Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1103 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Inrijden van je Cilinder
Geschreven door Woeter
Geplaatst op 9-12-02 00:52
Categorie Motor gerelateerd

Als je een nieuwe cilinder hebt gekocht, je huidige cilinder opnieuw hebt laten honen, of je zet er een nieuwe zuiger in doe je er het beste aan om je cilinder in te rijden.

Wat is inrijden? Inrijden betekent dat je de nieuwe onderdelen op elkaar in laat slijten. De cilinderwand en de zuiger zijn van de fabriek af nooit helemaal 100% rond/egaal, dus het loopt eigenlijk niet helemaal 100% lekker langs elkaar heen. Aangezien de cilinder en zuiger met hoge snelheden langs elkaar heen "glijden" is het erg belangrijk dat het geheel mooi "in elkaar past" als het ware. Met een 2 takt maak je toch al snel 10.000 toeren dat komt er op neer dat de zuiger 175 keer in een seconde langs de cilinderwand komt dus dat moet wel lekker langs elkaar lopen zoals je begrijpt anders gaat het fout...
Met inrijden laat je de zuiger en cilinder dus langzaam op elkaar in slijten, je laat ze als het ware aan elkaar "wennen"

Belangrijk is dat je de zuiger en cilinder niet teveel belast en ze onder de juiste omstandigheden inrijdt. Door 2 takt benzine zit altijd olie gemixt (standaard 2%) die olie is voor de smering tussen de cilinder en zuiger en ook voor de krukas lager(s). Het is dus aan te raden om tijdens het inrijden vooral goede olie te gebruiken. Door de brommermix van de tankstations zit over het algemeen wat goedkopere olie in, want de pompstations willen natuurlijk ook zoveel mogelijk verdienen.

Dus ik raad aan om de eerste 2-3 tanken zelf te mixen met bijvoorbeel castrol TTS of andere A-kwaliteit 2 takt olie. Het kan ook geen kwaad om iets meer olie erdoorheen te gooien maar ook weer niet teveel extra olie want als je dan ineens op mix gaat rijden krijgt de cilinder ineens veel minder olie dan eerst en dat kan ook slecht uitpakken. Dus als je normaal 1:50 tankt gebruik je nu 1:45 of maximaal 1:40 (is ook afhankelijk van hoe extreem je setup is)

De afstelling van de carburateur/mengverhouding is ook erg belangrijk. Is het mengsel namelijk te arm, dan wordt de cilinder snel heet en heb je nog meer kans op een vastloper. Dus als je inrijdt hanteer dan liever een te rijk mengsel dan een te arm mengsel. Hoe je de carburateur afstelt kan je HIER vinden.

Dan is het ook nog erg belangrijk dat je de brommer goed warm laat worden alvorens er wat sneller mee te gaan rijden. Het is niet aan te raden om 10 minuten voordat je gaat rijden je brommer alvast te starten zodat ie "alvast warm is" als je gaat rijden. Het is slecht voor het blok om lange tijd onbelast te draaien, en ja ook stationair dus. Het beste start je je brommer en rijd je direct rustig weg.

De kunst van het inrijden is dat je de brommer dus niet teveel belast en dat je met verschillende toerentallen rijd. Dus niet 200 km lang met 50 km/h over een polderweg rijden en denken zooo nu kan ik mooi blazen!!! Vooral in het begin maak je weinig toeren (zeg maar maximaal 5-6000) en dat bouw je langzaam aan op.
Als je al een tijdje aan het inrijden bent moet je de brommer af en toe een beetje "opentrekken". De zuiger rekt altijd een heeeeel klein beetje uit, krom gezegd, als hij het bovenste punt bereikt en weer naar beneden gedrukt word, door de ontbranding. Naarmate je meer toeren maakt zal ie verder uitrekken en dus een fractie hoger in de cilinder komen. De zuigerveren maken een soort van stootrand in de cilinder en die moet dus niet te laag zijn want anders geef je een keer goed gas en breken de zuigerveren tegen de stootrand als die niet hoog genoeg is.

"Hoeveel kilometers moet ik dan inrijden" is de meest gestelde vraag. Het is niet echt simpel daar een antwoord op te geven want dit is afhankelijk van een aantal factoren, bijvoorbeeld hoe extreem je setup is en wat voor kwaliteit cilinder en zuiger je gebruikt.
Als je een standaard setup hebt en je haalt wind mee, berg af krap aan de 55 km/h dan kan je je voorstellen dat er niet al teveel van je cilinder gevraagd word en hij dus niet erg zwaar belast word. In zo'n geval hoef je dus niet echt grondig in te rijden. Heb je een zwaar getunede cilinder met grote carb en alles erop en eraan dan zal je er toch aan moeten geloven om een flink stuk in te rijden. Richtlijnen zijn voor bijvoorbeeld een imi 70cc met snelle uitlaat en 20mm plusminus 350 km. Voor een 50 imi met 12 mm zou 250 moeten volstaan. Let op dit zijn enkel richtlijnen, inrijden moet je eigenlijk een beetje op gevoel doen. Je kan ook kijken naar het aantal benzine tanken wat je verbruikt. In de Motorcross rijden ze vaak 3 tanken in.

Cilinders met een nikasil wand schijnen vaak al vrij goed te zijn en de zuigers die met zulke cilinders worden geleverd zijn vaak ook van betere kwaliteit. Wat zuigers betreft betekent het (meestal) hoe duurder hoe beter. Bekende merken zijn; Meteor, Malossi, Polini en Pro-X. Heb je dus duurdere rommel, gesmeden zuigers, gewoon goeie shit dus dan doet het er dus ook minder lang over om op elkaar in te slijten dus ben je sneller klaar met inrijden.

Verder is een kwestie van gevoel en jezelf kunnen beheersen, want geef nou eerlijk toe, het liefste wil je direct weten hoe snel je nieuwe cilindertje nou wel niet is

Ik zou zeggen veel succes en doe voorzichtig

Pagina 1 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Hier_ben_ik - Administrator 9-12-02 Print reply

Posts: 8499
Quote:

In de Motorcross rijden ze vaak 3 tanken in.



zwetsert


in de MX wordt een zuiger een half uur ingereden (geen 3 tanken dus, een zuiger gaat net 15 uur mee man...), als je nieuwe nikasil, bigend, krukaslagers en zuiger hebt wordt het aangeraden om een uur rustig aan te doen. Daarbij moet je ook van te voren al zeker je motor een keer goed stationair warm laten draaien (kwartier laten lopen ongeveer, dan helemaal af laten koelen, dan rustig aan gaan rijden (2x 15 minuten).)


verder geen op- of aanmerkingen
 
Members zijn vervelend :-|
SIWWN 9-12-02 Print reply
Posts: 7079
hmm 3 tanken..


Maar zijn Eurocilindro/Athena zuigers niet vna goede kwaliteit?(Asso Werke)
 
Woeter 9-12-02 Print reply

Posts: 2832
Quote:
Originally posted by: Hier_ben_ik

Quote:

In de Motorcross rijden ze vaak 3 tanken in.



zwetsert


in de MX wordt een zuiger een half uur ingereden (geen 3 tanken dus, een zuiger gaat net 15 uur mee man...), als je nieuwe nikasil, bigend, krukaslagers en zuiger hebt wordt het aangeraden om een uur rustig aan te doen. Daarbij moet je ook van te voren al zeker je motor een keer goed stationair warm laten draaien (kwartier laten lopen ongeveer, dan helemaal af laten koelen, dan rustig aan gaan rijden (2x 15 minuten).)


verder geen op- of aanmerkingen

Ik denk dat jij het over proffesionele motocross heb ik bedoel het meer hobby matig eigenlijk. Maten van me hebben ook crossers en vlgs mij rijden ze altijd 3 tanken in maar dat spul is natuurlijk niet extreem getuned en met een zuigertje doen ze minstens een half jaar. iig meer dan 15 uur
 
Hier_ben_ik - Administrator 9-12-02 Print reply

Posts: 8499
mwah wouter: je kunt ze wel zeggen dat een half uur inrijden ook wel genoeg is en dat ze het beste iets eerder hun zuigertje kunnen vervangen... wij zijn ook hobbyrijders en onderhouden onze motoren toch even goed als PRO's... alleen al omdat het anders NOG meer geld kost ivm kapotlopen he.... (weet niet hoeveel uur per half jaar ze rijden, maar als ze een uur in de week rijden ofzo gaat het nog wel, zo deden wij het in het begin nl ook, niet echt problemen mee gehad, waren ook oude motoren die we toen hadden (hadden nog niet veel geld )


maar ik zei het maar ff omdat iedereen denkt wanneer je het over de Motocross hebt iedereen waarschijnlijk toch aan al die toprijders denkt he
 
Members zijn vervelend :-|
Rudy 10-12-02 Print reply

Posts: 3471
profs rijden ook maar effe in.Denk aan een kwartier tot een half uur (meestal op een lange strook in de buurt van circuit)

tank of drie in elk geval niet, want als je inrijd gaat 1 tank ruim een uur mee = 3 dus en de zuiger maar max 8 (bij profs)


[This message is edited by Rudy Willemsen on 10-12-02 13:27]
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
barry 10-12-02 Print reply

Posts: 7387
het inrijden is ook vooral bedoeld voor op lange duur, zodat na een paar honder kilometer niet de zuigerveren al versleten zijn omdat ze niet de kans hebben gehad om op elkaar in te slijten.

veel mensen zeggen dat als je niet inrijd (dus 100km onder de 5000rpm blijven en zo) dat ie vastloopt. dat is dikke onzin. zoals ik al zeg is het gewoon voor op lange duur dat inrijden geboden.

bij de brommercross worden ook cilinder gehoond + nieuwe zuigers er in en hebben ze geen tijd om die dingen in te rijden, dus met nieuwe zuiger + cilinder op de baan en meteen 8 uur lang vol crossen. en dan loopt het nog niet vast en rijd nog steeds goed. (dit gebaseerd op ervaringen)

dus dat inrijden is vooral gebaad bij het langer meegaan van de cilinder en vooral zuiger.

maar wel goede uitleg, uitaard is goed inrijden altijd beter...

[This message is edited by $-Bill Gates-$ (barry) - mtx sh lc70 on 10-12-02 21:44]
 
He?
Repsolnsr [v Leeuwen] 24-1-03 Print reply

Posts: 658
Bij de brommer cross hoonen ze niet he!50cc is 50 cc hoonen vergroot de inhoud en word je dus gediskwalificeerd

 
Dikke penne
De Schout 24-1-03 Print reply
Posts: 5327
volges mij mag je de ori boring + 0.75mm hebben hoor
 
tune tweak fiddle bang bummer
barry 24-1-03 Print reply

Posts: 7387
Quote:
Originally posted by: Repsolnsr

Bij de brommer cross hoonen ze niet he!50cc is 50 cc hoonen vergroot de inhoud en word je dus gediskwalificeerd



he bijdehandje, je cilinder is na 1 hoond beurt ook al meteen 60cc of zo he
 
He?
master of disaster_rs50 26-1-03 Print reply
Posts: 1839
ik heb zelf afgelopen vrijdag voor m'n rs een top performance 50cc gekocht,en daar stond in 't boekie dat ik de eerste 250 kilometer gewoon niet volgas mocht rijden,meer stond er niet bij.
Dus ga wel gewoon rustig rijden,en bij 250 km bouw ik 't toerental wel wel.
En in die winkel(de jager scooters)zei die verkoper dat 't verstandig was om voortaan 1:40 mengsmering te rijden.
Dus ik denk dat 't per cilinder wel heel erg verschilt het aantal kilometers dat je moet "in"rijden.

 
lalalalalala i can't hear you
Repsolnsr [v Leeuwen] 26-1-03 Print reply

Posts: 658
Ja ok doe je maar mee aan race met een gehoonde cilinder wedden dat je gediskwalificeerd word!!
 
Dikke penne
marcel 26-1-03 Print reply

Posts: 1533
wedden van niet!! :p
je originele boring mag toch echt nog 0.75mm opgehoond worden maar daarna mag je niet meer met die cilinder rijden.
 
Joost 26-1-03 Print reply
Posts: 1108
Repsol gast, check eerst ff de regelementen voordat je gaat lopen blaaten. Je mag idd 0.75 overmaat gaan.
 
It is going to be a Endless summer...
Repsolnsr [v Leeuwen] 26-1-03 Print reply

Posts: 658
o sorry dat wist ii niet nee , ik dacht het een keer gehoord gehad van een kameraad die in de racerij zit maar als het in de regelmenten staat dan heb ik iets te vroeg gemekkerd.
 
Dikke penne
Icanus 1-2-03 Print reply
Posts: 525
Ne maat moest zijne Singa 500km raderen.

In 1e niet boven de 10 , in 2e niet boven de 25, in 3e niet boven de 35.

Hij heeft te vaak 35 gegaan in 2e (kloteversnellingen, zonder koppeling...) en is vastgelopen.

Natuurlijk hebben die singa's standaard klotezuigers, maar toch...
 
boerjef 3-2-03 Print reply
Posts: 265
Ik heb dus een airsal 70cc voor mt besteld.
is volgens mij toch nicasil???
Hoeveel km's zou ik dan moeten inrijden? sommigen zeggen dat nicasil langer moet, anderen korter?????
 
Beter 1 vogel in de hand, dan geen hand!
wipe-out 24-4-2003 22:37 Print reply

Posts: 7672
hmm, reply komt 2 maanden later, maar nicasil cilinders hoef je dus maar korter in te rijden. 250 km ofzo is wel genoeg.
 
Rene 25-4-2003 0:03 Print reply
Posts: 2573
ik dacht een nikasilwand maar 150 km
 
24 uur in een dag, 24 bierflesjes in een krat, toeval? / Fairings are for homosexuals
Ralf 25-4-2003 0:37 Print reply

Posts: 9073
Een goed afgewerkte alu cylinder hoef je simpelweg niet in te rijden, of niet meer dan goed warm rijden.

Maarja, Airsal is dus niet nooit goed afgewerkt, ik raad je aan dat eerst te laten doen, dan een tankje rustig aan..

Ik hecht btw veel meer waarde aan fatsoenlijk warm laten worden voordat je wegrijd dan alu 150km erg rustig inrijden..
 
Zoetahmeerdah [Marcel] 25-4-2003 8:22 Print reply

Posts: 5996
een imi 70cc met snelle uitlaat en 20mm plusminus 350 km

dan istie al versleten man
 
ik haat mensen
driver 25-4-2003 9:14 Print reply
Posts: 731
voorgeschreven inrij tijd is 500 km, niet inrijden kan ook wel, dan is ie binnen 500 km stuk
 
livin' the fast way
Ralf 25-4-2003 12:26 Print reply

Posts: 9073
Nee hoor

Dat zijn opzich maar fabeltjes...

Alleen de eerste 50km zijn wat van belang... IMHO dan
 
Knoxville 25-4-2003 15:48 Print reply

Posts: 1454
Imi houd het wel "iets" langer uit, maar ook niet meer als 5000 km Dan zijn ze rot
 
Honda, the dream of power ;) Nu alleen nog ff reviseren, dan is de droom weer werkelijkheid :P
barry 25-4-2003 15:58 Print reply

Posts: 7387
inrijden is van belang van de levensduur van de cilinder, als je niet inrijd komt het zelden voor dat ie vastloopt.

en geloof me, bij nietinrijden loopt ie echt niet vast hoor
 
He?
Neonlampje 25-4-2003 19:21 Print reply

Posts: 14825
nakasil -> 150km
chroom -> 200km
giet -> tot je er zat van bent

en zuigertje iets van 50 tot 75km...
dit houd ik altijd aan bij inrijden, tot nu toe altijd goed gegaan...

en barry: zou niet te hard gaan roepen dat je gewoon volgas weg kunt blazen, mayb is het bij jou nog nooit voorgekomen dat hij vastliep zonder in te rijden, maar dat doen ze dus echt wel he!!
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved