Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 880 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Carburateur reviseren/schoonmaken
Geschreven door SIWWN
Geplaatst op 29-3-02 18:29
Categorie Carburateur

Waarom zou je je carburateur(s) onder handen nemen?
- Heb je nieuwe, snellere uitlaten, of een snel luchtfilter?
- Loopt je motor onrustig?
- Is de kleur van je bougie niet om over naar huis te schrijven?
- Start 'ie zo slecht?
Een goede schoonmaakbeurt, nieuwe pakkingen en vlotternaalden doen wonderen. Bovendien komt het het vermogen ook alleen maar ten goede wanneer alles goed is afgesteld.


Benodigdheden:



1. Schroevendraaier

2. Doekje

3. Tandenborstel

4. Synchroontester

5. Carburateurreiniger

6. Luchtdruk

7. Brandstof fles

8. Smeerspuitbus


Uitvoering:

1. Het ligt eraan welke motor je hebt: het kan even een klusje zijn de carburateur(s) vrij te maken. Ik raadt aan de benzine die nog in de carburateur zit, af te tappen. Doe dit wanneer de motor koud is. Zorg voor voldoende ventilatie op de werkplek en zorg ervoor dat er geen vuur en/of hete voorwerpen (explosiegevaar) in de buurt van de motor zijn. Plaats een opvangbak of goede absorptiedoek, houd deze onder de brommer en loos de benzine met behulp van de aftapschroef aan de onderkant van de carburateur.
Bij de meeste moderne brommers moet de buddyseat, tank en wat zijpanelen verwijderd worden. Meestal heb je dan nog te maken met een luchtfilterkast die eruit gehaald of naar achter verplaatst moet worden. Heb je dat eenmaal voor elkaar, dan is de carburateur snel gedemonteerd. Onthoud goed de positie en de aansluitplek van de vacu?mslang van de carburateur. Alles moet straks natuurlijk weer op z'n plek komen. Het is raadzaam om, bij twijfel, de slang en de aansluitpositie van de slang te markeren, om verwisseling uit te sluiten. Vervolgens worden de gas en chokekabel losgekoppeld.


2. De carburateur zit nu nog enkel vast aan het spruitstuk. Draai los wat de carburateur nog vasthoudt en vang de laatste druppels benzine op met een doek.

3. Je kunt nu meteen de spruitstuk onderzoeken. Bij veel brommers zijn deze van onder andere rubber gemaakt. Wanneer de rubberen spruitstukken poreus, gescheurd of keihard zijn, moeten ze vervangen worden. Deze spruitstukken zijn namelijk oorzaak nummer 1 voor lekkende en valse lucht aanzuigende carburateur.

4. Voordat je de carburateur verder openschroeft, is het raadzaam eerst de buitenkant goed schoon te maken. Op deze manier kan er geen vuil in de carburateur terechtkomen. Met behulp van reinigingspray en een oude tandenborstel moet het allemaal goed lukken.

5. Wanneer de carburateur van buiten mooi schoon is, kun je beginnen met het demonteren van de verschillende onderdelen. Als eerste kan nu de vlotterbak losgehaald worden. Dit is geen werkje wat je op de vloer van de schuur moet doen. In een carburateur zitten veel kleine, tere onderdeeltjes. Gebruik een schone doek om de gedemonteerde onderdelen op te leggen. Om te voorkomen dat je verschillende schroefjes van de carburateur kapot draait, moet je een goed passende schroevendraaier gebruiken. Wellicht is het nodig eerst een roestoplossend middeltje te gebruiken. Houd er rekening mee dat je de carburateur ten alle tijden schoon houdt. Het kleinste zandkorreltje kan al een sproeier verstoppen. En spijt heb je dan, wanneer je de carburateur weer gemonteerd hebt.

6. Wanneer de vlotterkamer gedemonteerd is, kunnen de vlotters losgehaald worden, om de vlotternaald te bekijken. Het asje van de vlotter laat zich maar via ??n kant verwijderen. De vlotter kan nu losgehaald worden. Let goed op in welke volgorde de verschillende onderdelen uit de carburateur gehaald worden. Dit is handig voor straks, wanneer alles weer gemonteerd moet worden. Weet je het niet meer? Neem dan een nog niet gedemonteerde carburateur als voorbeeld.

Nu de bovenkant van de carburateur:

7. Wanneer er sprake is van een vacu?mcarburateur, moeten de vacu?mkap en het membraam ook gecontroleerd worden op scheuren, inkervingen, poreusheid, etc.. Schroef de kap los en haal de veer en het membraam voorzichtig uit de carburateur. In de meeste gevallen heeft het membraam een voorgevormd uiterlijk. Op deze manier kan het membraam maar op ??n manier in de carburateur gezet worden. Om het membraam te checken op scheurtjes en gaten, kun je deze tegen het licht houden en voorzichtig uitrekken. Doe dit in zoveel mogelijk richtingen. Wanneer je ook maar ??n gaatje of scheurtje tegenkomt, moet het membraam vernieuwd worden. Meestal bevinden beschadigingen op punten waar het membraam "scharniert". Het kan ook voorkomen dat het membraam is uitgerekt door de gassen in de carburateur. Je merkt dit wanneer het membraam te groot is om weer in te bouwen. Ook nu moet het membraam vernieuwd worden.

Terug naar het onderste gedeelte van de carburateur:

8. Voor een grondige reiniging van de carburateur moeten alle losschroefbare delen losgehaald worden. Delen zoals de sproeiers moeten met passend gereedschap losgehaald worden; ze zijn van messing gemaakt en beschadigen nogal snel. De sproeiers moeten dan ook met beleid schoongemaakt worden. Neem hiervoor middelen als terpentine en lucht: doe de sproeier in bad en blaas 'm daarna goed door. Wanneer je de sproeiers nu tegen het licht houdt, kan je zien of er nog viezigheid in zit. Voordat je afstelschroefjes (zoals stationairschroef) los gaat halen, is het raadzaam ongeveer de afstelpositie te onthouden: draai de schroef naar binnen totdat hij niet meer verder kan. Let erop dat je niets forceert, anders beschadig je alleen maar dingen. LET OP, tel het aantal omwentelingen, schrijf het op zodat straks de schroef weer met het juiste aantal omwentelingen (=afstelpositie) gemonteerd kan worden. Draai nu de schroef voorzichtig uit de carburateur. Let hierbij dat je geen pakkingsmateriaal verliest.

9. Het huis van de carburateur kan nu met behulp van reinigingsspray goed schoongemaakt worden. Spruit elk hoekje goed in. Na enige inwerktijd kan met lucht de boel schoongespoten worden. Een compressor is nu natuurlijk een mooi stuk gereedschap. Helaas hebben we die niet allemaal thuis staan. Zelf blazen met een stuk dunne slang (nieuwe benzineslang bijvoorbeeld) in je mond gaat ook erg goed.

10. Vergeet de kleine kanaaltjes aan de achterkant van de carburateur niet schoon te maken.

11. Met een kleine schroevendraaier mag je nu de pakkingen die aan vernieuwing toe zijn verwijderen. Let hierbij op dat je de behuizing van de carburateur niet beschadigt. Ook belangrijk is het straks de nieuwe pakkingen in de juiste positie te monteren.

12. Alle sproeiers mogen weer gemonteerd worden. Alle pakkingen op de juiste plek? De afstelschroeven in de juiste positie? Dan mag nu de vlotternaald weer aan de vlotter gehaakt worden. Let erop dat de vlotternaald geen sporen van slijtage vertoont, anders moet 'ie echt vernieuwd worden. De gasschuif met gasnaald (eventueel met vacu?mmembraam) mag weer op z'n plek gezet worden. Let hierbij op dat je alles op je juiste positie monteert.

13. Voordat de carburateur weer op het spruitstuk en dus eigenlijk weer aan de motor bevestigd wordt, is het nodig alle draaiende/scharnierende punten in te vetten. Door het reinigen van de carburateur is al het vet verdwenen. Let op dat er bij het terugplaatsen van de carburateur op de brommer geen slangen klem komen te zitten. Zorg ervoor dat de carburateur in de juiste positie staat. Zitten er geen knikken in de kabels, lopen de kabels met een soepele boog naar de bevestigingspunten? Alles slangen weer op de goede plek? Alle klemmetjes goed vast, niet te vast?

14. Het laatste punt van de renovatie is het afstellen van de carburateur(s). Ik wil hierbij opmerken dat bij een normale revisie van de carburateurs, dus wanneer er geen grotere/kleine sproeiers, naalden of iets dergelijks gemonteerd zijn, geen afstelling van carburateurs nodig maar wel raadzaam is. Om alle juiste afstelschroeven te kunnen vinden is een werkplaatshandboek nodig. Het kan zijn dat voor het afstellen van de carburateur(s) verschillende slangen losgehaald moeten worden. Het gaat er bij het afstellen om alles synchroon te laten lopen. Hiervoor is per cilinder een gelijk brandstof/luchtmengsel nodig. Om dit te bewerkstelligen is een synchronisatietester voor twee carburateurs) nodig. Al na gelang het aantal carburateurs -elke carburateur krijgt zijn eigen klok- moet gekozen worden welke synchronisatiester gebruikt moet worden. Verschillende adapters, die bij de testerset zitten, maken het mogelijk de slangen (voor o.a. benzinetoevoer en onderdruk) aan de carburateur te bevestigen. In sommige gevallen is er op de inlaatspruitstukken een aansluitpunt aanwezig. Haal de dop eraf en de slang van de klok kan erop. De tank moet in veel gevallen gedemonteerd worden om bij de afstelschroeven te komen. Om de carburateurs toch van benzine te voorzien, kan bijvoorbeeld de fles gebruikt worden. De afstelling wordt bij een lopende motor op bedrijfstemperatuur uitgevoerd. Wees er zeker van dat je aan de juiste schroeven draait en dat je na elke verandering even kort aan de gashendel draait. Voor de juiste waarden raadpleeg je het werkplaatshandboek.


Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

huh 10-4-02 Print reply
Posts: 1755
Ik heb nog nie echt geleze, maar staan de hoofdstuktitels nie onder de hoofdstukken zelf
 
Icanus 2-2-03 Print reply
Posts: 525
Idd heel erug raar, je zet een titel toch BOVEN een artikel, er niet eronder??

anders wel heel goed uitgelegd, je krijgt een 9...
 
marjo 24-7-2008 12:39 Print reply

Posts: 1211
mooie faq
ik heb alleen een hele andere carb. maar toch.
Ik had nog wel een vraagje. Toen ik de carb loshaalde, schroefde ik de benzine slang van de carb af, en daaronder zat een pakking die helemaal hard is. In deze faq staat dat als pakkingen hard zijn ze aan vervanging toe zijn maar mijn vader had het erover dat er harde en zachte pakkingen zijn, en dat het dus zo hoorde.

Weet iemand hier meer van?

bvd. Marjo
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved