Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 895 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Ketting vervangen
Geschreven door SIWWN
Geplaatst op 6-7-2002 22:46
Categorie Algemeen

Ondanks dat de levensduur van ketting en tandwielen sinds de uitvinding van de O-ring en het toepassen van verbeterde bevestigingstechnieken aanzienlijk is verlengd, is een nieuwe kettingset nog steeds te betalen. "Scheve tanden", en dramatisch verkorte span-intervallen betekent: vernieuwen! Meestal is de kettingset al eerder aan vervanging toe. Wanneer de ketting, mits correct gespannen, zich enkele millimeters laat lichten op het achtertandwiel, of wanneer de ketting sterk ongelijk hangt, behoort ie tot het oud metaal.

Het slimste is om de complete set te vervangen, omdat een nieuwe ketting op oude tandwielen zeer snel slijt en zich zo aanpast aan de versleten staat van de tandwielen. O-ring (en ook de nieuwe X-ring) kettingen kunnen de smeermiddelen langer vasthouden, wat de smeerring van de ketting langer garandeert. Desondanks moet je "de rest" van de ketting wel regelmatig schoonmaken met een speciaal reinigingsmiddel.

Dankzij het unieke ontwerp van de nieuwe X-ring in plaats van de O-ring, wordt de wrijving met de schalmen aanmerkelijk verminderd. Bovendien wordt door de verdubbeling van het aantal afdichtpunten van 2 naar 4 het smeermiddel beter opgesloten en het vuil beter buiten gehouden.

Wanneer je de ketting gaat smeren, moet dit altijd gebeuren aan de binnenzijde van de ketting. Tijdens het smeren kun je de spanning meteen controleren. Het is belangrijk dat de ketting niet te strak staat, want een te strak gespannen ketting sloopt de lagers van de versnellingsbak, en die zijn pas duur. Door ervoor te zorgen dat het achterwiel los van de grond staat, kan het achterwiel gemakkelijk rondgedraaid worden. Op deze manier kun je het strakste deel van de ketting opzoeken. Zorg ervoor dat wanneer de spanning gemeten wordt de motor weer op beide benen staat. De ketting mag aan de onderzijde een uitslag van 2 tot 3 cm. hebben.

Het beste is om met z'n twee?n dit karweitje uit te voeren. ??n van de twee kan op de brommer gaan zitten, terwijl de ander de spanning controleert. Is de spanning niet correct, het achterwiel van de grond, achteras los en met de kettingspanners de ketting op de juiste spanning brengen. Het is belangrijk om de beide spanners gelijkmatig te verstellen. Zo blijft het wiel in de oude (rechte) positie. Het is verstandig de stand van het wiel te controleren met behulp van een latje of schroevendraaier. Check aan beide zijden de afstanden tussen de band en de achterbrug. Of?, met een asymmetrische achterbrug, de overgebleven lengtes van de kettingspanners met bijvoorbeeld een schuifmaat.

Bedenk wel dat te strak gespannen, onregelmatig ingesmeerde, of versleten kettingen kunnen breken. De gevolgen mogen duidelijk zijn. Mede hierdoor adviseer ik voor brommers die niet origineel en met een 70cc of meer cilinder inhoudt uitgerust zijn en/of een zogenoemde 'trek' vertanding hebben een zogenaamde eindeloze ketting, een ketting zonder sluiting te monteren. Clip- of schroefsluitingen zijn arbeidsintensief bij de montage. De ketting is zo sterk als de zwakste schakel, meestal is dat het sluitingsschakeltje.

Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

SIWWN 22-7-2002 Print reply
Posts: 7079
ben wel klaar.. :n


Vote mothafukkers
 
Furious Mt 10-10-2003 14:59 Print reply
Posts: 141
Hoe kan ik mijn automatische ketting spanner goed monteren?
 
ingenting 4-11-2004 12:25 Print reply
Posts: 30
.
Quote:
Het is belangrijk dat de ketting niet te strak staat, want een te strak gespannen ketting sloopt de lagers van de versnellingsbak, en die zijn pas duur

Het is waarschijnlijker dat je je achterbrug krom trekt. Ook duur. Zat lui die denken dat hun brommie zo'n power heeft dat de achterbrug die niet kan verwerken. Onzin dus die versterkte achterbrug. Gewoon zorgen dat de ketting op het straktste punt nog 1 cm speling heeft. Vooral opgehoogde brommers lopen het risico hun ketting te strak te spannen. bij inveren komen die nooit over het strakste punt heen. Hoe verder ingeveerd, hoe strakker.
Quote:
Door ervoor te zorgen dat het achterwiel los van de grond staat
Dat is dus de methode om hem te strak te zetten. Pas als voortandwiel-achterbrugas-achterwielas in lijn staan weet hoe strak je ketting moet. Als je zo je ketting afstelt en hij loopt er toch af omadat ie te los lijkt te staan (vooral bij flink opgehoogde exemplaren), moet je een een automatische spanner monteren of een vast wielje om te vookomen dat de ketting te los komt.
 
Bij twijfel iets meer...
Blukaap2 4-11-2004 12:29 Print reply

Posts: 9953
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ingenting

.[...]

Het is waarschijnlijker dat je je achterbrug krom trekt. Ook duur.


Nee, secundaire as lager gaat veel eerder kapot, of je moet een plastic achterbrug hebben.
Wiellagers zijn er ook niet blij mee btw.
 
Stoere brommers
honda_2takt_power 10-2-2005 22:55 Print reply

Posts: 6744
Quote:
Het slimste is om de complete set te vervangen, omdat een nieuwe ketting op oude tandwielen zeer snel slijt en zich zo aanpast aan de versleten staat van de tandwielen. O-ring (en ook de nieuwe X-ring) kettingen kunnen de smeermiddelen langer vasthouden, wat de smeerring van de ketting langer garandeert. Desondanks moet je "de rest" van de ketting wel regelmatig schoonmaken met een speciaal reinigingsmiddel.
heb het gemerkt gister me atw vervangen vandaag weer net zo versleten als me oude tandwiel nou vervang ik het hele setje maar


 
regels zijn er om grenzen aan te geven, en grenzen zijn er om verlegd te worden.
DerBolle 10-2-2005 23:09 Print reply

Posts: 158
gistere 2 x me ketting eraf binne 15 km..
zojuist ff nieuwe tand wile erop ware helemaal veroot.... morge ff kettinkje erop geoon 1 cm speling (gewoon emt voet er tege aan tikke kan ie nog btjeop en neer dans goed )
 
MH RX MAARTEN 31-8-2008 21:29 Print reply
Posts: 129
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ingenting
.[...]

Het is waarschijnlijker dat je je achterbrug krom trekt. Ook duur. Zat lui die denken dat hun brommie zo'n power heeft dat de achterbrug die niet kan verwerken. Onzin dus die versterkte achterbrug. Gewoon zorgen dat de ketting op het straktste punt nog 1 cm speling heeft. Vooral opgehoogde brommers lopen het risico hun ketting te strak te spannen. bij inveren komen die nooit over het strakste punt heen. Hoe verder ingeveerd, hoe strakker.


geld niet voor alle brommers. bij mijn Motorhispania RX is het net andersom. hoe verder ingeveerd, hoe slapper de ketting. ligt er aan waar het scharnierpunt van je achterbrug zit ten opzichte van het voortandwiel.

 
Aprilia RX 50 2003 9-3-2010 19:29 Print reply

Posts: 6711
zelfs met m'n standaard brommer heb ik t geprsteerd om m'n ketting doormidden te krijgen, die iris kettingen deugen van geen kant
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
st.nyksterdriver 9-3-2010 19:43 Print reply
Posts: 3376
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
zelfs met m'n standaard brommer heb ik t geprsteerd om m'n ketting doormidden te krijgen, die iris kettingen deugen van geen kant

splinternieuw of al een tijdje oud ?
 
KaWaReZ 10-3-2010 14:54 Print reply

Posts: 20579
Zelfde hier gehad

nieuw/oud maakt weinig uit
Meestal na de eerste 500km

Iris rekt in het begin gigantisch veel
 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved