Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 761 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Inrijden van je Cilinder
Geschreven door Woeter
Geplaatst op 9-12-02 00:52
Categorie Motor gerelateerd

Als je een nieuwe cilinder hebt gekocht, je huidige cilinder opnieuw hebt laten honen, of je zet er een nieuwe zuiger in doe je er het beste aan om je cilinder in te rijden.

Wat is inrijden? Inrijden betekent dat je de nieuwe onderdelen op elkaar in laat slijten. De cilinderwand en de zuiger zijn van de fabriek af nooit helemaal 100% rond/egaal, dus het loopt eigenlijk niet helemaal 100% lekker langs elkaar heen. Aangezien de cilinder en zuiger met hoge snelheden langs elkaar heen "glijden" is het erg belangrijk dat het geheel mooi "in elkaar past" als het ware. Met een 2 takt maak je toch al snel 10.000 toeren dat komt er op neer dat de zuiger 175 keer in een seconde langs de cilinderwand komt dus dat moet wel lekker langs elkaar lopen zoals je begrijpt anders gaat het fout...
Met inrijden laat je de zuiger en cilinder dus langzaam op elkaar in slijten, je laat ze als het ware aan elkaar "wennen"

Belangrijk is dat je de zuiger en cilinder niet teveel belast en ze onder de juiste omstandigheden inrijdt. Door 2 takt benzine zit altijd olie gemixt (standaard 2%) die olie is voor de smering tussen de cilinder en zuiger en ook voor de krukas lager(s). Het is dus aan te raden om tijdens het inrijden vooral goede olie te gebruiken. Door de brommermix van de tankstations zit over het algemeen wat goedkopere olie in, want de pompstations willen natuurlijk ook zoveel mogelijk verdienen.

Dus ik raad aan om de eerste 2-3 tanken zelf te mixen met bijvoorbeel castrol TTS of andere A-kwaliteit 2 takt olie. Het kan ook geen kwaad om iets meer olie erdoorheen te gooien maar ook weer niet teveel extra olie want als je dan ineens op mix gaat rijden krijgt de cilinder ineens veel minder olie dan eerst en dat kan ook slecht uitpakken. Dus als je normaal 1:50 tankt gebruik je nu 1:45 of maximaal 1:40 (is ook afhankelijk van hoe extreem je setup is)

De afstelling van de carburateur/mengverhouding is ook erg belangrijk. Is het mengsel namelijk te arm, dan wordt de cilinder snel heet en heb je nog meer kans op een vastloper. Dus als je inrijdt hanteer dan liever een te rijk mengsel dan een te arm mengsel. Hoe je de carburateur afstelt kan je HIER vinden.

Dan is het ook nog erg belangrijk dat je de brommer goed warm laat worden alvorens er wat sneller mee te gaan rijden. Het is niet aan te raden om 10 minuten voordat je gaat rijden je brommer alvast te starten zodat ie "alvast warm is" als je gaat rijden. Het is slecht voor het blok om lange tijd onbelast te draaien, en ja ook stationair dus. Het beste start je je brommer en rijd je direct rustig weg.

De kunst van het inrijden is dat je de brommer dus niet teveel belast en dat je met verschillende toerentallen rijd. Dus niet 200 km lang met 50 km/h over een polderweg rijden en denken zooo nu kan ik mooi blazen!!! Vooral in het begin maak je weinig toeren (zeg maar maximaal 5-6000) en dat bouw je langzaam aan op.
Als je al een tijdje aan het inrijden bent moet je de brommer af en toe een beetje "opentrekken". De zuiger rekt altijd een heeeeel klein beetje uit, krom gezegd, als hij het bovenste punt bereikt en weer naar beneden gedrukt word, door de ontbranding. Naarmate je meer toeren maakt zal ie verder uitrekken en dus een fractie hoger in de cilinder komen. De zuigerveren maken een soort van stootrand in de cilinder en die moet dus niet te laag zijn want anders geef je een keer goed gas en breken de zuigerveren tegen de stootrand als die niet hoog genoeg is.

"Hoeveel kilometers moet ik dan inrijden" is de meest gestelde vraag. Het is niet echt simpel daar een antwoord op te geven want dit is afhankelijk van een aantal factoren, bijvoorbeeld hoe extreem je setup is en wat voor kwaliteit cilinder en zuiger je gebruikt.
Als je een standaard setup hebt en je haalt wind mee, berg af krap aan de 55 km/h dan kan je je voorstellen dat er niet al teveel van je cilinder gevraagd word en hij dus niet erg zwaar belast word. In zo'n geval hoef je dus niet echt grondig in te rijden. Heb je een zwaar getunede cilinder met grote carb en alles erop en eraan dan zal je er toch aan moeten geloven om een flink stuk in te rijden. Richtlijnen zijn voor bijvoorbeeld een imi 70cc met snelle uitlaat en 20mm plusminus 350 km. Voor een 50 imi met 12 mm zou 250 moeten volstaan. Let op dit zijn enkel richtlijnen, inrijden moet je eigenlijk een beetje op gevoel doen. Je kan ook kijken naar het aantal benzine tanken wat je verbruikt. In de Motorcross rijden ze vaak 3 tanken in.

Cilinders met een nikasil wand schijnen vaak al vrij goed te zijn en de zuigers die met zulke cilinders worden geleverd zijn vaak ook van betere kwaliteit. Wat zuigers betreft betekent het (meestal) hoe duurder hoe beter. Bekende merken zijn; Meteor, Malossi, Polini en Pro-X. Heb je dus duurdere rommel, gesmeden zuigers, gewoon goeie shit dus dan doet het er dus ook minder lang over om op elkaar in te slijten dus ben je sneller klaar met inrijden.

Verder is een kwestie van gevoel en jezelf kunnen beheersen, want geef nou eerlijk toe, het liefste wil je direct weten hoe snel je nieuwe cilindertje nou wel niet is

Ik zou zeggen veel succes en doe voorzichtig

Pagina 5 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Derbi-Olaf 15-7-2009 22:24 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ryon
[...]

[...]


Meestal laten ze de motor eerst helemaal warm worden, en daarna helemaal afkoelen.

Voila, men heeft een ingereden cilinder+zuiger.

ja, maar daar zijn de zuigerspelingen ook wat groter...

Recers rijden niet eens in... die zetten voor de wedstrijd een nieuw zuigertje en gassen meteen. (0.16 als zuigerspeling zelfs. in sommige gevallen )
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Waballa 24-2-2010 20:13 Print reply

Posts: 259
Is dat gelul over een ''stootrandje'' in de cilinder echt waar?
En lui rijden, hoe zit dan dan? Het klinkt mij allemaal een beetje raar.
Ik geloof wel dat een zuiger op hogere toerentallen nét iets hoger komt, maar dat het een stootrand creert vind ik een beetje vaag....
 
kenny77 24-2-2010 20:15 Print reply

Posts: 29286
kijk maar naar een oude cilinder, die redelijk wat kilometers heeft gehad, dan voel/zie je de stootrand.

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 24-2-2010 om 20:15 uur.
 
-simon- 24-2-2010 20:16 Print reply

Posts: 8211
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Waballa
Is dat gelul over een ''stootrandje'' in de cilinder echt waar?
En lui rijden, hoe zit dan dan? Het klinkt mij allemaal een beetje raar.
Ik geloof wel dat een zuiger op hogere toerentallen nét iets hoger komt, maar dat het een stootrand creert vind ik een beetje vaag....


je zuigerveren komen tot een bepaald punt in de cilinder. en tot daar slijt de cilinder dus ook of iig meer, waar door je dus een stootrand krijgt boven in de cilinder.

lui rijden vind ik ook altijd meer een beetje vaak hoe dat zit. al heb ik wel gemerkt dat het wel zo kan zijn.
 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
Niek27 24-2-2010 21:07 Print reply

Posts: 633
Hmmm, best handig Ben nu aan het inrijden maar durfde hem eigenlijk niet los te trekken af en toe, nou zal ik het (na 150km) toch maar een keer gaan doen als ik hem fatsoenlijk warm heb gereden
 
flappie business
ChielTZR 24-2-2010 21:20 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: -simon-
[...]


je zuigerveren komen tot een bepaald punt in de cilinder. en tot daar slijt de cilinder dus ook of iig meer, waar door je dus een stootrand krijgt boven in de cilinder.

lui rijden vind ik ook altijd meer een beetje vaak hoe dat zit. al heb ik wel gemerkt dat het wel zo kan zijn.


Wat betreft luirijden, volgens mij is dan het koppel hetzelfde, en het vermogen minder.
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
-simon- 24-2-2010 21:22 Print reply

Posts: 8211
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ChielTZR
[...]


Wat betreft luirijden, volgens mij is dan het koppel hetzelfde, en het vermogen minder.


kan best. maar hoe kan dat? dat is wat ik me afvraag. want het is toch dezelfde cilinder.
 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
Waballa 24-2-2010 21:22 Print reply

Posts: 259
dat betekent dus dat er minder toeren gedraaid worden?
Of zit ik nu helemaal mis
 
ChielTZR 24-2-2010 21:24 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: -simon-
[...]


kan best. maar hoe kan dat? dat is wat ik me afvraag. want het is toch dezelfde cilinder.


Ik vraag het me ook af. In principe is ijzer ijzer. niet dus.

 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
Waballa 24-2-2010 22:14 Print reply

Posts: 259
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
kijk maar naar een oude cilinder, die redelijk wat kilometers heeft gehad, dan voel/zie je de stootrand.

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 24-2-2010 om 20:15 uur.


Ik zal binnekort eens voelen/kijken in mijn 24 jaar oude puch cilinder
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 5 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved