Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 904 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Krukaslagers vervangen voor beginners
Geschreven door Rene
Geplaatst op 14-9-2002 18:38
Categorie Motor gerelateerd

Krukaslagers vervangen voor beginners.

Dit geld voor het 50cc Honda MT/MB blok.
Je hebt uit een andere faq of van iemand gehoord dat je je krukaslagers moet vervangen.
We gaan er hier wel van uit dat je weet waar de carburateur, uitlaat, cilinder en zuiger zit.
Ook gaan we er van uit dat je zelf uit kan zoeken welke sleutels je nodig hebt om een bout eraf te schroeven. De totale kosten van het reviseren zullen rond de 75,- (gulden) liggen, je kunt ook je brommer wegbrengen naar De dealer, maar dit zal dan rond de 300,- (gulden) gaan kosten.
De onderdelen kun je bij je dealer halen, op internet bestellen, bv. www.vdhparts.nl

BENODIGDE MATERIALEN:
Lager 62/22 (rechter krukaslager MT/MB) +/- 25,-
Lager 6204 (linker krukaslager MT/MB) +/- 12,50, Pakkingset MT/MB +/- 20,-
Indien je een 70cc cilinder hebt moet je even vragen om een 70cc koppaking, want in het Pakkingsetje zit een 50cc koppaking.
Keeringset MT/MB +/- 12,50
Fles carterolie +/- 10,-
Voor de lagers, probeer C3 lagers te krijgen, deze slijten minder snel. Sommige mensen kopen ook liever i.p.v een keeringsetje de twee krukaskeerringen van honda omdat deze minder snel slijten, maar deze zijn een stuk duurder, dus dit moet je zelf weten.

BENODIGD GEREEDSCHAP:
Ik prefereer een doppeset, maar met pijpsleutels/gewone sleutels zou het ook moeten lukken.
sleutel 8
sleutel 10
sleutel 12
sleutel 13
sleutel 14
sleutel 17
bot aardappelschilmesje
poelietrekker
Als je deze niet hebt kun je heb bij je dealer voor +/- 10,- kopen.
zuigerstop
punttang
klemveertang
Iets om te verwarmen, een verfstripper ofzo.
Centerpointer
Hamer
bankschroef

DEMONTAGE BLOK VAN BROMMER:
Voor je gaat demonteren kun je het beste je olie uit je blok laten lopen. Dit gaat het beste met een warme motor. Schroef hiervoor de bout aan de onderkant van je blok los, hiervoor heb je sleutel 17 nodig. Pas op, hier komt +/- 1 liter olie uitgelopen, dus zorg ervoor dat je een emmertje klaar hebt staan. Schroef de twee boutjes/moertjes van je uitlaat van je brommer. Deze twee boutjes/moertjes zitten aan de voorkant, waar de uitlaat tegen het blok aanzit. Bij een mt kun je je uitlaat er vaak zo al wel afhalen, anders moet je je demper er ook even afschroeven, bij een mb zul je de uitlaat aan het ophangpunt ook los moeten schroeven. Schroef je carburateur los. Deze zit meestal met twee schroeven vast aan het spruistuk. Zoek deze twee schroeven op, en demonteer ze. Haal het kapje aan de linkerzijkant van je blok eraf. Nu zie je je ketting met je voorste tandwiel. Demonteer het tandwiel. Deze zit of met een clipje, die je met een klemveertang kunt verwijderen vast, of met een plaatje en twee moertjes. Verwijder hierna het vliegwiel. Deze zit links. Om deze stil te zetten moet je je krukas stil zetten, dit kun je of doen door een zuigerstop in je bougiegat te draaien, of door je cilinder eerst te verwijderen en iets door je drijfstang te steken, of door een schroevendraaier door je vliegwiel te steken en tegen een spoel te zetten. Gebruik hiervoor de onderste, en kijk uit dat je de schroevendraaier niet tegen de spoel zelf zet dus niet tegen het koperkleurige, maar tegen het ijzeren gedeelte. Maar je kunt beter een bougiestop kopen en deze gebruiken dan de methode met de schroevendraaier. Als je de krukas stil gezet hebt, dus dat deze niet meer rond kan draaien schroef je de bout van het vliegwiel af. Draai daarna je poulietrekker in het vliegwiel, dit is de plek waar je net de bout hebt uitgedraaid, en draai deze aan. Nu zal het vliegwiel los komen van de krukas, en zul je hem eraf kunnen schuiven. Hieronder zie je je ontsteking zitten. Deze zit met drie schroeven vast. Op het ophangingspunt rechtsboven van de ontsteking staat een streepje, en hierboven zit een soort driehoek in het blok, kijk hoe deze ten opzichte van elkaar staan, en schrijf dit op, of onthoud het. Verwijder daarna deze drie schroeven, en haal de ontsteking uit het blok. Het kan ook zijn dat er nog een draadje, een groen rode ergens anders heel loopt, als dit het geval is, trek deze er dan uit. Schroef hierna de bout los die door de pet zit, de moet die bovenaan je blok aan je frame vastzit. Schoef hierna de bout los die door je blok en het luchtfilter gaat. Deze zit schuin boven je voetsteuen. Pas op, als je deze eruihaalt zal het blok waarschijnlijk voorovervallen. Schroef hierna de laatste bout eruit, deze zit tussen je voetsteunen in. Haal hierna het blok onder je brommer vandaan.

DEMONTAGE BLOK:
Maak het blok eerst goed schoon, zorg dat er geen zand en andere troep erop zit. Schroef daarna de kop van de cilinder eraf, deze zit met 4 bouten vast aan de bovenkant. Haal de pakking, indien aanwezig weg, en schuif daarna je cilinder van je blok af. Haal met behulp van een punttang een pistonpenveertje uit je zuiger, dit zijn de twee vaak G of C vormige veertjes die in de zijkant van je zuiger zitten. Na eentje van deze gedemonteerd te hebben kun je de pen die door de zuiger zit eruit schuiven langs de andere kant. Haal je zuiger eraf, en haal je naaldlager uit de drijfstang. De drijfstang in de stang waar je zuiger opzat, en het naaldlager zit hierin, op de plek waar de zuiger zat. Pak daarna met 1 hand de drijfstang vast, en voel of je deze in verticale beweging kunt bewegen. Dus of je deze van boven naar beneden en omgekeerd kunt bewegen zonder dat hij ronddraaid. Hiermee controleer je of er speling op het big-end zit, dus of je krukas versleten is. Is dit het geval, en er mag hier dus helemaal geen speling opzitten, zul je ook een andere krukas moeten hebben. Deze kosten nieuw rond de 130 gulden op internet of rond de 180 in de winkel. Als je verticale speling waarneemt is dit niet zo heel erg, als het maar niet zo veel is. +/- 1mm is toch wel een maximum. Als je het niet zeker weet neem dan je krukas na demontage mee naar je dealer en laat het hem controleren. Leg het blok met de kant van de kickstarter naar je toe. Verwijder eerst de kickstarter. Verwijder daarna alle boutjes die je aan deze kant kunt vinden. Dit zijn er 10. Haal daarna de koppelingsdeksel eraf, dit is deze hele kap. Duw tijdens het eraf trekken van deze kap tegen de kickstarteras, zodat deze niet in onderdelen eruit valt.line Verwijder na deze kap het kickstarterelement. Dit bestaat uit een as, met hierop een veer, een wit stuk plastic, twee tandwielen en een revetje. Dit geheel zit linksonder. Hierna gaan we naar de koppeling, dit is het ronde ding in het midden. In het midden van dit ding zit een plaat met vier boutjes vast. Verwijder deze vier boutjes, En daarna die plaat. Haal daarna de vier veertjes weg. Nu zul je een clipje meten verwijderen wat in het midden om de as zit. Dit doe je met de klemveertang. Het is aan te bevelen om alles netjes bij elkaar te leggen, dus de onderdelen van de kickstarter bij elkaar, de onderdelen van de koppeling bij elkaar enz. Nu kun je de gehele inhoud van de koppeling er zo uit pakken, deze bestaat uit een deksel, drie koppelingsplaten, twee scheidingsplaten en een nog een plaat met vier opstaande assen. Verwijder hierna de ring die rond de as zit, en nu kun je het hele ding eraf halen. Schoef nu linksboven een plaatje eraf, wat met twee schroefjes vastzit. Aan dit plaatje zat de kickstarterveer vast, en er zit een tandwiel achter. Verwijder ook het tandwiel. Hierachter ligt een revertje. Bewaar deze samen met het tandwiel. Verwijder indien nog aanwezig het witte tandwiel dat linksboven zit. Verwijder nu aan de andere kant van het blok het schakelpookje. Als deze zit vastgelast heb je een probleem, en zul je hem door moeten zagen en een nieuwe as moeten kopen. Schoef hierna aan de kant van het blok dat open ligt, aan de onderkant het linkse moertje los, waarmee een plaatje ijzer vast zit, waar een veertje opzit. Verwijder het veertje en het plaatje. Schroef daarna het moertje los dat op het enigzinds ronde plaatje hiernaast zit, en verwijder dit plaatje. Pas hierbij erop dat je geen pennetje kwijtraakt dat hierbij eruit kan vallen. Duw hierna tegen de as van het schakelpookje, waarna je deze in zijn geheel er uit kan halen. Verwijder het asje met het tandwiel dat rechtsboven zit, dezekun je er zo uitschuiven. Stop daarna een stevige schroevendraaier, een ijzeren buis of een verlengstuk voor je doppenset door de drijfstang, het ding waar je zuiger opzat, en schroef de grote moet helemaal rechts los, deze zit in het verlengde van de drijfstang. Deze kan stevig vast zitten, en hiervoor zul je heel wat kracht moeten zetten. Verwijder na de moer het revetje, het tandwiel wat hierachter zit en een soort busje. Als het goed is is nu deze hele kant leeg, op een tandwiel bovenaan, en de twee assen na. Draai hierna het blok om, en verwijder indien aanwezig een clipje dat nog op de as van het voortandwiel zit. Schroef hierna alle boutjes los die je aan deze kant tegen komt. De oliepomp, indien aanwezig kun je laten zitten. Deze zit aan de bovenkant van het blok, naast de carburateur. Nadat je alle boutjes los hebt geschroeft zul je het blok moeten kunnen splijten, dus de twee carterhelften van elkaar moeten kunnen halen. Duw hierbij tegen de as van het voortandwiel zodat deze in de andere carterhelft blijft zitten, en niet uit elkaar valt. Indien de assen met tandwielen toch uit elkaar zijn gevallen kijk dan bij de faq van versnellingsbak inhoud. Verwijder hierna de hele inhoud van het blok, op de balansas na. Dit is een soort halve cirkelvormig buisje wat vlakbij de krukas zit. Indien de krukas in een van de carterhelften blijft zitten moet je even aan die kant de moet er weer opdraaien, en de krukas met behulp van een hamer uit het blok slaan. Als het goed is ligt nu heel het blok uit elkaar.

DEMONTAGE RESTONDERDELEN:
Kijk nu waar de oude krukaslagers zitten, deze zitten of nog in de carterhelften op de plek waar de krukas eruit kwam of nog op de krukas zelf. Als er een lager nog in een carterhelft zit, sla deze er dan uit met een hamer. line Als er een lager op de krukas is blijven zitten kun je deze er op twee manieren afhalen. Of met een lagerklem of op de volgende manier. Zet de krukas met de as waar het vliegwiel op zat in de bankschroef, pas op, niet op de schroefdraad klemmen. Zorg dat hij goed vast staat. Sla nu met een bijtel tussen de lager en de krukas. Als het goed is komt de lager na een paar keer slaan los, en ku je deze er zo afschuiven. Verwijder indien nog aanwezig de keerringen op de krukas, en in de carter op de plek waar de krukas zat.

REINIGING CARTERDELEN:
Vaak ligt er in de carters op de bodem een hoop zandachtig grijze troep, dit zijn afgesleten ijzer deeltjes van de tandwielen en dergelijke. Veeg de carters daarom zo goed mogelijk schoon van binnen, maar pas wel op dat er nergens zand of stof ofzo tussen komt. Als je de carters gescheiden hebt, zijn de pakkingen meestal ook kapot gegaan. Daarom zul je deze moeten verwijderen. Leg een carterhelft plat neer. Nu zie je aan de bovenkant pakkingresten zitten. Verwijder deze zo goed als mogelijk met de hand. Pak hierna je bot aardappelschilmesje, en krab de overgebleven pakkingresten van de carters af. Doe dit net zo lang tot de carter mooi glad is. Eventueel kun je er ook nog ligt met een schuurpapiertje overgaan, maar pas op dat je geen hoogteverschillen aanbrengt. Op de linkercarterhelft zul je dit maar aan een kant hoeven te doen, maar aan de rechtercarterhelft zul je dit aan twee kanten moeten doen. Ook bij de koppelingsdeksel zul je de resterende pakkingen moeten verwijderen. Let er bij het wegkrabben we op dat er niks in de overgebleven lagers in het blok komt, dus dek deze even af.

MONTAGE NIEUWE ONDERDELEN:
Als eerste zul je de rechterkeerring op de krukas moeten schuiven. Doe dit met de ldblquote openrdblquote kant, dus de kant waar je het veertje kunt zien van de krukas af, dus naar je toe. Omdat de lagers meestal niet helemaal goed blijven zitten kun je het beste het oppervlak wat ruw maken zodat ze beter klemmen. Zet hiervoor de krukas vast in de bankschroef met de as aan de kant waar het vliegwiel zat. Sla nu met de centerpointer deukjes in de krukas op de plek waar de lagers komen te zitten. Doe dit helemaal rondom, en zorg dat er heel wat zitten. Als je dit hebt gedaan kun je de lagers eropzetten. Zet de lager erop met de letters op de lagers naar je toe, dus van de krukas af. Je kunt ze het beste monteren door ze er eerst een stukje op te schuiven, en daarna met een holle buis die even groot is als de binneste ring van de krukaslager aan te slaan tot zo goed op hun plaats zitten. Je hebt nu dus de krukas, met de rechter keerring erop, en beide krukas lagers. Controleer of de lagers goed rond kunnen draaien, dus geef even een draai aan de lagers. Als dit niet lukt heb je de lager waarschijnlijk te ver erop gedraaid, en zul je hem met een bijtel een stukje terug moeten slaan.

MONTAGE BLOK:
Pak nu de rechtercarterhelft, en verwarm het ijzer rondom het gat waar de krukas in moet. Dit duurt wel een tijdje. Let op, het metaal hier moet zo warm worden, dat wanneer je er op tuft, dat het gelijk gaat borrelen, indien dit niet het geval is, veeg het dan af, en ga verder met verwarmen. Voor het verwarmen gebruik ik een verfstipper, maar soortgelijke apparaten zouden ook gebruikt kunnen worden. Als de carterhelft warm genoeg is, schuif dan de krukas erin Let op dat de krukas niet helemaal tegen de carterhelft zit, maar een stukje er vanaf, iets van een halve millimeter ofzo, want anders gaat de krukas stroef lopen als je het blok inelkaar zit. Monteer nadat de krukas erin zit de versnellingsbak, Dit zijn dus die twee assen met tandwielen, een asje met drie vorken erop en de schakelmorf, een grote buis met sleuven erin. Dit zul je in eenkeer erin moeten schuiven wil het goed passen. Kijk voor hoe de tandwielen en revetjes op de assen moeten bij de faq versnellingbak. De schakelvorken, die drie vorkachtige dingen die met een buisje gemonteerd moeten worden, kunnen ook maar op manier gemonteerd worden. Kijk hiervoor bij de faq schakelvorken. De as met de minste tandwielen, de primaire as, moet met de kant waar je er niks af kan schuiven in het linkse gat gestoken worden, en de as met de meeste tandwielen, de secundaire as, moet met de kan waar het voortandwiel op zat naar je toen in het rechtse gat geschoven worden. De schakelvorken moeten tussen tussen de tandwielen geschoven worden, en voor het asje zit er een gat in de carter onder de versnellingbak assen. De plek waar de schakelvorken tussen de tandwielen geschoven moeten worden kun je herkennen aan een tandwiel met daaraan een stuk met een inkeping, waar de schakelvork precies invalt. En als laatste moet de schakelmorf gemonteerd worden, deze hoort in het grote gat helemaal onderaan. Om deze op zijn plek te krijgen kan een lastig karweitje zijn, omdat de uitstekekende alsjes van de schakelvorken in de sleuven van de schakelmorf moeten vallen. De schakelmorf moet met de kan waar waarschijnlijk twee buisjes uitsteken van je af in de carterhelft gemonteerd worden. Pak nu de nieuwe pakking, en shuif deze erop, zodat deze ongeveer op zijn plek zit. Nu moet je de linkercarterhelft verwarmen op de plek waar de krukas er doorheen moet. Doe dit op de zelfde manier als aan de andere kant. Schuif daarna deze carterhelft tegen de andere aan, en loots hierbij de as van het voortandwiel en de krukas door het juiste gat heen. Let er bij het tegen elkaar klemmen op dat de pakking goed op zijn plek zit. Deze hoort zo te zitten dat het rondom helemaal afgesloten word. Schroef hierna enkele schroefjes aan de linkerkant er terug in zodat de carterhelften tegen elkaar geklemd blijven zitten. Controleer nu of de krukas probleemloos rond kan draaien en of de twee uitstekende assen makkelijk rond kunnen draaien. Als de krukas niet helemaal rond gedraaid kan worden kun je dit proberen te verhelpen door een paar keer tegen de uitstekende assen van de krukas te slaan. Doe dit alleen met de moer erop, anders sla je de schroefdraaid kapot. Het stuk van de pakking die uitsteekt bij de krukas zullen we later verwijderen, deze zit er altijd, dus je hebt niet te maken met een verkeerde pakking. Schroef nu de rest van de schroefjes aan de linkerkant erin. Schuif de linker krukaskeerring met de open kant van je af, dus naar het blok toe om de as van de krukas waar het vliegwiel opzat. Schuif deze verder totdat deze in het blok valt. Let er wel op dat deze goed recht zit, dus dat deze er niet schuin inzit. Zet als je bij de demontage een C vormig veertje van de as van het voortandwiel eraf hebt gehaald, deze er nu terug op. Draai nu het blok om, met de nog openliggende kant van het blok naar je toe. Schuif nu het soort buisje wat je van de krukas af hebt gehaald er weer op. Monteer hierna het tandwiel en het revetje wat hier zat, en als laatste de krukasmoer. Stop hiervoor iets door je drijfstang, zodat deze blokkeerd, en de krukas niet rond kan bewegen. Draai deze moer nou stevig vast, zodat deze zeker niet los kan trillen. Pak de as van het schakelpookje, schuif deze door het gat links onder. Aan deze as zit nog een constructie. Schuif deze as er zo in dat de constructie die aan de as zit schuin omhoog steekt, en dat een klein uitstekend asje tussen twee assen van dit ding valt. Het hele geval zit dan vast en kan niet bewegen, behalfde het laatste gedeelte. Dit moet je onderaan tegen een klein uitstekend asje van de schakmorf zetten, zodat als je dit omhog zou duwen dat er aan de schakelmorf gedraaid word. Hiervoor heb je ook een dekseltje, met 1 gat voor een schroef, en drie kleine gaatjes voor deze kleine asjes. Leg deze erop, en draai hem vast. Nu heb je ook nog een klein veertje, een klein ijzer plaatje, en een schroefje ergers weggelegt. Dit stukje ijzer heeft een gat onderin, en aan de zijkant een uitsparing voor de veer vast te zetten en bovenaan een uitstekend rondje. Naast de schakelmorf aan de linkerkant zit een uitstekend asje, zet monteer hier deze drie dingen zo op dat het rondje bovenaan dat stuk ijzer tegen het dekseltje van de schakelmorf gedrukt word. Leg hierna linksboven, op een klein uitstekend asje het revetje, en daarna het tandwiel wat je hier weg had gehaald. Dit tandwiel heeft geen inkepingen ofzo, en is mooi glad. Stop het witte tandwiel dat linksbovenin zat terug op zijn plek. Schroef hierna een ijzere plaatje, met twee gaten en opstaande kant linksboven vast, zodat deze voor een deel boven het tandwiel zit. Stop hierna de kickstarteronderdelen terug. Deze hoort linksonder, schuin onder het ijzere plaatje wat je net gemonteerd hebben. Bij de demontage heb je kunnen lezen hoe de kickstartonderdelen inelkaar zitten, en kijk anders een bij de faq kickstarteronderdelen. Dit geheel kun je er zo inzetten, en dan de veer vastmaken. Pak het asje van de balansas/toerentelleraandrijving. Dit is een lang asje met drie kleine tandwielen erop. Deze moet rechtsboven, deze kun je er zo inschuiven. Zet de krukas op zijn hoogste punt. Dit doe je door de drijfstang omhoog te trekken tot deze op zijn hoogst is. Draai nu een beetje aan de krukas, de as helemaal rechts, waar je een moer hebt opgedraaid, zodat hij echt helemaal bovenaan staat. Hou deze op deze plek. Naast de balansasaandrijvingsasje dat je er net hebt ingestopt zit de balansas, dit is een uitstekend tandwiel met een streepje erop. Draai hieraan tot deze gelijk staat met het driehoekje boven deze as. Pak nu het lege koppelingshuis en zet deze op de uitstekende as in het midden. Let hierbij erop dat het streepje op de balansas bovenaan blijft, en dat de krukas in zijn hoogste punt blijft. Pak dan de ring die het koppelingshuis op zijn plek houd. Dit is een ring die aan de buitenkant rond is, en aan de binnenkant hetzelfde als de uitstekende as. Schuif deze over de as tot onderaan en verdraai hem dan een beetje zodat het koppelingshuis er niet afgeschoven kan worden. Pak dan Zorquote n plaat met vier opstekende assen die hier precies inpast en stop deze erin. Pak een koppelingsplaat, dit is een ronde cirkel van een soort karton met een heleboel ribbels erop en uitstekende hoeken. Leg deze vervolgens in het koppelingshuis. Pak daarna een scheidingplaat, dit is een ijzeren plaat met aan de binnenkant uitstekende hoeken, en sotp deze in het koppelingshuis. Stop er daarna weer een koppelingsplaat in, vervolgens weer een scheidingsplaat en vervolgens weer een koppelingsplaat. Pak daarna een soort deksel, deze heeft vier gaten in het midden, en leg deze dan in het koppelingshuis. Nu zul je even met alles moeten draaien totdat alles goed in elkaar valt. Pak nu een C vormig veertje, die je met een klemveertang moet vastpakken en zet deze op de as vast zodat alle zooi in het koppelingshuis vast zit. Zet nu de vier veren op de vier assen in het koppelingshuis. Leg daar het vierkant plaatje met een lager in het midden op, en draai deze vast met vier moertjes. Als het goed is heb je nu alles er terug ingezet. Pak nu de pakking voor de koppelingsdeksel en leg deze er tegenaan. Pak de koppelingsdeksel, en zet deze er terug op met de pakking goed ertussen, zodat deze overal goed zit. Schroef nu alle boutjes aan deze kant er terug op. Snij nu de pakking bij de drijfstang er zo af, dat hij niet meer uitsteekt, en dit stuk niet meer overbrugt. Pak nu een voetpakking, en schuif deze over de 4 uitstekende assen van het blok. Pak nu het naaldlager, deze heb je na de zuiger uit de drijfstang gehaald, en schuif deze er terug in. Pak daarna de zuiger, deze mag er maar op 1 manier op. Als er in de zuiger onderaan een gat zit, moet je deze naar de achterkant monteren, dus als het blok onder de brommer zou zitten in de richting van het achterwiel. Kijk of er aan de bovenkant van de zuiger een pijltje of het woord in staat. Dit moet richting de achterkant gemonteerd worden. Draai anders een beetje met de zuigerveren, dit zijn de twee, of 1, loszittende ringen bovenaan je zuiger totdat je tussen de opening een klein blokje kan zien zitten. Als je deze van beide zuigerveren hebt gevonden zul je zien dat deze allebij aan een kant van de zuiger zitten. Deze kant moet naar de achterkant. Zet de zuiger op de drijfstang, en schijf de pistonpen er terug in. Monteer daarna weer het pistonpenveertje. Dit is een vaak G of C vormig stukje ijzer. Pak nu de cilinder, en kijk of er aan de onderkant nog een oude pakking zit, zo ja verwijder deze. Schuif nu de cilinder over de zuiger en de vier assen. Druk hierbij de zuigerveren zo samen dat de opening van de zuigerveren rond het blokje zitten. Schuif nu de cilinder er helemaal op.line Pak nu de nieuwe koppaking, en schuif deze over de assen op de cilinder. Zet daarna de kop weer terug op cilinder en schroef de 4 boutjes weer vast, dit zal waarschijnlijk niet helemaal goed gaan, omdat je geen echt kracht kunt zetten, daarom zullen we dit doen als het blok er weer opzit.

MONTAGE BLOK OP BROMMER:
Pak het blok op en zet het blok met zijn onderste ophangingspunt, net tussen de voetsteuntjes op zijn plek, schuif de bout er doorheen, en schroef de moer er losjes op. Til het blok nu naar boven en zet het er goed in. Dit is even frutten, om het blok samen met de twee ophangingspunten van het luchtfilter, dit is de grote bak waar als het goed is de carburateur nog aan vast zit, op zijn plek te krijgen. In de twee ophangingspunten van de luchtfilterbak zitten twee ijzeren buisjes, deze moeten er ook nog tussen. Als je het geheel er tussen hebt gekregen, schuif dan de as er doorheen, en schroef de bout aan de andere kant er losjes op. Draai nu de vier bouten van de kop stevig vast. Schuif de bout nu door de kop en het bovenste ophangingspunt, en draai de moer aan de andere kant erop. Nu kun je de 3 bouten en moeren stevig vastdraaien. Schroef de carburateur nu terug op het spruitstuk, deze dat met twee boutjes vast, en let er hierbij op dat de luchtfilterslang nog goed om de carburateur blijft zitten, zet deze anders goed. Zet het voortandwiel in de ketting zoals hij normaal ook zou zitten, en schuif hem nu over de as. Zet nu de beveiliging van het voortandwiel er weer terug op. Dit kan of een C vormig clipje zijn, of een op plaatje met twee boutjes. Pak nu de ontsteking, de plaat met de drie spoelen, en schuif deze helemaal over de krukas totdat deze een beetje klemt. Zet nu het streepje op het ophangingspunt rechtboven weer hetzelfde t.o.v. het driehoekje in het blok, indien je dit niet meer weet, zet het streepje op de ontsteking dan een stukje naar links. Dus verdraai de ontsteking een stukje naar links. Niet helemaal, maar iets er tussenin. Schoef daarna de ontsteking weer vast met de drie bouten die erbij zaten. En als er nog een draadje los zat, stop deze dan terug in het kopere uitstekende buisje onderaan in het midden, tussen de ontsteking en het voortandwiel. Pak nu het vliegwiel, als je in het gat in het midden kijkt zie je dat er op 1 plek een soort uitsparing is. Als je nu op de as kijkt van de krukas zie je dat er op een punt een soort uitsteking die precies het gat in het vliegwiel past. Schuif het vliegwiel nu zo op de krukas dat de uitsteking en de uitsparing precies in elkaar vallen. Pak nu de vliegwielmoer en draai deze op de as in het vliegwiel. Zet nu de krukas stil op dezelfde wijze als je bij de demontage gedaan hebt, en draai de vliegwielmoer stevig vast. Zet daarna het kapje dat hier overheen zat er weer terug op, en schroef deze vast met de moertjes, die er in zaten. Indien je met een zuigerstop hebt gewerkt, draai deze er dan nu uit, en draai er de bougie er weer in. Pak de uitlaat, en schuif deze er weer op, en monteer deze op dezelfde wijze als je hem los hebt gehaald. Schuif het bougiekapje terug over de bougie. Draai de bout onder het blok die je eruit hebt gehaald om de olie af te tappen er terug in, en draai deze vast. Draai het boutje naast de kickstarter as eruit. Draai de olievul bout eruit, dit is een plastic dop die naast de cilinder zit. Hou de brommer zo dat het blok recht staat. Laat nu langzaam de nieuwe carterolie in het blok lopen totdat het er langs het gat bij de kickstarter eruitloopt. Als hier olie uitkomt, draai dat de moer er terug in, en stop met olie in het blok gieten. Indien er niks uitkomt giet dan de hele fles leeg, en monteer de dop en het boutje weer terug. Pak daarna de kickstarter, schuif deze terug over de kickstarteras, en draai hem vast. Als het goed is zit je brommer nu weer helemaal in elkaar, en kun je hem starten.

Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Blorn 14-9-2002 Print reply

Posts: 13825
ga het niet door zitten lezen, weet toch wel hoe het moet

maar goed van je dat je er de tijd voor hebt genomen om dat te typen :n
 
ardan 29-9-02 Print reply
Posts: 595
sjiek sjiek,heel sterk bedankt,you should be in the hall of fame
 
have a blast,go fast
solidsjakie 20-11-02 Print reply

Posts: 2291
klasse

1 ding slechts op aan te merken, schoonmaken van delen int blok gaat sneller met remreiniger.
 
rebuild nsr 20-5-2003 11:16 Print reply
Posts: 494
waarom ggaatjes in de krukas slaan?????
 
nothing beats a cubic inch
NSR RULEZZ 10-6-2003 23:06 Print reply

Posts: 4934
wat is: revetje?

wel handig bw misschien iets meer punten en comma's maarja ik heb niks te klagen moet toch zo mijn mb8 blokje uitelkaar hebben is dat hetzelfde?
 
oeiii waar is mijn oude vertrouwde grijs/rode brommerforumpje ???
martinus83 11-7-2003 19:14 Print reply

Posts: 3718
ff ewen vraag? diet letters op het kruka lager, moeten die perse van de krukas af staan???? waarom?? heb dr nm nie op gelet...
 
scooterkiller 11-7-2003 20:23 Print reply

Posts: 2987
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: martinus83

ff ewen vraag? diet letters op het kruka lager, moeten die perse van de krukas af staan???? waarom?? heb dr nm nie op gelet...


Maakt niet uit.

Strake Faq voor de beginners onder ons, je zal wel gezweet hebben met al dat getyp

Klasse
 
BIERTJUH!!!!!!!!
excite mt70 11-7-2003 20:35 Print reply
Posts: 817
et is inderdaad behoorlijk voor beginners, maar heel duidelijk, mn complimenten. Maar weet niet of ik de moed heb om het ooit helemaal door te lezen
 
Zoetahmeerdah [Marcel] 11-7-2003 20:39 Print reply

Posts: 5996
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: NSR RULEZZ

wat is: revetje?




dat is zijn woord voor een ringetje
 
ik haat mensen
martinus83 11-7-2003 20:48 Print reply

Posts: 3718
fuck man, ik die keering dr in douwe bij de krukas aan de kant van de kopp.... da ding lijikt wel veel kleiner dan die dr in zat, ik krijg em dr met geen mogelijk heid in!!!!!!
 
E-man 11-7-2003 21:04 Print reply
Posts: 412
hmm, mooi artikel. beantwoord wel een paar vragen, zoals wat eerst moet, lagers in je carters of lager op je krukas...

maar ik snap niet waarom je je keerring eerst op je krukas moet doen en dan pas de lager op de krukas. volgens mij moet het bij een yamaha dt blok niet zo, daar moet het namelijk uitkomen met het oliekanaaltje bij de lagers, anders wordt het geblokkeerd door de keerringen, en kan ik straks de lagers weggooien.
 
Heeft iemand bandenlichters voor mn powerband, want als dat niet goed zit maak ik een misschien nog een buikschuiver.
scooterkiller 11-7-2003 21:29 Print reply

Posts: 2987
Ehhhhhhhhm 2 dingen ben ik het dus Absoluut niet mee eens, een krukas lager erop slaan is zwaar fout en amateuristies en het verneukt je krukas.
En putjes in je krukas slaan, nee liever niet is nergens voor nodig.

Doe het liever zo :

Neem het warmhoudplaatje van je moeder en plaats die op het gasfornuis met het flammetje aan natuurlijk.
Leg het lager op het warmhoudplaatje en laat het opwarmen probeer regelmatig met een drupje water of spuug op de lager of het begint te sissen zo ja dan pak je de lager met een punttang op en het lager valt zo op/om je krukas zonder ook maar 1 keer er op te slaan.
Let wel niet het lager te lang warm laten worden, zogauw het lager te warm wordt en verkleurd (paars wordt) dan kan je het lager weg gooien.

Zo hoordt het en niet anders
 
BIERTJUH!!!!!!!!
E-man 11-7-2003 21:42 Print reply
Posts: 412
Ik ben er nu ook mee bezig, en heb mn krukas in de vriezer op -28 ?C liggen.

in de hoop dat ie krimpt... en morgen maar ff de lagers vervarmen, en kijken of t wil lukken.
 
Heeft iemand bandenlichters voor mn powerband, want als dat niet goed zit maak ik een misschien nog een buikschuiver.
ties 11-7-2003 21:48 Print reply
Posts: 1333
aardig ben jij voor je kruk as. beter niet op je krukas slaan. dan gaat ie scheef staan, en dus heel erg trillen voor lager van de kruk as moet je eigenlijk een lager trekker nemen of naar de brommerboer toe.ik deed het lager ook een keer zo, maar daarna kon ik wel me kruk as laten centreren. trilde zowat er van af.
 
martinus83 11-7-2003 22:06 Print reply

Posts: 3718
ik heb ze goed verwarmd maar tog wou hij dr nie helemaal op dus heb em dr wel op moeten tikken...

hope dat ie nie krom is..


lager van de watrepomp van mbx is dat 6100 of 5100?? kan et nie goed zien cijfer zie ik nie helemaal
 
spacejam 28-8-2003 23:58 Print reply
Posts: 184
ik dacht al ik had ook al gehoord dat je je krukas in de vriezer moest leggen lagers opwarmen en er overheen leggen

en dan je carter verwarmen en daar je krukas inleggen
 
Eef 29-8-2003 0:10 Print reply

Posts: 2351
ligt eraan wat je zelf het makkelijkste vind werken. Voor je gaat beginnen moet je je goed voorbereiden. Alles ordenen. wat uit je blok komt goed geordend neerleggen op een plek waar je noet overheen kan lopen oid..
 
aprilia2000 mod... :p
Mb5Freak 1-11-2003 10:20 Print reply

Posts: 354
goeie faq...

tering, dies wel een middagie bezig egeweest met tiepe heheh maar wel de moeite waard
 
Mb5Freak 2-11-2003 14:24 Print reply

Posts: 354
Indien de assen met tandwielen toch uit elkaar zijn gevallen kijk dan bij de faq van versnellingsbak inhoud


waar kan ik die vinden dan
 
JIMMY 2-11-2003 14:29 Print reply

Posts: 2765
MarcelMt5 5-2-2004 19:36 Print reply

Posts: 788
kvind em egt super! veel aan gehad met het reviseren voor het laatst was mijn eerste keer dus ja! alleen sommige dingen is misgien handig om de naam erachter te zetten tussen haakjes want ik snapte sommige onderdelen niet helemaal en dan weet je in het vervolg ook gewoon de naam als je wat wilt uitleggen!

maar voor de rest egt super bedankt!
 
Je hoeft niet gek te zijn om te kunnen Schakelen, maar het helpt wel. I Don't Need Burn-outs, Wheelies, Or Other Stunts, I'm Driving a HONDA That Says Enough.
Blub 14-4-2004 18:36 Print reply

Posts: 459
tijd over.. wat een tekst
maar goed gedaan
 
suzuki aan de macht
christianos 18-11-2004 18:35 Print reply

Posts: 20445
Je moet er even bij zetten dat je je blok alleen open krijgt met een pijp/doppen set. Zitten namelijk twee bouten aan de buitekant waar je met een steeksleutelset niet bij kan komen.
Heb trouwens bij het splitsen van mijn eerste blok (2 maanden geleden ofzo) egt heel heel veel aan deze FAQ gehad .
Zonder deze FAQ had ik het niej gedurfd
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blub

tijd over.. wat een tekst
maar goed gedaan

 
S1lv3r 24-11-2004 11:48 Print reply

Posts: 5213
Ik meende ergens op deze site gelezen te hebben (of in zo'n werkboekje ofzo :p) dat je de krukaslagers juist niet eerst op de krukas moet zetten, maar juist in de carterhelfden te doen. Omdat anders je krukas scheef in het blok kan komen te zitten. Correct me if im wrong
 
gonzales 20-2-2005 20:34 Print reply

Posts: 1319
buissleutel 8 mm is voor mij het makkelijkste om alle carterboutjes eruit te draaien en trouwens : op buis van 8mm past een dop van 12mm van je ratelsleutel om alles makkelijk los te draaien !
 
burn your rubber not your soul

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved