Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 941 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Zelf je verlichting maken
Geschreven door Repsolnsr [v Leeuwen]
Geplaatst op 24-1-03 13:37
Categorie Electronisch

Ik heb zelf ook een Mtx waarvan de bedrading een en al soep is en brand de verlichting telkens door. Ik zou niet meer weten wat voor draden vor mijn spannings regelaar zijn want het is echt niets meer. Nou dacht ik misschien hebben andere mensen ook een brommer die elektrisch niet helemaal in orde dus zet ik wat info hoe je zelf een spanningsregelaar kunt maken. Vooral handig voor diegene die niets geeft om die accu shit en alles. Wel wat oud maar werkt perfect. Trouwens heb ik gevonden op internet dus geen eer voor mezelf

DE VOLGENDE ONDERDELEN DIEN JE IN EEN ELECTRONICA ONDERDELEN SPECIAALZAAK TE KOPEN OF VAN SCHOOL MEE TE KAAIEN.

--------------------------------------------------------------------------------
Hier worden de 5 onderdelen van de spanningsregelaar besproken en hoe ze aangesloten moeten worden

--------------------------------------------------------------------------------
1 Bruggelijkrichter :
Model ruggelijkrichter B40/35-10 ( moet minimaal 40 Volt zijn en minimaal 3 Ampere onbelast !!! ( kosten ca. 6,50 )
Een bruggelijkrichter zet de wisselspanning uit je ontsteking om in gelijkspanning.
Op het onderdeel zitten 4 aansluitingen. 2 maal een aansluiting met het symbool ~ een aansluiting met + en een aansluiting met -
- Aan de aansluitingen met de ~ komen de GELE draad uit je blok, en een draad naar je frame (zogenaamd aarde).
- Aan de aansluiting + komt een korte RODE draad.
- Hetzelfde geldt voor de -aansluiting, een ZWARTE draad.

2 Elektrolytische Condensator ( Elco ) :
Model : Elco 35 Volt 4700 ?F ( kosten ca. 3,- )
Een Elco zorgt ervoor dat de gelijkspanning die uit de Bruggelijkrichter komt stabiel blijft.
Op dit onderdeel zitten 2 aansluitingen. Een + en een -. - De rode draad die vanaf de gelijkrichter komt, sluit je aan op de + van de Elco.
- De zwarte draad die vanaf de gelijkrichter komt sluit je aan op de - van de Elco.
Dus + op + en - op - !!!!!
Dan gaan we weer verder werken met dezelfde aansluitingen.
Aan elke aansluiting van de Elco komt dus nog een draad ( zie tekening ).

3 De Spanningsregelaar :
Model : Vaste spanningsregelaar 6 Volt 3 ampere ( en vraag naar een passend koelplaatje) ( kosten ca. 8,50 / 10,- )
De Spanningsregelaar zet de stabiele spanning uit de Elco om in een zeer stabiele spanning van 6 Volt !!!! Zorg wel dat deze na het solderen op een aluminium plaatje wordt gemonteerd anders raakt 'ie oververhit.
De spanningsregelaar heeft 3 aansluitpoten. Als het naar je toe gericht is, 1 -2 - 3
- Aan aansluiting 1 (links) komt de rode draad vanaf de Elco ( die ook is verbonden met de rode draad van de gelijkrichter !!! + aansluiting )
- Aan aansluiting 2 (midden) komt de zwarte draad vanaf de Elco ( die ook is verbonden met de zwarte draad vanaf de gelijkrichter !!! - aansluiting )
- Aan aansluiting 3 (rechts) komt een GELE draad die naar je verlichtings-schakelaar gaat ) ( zoals dat voorheen DIRECT ging met de gele draad. Nu zit er dus wat electronica TUSSEN ! )


--------------------------------------------------------------------------------
MAAR WACHT MET HET AANSLUITEN EN ALLES!!!!! EERST NOG DIT :
4 De kleine elco.
Model : Keramische Condensator 100 nF ( kosten ca. 40 CENT )
De kleine Elco is het kleinst maar wel erg belangrijk. Zonder deze werkt het allemaal niet (goed).
Dit onderdeel heeft 2 aansluitingen. Dit onderdeel is 'onzijdig' en het maakt niet uit welke aansluiting je gebruikt. We gaan nu even uit van aansluiting 1 en 2 .
Kijk naar de spanningsregelaar. Op de middelste en de rechterpoot zitten repectievelijk de zwarte en de gele draad.
Vanaf deze 2 pootjes komen elk NOG een draad ( dus heb je er 2 aan de middelste poot en 2 aan de rechterpoot ) .
Deze worden verbonden met de aansluiting 1 en 2 van de elco.

Dus eigenlijk: Tussen de middenste en de rechterpoot komt de kleine Elco !!

Nu heb je nog de GELE draad over , die je vervolgens weer aansluit op je verlichting(schakelaar) !!!
De zwarte draad (die aan de middelste poot van de regelaar zit ) verleng je, net zoals dat bij de Elco is gebeurd. Hieraan komt een diode ( onderdeel 5, tevens het laatste onderdeel ) die vervolgens terug gaat naar je frame (Massa) .

5 De diode :
Model : Moet 4 Ampere doorheen kunnen.
De diode heeft een kenmerk: aan 1 kant staat een streep bij de aansluiting. Dit duidt de 'uitgang' aan.
Het ziet eruit als dit --][- . Welnu, de aansluiting aan de kant van het streepje moet naar de middenste aansluiting van de spanningsregelaar wijzen. De achterkant van de diode wordt verbonden met je frame )

--------------------------------------------------------------------------------
Verdere hulp bij het monteren op je brommer
Het gehele rotzooitje ( gelijkrichter , elco, spanningsregelaar en kleine elco ) moet je in een klein afgesloten kistje maken (plastic ofzo) en zorg dat de aansluitingen op de onderdelen goed zijn afgeknipt tot op waar het draad zit gesoldeerd !!!! Het kleine kistje kun je vervolgens op verschillende plaatsen monteren (vastplakken) zoals bovenop het carter (waar de draden uit je blok komen) of plak het onderaan je frame ! Zorg wel dat er in het kistje GEEN kortsluiting ontstaat tussen de aansluitingen van de onderdelen !!! (dus goed afknippen zoals ik al zei en netjes in het doosje monteren )
Als alles nu goed is, heb je een prachtig stabiele gelijkspanning van 6 Volt, waardoor je verlichting minder snel doorbrandt.

Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Repsolnsr [v Leeuwen] 24-1-03 Print reply

Posts: 658
schema komt nog maar wil niet op een of andere manier
 
Dikke penne
Blukaap 24-1-03 Print reply

Posts: 10006
Tegen kortsluiting zou je dunne krimpkous kunnen gebruiken en dan evt alles dichtkitten.
Maar ik denk dat die spullen wel goed in de rijwind moeten zitten, want ze moeten nogal wat warmte afvoeren.
 
Bastila is lief
electrics 24-1-03 Print reply
Posts: 111
Zaag in het plastic kastje een rechthoek ter grootte van het koelplaatje voor de gelijkrichter.
Lijm/Kit hierin het Koelplaatje en monteer het kastje met het koelplaatje in de rijwind.
Temperatuur is zo geen enkel probleem meer want alleen de spanningsregelaar wordt warm.


[This message is edited by eric jansen on 25-1-03 22:52]
 
Steve_ZHC 19-2-03 Print reply

Posts: 2716
Als je er zo'n 20/22 (gulden/euro??, gulden zeker?) aan uit moet geven, kan je dan niet beter zo'n origineel ding van internet kopen?
Die zijn iig altijd goed afgewerkt/gekoeld...
 
zundapp_gts 19-2-03 Print reply

Posts: 307
Hmm, komt me bekend voor van puch-site, maar ok. Ik heb em ook gebouwd een halfjaar terug en hij werkte niet (en nee, ik ben niet achterlijk) hij brandde door als een gek. Maar ik heb er samen met mijn pa een bedacht op totaal andere basis (met transistor) ik zal nog wel eens posten.
 
robert 19-2-03 Print reply

Posts: 900
waarom zet je er niet even bij dat dit van http://puchmaxi.dsv.nl komt...
 
Een frikandel en een jagermeister in de morgen, is een dag zonder zorgen.
Repsolnsr [v Leeuwen] 24-2-2003 13:23 Print reply

Posts: 658
ik zet er toch neer dat ik het niet zlef heb geschreven maar ok je hebt gelijk, je kunt het ook zien als een handige hulp als je zoiets wilt maken he
 
Dikke penne
Joost 27-2-2003 11:05 Print reply
Posts: 1108
Er komt zo'n 40 volt uit je licht spoel dus ik denk dat daarom die spannings regelaar doorbrand. Ik zie trouwens niet helemaal hoe je zoiets met een transistor kunt maken, wel met een triac en een zener. Maar oke, dat is een ander verhaal. Het is meschien wel een goed id om deze schakeling voor je voorlamp te bouwen, dat zou meschien wel werken.
 
It is going to be a Endless summer...
Neonlampje 1-4-2003 0:18 Print reply

Posts: 14825
jezus, wat een condensator zet jij ervoor!!!

kan je niet beter een enkelfase gelijkrichting gebruiken, 1 diode, verder een elco.. 100uF en een 7805? eventueel nog een elco'tje erachter om kleine rimpelspanninkjes tegen te gaan..
 
Hier_ben_ik - Administrator 1-4-2003 7:20 Print reply

Posts: 8499
binnekort een nieuwe FAQ kabelboom maken by Alwin
 
Members zijn vervelend :-|
Knoxville 20-5-2003 10:04 Print reply

Posts: 1454
Je kan gewoon het schema van http://www.dsv.nl/~honda downloaden. En weghalen wat niet nodig is. Even goed kijken, en je hebt binnen een uurtje licht op je brommer.
 
Honda, the dream of power ;) Nu alleen nog ff reviseren, dan is de droom weer werkelijkheid :P
Hier_ben_ik - Administrator 20-5-2003 10:26 Print reply

Posts: 8499
alleen jammer dat veel mensen helemaal 0,00 van electronica snappen , anders kun je zelf ook wel zo'n schema bedenken he..

Ja, ik weet het, het is niet te begrijpen als je het zelf wel snapt.. logica mja..
 
Members zijn vervelend :-|
Knoxville 20-5-2003 10:44 Print reply

Posts: 1454
Hmm, k, je hebt een punt
 
Honda, the dream of power ;) Nu alleen nog ff reviseren, dan is de droom weer werkelijkheid :P
guus van driel 2-6-2003 13:33 Print reply
Posts: 846
is deze schakeling nou betrouwbaar als gelijkrichter of niet?


want ik heb een nette 6 volt nodig voor een sirene

hij is niet moeilijk te maken of kan ik beter de ori gelijkrichter gebruiken?
 
Neonlampje 10-6-2003 18:21 Print reply

Posts: 14825
guus van driel 10-6-2003 18:49 Print reply
Posts: 846
die linjk had je al via msn gegeven


nog bedankt nu kan ik dat ding zonder problemen afmaken
 
mtx_owned 3-12-2007 17:37 Print reply

Posts: 2183
ding werkt voor geen meter, toen hij het deed had ik veelste weinig licht, en daarna was ie bijna meteen kapot. Beun gewoon een dikke vette weerstand tussen je onsteking en lichtschakelaar, werkt beter als dit, en houdt het langer vol
 
Vrijheid is een volgetankte Mercedes

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved