Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 620 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Zuigerveren draaien
Geschreven door Zoetahmeerdah [Marcel]
Geplaatst op 11-12-02 00:47
Categorie Motor gerelateerd

Ik heb al van een paar mensen gehoord die hun zuigerveren willen draaien omdat ze niet uitkomen met nieuwe zuigers in cilinders. Als je 2 of 3 linkerhanden hebt laat dit dan doen door iemand die er iets meer verstand van heeft. Lees daarom de faq eerst goed door.

Je kan als volgt te werk gaan, het oude pinnetje eruit proberen te halen. Desnoods warm stoken. Maar ik ben dan bang dat je zuiger naar de knoppen gaat, dus wat ik zou doen lekker dat pinnetje uit een ouwe zuiger slopen wat ongeveer dezelfde diameter heeft als het pinnetje van je oude zuiger.

Benodigdheden:
-cilinder
-goede zuiger met pennetjes op de verkeerde plek (duh)
-ouwe (sloop) zuiger waar pinnetje inzit,
-ijzerzaag/dremel met slijpschijfje erop
-bankschroef
-accutol met passend boortje (zal wel 1 a 2 mm zijn)
-vijlen en slijptol
-kraspen
-schuifmaat
-loctite/metaallijm
-kunststof hamer

Eerst gaan we uit de oude (sloop) zuiger het pinnetje halen. Dat kan gedaan worden door rondom het pinnetje te vijlen/frezen, vind maar iets creatiefs. Ze zullen 9 van de 10 keer goed vastzitten, deze zuiger zou je eventueel wel mogen verwarmen want die gaat toch weg. Bewaar hem goed.

Dan gaan we verder aan de nieuwe zuiger. Monteer de zuiger aan je drijfstang en stop je cilinder erop. Zonder zuigerveren. Geen pakkingen want we gaan nog lang niet rijden. dan draai je aan je vliegwiel en kijk je door de bovenkant van je cilinder naar je spoelpoorten/uitlaat, en dan zet je een streepje op de plek van je zuiger waar het pinnetje moet komen(natuurlijk op een plek tussen een spoelpoort/boostpoort etc.)

(Dit kan ook zonder de cilinder er op te monteren maar zo heb je exacte precisie aangezien deze faq voor en door een brommern00b is geschreven )

Dan heb je dus de plek bepaald waar hij moet komen. Dan haal je het spul er weer af en nou moet bij dat streepje (wel in de spleet waar je zuigerveer zit) een gaatje komen. Dat moet dezelfde diepte worden als in de sloop zuiger, reken dit uit door dat pinnetje te pakken en op te meten hoe diep hij erin zat.

Vervolgens meet je met je schuifmaat de diameter van je pinnetje en zorg je dat je een passend boortje vindt, doe nu een plakbandje op de maat hoe hij max diep mag worden. En boor dan het gaatje, als alles goed is gegaan heb je nu een zuiger met een gaatje (jippie). Nu gaan we de oude verwijderen in de nieuwe zuiger, stop je sloop zuiger(wat er nog van over is in de bankschroef en zaag, dremel of vind wat anders creatiefs om dat pinnetje weg te krijgen, "probeer" de zuiger zo weinig mogelijk te beschadigen, want hierna ga je dat op je nieuwe zuiger doen.
Oke, nu gaat het pinnetje in de nieuwe zuiger, druppeltje loctite erop en voorzichtig erop tikken met een kunststof hamer. Het laatste stukje moet je maar iets onderleggen want hij moet iets verzonken zijn, iets van een dun strookje alu ofzo.

Alee, maak je zuiger nu goed schoon en laat geen ijzervijlsel achter. Doe nu je zuigerveren eromheen en aanschouw je nieuwe aangepaste zuiger. Let er wel op dat het pinnetje niet te diep zit of juist niet te ver uitsteekt anders kan je veer gaan draaien of je zuiger niet in je cilinder krijgen.

Ik wens je veel sleutelplezier.

Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

chriss 11-12-02 Print reply
Posts: 1859
euh ik vat et niet, wat heeft dit met zuigerveren te maken en wat is uberhaupt et nut van een pinnetje in je zuiger zetten????????

oh ik vat em al, zo draaien, ik dacht afdraaien

[This message is edited by Chris Clement on 11-12-02 22:15]
 
Zoetahmeerdah [Marcel] 11-12-02 Print reply

Posts: 5996
het is voor mensen die bijvoorbeeld een vertex zuiger kopen en in een mallossi cilinder zetten (bijvoorbeeld) dan zitten soms je zuigerveer-slotjes verkeerd, met deze faq kan je dat verhelpen
 
ik haat mensen
Martijn 15-12-02 Print reply
Posts: 10000
raakt je zuiger zo niet snel in onbalans oid?? kweeniet of het nihil is ofzo..maar als je sucker 10000x per minuut op en neer gaat...(ja hij gaat op ?n neer, niet 5000x op en 5000x neer) dan denk ik dat het kleinste verschil in balans al gevolgen kan hebben..in prestaties en in slijtage oid...

ok..ik weet dit niet precies....maar het is maar een hypothese...
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Zoetahmeerdah [Marcel] 15-12-02 Print reply

Posts: 5996
denk het niet, meeste zuigers zijn niet eens uitgeballanceerd..en of er roet op je zuiger zit of dat je nou een zuigersveer-slotje een stukje opschuift, t mag echt niet uitmaken.
 
ik haat mensen
YAMAHAFREAK 16-12-02 Print reply
Posts: 1001
loctite?
dat is niet slim want die shit kan zulke hoge temperaturen (+/- 500 celcius) niet aan...
en ik vindt zowieso een beetje een vaag topic
je let toch wel op als je een nieuwe zuiger koopt? en t ding zal wel in onbalans raken
ja
 
Ik rule. yamahatweetakt punt nl!
Hier_ben_ik - Administrator 17-12-02 Print reply

Posts: 8499
Quote:
Originally posted by: zoetahmeerdah

het is voor mensen die bijvoorbeeld een vertex zuiger kopen en in een mallossi cilinder zetten (bijvoorbeeld) dan zitten soms je zuigerveer-slotjes verkeerd, met deze faq kan je dat verhelpen



hehe dat heb je van mij gejat he die info over vertex-malossi

heb faq nog niet helemaal gelezen maar het kan idd wel.. maar bij mijn cilinder kom je alleen ff in de problemen met cyl erop/eraf halen dat ze blijven hangen, ik laat ze zo mooi zitten, nu blijven ze niet haken (zo laag komen ze niet nl....)
 
Members zijn vervelend :-|
Zoetahmeerdah [Marcel] 17-12-02 Print reply

Posts: 5996
Quote:
Originally posted by: Hier_ben_ik

Quote:
Originally posted by: zoetahmeerdah

het is voor mensen die bijvoorbeeld een vertex zuiger kopen en in een mallossi cilinder zetten (bijvoorbeeld) dan zitten soms je zuigerveer-slotjes verkeerd, met deze faq kan je dat verhelpen



hehe dat heb je van mij gejat he die info over vertex-malossi

heb faq nog niet helemaal gelezen maar het kan idd wel.. maar bij mijn cilinder kom je alleen ff in de problemen met cyl erop/eraf halen dat ze blijven hangen, ik laat ze zo mooi zitten, nu blijven ze niet haken (zo laag komen ze niet nl....)


ja indd ik vond het wel een mooi voorbeeld
maar ik hoorde ook van harry dat hij er problemen mee had met die slotjes. en omdat ik het een keer bij een zeta gedaan had die nog steeds rijd.
maar als hij er niet komt maakt het geen drol uit, maar ik denk dat een paar mensen hier wel wat aan hebben die een ander zuiger kopen en wel weten dat die slotjes goed moeten zitten maar niet weten hoe ze em moeten verplaatsen.

andere gozer:hoe kan een zuiger in onbalans raken door 0.1 gram ofzo. terwijl een normale zuiger niet eens is uitgeballanceerd.

trouwens je moet dat gaatje in die zuiger zo maken dat hij er in geklemt zit, en over loctite,..was als voorbeeld je heb vast wel een hitte bestendige lijm te koop voor metaal. ook houden je zuigerveren dat slotje op ze plaats, kan nevernooit eruit gaan. zolang je zuigerveren gesloten zijn kan dat gewoon NIET

o en als je deze faq nutteloos vind moet je em niet lezen ik weet ook huit me hoofd hoe je een blok split, andere weer niet. zijn denk best andere mensen die deze faq wel kunnen gebruiken, al is het 1 van de minder dagelijkse dingen.

[This message is edited by Marcel SmitS on 17-12-02 19:10]
 
ik haat mensen
erikrulezz 21-12-02 Print reply
Posts: 382
Als je zo nodig het pinnetje op een andere plaek wil hebben haal dan het oude pinnetje er uit dmv verhitten. span dan je zuiger in op de freesbank en frees een nieuw gaatje waar het pinnetje moet komen. Doe dit dmv een perspassing ( -0.07 mm) Als je deze apparatuur niet tot je beschikking hebt vrees dan niet om een paar euro's meer uit te geven aan een zuiger die op de cilinder past want de uren die je er mee kwijt bent staan niet gelijk aan het geld wat je extra kwijt bent.
 
Marthin 7-3-2004 15:02 Print reply

Posts: 6164
een paar euro's?????


er zit soms wel 60 a 80 euro verschil in!
 
GMP 407 7-3-2004 15:11 Print reply
Posts: 1182
goeie faq
 
Streetracing team HGV - GMP 407
mb-gek 17-5-2005 13:10 Print reply

Posts: 10385
ik ga het ook ff proberen want die eorokiy zuiger komt met de slotjes niet helemaal goed uit in mijn fast arrow cylinder
 
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??
mb-gek 17-5-2005 23:35 Print reply

Posts: 10385
ben vanmidag ff bezig geweest en heb een slotje uit een oude eaurokit gesloopt en heb het slotje bij de nieuwe zuiger weggeslepen met een schuurschijfje op de dremel ( met e kopse kant waar je eigenlijk geeneens mee kan schuren) deze week nog ff een gaatje boren voor het slotje en dan kan ik eindelijk gaan rijden met mijn fa cylinder
 
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved