Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 932 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: (blok) polijsten
Geschreven door jaz86
Geplaatst op 31-12-02 19:15
Categorie Algemeen

Ik heb dus onlangs mijn honda blokje gepolijst. Dit is een heel karwei, dus bereid je maar voor als je dit ook van plan bent. Dit is de manier hoe ik het heb gedaan:

Dit heb je nodig:
- Verfafbijt (6.-/7.-)
- Kwast
- Plamuurmes
- Poetsdoeken
- Waterproof schuurpapier 150, 800, 1200 (0.75 per vel)
- Polijstspul (4.-)
- Chroompoets of iets dergelijks

Als eerste kun je het beste je blok van het frame halen en allen onnodige of dingen die je niet wilt polijsten eraf halen. Zo kun je overal beter bij en mors je niks op onderdelen die je goed wilt houden.
Nu kun je de verafbijt erop smeren. Doe dit lekker dik en laat het ongeveer een half uurtje intrekken. Pak nu je plamuurmes en schraap de verf van je blok af. Doe voorzichtig en maak geen krassen, die krijg je er moeilijk uit. Hardnekkige plekken kun je wegschuren met schuurpapier (150).
Als alle verf en troep eraf is kun je het fijn gaan schuren, eerst 800 en dan 1200. Is het goed glad en mooi kun je eindelijk gaan polijsten. Smeer het polijstspul lekker dik op het blok met een doek en laat het even intrekken. Nu pak je een andere doek en kun je het spul gaan uitwrijven/boenen. Doe dit evt nog een keer als het niet mooi genoeg is.
Je kunt het afpoetsen met de chroompoets, wat je hetzelfde als het polijstspul gebruikt. Als het dof of lelijk wordt na een tijdje, kun je ditzelfde chroompoets gebruiken om het op te poetsen. Dit moet je net als elk chroom (of gepolijst) deel van je brommer bijhouden, zodat het niet gaat roesten.
Zet nu je blok weer op je brommer en je bent klaar.

hier een foto van mijn resultaat:



Zo heb ik het dus gedaan. Er zijn ook andere manieren, die kun je kwijt in je reply's.
Veel succes!

Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Zoetahmeerdah [Marcel] 1-1-03 Print reply

Posts: 5996
moejje eigenlijk ook je cilinder doen he
 
ik haat mensen
SIWWN 1-1-03 Print reply
Posts: 7079
Poleisten met een dremel gaat ook errug goed.. wel beetje klein maar je hebt ook van die poleistdingetjes die je in een boor ken doen, die zijn wat groter..

En waarom zie ik af en toe &*%%!$%_) < dit soort tekentjes staan?

Verder wel mooi resultaat MAAR het kan nog mooier! Blok splitsen en laten verchromen met de carterdeksels, niet eens zo heel erg duur volgens mij... denk rond de 100/150 EURO maar via via
 
Zoetahmeerdah [Marcel] 1-1-03 Print reply

Posts: 5996
alleen jammer dan groom na een jaar dof word
 
ik haat mensen
PlaceR 1-1-03 Print reply
Posts: 1588
spuit er wel blanke lak op gewoon 3 kleine laagjes

gaat roesten tegen anders is hij de volgende dag al bruin
 
wipe-out 1-1-03 Print reply

Posts: 7672
aluminium bruin worden van de roest?
grapjas

aluminium oxideert, en wanneer je een gepolijst blok niet spuit met blanke lak, word het na een tijdje weer dof, en glimt het niet zo mooi meer.
 
jaz86 1-1-03 Print reply
Posts: 543
die tekentjes kwamen omdat ik hem eerst in word had getypt en toen had gecopieerd hierheen. waarschijnlijk pakte hij daarom de euro-tekentjes en de " niet. is verholpen nu
 
*** DEMOCRATIE IS DE DICTATUUR DER MEERDERHEID ***
Joost 1-1-03 Print reply
Posts: 1108
Goeie faq ... Ik heb wel een paar aanvullingen uit eigen ervaring.

Voordat je met de verfafbijt bezig gaat is het slim om je blok eerst heel goed te ontvetten. Verfafbijt werkt namenlijk niet lekker als het blok ook maar een beetje vettig. Als je een compressor hebt kun je ook eerst met 10 bar het hele blok afspuiten, hier bij vliegt de helft van de verf er ook al af. Juist in de kleine gaatje's (bij de versnellings pook enzo) werkt dat perfect. Als je een grit pistool heb is het helemaal perfect (wel glasparrels gebruiken natuurlijk). Als je het blok echt helemaal glimmend wil hebben moet je echt alle ruwe heden er uit schuren. Standaard zitten er heel veel giet scheurtje's in het blok. Deze zie pas als je het blok gaat polijsten.

Voor de rest zouw ik geen dremel gebruiken voor het schuren, je krijgt dan namenlijk heel snel 'deukjes'. Goed (waterproof) schuur papier is het halve werk, en een goed ontvet blok. Anders loop je schuurpapier direct vol. Ohw, en ik zouw niet grover gaan dan 400 (NAT), anders krijg je krassen die er niet meer uit willen..

Tip1: POLL (velgen poets) werk ergg goed voor het polijsten .

tip2: Tegen het oxideren geen blanke lak op het blok spuiten, dit word nl weer dof. Zelf spuit ik er regelmatig wat lichte olie op en die goed uitwrijven. Als je dit twee keer per maand doet blijf het perfect. Evt nog een keertje met de hand bij poetsten.

ps. Alu roest niet, en kan ook niet worden verchroomd. Je kan je charters wel laten anondiseren, ziet er denk ik wel erg tof uit .

[This message is edited by Joost © Moesker on 1-1-03 14:18]
 
It is going to be a Endless summer...
YAMAHAFREAK 2-1-03 Print reply
Posts: 1001
denk je er wel aan dat een blank blok zn warmte meer vasthoudt als een zwart blok? daarom als is je cilinder ook zwart. dan kan ie zijn warmte kwijt. du wat je vooral niet moet doen is je cilinder polijsten
 
Ik rule. yamahatweetakt punt nl!
De Schout 2-1-03 Print reply
Posts: 5326
Quote:
Originally posted by: YAMAHAFREAK

denk je er wel aan dat een blank blok zn warmte meer vasthoudt als een zwart blok? daarom als is je cilinder ook zwart. dan kan ie zijn warmte kwijt. du wat je vooral niet moet doen is je cilinder polijsten



denk nie da cil polijsten iets uitmaakt, de lak die er op zit werkt ook weer als isolatie, dus verschil zal nie groot zijn. en zundapp kreidler ed hebeen ook blanke cilinders dus...
 
tune tweak fiddle bang bummer
MBBBBBB 2-1-03 Print reply
Posts: 2340
jah.. dat maakt gerust geen donder uit hoor...
 
Ralf 3-1-03 Print reply

Posts: 9073
Het verschil daartussen is verwaarloosbaar...
 
Neonlampje 3-1-03 Print reply

Posts: 14825
lekt je blok niet zonder kickstarter?

btw mooi gedaan! ik wil dit eventueel binnenkort ook keertje gaan doen voor mtblok ofzo!
edit: heb je dit niet gedaan met polijst kop op boormachine? gaat veel sneller, en gaatie nog meer glimmen!

[This message is edited by Neonlampje on 3-1-03 01:55]
 
wipe-out 3-1-03 Print reply

Posts: 7672
neon, leeschen

z'n blok is nog helemaal leeg

edit:

tenminste, ik dacht dat ik dat ergens gelezen had, maar nu zie ik het niet meer, zal wel weer aan mij liggen

[This message is edited by wipe-out on 3-1-03 12:50]
 
jaz86 3-1-03 Print reply
Posts: 543
ja inderdaad, me blok is nog leeg,
want ik moet nog steeds wachten op een krukaslager :(
ik had het wel bij me gallery gezet, maar niet hier, vandaar...
 
*** DEMOCRATIE IS DE DICTATUUR DER MEERDERHEID ***
Rene 3-1-03 Print reply
Posts: 2573
bij mij kwam de originele lak er niet af met verfafbijt?
 
24 uur in een dag, 24 bierflesjes in een krat, toeval? / Fairings are for homosexuals
wipe-out 4-1-03 Print reply

Posts: 7672
bij mij wel
 
Rudy 4-1-03 Print reply

Posts: 3471
polijsten doe ik meestal eerst met fijn (waterproof) schuurpapier (beetje afhankelijk van matriaal) en daarna met comendant polijsten


oke ik heb mijn blok niet gepolijst... (is te grofafgewerkt om zo te doen....) maar frame is weinig ander

owja bespaar me de opwerkingen over de bougiekabel die losligt.......................... heb em winterklaar gefixt (ff warm gedraait zodat al het condens enz uit carter is van starten @ huis... kan niet rijden dus...) ff andere bougie erin gefixt



[This message is edited by Rudy Willemsen on 4-1-03 02:19]

[This message is edited by Rudy Willemsen on 10-1-03 18:31]
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Erik_N 6-1-03 Print reply

Posts: 5360
Volgens mij ken je na het laten intrekken beter met roterende borstel over je blok gaan dan met een schuurpapiertje, schiet echt stukkie sneller op...Veel sneller..
 
Minderjarig? Minderjarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja!
Erik_N 6-1-03 Print reply

Posts: 5360
Damn it, twee keer...

[This message is edited by Voornaam Achternaam on 6-1-03 18:00]
 
Minderjarig? Minderjarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja!
YAMAHAFREAK 7-1-03 Print reply
Posts: 1001
Quote:
Originally posted by: De Schout

Quote:
Originally posted by: YAMAHAFREAK

denk je er wel aan dat een blank blok zn warmte meer vasthoudt als een zwart blok? daarom als is je cilinder ook zwart. dan kan ie zijn warmte kwijt. du wat je vooral niet moet doen is je cilinder polijsten



denk nie da cil polijsten iets uitmaakt, de lak die er op zit werkt ook weer als isolatie, dus verschil zal nie groot zijn. en zundapp kreidler ed hebeen ook blanke cilinders dus...

die hebben ook gigantische koelribben...
bij een watergekoelde brommer boeit t natuurlijk niet veel...
 
Ik rule. yamahatweetakt punt nl!
Martijn 8-1-03 Print reply
Posts: 10000
laatst bij de nazionale wetenschaps kwis...was ook zon vraag van welke radiator (cv ) geeft de meeste warmte af....wit, zwart of blank..

nou weet ik alleen niet meer wat nou de meeste warmte af gaf...

dacht blank...
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Hier_ben_ik - Administrator 8-1-03 Print reply

Posts: 8499
Quote:
Originally posted by: YAMAHAFREAK

Quote:
Originally posted by: De Schout

Quote:
Originally posted by: YAMAHAFREAK

denk je er wel aan dat een blank blok zn warmte meer vasthoudt als een zwart blok? daarom als is je cilinder ook zwart. dan kan ie zijn warmte kwijt. du wat je vooral niet moet doen is je cilinder polijsten



denk nie da cil polijsten iets uitmaakt, de lak die er op zit werkt ook weer als isolatie, dus verschil zal nie groot zijn. en zundapp kreidler ed hebeen ook blanke cilinders dus...

die hebben ook gigantische koelribben...
bij een watergekoelde brommer boeit t natuurlijk niet veel...


ja en bij een luchtgekoelde bromfiets boeit het ook niets.. wat maakt het nou uit of het daar binnenin 2 graden warmer of kouder is.. als het al op die 2 graden aankomt dan mag je wel verder maauwen.







zo.
 
Members zijn vervelend :-|
jaz86 9-1-03 Print reply
Posts: 543
jah, en de 70 eurocilindro is ook gewoon blank, en volgens mij zijn er nog veel meer die blank of iig niet zwart zijn. alleen al bij puch's: allemaal blank/zilver (behalve mk dan)

zal echt nix uitmaken, lijkt me alleen wel een kutkarwei, tussen al die koelribben :(
 
*** DEMOCRATIE IS DE DICTATUUR DER MEERDERHEID ***
YAMAHAFREAK 10-1-03 Print reply
Posts: 1001
ik weet niet hoeveel graden t uitmaakt maar dat t uitmaakt is zeker... bovendien is een puchcilinder ideaal geplaatst voor de koeling..
 
Ik rule. yamahatweetakt punt nl!
SIWWN 12-1-03 Print reply
Posts: 7079
Spartamet cilinder ook
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved