Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Info artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 916 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Info artikel: Tandwielverhoudingen
Geschreven door barry
Geplaatst op 9-10-02 21:48
Categorie Algemeen

hier een lijstje met alle tandwielverhoudingen, hier kun je kijken wat voor tandwielverhouding doet met je brommer. er staan gewoon waarders achter, dus je hebt nu bijvoorbeeld 15-45 enw wilt er 12-40 op leggen, maar weet niet of dit nou harder of zachter op trekt ect.

als je van 1 zwaarde uitgaat, dus bijvoorbeeld:
15 45 0,3333
en je wilt er
12 40 0,3000
opleggen, dan kun je zien dat de waarde van 12-40 lager ligt, dit bekent, zwaardere tandwielverhouding. dus minder hard optrekken maar hogere top, dus als je van 1 waarde uitgaat, en wat hoger ligt is harder trekken, lagere top, en als de waarde wat lager ligt, is lamgzamer trekken maar hogere top

ik hoop dat je er wat aan hebt

hier de hele lijst:
tandwielverhouding honda mt/b/x 18inch

voor achter verhouding
12 38 0,3158
13 38 0,3421
14 38 0,3684
15 38 0,3947
16 38 0,4211
17 38 0,4474

12 39 0,3077
13 39 0,3333
14 39 0,3590
15 39 0,3846
16 39 0,4103
17 39 0,4359

12 40 0,3000
13 40 0,3250
14 40 0,3500
15 40 0,3750
16 40 0,4000
17 40 0,4250

12 41 0,2927
13 41 0,3171
14 41 0,3415
15 41 0,3659
16 41 0,3902
17 41 0,4146

12 42 0,2857
13 42 0,3095
14 42 0,3333
15 42 0,3571
16 42 0,3810
17 42 0,4048

12 43 0,2791
13 43 0,3023
14 43 0,3256
15 43 0,3488
16 43 0,3721
17 43 0,3953

12 44 0,2727
13 44 0,2955
14 44 0,3182
15 44 0,3409
16 44 0,3636
17 44 0,3864

12 45 0,2667
13 45 0,2889
14 45 0,3111
15 45 0,3333
16 45 0,3556
17 45 0,3778

12 46 0,2609
13 46 0,2826
14 46 0,3043
15 46 0,3261
16 46 0,3478
17 46 0,3696

12 47 0,2553
13 47 0,2766
14 47 0,2979
15 47 0,3191
16 47 0,3404
17 47 0,3617

12 48 0,2500
13 48 0,2708
14 48 0,2917
15 48 0,3125
16 48 0,3333
17 48 0,3542

12 49 0,2449
13 49 0,2653
14 49 0,2857
15 49 0,3061
16 49 0,3265
17 49 0,3469

12 50 0,2400
13 50 0,2600
14 50 0,2800
15 50 0,3000
16 50 0,3200
17 50 0,3400

12 51 0,2353
13 51 0,2549
14 51 0,2745
15 51 0,2941
16 51 0,3137
17 51 0,3333

12 52 0,2308
13 52 0,2500
14 52 0,2692
15 52 0,2885
16 52 0,3077
17 52 0,3269
----------------------------------

voor achter verhouding
12 38 0,3158
12 39 0,3077
12 40 0,3000
12 41 0,2927
12 42 0,2857
12 43 0,2791
12 44 0,2727
12 45 0,2667
12 46 0,2609
12 47 0,2553
12 48 0,2500
12 49 0,2449
12 50 0,2400
12 51 0,2353
12 52 0,2308

13 38 0,3421
13 39 0,3333
13 40 0,3250
13 41 0,3171
13 42 0,3095
13 43 0,3023
13 44 0,2955
13 45 0,2889
13 46 0,2826
13 47 0,2766
13 48 0,2708
13 49 0,2653
13 50 0,2600
13 51 0,2549
13 52 0,2500

14 38 0,3684
14 39 0,3590
14 40 0,3500
14 41 0,3415
14 42 0,3333
14 43 0,3256
14 44 0,3182
14 45 0,3111
14 46 0,3043
14 47 0,2979
14 48 0,2917
14 49 0,2857
14 50 0,2800
14 51 0,2745
14 52 0,2692

15 38 0,3947
15 39 0,3846
15 40 0,3750
15 41 0,3659
15 42 0,3571
15 43 0,3488
15 44 0,3409
15 45 0,3333
15 46 0,3261
15 47 0,3191
15 48 0,3125
15 49 0,3061
15 50 0,3000
15 51 0,2941
15 52 0,2885

16 38 0,4211
16 39 0,4103
16 40 0,4000
16 41 0,3902
16 42 0,3810
16 43 0,3721
16 44 0,3636
16 45 0,3556
16 46 0,3478
16 47 0,3404
16 48 0,3333
16 49 0,3265
16 50 0,3200
16 51 0,3137
16 52 0,3077

17 38 0,4474
17 39 0,4359
17 40 0,4250
17 41 0,4146
17 42 0,4048
17 43 0,3953
17 44 0,3864
17 45 0,3778
17 46 0,3696
17 47 0,3617
17 48 0,3542
17 49 0,3469
17 50 0,3400
17 51 0,3333
17 52 0,3269

Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

-Zeroed in- 2-11-02 Print reply

Posts: 3255
sorry hoor maar ik snap er geen reet van
 
barry 2-11-02 Print reply

Posts: 7387
dat hoeft ook niet
 
He?
smurfie 2-11-02 Print reply
Posts: 430
wat snap je dan niet? die tabel? als het voorste tandwiel 1x is rondgeweest dan is het achterste tandwiel X rondgeweest, toch?
 
gilera 125LC werkt!!!
-Zeroed in- 3-11-02 Print reply

Posts: 3255
Quote:
Originally posted by: $-Bill Gates-$ (barry) - mtx sh lc70?

dat hoeft ook niet


waar heb je dan die faq voor gemaakt
 
erikrulezz 3-11-02 Print reply
Posts: 382
ik vind het een beetje nutteloos. ik snap ook wel dat mijn brommer beter trekt met een kleiner tandwiel voor of groter achter. je kunt hier de snelheid niet eens mee berekenen omdat je ook nog rekening moet houden met de wind dus wat zou ik hier mee moeten?
 
SkaBla [Pim] 3-11-02 Print reply

Posts: 4659
je hoeft geen rekening te houden met de wind, maar met je toerentallen
 
Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D
Nick - Administrator 4-11-02 Print reply

Posts: 4967
Deze FAQ is wel handig om ff snel op te zoeken of een bepaalde tandwielverhouding nou sneller of trager is dan een andere tandwielverhouding.
 
barry 4-11-02 Print reply

Posts: 7387
snapez vous


 
He?
robert 12-2-03 Print reply

Posts: 900
beetje vreemd berekend, eigelijk heb je de getallen verkeerd om gedeeld.

45 / 15 is 3

45=atw en 15=vtw

Dan is de standaardwaarde 3, dat rekent makkelijker ipv dat 0,333 gedoe. Dus ff wijzigen

edit:

Nog mooier is als je een toerentaltabel erbij kan maken, voorbeeld op :

http://puchmaxi.dsv....ielverhoudingen.html

Moet je wel eerst de omtrekken meten van de achterwielen, incl band dus!! ik heb zelf op mijn mt nl een 16 inch geloof ik


[This message is edited by Robert on 12-2-03 11:46]
 
Een frikandel en een jagermeister in de morgen, is een dag zonder zorgen.
Rudy 12-2-03 Print reply

Posts: 3471
Idd je reken het echt verkeerom uit... zoals barry het doet zou het een versnelling zijn
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
barry 13-2-03 Print reply

Posts: 7387
Quote:
Originally posted by: robert

beetje vreemd berekend, eigelijk heb je de getallen verkeerd om gedeeld.

45 / 15 is 3

45=atw en 15=vtw

Dan is de standaardwaarde 3, dat rekent makkelijker ipv dat 0,333 gedoe. Dus ff wijzigen

edit:

Nog mooier is als je een toerentaltabel erbij kan maken, voorbeeld op :

http://puchmaxi.dsv....ielverhoudingen.html

Moet je wel eerst de omtrekken meten van de achterwielen, incl band dus!! ik heb zelf op mijn mt nl een 16 inch geloof ik


[This message is edited by Robert on 12-2-03 11:46]


dat met die toerentabel vind ik een beetje onzin, want de ene cilinder draait meer toeren bij een zelfde snelheid en zelfde vertanding dan als met een andere cilinder

zoaks mijn zeta en kaio cilinder, die kaio stond een beetje gelijk met toeren-snelheid verhouding... die zeta niet, die draaide meer toeren om de zelfde snelheid te halen...

 
He?
robert 13-2-03 Print reply

Posts: 900
daar ben ik het niet mee eens

bij een zelfde blok en tandwielverhouding kan een andere cilinder meer toeren draaien om op een snelheid te komen die met een andere cilinder minder is. Maar dat is snelheid. Als je met beide cilinders bijv 95 rijd, met hetzelfde blok en interne vertanding en tandwielverhouding, kan ik me niet voorstellen dat de ene cilinder op top 10000 draait en de ander 12000, als je het berekent kom je nl op een andere snelheid uit met meer toeren en dezelfde vertanding
 
Een frikandel en een jagermeister in de morgen, is een dag zonder zorgen.
Schuimpie 13-2-03 Print reply
Posts: 376
Quote:
Originally posted by: robert

daar ben ik het niet mee eens

bij een zelfde blok en tandwielverhouding kan een andere cilinder meer toeren draaien om op een snelheid te komen die met een andere cilinder minder is. Maar dat is snelheid. Als je met beide cilinders bijv 95 rijd, met hetzelfde blok en interne vertanding en tandwielverhouding, kan ik me niet voorstellen dat de ene cilinder op top 10000 draait en de ander 12000, als je het berekent kom je nl op een andere snelheid uit met meer toeren en dezelfde vertanding


Je hebt het toch echt verkeerd...

Als je setup zorgt voor 12000 toeren @ 100 km/h. Dan zit die 100 km aan die 12000 toeren vast. Als je er dan een andere cilinder op gooit die bv 13000 toeren draait en je verhoudingen hetzelfde houd. Dan ga je harder dan die 100 km. Het verschilt gewoon per setup welke tandwielverhouding het beste is. Dus meestal is het gewoon uitproberen. Deze tabel is handig als je een bv een gelijksoortige verhouding zoekt waar je iets harder mee gaat of optrek bij een gelijkblijvende setup.
 
Don't be drunk and drive... if you can be stoned and fly...
marcel 13-2-03 Print reply

Posts: 1533
sat mensen dat niet snappen zeg! tssss
je gaat inderdaad niet harder als je met een andere cilinder net zoveel toeren maakt en je je twv gelijk blijft.
 
SkaBla [Pim] 13-2-03 Print reply

Posts: 4659
Als je er een andere cilinder opzet(die net zo veel toeren maakt)is het enige wat je kan merken is: de koppel en de hoeveelheid kracht, maar qua snelheid kan het niks veranderen als je net zo veel toeren draait zonder de twv te veranderen
 
Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D
barry 15-2-03 Print reply

Posts: 7387
jullie moeten gewoon allemaal je bek houden!

DAN MOET JE HET ZELF DOEN JOH ALS HET NIET GOED IS SL@T :P:P:P:P:n

ghehe

edit: dit geld natuurlijk alleen voor de mensen die mijn faq afkraken

[This message is edited by $-Bill Gates-$ (barry) - mtx sh lc70 on 15-2-03 18:46]
 
He?
arrier 17-3-2003 20:25 Print reply
Posts: 2221
je zal best gelijk hebben maar als je de tandwielverhouding te zwaar word dan kan hij zn toeren toch niet meer maken toch?? dan trek hij niet en rijd hij niet hard of is dat niet zo?
 
melliee 28-6-2005 2:23 Print reply

Posts: 123
welke tandwielen kan ik het beste op me kreidler zetten
 
melliee 28-6-2005 2:25 Print reply

Posts: 123
oeps
verkeerde topic vlgns mij
 
rossitzr 24-1-2009 23:30 Print reply
Posts: 259
ik mis achtertandwiel 36 :s

die worden veel gebruikt.

Onderandere Kymco Active, die gebruikt maar van de zelfde tandwielen als de Honda C50 en CD50/100


 
NSR-Brian 25-2-2009 23:17 Print reply

Posts: 364
wat is nou Lichter vertant?
14 43 0,3256
17 43 0,3953

 
kenny77 25-2-2009 23:32 Print reply

Posts: 29286
14/ 43, tanwiel 14 is kleiner als 17
kleiner tandwiel voor = lichter twv.
 
grasmaaier89 25-2-2009 23:36 Print reply

Posts: 14412
best handig, en het is maar dat je deze info even weet
 
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon
koekie - Administrator 25-2-2009 23:42 Print reply

Posts: 12588
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: grasmaaier89
best handig, en het is maar dat je deze info even weet


Je zou voor de grap eens alle FAQ's moeten doorlezen, staat zo verschrikkelijk veel nuttige informatie in
 
Haaks de hoek om!
grasmaaier89 25-2-2009 23:46 Print reply

Posts: 14412
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: koekie
[...]


Je zou voor de grap eens alle FAQ's moeten doorlezen, staat zo verschrikkelijk veel nuttige informatie in



doe ik ook maar lang niet allemaal.
Ik heb geen zeeën van tijd helaas.
 
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved