Er worden (door beginners) nog weleens fouten gemaakt met het berekenen van de compressie verhouding.
Misschien is het jullie al eens opgevallen dat o.a. ktm in de motorbladen compressie verhoudingen van 16:1 opgeeft, onmogelijk om op normale (95/98) benzine te rijden.
Maar er is iets wat veel mensen vergeten met het berekenen v.d. compressie.
De normale formule voor het bereken van de compressie is:
(Vs+Vc)/Vs
Vs: (schadelijk) inhoud verbrandingsruimte
Vc:inhoud cilinder
Heel leuk allemaal maar hiermee vergeet je dus dat je uitlaatpoort nog losstaat als je zuiger weer compressie op gaat bouwen (uitlaatgassen moeten ook weg...)
De uitlaatpoort hoogte heeft dus invloed op de werkelijke compressie verhouding.
De cilinderinhoud waar hij werkelijk compressie op gaat bouwen is eigelijk simpelweg gewoon de hoogte van je uitlaatpoort gemeten vanaf het BDP van de zuiger.
(Dit wordt ook weleens de Japanse compressie genoemt eigenlijk de werkelijke dus)
Voorbeeld: 70cc eurokit puchcilinder
Diameter cilinder: 45mm
Slag: 43mm
Uitlaatpoort zit op 28,5mm (hij bouwt dus 14,5mm vd slag geen compressie op..)
Inhoud cilinder is dan pie/4xD? x S
3.1415592654/4 x 4,5? x 2,85= 45,32 cc
Met een cilinderkop met b.v. 6cc inhoud kom je dan op
(Vs+Vc)/Vs= (45.32+6)/6= 8.55:1
Op de normale(ook weleens Europese manier van opgeven genoemd) kom je dan op een compressie verhouding van (Vs+Vc)/Vs= (68.3+6)/6= 12,4:1
o.a. ktm geeft zo dus de compressie op.
Op de onderstaande wijze kun je de inhoud van de cilinderkop opmeten
De japanse methode om de compressie verhouding te berekenen word trouwen bijna nooit meer toegepast. Een moderne twee-takt gebruikt namenlijk een expantie uitlaat die er voor zorgt dat er zelfs extra mengsel terug de cilinder in word geduwd. Op het moment dat de uitlaat in resonantie komt kun je zelfs een vulling tot 120% krijgen! Als je in de literatuur een compressie verhouding ziet staan is dit altijd berekend via "un-corrected" method. De "corrected" of japanse methode zie je heel zelden.
Een compressie verhouding van 16:1 is alleen mogelijk met een klop vaste brandstof zoals een av-gas/methanol mengsel. Met 98(ron) zouw ik niet verder gaan als 12:1, mits een goede squize.
Idd ik ben het met Joost eens, voor je compressie is je uitlaat erg belangrijk. Maar je kan volgens mij wel hoger gaan als 1:12. Ik rijd met 1:14,5 en dat gaat goed.