, haal eventuele vloeibare pakking en papiere pakking van je carterdelen af zodat deze niet in je blok kunnen vallen.


Hierna beginnen we met de 4 (M6, dop 10) boutjes van je koppeling los te draaien. Je hoeft hier meestal niet perse je koppelingshuis voor te blokkeren, maar kun je gewoon je koppelingshuis zo zetten dat je dmv je compressie genoeg "tegenkracht" hebt om ze los te draaien. Als dit niet kan dan stop je ff een schroevendraaier ofzo tussen je krukastandwiel en koppelingshuis.




Als je dat ijzere plaatje er af haalt zie je 4 veren zitten, deze pak je er ook af en leg je bij de rest van je spullen in je koppelingsdeksel. (Als je alles vanuit je blok in je koppelingsdeksel legt voorkom je dat het vies wordt (zand) en hoef je niets schoon te maken voordat je het weer terugstopt ;))




Hierna haal je het borgclipje van je primaire as af en haal je het aluminium ding uit het midden van je koppeling omhoog.


Hierna kunnen we de koppelingsplaten eruit pakken. Als je goed kijkt zie je dat er om-en-om een beklede/ijzere plaat zit. Let hier op bij het in elkaar zetten van je koppeling!!




Begin onderaan met een beklede plaat in je koppeling te leggen. Daarna een ijzere plaat, dan weer een beklede enz enz.




Hier zitten alle 4 de koppelingsplaten weer in het koppelingshuis.


Daarna stop je het binnenste weer in je koppeling. Het kan zijn dat het niet meteen goed naar beneden valt, je moet dan even wat aan dat ding draaien zodat de uitstulpingen van je ijzeren platen goed in dat ding vallen. Vergeet niet om het borgclipje weer terug te doen!!


Hierna zet je de veren weer in je koppeling en draai je de bouten weer (kruislings) aan.
Daarna doe je wat vloeibare pakking op het carter, het is in principe niet echt nodig als je toch een papieren pakking gebruikt maar het is veel makkelijker omdat de papiere pakking zo veel beter op zijn plaats blijft liggen met het in elkaar zetten van je blok. Daarna leg je de papieren pakking er op (beetje aanduwen hier en daar).
Hier zie je nog een filmpje hoe je goed vloeibare pakking aan kunt brengen: Vloeibare pakking aanbrengen






Zet daarna je kickstarteras weer terug indien deze los geschoten is, let erop dat ook het ringetje wat ONDER het grootste (onderste) tandwiel zit goed op zijn plaats zit, als dit niet is kan dit namelijk door je hele blok gaan liggen vliegen met alle gevolgen van dien.


Daarna moet je niet vergeten om het koppelingsdrukstifje weer terug in je koppelingsdeksel te douwen, anders kun je niet koppelen ;)




Doe dan je koppelingsdeksel weer op je blok, maar draai nog niets vast. Probeer eerst ff je koppeling te testen, het komt namelijk nogal eens ooit voor dat dat koppelingsdrukstifje uit je koppelingsdeksel valt. Als dit goed zit kun je je boutjes weer terugdraaien en je rempedaal/remstang vastzetten.


Hierna niet vergeten je koelvloeistof weer terug te gieten en je bent klaar.


?2003 by Alwin (Hier_ben_ik) voor Brommerforum.nl

Pagina 1 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

stan 6-5-2003 0:05 Print reply
Posts: 395
mooie faq alwin
zulle veel mensen iets aan hebbe
 
een bh aan de waslijn is hezelfde als een lege fles bier, ----> het beste is eruit
NSR RULEZZ 6-5-2003 0:34 Print reply

Posts: 4934
wow goed man zeeer netjes
WOEI je vlpakking is blauw wat is dat voor spul/merk?

Dit bericht is ge-edit door NSR RULEZZ op 6-5-2003 0:35
 
oeiii waar is mijn oude vertrouwde grijs/rode brommerforumpje ???
Oscar O. - [HRC Nijmegen] 6-5-2003 0:52 Print reply

Posts: 7007
jah idd MOOI in elkaar gezet alwin!
goed en duidelijk!
ik ga dit binnenkort ook weer ff doen, omdat er bij mij nu olie lekt
kwist al hoe het moest maar idd ZEKER handig voor beginners!
 
nobody fuck with us!!
Hier_ben_ik - Administrator 6-5-2003 7:51 Print reply

Posts: 8499
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: NSR RULEZZ

wow goed man zeeer netjes
WOEI je vlpakking is blauw wat is dat voor spul/merk?

Dit bericht is ge-edit door NSR RULEZZ op 6-5-2003 0:35


vloeibare pakking is locktite (locktide.. whatever.. je weet wat ik bedoel)

ik was alleen nog ff 1 filmpje vergeten over wat je moet doen met je oude koppelingsplaten: http://ralf.nd4spdwo...enfaq/koppplaten.mpg ("In de heg zwiepen"

maargoed, ik hoop dat jullie er wat aan hebben iig..

dit was ook ff bedoeld voor mezelf hoe ik het beste faqs kan maken, is dus wss ook de eerste van een hele reeks "alwin-faqs", als ik tijd heb en weer ga sleutelen dan maak ik wel weer een volgende

Dit bericht is ge-edit door Hier_ben_ik op 6-5-2003 8:23

Dit bericht is ge-edit door Hier_ben_ik op 15-3-2004 18:26
 
Members zijn vervelend :-|
vinnie 6-5-2003 11:37 Print reply

Posts: 3505
ehm.. als ik me brommer op ze kant leg komt er benzine onder me dop vandaan, uit de ontluchting van me dop, maarja ik vind mooi...cker handig
maar ik heb niet zoveel ruimte dus laat olie er wel uitlope.

Dit bericht is ge-edit door vinnie op 6-5-2003 11:39
 
nu ook schakel,scooter,auto en fietssjon
Knoxville 6-5-2003 11:44 Print reply

Posts: 1454
Kan je er even bij vermelden dat het niet bij Suzuki zo kan Als je hem op zijn kant legt, loopt er een paar 100 ml olie uit. Want ik heb zo'n idee dat er gewoon lui deze FAQ gaan gebruiken voor andere brommers.

Dit bericht is ge-edit door Knoxville op 6-5-2003 11:44
 
Honda, the dream of power ;) Nu alleen nog ff reviseren, dan is de droom weer werkelijkheid :P
Erik_N 6-5-2003 12:04 Print reply

Posts: 5360
Je kan je brommer dan natuurlijk ook rechtop laten staan als je hem niet kan neerleggen.

Wel mooie faq
 
Minderjarig? Minderjarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja!
Hannes 6-5-2003 12:49 Print reply

Posts: 4530
Om de hoeveel tijd moet dat zeg maar?
Wanneer weet je nou van mmmm moet die dingen eens gaan vervangen
 
Supermotard, seperates the men from the boys
Zoetahmeerdah [Marcel] 6-5-2003 12:56 Print reply

Posts: 5996
bij mij komt er geen druppel koelvloeistof uit als ik die dop er niet afdraai aan de bovenkant


edit: ennuh..heb jij geen carterontluchting??


Dit bericht is ge-edit door zoetahmeerdah op 6-5-2003 13:15
 
ik haat mensen
bart de schakelgek 6-5-2003 13:11 Print reply

Posts: 5987
als je platen gaan slippen, dit merk je heel gemakkelijk, het is net of je koppelingskabel te strak staat terwijl dat niet zo is, dus veel toeren maar geen kracht
 
Limburger
chriss 6-5-2003 13:11 Print reply
Posts: 1859
waar zit bij suzuki die ontluchting eigenlijk op het blok? en je meot toch wel benzine uit je tank halen of niet?
 
wipe-out 6-5-2003 13:40 Print reply

Posts: 7672
leuke faq enzo, maar vraag die vaak langskomt en hier niet beantwoord word:

hoe strak moeten de bouten die door je koppelingsveren vallen?

ik doe ze zelf handvast en dan nog een klein beetje strakker (1 slag ofzo), maar heb geen idee of dat goed is.
 
Oscar O. - [HRC Nijmegen] 6-5-2003 13:44 Print reply

Posts: 7007
ik begreep altijd dat ze zo strak mogelijk moeten...maar je moet wel uitkijken want ze breken heel gauw af!!!!

je moet ze gewoon met de hand zo vast mogelijk draaien, absoluut niet gaan forceren ofso...!!!
een ratel is in dit geval ook niet zo handig want dan heb je niet door hoeveel kr8 je zet..en breken ze dus gauw af
 
nobody fuck with us!!
sam vl. - [HRC Nijmegen] 7-5-2003 7:30 Print reply
Posts: 1062
goeie FAQ jah, vooral met al die fotos erbij wordt het erg duidelijk.
 
Nijmegen!
Aprilia r-ass 7-5-2003 12:26 Print reply
Posts: 741
mooie faq alleen je vergeet 1 detail.....die stalen tussenplaten...daar zit een scherpe en een bolle kant aan....scherpe kant moet je naar voren leggen ( kun je voelen met je vingers)
 
I like Castrol!
Rudy 7-5-2003 16:07 Print reply

Posts: 3471
Goeie faq alleen leg je geen krant onder je bromm (en zorgen dat er niet teveel benzine in zit..) gras vind olie en benzine niet lekker

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia r-ass

mooie faq alleen je vergeet 1 detail.....die stalen tussenplaten...daar zit een scherpe en een bolle kant aan....scherpe kant moet je naar voren leggen ( kun je voelen met je vingers)


Nog nooit gehoord....
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Aprilia r-ass 7-5-2003 16:18 Print reply
Posts: 741
klopt niemand weet dit bijna....maare vraag maar eens aan monteurs ofzo...waarom het moet weet ik ook niet...
 
I like Castrol!
Rudy 7-5-2003 16:28 Print reply

Posts: 3471
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia r-ass

klopt niemand weet dit bijna....maare vraag maar eens aan monteurs ofzo...waarom het moet weet ik ook niet...


tralalala misschien heb ik zelf 2 jaar bij motorzaak gewerkt...
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Hier_ben_ik - Administrator 7-5-2003 20:37 Print reply

Posts: 8499
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: zoetahmeerdah

bij mij komt er geen druppel koelvloeistof uit als ik die dop er niet afdraai aan de bovenkant


edit: ennuh..heb jij geen carterontluchting??


Dit bericht is ge-edit door zoetahmeerdah op 6-5-2003 13:15

mwah, wist niet hoe en wat het ging met kvs, gewoon ff aftappen is net zo hendig


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: wipe-out

leuke faq enzo, maar vraag die vaak langskomt en hier niet beantwoord word:

hoe strak moeten de bouten die door je koppelingsveren vallen?

ik doe ze zelf handvast en dan nog een klein beetje strakker (1 slag ofzo), maar heb geen idee of dat goed is.

gewoon goed strak.. iig zorgen dat ze er niet uit trillen


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia r-ass

mooie faq alleen je vergeet 1 detail.....die stalen tussenplaten...daar zit een scherpe en een bolle kant aan....scherpe kant moet je naar voren leggen ( kun je voelen met je vingers)

klopt ja.. (scherpe kant richting blok dus, naar beneden op de fotos) dan koppelt hij sneller/beter/makkelijker (aangrijpen dus)

jaja er zijn nog wel oplettende mensen
 
Members zijn vervelend :-|
Aprilia r-ass 7-5-2003 20:42 Print reply
Posts: 741
hehe zie je wel
 
I like Castrol!
NSRider 8-5-2003 7:25 Print reply
Posts: 417
Bij mij zit er dus gewoon zon grote klote moer op die as he, krijg ik de koppeling nie los...

Met luchtsleutel misschien wel maar koop toch nieuw blok

wel mooie faq alwin, top!
 
Luc 8-5-2003 16:14 Print reply

Posts: 3590
van die boutjes hoe strak je die moet aandraaien: ik hep ze altijd gewoon helemaal in gedraaid, als je dit niet doet, en je draaid ze "handvast+een beetje" dan weet je nooit precies of ze allemaal eve strak zijn aangedraaid, en volges de brommerspecialist in beek, gaan dan je koppelingsplaaten trillen enzo, dat het hele zaakje gaar loopt
 
chriss 8-5-2003 16:18 Print reply
Posts: 1859
volges mijs is dit zwets, want die veerjtes drukken gewoon je platen tegen mekaar hoor, die boutjes zijn alleen om de veertjes op hun plaats te houden
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: lucvpuijenbroek

van die boutjes hoe strak je die moet aandraaien: ik hep ze altijd gewoon helemaal in gedraaid, als je dit niet doet, en je draaid ze "handvast+een beetje" dan weet je nooit precies of ze allemaal eve strak zijn aangedraaid, en volges de brommerspecialist in beek, gaan dan je koppelingsplaaten trillen enzo, dat het hele zaakje gaar loopt

 
martinus83 8-5-2003 16:19 Print reply

Posts: 3718
ik draad je ook gewoon helemaal in tot ze nie verder kunne!?!? moet da niet dan??
 
Aprilia r-ass 8-5-2003 16:22 Print reply
Posts: 741
ja dat moet ja.....je moet ze gewoon ''vast'' draaie egt superstrak hoevenze niet...wantde kopp. veren drukken tog tegen de boutjes aan...dus ze dan zulle ze er egt niet uittrillen
 
I like Castrol!

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved