Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 898 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: compressie verhouding berekenen
Geschreven door Rudy
Geplaatst op 6-1-03 18:40
Categorie Motor gerelateerd

Er worden (door beginners) nog weleens fouten gemaakt met het berekenen van de compressie verhouding.
Misschien is het jullie al eens opgevallen dat o.a. ktm in de motorbladen compressie verhoudingen van 16:1 opgeeft, onmogelijk om op normale (95/98) benzine te rijden.
Maar er is iets wat veel mensen vergeten met het berekenen v.d. compressie.

De normale formule voor het bereken van de compressie is:
(Vs+Vc)/Vs
Vs: (schadelijk) inhoud verbrandingsruimte
Vc:inhoud cilinder

Heel leuk allemaal maar hiermee vergeet je dus dat je uitlaatpoort nog losstaat als je zuiger weer compressie op gaat bouwen (uitlaatgassen moeten ook weg...)
De uitlaatpoort hoogte heeft dus invloed op de werkelijke compressie verhouding.
De cilinderinhoud waar hij werkelijk compressie op gaat bouwen is eigelijk simpelweg gewoon de hoogte van je uitlaatpoort gemeten vanaf het BDP van de zuiger.
(Dit wordt ook weleens de Japanse compressie genoemt eigenlijk de werkelijke dus)

Voorbeeld: 70cc eurokit puchcilinder
Diameter cilinder: 45mm
Slag: 43mm
Uitlaatpoort zit op 28,5mm (hij bouwt dus 14,5mm vd slag geen compressie op..)

Inhoud cilinder is dan pie/4xD? x S
3.1415592654/4 x 4,5? x 2,85= 45,32 cc

Met een cilinderkop met b.v. 6cc inhoud kom je dan op
(Vs+Vc)/Vs= (45.32+6)/6= 8.55:1


Op de normale(ook weleens Europese manier van opgeven genoemd) kom je dan op een compressie verhouding van (Vs+Vc)/Vs= (68.3+6)/6= 12,4:1
o.a. ktm geeft zo dus de compressie op.

Op de onderstaande wijze kun je de inhoud van de cilinderkop opmeten

Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

SIWWN 7-1-03 Print reply
Posts: 7079
Leuk blokje
Spec?
 
Joost 7-1-03 Print reply
Posts: 1108
Waar slaat die reply nouw weer op...

*zucht*

De japanse methode om de compressie verhouding te berekenen word trouwen bijna nooit meer toegepast. Een moderne twee-takt gebruikt namenlijk een expantie uitlaat die er voor zorgt dat er zelfs extra mengsel terug de cilinder in word geduwd. Op het moment dat de uitlaat in resonantie komt kun je zelfs een vulling tot 120% krijgen! Als je in de literatuur een compressie verhouding ziet staan is dit altijd berekend via "un-corrected" method. De "corrected" of japanse methode zie je heel zelden.

Een compressie verhouding van 16:1 is alleen mogelijk met een klop vaste brandstof zoals een av-gas/methanol mengsel. Met 98(ron) zouw ik niet verder gaan als 12:1, mits een goede squize.
 
It is going to be a Endless summer...
Hans F 7-1-03 Print reply
Posts: 4326
Idd ik ben het met Joost eens, voor je compressie is je uitlaat erg belangrijk. Maar je kan volgens mij wel hoger gaan als 1:12. Ik rijd met 1:14,5 en dat gaat goed.
 
SIWWN 7-1-03 Print reply
Posts: 7079
We hebben sinds vandaag een V6 2T blokkie..
Loopt heeeel jammergenoeg niet (2 cilinderbussen afgeknapt en geen kop.)

Uitlaat poort komt helemaal aan de achterkant uit via het midden van het blok.

Hoort hier niet thuis maja

Sorry voor m'n domme reply
 
Rudy 7-1-03 Print reply

Posts: 3471
Quote:
Originally posted by: Joost
Een moderne twee-takt gebruikt namenlijk een expantie uitlaat die er voor zorgt dat er zelfs extra mengsel terug de cilinder in word geduwd. Op het moment dat de uitlaat in resonantie komt kun je zelfs een vulling tot 120% krijgen! Als je in de literatuur een compressie verhouding ziet staan is dit altijd berekend via "un-corrected" method. De "corrected" of japanse methode zie je heel zelden.


je bedoelt dus eigenlijk de eindcompressiedruk en niet gewoon de "statische" compressie.
Bijkomende effecten door uitlaat en negatieve invloeden van b.v stromingsverliezen moet gewoon rekening mee gehouden worden met het kiezen/bepalen van een compressie verhouding
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Hans F 7-1-03 Print reply
Posts: 4326
Maar daar is dus enkele rekening mee te houden door testen tot het kapot loopt.....
 
Rudy 7-1-03 Print reply

Posts: 3471
volgens mij idd, eerst testen op een testbank of het meer vermogen opleverd anders kun je gelijk al stoppen op zich moet detonatie of gewoon een te vroege verbranding ook meetbaar zijn omdat je dan vermogensverlies krijgt. (bij automotoren is het ook hoorbaar op een testbank)

misschien dat een detornatiesensor het kan meten net zoals bij auto's gebruikelijk.

Maar ik denk dat het meestal uit ervaring/testen bepaald wordt als je echt op het limiet wilt gaan zitten
Quote:
Originally posted by: SIWWN

Sorry voor m'n domme reply

het is een crossblok, merk?


[This message is edited by Rudy Willemsen on 9-1-03 01:13]
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
YAMAHAFREAK 7-1-03 Print reply
Posts: 1001
wat jullie zeggen over die expansiepijp klopt en je moet gewoon Vs+ Vc/ Vc gebruiken.
ik wil nog ff wat kwijt over Vc
Vc is eigenlijk de inhoud van de Verbrandingsruimte en NIET van de cilinderkop
houd daar wel ff rekening mee als je t erover hebt of ergens wilt toepassen

inhoud verbrandingsruimte:
1. schroef de bougie uit de cilinderkop (bij gemonteerde cilinder en cilinderkop)
2.zet de zuiger in zn hoogste stand
3. neem n soort doktersspuit waarop de inhoud in ml aangegeven staat (liefst een flinke grote spuit) en spuit de cilinder vol met TWEETAKTolie. natuurlijk hou je bij hoeveel je er in spuit
de olie moet tot onderaan de schroefdraad van het bougiegat komen en niet hoger.
4. de hoeveelheid olie die je erin hebt gespoten is de inhoud van je verbrandingsruimte

inhoud cilinderkop:
1. demonteer de cilinderkop, laat de bougie erin zitten
2. maak een plexiglasplaatje -met een gat voor de 'doktersspuit' erin- dat groot genoeg is om de cilinderkop af te dekken (boring van de cilinder + 1,5 cm ofzo)
3. nu neem je wat vet en plak je het plexiglasplaatje op je cilinderkop.
4. je spuit de cilinderkop vol met TWEETAKTolie tot de olie uit het gat waar je de spuit in hebt zitten wil natuurlijk houdt je bij hoeveel olie erin gaat
5. de hoeveelheid olie die je erin hebt gespoten is de inhoud van je cilinderkop
 
Ik rule. yamahatweetakt punt nl!
Neonlampje 8-1-03 Print reply

Posts: 14825
lekt dat niet weg door je zuigerveren?
 
Joost 8-1-03 Print reply
Posts: 1108
Gewoon met het vieste ranzigeste vet wat je hebt liggen ...Zelf gebruik ik meestal lagervet. Ik gebruik trouwens geen olie om de inhoud te bepalen, gewoon water werkt ook prima. Ben ook bang dat de olie meschien wel het vet oplost.

Als je de verbrandings kamer opmeet is het wel heel belangrijk dat je de zuiger exact op tdc hebt staan! Hier voor heb je echt een meetklok nodig.

[This message is edited by Joost © Moesker on 8-1-03 13:39]
 
It is going to be a Endless summer...
Rudy 8-1-03 Print reply

Posts: 3471
Quote:
Originally posted by: YAMAHAFREAK

wat jullie zeggen over die expansiepijp klopt en je moet gewoon Vs+Vc/Vs gebruiken.
ik wil nog ff wat kwijt over Vc
Vc is eigenlijk de inhoud van de Verbrandingsruimte en NIET van de cilinderkop
houd daar wel ff rekening mee als je t erover hebt of ergens wilt toepassen





zucht...........
lees mijn verhaal eens aub......(uitleg van wat het is staat er toch achter?)


[This message is edited by Rudy Willemsen on 9-1-03 01:03]
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Pingu 8-1-03 Print reply
Posts: 1842
vc lijkt mij staan voor volume cilinder hoor.. maar.. wat heb je eraan om in houd cilinderKOP te berekenen? moet toch verbrandingskamer berekenen zoals rudy zei?
 
2fast 2stroke mbx80 tuned
ties 14-1-03 Print reply
Posts: 1333
je kompressie kan je toch beter meten als berekenen. Het is ook veel makkelijker. je sluit het meetinstument aan op je kop. dus je draait de bougi er uit en draait de aansluiting voor de meter er op en je geeft een kick op de kickstart.
of is het gewoon vreemd wat ik zeg.
Meten=Weten
 
Hans F 14-1-03 Print reply
Posts: 4326
tja, maar als je even nadenkt kun je bedenken dat met een tweetakt dus de compressie toerental afhankelijk is. En de compressie die jij meet als je bv. 2000 toeren kickt anders is als de compressie die er is op je topvermogentoerental.

[This message is edited by Hans F on 14-1-03 18:10]
 
YAMAHAFREAK 14-1-03 Print reply
Posts: 1001
Quote:
Originally posted by: Hans F

tja, maar als je even nadenkt kun je bedenken dat met een tweetakt dus de compressie toerental afhankelijk is. En de compressie die jij meet als je bv. 2000 toeren kickt anders is als de compressie die er is op je topvermogentoerental.

[This message is edited by Hans F on 14-1-03 18:10]

das allemaal wel leuk maar hoe wil je dat berekenen?
en meten = weten dus dat lijkt mij het makkelijkste...
wat ik zei over Vc: er zijn van die mensen die stellen die beide ruimtes gelijk en dat is dus zeker niet zo...
 
Ik rule. yamahatweetakt punt nl!
Hans F 14-1-03 Print reply
Posts: 4326
Quote:
Originally posted by: Hans F

Maar daar is dus enkele rekening mee te houden door testen tot het kapot loopt.....


Als je nou eens 1 keer goed leest....
(heel precies) rekenen aan een tweetakt motor vind ik nutteloos

[This message is edited by Hans F on 14-1-03 23:26]
 
ties 15-1-03 Print reply
Posts: 1333
kan je ook niet. der is altijd dat je niet kan berekenen of meten.
 
Rudy 15-1-03 Print reply

Posts: 3471
Quote:
Originally posted by: DT50

je kompressie kan je toch beter meten als berekenen. Het is ook veel makkelijker. je sluit het meetinstument aan op je kop. dus je draait de bougi er uit en draait de aansluiting voor de meter er op en je geeft een kick op de kickstart.
of is het gewoon vreemd wat ik zeg.
Meten=Weten

Heb je niet zo veel aan omdat hij nogal toerental afhankelijk is, als je op de kicstarter trapt heb je weinig compressie (als je hem aanduwd al heel wat meer)
Het wordt eigenlijk alleen voor auto's gebruikt en dan als een vergelijkingsmeting.

Als je het over meten hebt bij verbrandingsmotoren voor het bepalen van de werkelijke verbrandingsdrukken dan moet je in de bougie meten, maar dat is duur bougie alleen kost al meer dan 400 gulden (apparatuur nog veeel meer)
je zou dan uit ervaring de druk met eerdere waardes moeten vergelijken als de motor belast wordt dus op een vermogensbank. Je zou door die druk ook de maximale lijbaandruk, kracht op de drijfstang enz kunnen berekenen.

Daarom berekenen de meeste mensen gewoon de "statische compressie" omdat dat een aardige weergave zou moeten geven en in elk geval een indicatie geeft van de hoogte van de compressie.

[This message is edited by Rudy Willemsen on 16-1-03 00:01]
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Joost 16-1-03 Print reply
Posts: 1108
Ten eerste kun je alleen druk meten en dat heeft niks met compressie te maken. Compresie is een volume verhouding, niet een druk verhouding. De druk meting is alleen interesant om je "compressie verlies" (foute benaming dus) te bepalen. De compressie verhouding herleiden uit een druk meting, kan wel bij viertakt, maar niet bij tweetakt.

De compressie verhouding is de relatie tussen verplaatste volume en het niet verplaatste volume. Het eerste kan je rekkenkundig berekenen, de tweede moet je meten. Dus idd meten=weten. Maar als je iets rekenkundig kan oplossen dan ga je het toch niet meten? Als je 1 + 1 moet bepalen ga je dat toch ook niet meten?

Verder is de compressie verhouding een indicator. Zouw je de verbrandings willen simuleren dan heb je niks aan de compressie verhouding. De verbranding snelheid is namenlijk afhankelijk van de dichtheid, druk en mengsel verhouding (ivm de moluculaire afstand icm dichtheid). Die variablen zijn heel lastig om te achterhalen (lees simuleren) en ook niet bruikbaar. Daarom word de compressie verhouding gebruikt. Het is dus indicator, waarmee je simpele vuist regels kunt opstellen.

Het zelfde geld voor time-area's. Dat is ook een indicator. Time-area alleen zegt nog niks over hoe goed een poort doorstroomd. Het is echter wel een bruikbare idicator.



[This message is edited by on 16-1-03 09:19]
 
It is going to be a Endless summer...
Pertijn 16-1-03 Print reply
Posts: 846
Quote:
Originally posted by: YAMAHAFREAK
inhoud cilinderkop:
1. demonteer de cilinderkop, laat de bougie erin zitten
2. maak een plexiglasplaatje -met een gat voor de 'doktersspuit' erin- dat groot genoeg is om de cilinderkop af te dekken (boring van de cilinder + 1,5 cm ofzo)
3. nu neem je wat vet en plak je het plexiglasplaatje op je cilinderkop.
4. je spuit de cilinderkop vol met TWEETAKTolie tot de olie uit het gat waar je de spuit in hebt zitten wil natuurlijk houdt je bij hoeveel olie erin gaat
5. de hoeveelheid olie die je erin hebt gespoten is de inhoud van je cilinderkop


Ik weet dat er zuigers zijn zonder dome (manston) maar voor Honda's?
 
[url=http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/110050/1]Skitterende RF6 te koop!![/url]
Joost 27-2-2003 13:54 Print reply
Posts: 1108
Hoe nauwkeurig moet je eigenlijk het volume van de verbrandings ruimte meten? Is een doktor spuit wel nauwkeurig genoeg (0.5cc)?

Pertijn: Ik heb hier een oude 50cc (39.5mm) zuiger liggen zonder "dome". Zat toevallig op een kruk-as die ik op de sloop tegenkwam. Staat voor de rest geen merk op, zitten alleen twee kleine poorten aan de inlaat kant. Ze bestaan dus wel.

Dit bericht is ge-edit door Joost op 27-2-2003 14:00
 
It is going to be a Endless summer...
Rudy 27-2-2003 17:02 Print reply

Posts: 3471
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joost

Hoe nauwkeurig moet je eigenlijk het volume van de verbrandings ruimte meten? Is een doktor spuit wel nauwkeurig genoeg (0.5cc)?

Pertijn: Ik heb hier een oude 50cc (39.5mm) zuiger liggen zonder "dome". Zat toevallig op een kruk-as die ik op de sloop tegenkwam. Staat voor de rest geen merk op, zitten alleen twee kleine poorten aan de inlaat kant. Ze bestaan dus wel.

Dit bericht is ge-edit door Joost op 27-2-2003 14:00


Vrij naukeurig omdat de inhoud zowizo maar klein is (heb hier leuk verhaal in auto & motortechniek over vhm iemand interesse?)
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
S1lv3r 10-7-2004 8:35 Print reply

Posts: 5213
je kunt natuurlijk ook gewoon een compressiemetertje in je bougiegat doen (bougie er eerst uit natuurlijk), en een paar keer flink op je kickstarter kicken, en kijken wat het metertje aangeeft
 
PRO TUNING 10-7-2004 10:01 Print reply

Posts: 4000
Met een compressiemeter meet je de compressie einddruk,dus niet de compressie verhouding

Een compressieverhouding van 1 : 16 is met normale 98 octaan mogelijk mits de vorm van de kop goed is en de juiste MSV zonder te pingelen, dit kun je met de juiste tuning software berekenen, en het klopt ook nog in de praktijk.
 
denollie(the real one) 16-3-2005 12:00 Print reply

Posts: 501
is vs niet : volume slag

en vc : volume compressiekamer . en niet anders om . srry ask fout zit.
 
Life's a Bitch ......Be its Pimp ............

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved