Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 840 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Carb afstellen 2 - syptomen
Geschreven door -Michiel RS-
Geplaatst op 1-3-02 23:56
Categorie Carburateur

Hier nog effe voor de duidelijkheid want op 1 of andere manier denkt 80% van de forummers het verkeerde:

Stotteren = verzuipen, meestal rond 5 a 6000 toeren net voor de powerband, oplossing: kleinere sproeier.
Syptomen te grote sproeier=
-Start vaak gewoon wel goed, ook zonder choke
soms wel veel gas bijgeven om hem stationair te krijgen.
-stotteren vlakvoor powerband
-weinig/minder vermogen
-veel rook uit uitlaat/meureh

Inhouden (bluuuuuh geluid) = DIT IS NIET VERZUIPEN!! iedereen denkt van wel omdat het zo BLUHHHH klinkt maar het mengsel ontbrand gewoon niet, omdat het te arm is, doe er dus een grotere sproeiert in!!
Ook als je maar heel voorzichtig gas kan geven omdat ie anders afslaat is een te kleine sproeier.
syptomen van te kleine sproeier=
-Maakt wel gewoon veel toeren,trekt hard door enzo
-BLuuh geluid
-lastige gasreactie, blijft in toeren hangen
-lastig/niet starten als hij koud is
-Loopt bij koude motor vaak heel hoog stationair
-cilinder slijt als de kanker.

Stotteren als je brommer koud is is normaal, heb je dit niet , dan is er kans dat je met een te kleine sproeier rijdt.
Als je met een te grote sproeier kan je daar soms helemaal niets van merken, de brommer kan er perfekt mee rijden, en het is ook helemaal niet slecht, maar vaak accellereert hij wel een stuk minder, als je dan een te kleine sproeier erin doet lijkt hij meteen een stuk sneller te accellereren, maar dit is dan maar voor korte duur omdat je cilinder hierdoor kapot gaat, je zuiger(veren) slijten heel snel en de compressie neemt af (zuiger+veren gaan hoorbaar erg rammelen). Dus doe daarom altijd het zekere voor t onzekere en rij met een ietsie te grote sproeier, hierdoor gaatie veel langer mee, hij trekt alleen wat minder snel op, maar je top is vaak evenhoog. Ook je blok heeft van een te kleine sproeier te lijden want een aantal lagers worden dankzij de benzine+olie gesmeerd.

Controle via bougie:
Ik vind dit maar niets, ookal is je sproeier veels te klein dan is hij vaak gewoon een mooie bruine kleur, dus de bougie is heel onprecies, ik zou hier niet (te erg) opletten, het is meer een indicatie van als je brommer niet loopt of hij wel benzine krijgt, want dan issie nat duz.
En alleen bij extreme gevallen is het wel te zien als je brommer extreem verkeerd staat afgesteld.


Dit was een brommermatieve bijdrage van Michiel uit Heemstede
Succes en hou je schakel heel en laat um niet afpakken door die giroschrijvers!!

Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Rudy 4-3-02 Print reply

Posts: 3471
Je kunt via de bougie perfect zien of je carb goed afgesteld staat, je moet er alleen aardig wat ervaring mee hebben
Als je hem afsteld denk dan ook eens aan de gasnaald die regelt de mengvehouding bij de lageretoerentallen en heeft bijna geen invloed op het toptoerental
als een snelle brommer gaat stotteren bij 5000 - 6000 toeren zoals je daar neergezet hebt dan moet je wel een veel te grote sproeier hebben.
Een schakelbrommer mag best in de eerste versnelling helemaal bovenin het toerental(buiten je powerband) wel heel iets stotteren

[This message is edited by rudy willemsen on 4-3-02 16:00]
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Nick - Administrator 4-3-02 Print reply

Posts: 4967
Quote:
Originally posted by: rudy?willemsen

Een schakelbrommer mag best in de eerste versnelling helemaal bovenin het toerental wel heel iets stotteren

Ja als ie koud is misschien, maar anders niet hoor!
Hij moet gewoon overal goed lopen.
 
Rudy 4-3-02 Print reply

Posts: 3471
nou ik bedoel iets boven de powerband als ie daar niet iets te veel krijgt staat hij iets te arm en trekt hij niet 100%
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Saknet 5-3-02 Print reply

Posts: 10355
Daar moet ik rudy gelijk geven, heb het al zooooooooo vaak van mn vader aan moeten horen (die aap crosste vroeger op een kreidler 50cc met een fietsvoorband aan grasbaanracen mee)
dat hij in zn 1 aan het einde van de powerband best mag stotteren van te veel benzine. (zelfs als ie warm is)
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
smurfie 27-4-02 Print reply
Posts: 430
als ik na een stukje te hebben gereden m'n bougie eruit draai dan is die vrij nat, er zitten kleine druppels enzo aan. nou is de sproeier wel te groot he?
 
gilera 125LC werkt!!!
Dr.Insane 17-2-2004 0:12 Print reply
Posts: 66
Hmm aan je bougie zien dat ie goed afgesteld is is ook @#!!!!
'T zecht vaak niks hoor.......
Maaruh ik heb ook zover een probleem met me NS1.(80cc 18mm en standaart uitlaat)
Hij loopt okeej maar trekt ineens door vanaf de 9000rpm tot 11500rpm??
Dus trekt goed op(niet snel vind ik)maar vaak bij de 9000rpm schiet ie ineens naar de 11500rpm?
Ik denk dat ie net iets te weinig krijgt,maar bij de brommerzaak zeiden ze dat ie juist iets te veel krijgt.(bougie is donker)
Orgineel luchtfilterhuis is er nu al af en er zit een Doppler Race filtertje op en doet nog steeds hetzelfde alleen nu voel je het echt goed dat ie te weinig krijgt.(sproeier 115)
Als je nu vollgas geeft wil ie echt niet maar ff gas terug en er weer op scheelt vaak ff.
Kan het evt de uitlaat zijn?
 
remco 15-5-2004 21:34 Print reply

Posts: 79
nou moet ik het toch weten,

70 mallosie op nsr
18 imi carb

sproeier 120 keihin


kleur vd bougie lijkt mij vrij goed,
maar vanaf de 9000 rpm begint ie te stotteren

luchtschroef helemaal ingedraaid gaat het beste
en met een beetje gas terugnemen trekt ie iets verder door

WAT moet ik nou met die sproeier doen, groter kleiner??????

Dit bericht is ge-edit door remco op 19-5-2004 15:40
 
Teunmenator 21-5-2004 12:08 Print reply

Posts: 2524
groter..
 
SuzukiMARC 21-5-2004 12:39 Print reply

Posts: 3023
oke ik heb vraag tussendoor.. een keihin sproeier kan dus in een mikuni carb he.. ik heb een 100 mikuni sproeier nodig ongeveer maar de kutbromboer hier heb t niet.. maar wel keihin, welke maat zou ik nou moete neme? ook gewoon 100? of zijn het compleet andere maten (keihin en mikuni)
 
tsx kopen? [url]http://www.brommerforum.nl/sales/detail/9568[/url]
goeman 17-6-2004 11:46 Print reply
Posts: 18
Bij m?n TsX 50cc 16 mm Carb. pOwerfilter 82 sproeier.. Stottert ie bij de 6 duizend tOeren en dan blijft ie stotteren dus moet steeds schakelen bij de 6 duizend toeren...
hOe komt dit....??

GrOeten.
 
Harm 29-6-2004 7:59 Print reply

Posts: 3032
Ik heb ook nog een vraagje want ik snap ut ff niet meer.

Mijn tsx rijd gewoon goed, stottert niet, alleen als ie koud is. Das dus ook niet het probleem. Als ik hem op de choke trek slaat ie af als ie warm is. Allemaal normaal dus, alleen hij start slecht. Hij start wel altijd maar soms moet ik meer als 10 keer kicken. Wat is het probleem, en welke sproeier zou er volgens jullie in moeten.

70cc eurokit
20mm,sproeier 110
proma
 
http://www.durtikkers.tk
kpotappel86 29-6-2004 8:09 Print reply

Posts: 2679
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Harrie

Ik heb ook nog een vraagje want ik snap ut ff niet meer.

Mijn tsx rijd gewoon goed, stottert niet, alleen als ie koud is. Das dus ook niet het probleem. Als ik hem op de choke trek slaat ie af als ie warm is. Allemaal normaal dus, alleen hij start slecht. Hij start wel altijd maar soms moet ik meer als 10 keer kicken. Wat is het probleem, en welke sproeier zou er volgens jullie in moeten.

70cc eurokit
20mm,sproeier 110
proma


je zou denk ik een iets grotere nog wel moeten denk ik als het een mikuni maat is dan(6kantige sproeier)
 
>>>Life's To Short To Ride Slow<<< >>>Life Start @ 120 Km/H<<< >>> neem je leven niet zo serieus joh... je overleeft het toch niet<<<
kpotappel86 29-6-2004 8:10 Print reply

Posts: 2679
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: goeman

Bij m?n TsX 50cc 16 mm Carb. pOwerfilter 82 sproeier.. Stottert ie bij de 6 duizend tOeren en dan blijft ie stotteren dus moet steeds schakelen bij de 6 duizend toeren...
hOe komt dit....??

GrOeten.


beetje late reactie maar ik denk dat je bougie/spoel gewoon gaar is ofzo...
 
>>>Life's To Short To Ride Slow<<< >>>Life Start @ 120 Km/H<<< >>> neem je leven niet zo serieus joh... je overleeft het toch niet<<<
snowboarderke 2-7-2004 23:51 Print reply

Posts: 2193
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kpotappel86

[...]


beetje late reactie maar ik denk dat je bougie/spoel gewoon gaar is ofzo...


Mijn brommer spuutert in het begin altijd. Eenmaal ik hem in hoge toeren heb rijd hij perfect. Heb ik dan een te grote of te kleine sproeier
 
Ook lid worden van de Belgium gangster club, inbox mij dan
shibby 3-7-2004 0:00 Print reply

Posts: 770
omg; ben je lui of wat. je bent al in de faq geraakt lees nu wat er staat
Syptomen te grote sproeier=
-Start vaak gewoon wel goed, ook zonder choke
soms wel veel gas bijgeven om hem stationair te krijgen.
-stotteren vlakvoor powerband N?
-weinig/minder vermogen
-veel rook uit uitlaat/meureh

 
kpotappel86 28-7-2004 23:36 Print reply

Posts: 2679
ik had gisteren sproeier 92 erin in me 19mm @ 70cc en multiair filtertje

dit was te klein en enzo... Bluuhh(zoals het er staat in de faq) geluidje dus... ik kon toen alleen rijden op chocke nu heb ik dus sproeier 104 erin gezet... en het loopt redelijk goed zonder chocke alleen als ik uit een bocht kom dan hoor je het heel soms ff da bluuuhh geluid...
kan ik nu het beste 110 proberen dan ?

 
>>>Life's To Short To Ride Slow<<< >>>Life Start @ 120 Km/H<<< >>> neem je leven niet zo serieus joh... je overleeft het toch niet<<<
Mr.MTX 29-7-2004 0:10 Print reply

Posts: 1854
mmmmmm ik heb een MTX, en me setup is 50cc origineel getuned, hd kop, 13mm keihin, proma uitlaat en ik had eerst sproeier 77, en heb er nu sproeier 80 in, maar hij stottert idd van 4500 tot 6000 tp/m net voor de powerband, maar hij trekt wel een stuk beter en direkter door in de band en ook harder... Maar ik heb alles al geprobeert, de luchtschroef, de stationairschroef, meer lucht geven, minder lucht... maar nix helpt... De bougiekleur is net iets donkerder dan koffiebruin, dus te grote sproeier... Maar dat kan je toch weer verhelpen als je je carb meer lucht geeft???
Waarom heeft dat bij mij geen effect dan???
 
YOU GOT 3 SECONDS, EXCACTLY 3 FUCKING SECONDS BEFORE I GOULGE OUT YOUR EYEBALLS, AND SKULLFUCK YOU!
MB-SpEeDfReAk 29-7-2004 0:18 Print reply
Posts: 612
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mr.MTX

mmmmmm ik heb een MTX, en me setup is 50cc origineel getuned, hd kop, 13mm keihin, proma uitlaat en ik had eerst sproeier 77, en heb er nu sproeier 80 in, maar hij stottert idd van 4500 tot 6000 tp/m net voor de powerband, maar hij trekt wel een stuk beter en direkter door in de band en ook harder... Maar ik heb alles al geprobeert, de luchtschroef, de stationairschroef, meer lucht geven, minder lucht... maar nix helpt... De bougiekleur is net iets donkerder dan koffiebruin, dus te grote sproeier... Maar dat kan je toch weer verhelpen als je je carb meer lucht geeft???
Waarom heeft dat bij mij geen effect dan???

Omdat je luchtschroef of iets dergelijks geen invloed heeft bij vol gas, tis gewoon kut, je blijft afstellen
 
88
Mr.MTX 29-7-2004 0:24 Print reply

Posts: 1854
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MB-SpEeDfReAk

[...]

Omdat je luchtschroef of iets dergelijks geen invloed heeft bij vol gas, tis gewoon kut, je blijft afstellen


heb nogal gemerkt dat het nogal kut gaat jah, maar hij zal wel klaar zijn voor de BM
 
YOU GOT 3 SECONDS, EXCACTLY 3 FUCKING SECONDS BEFORE I GOULGE OUT YOUR EYEBALLS, AND SKULLFUCK YOU!
wiebutt 6-8-2004 14:47 Print reply

Posts: 6264
Ik krijg de juiste sproeier maat maar niet e pakken , 95 leek goed te zijn maar deed nog een beetje bhuuup en me cilinder werd erg heet dus leek me te klein.
Allemaal sproeiers geprobeerd en nu met 130 doet die nog steeds bhwwup als ik 1 x volgas geef.
Iemand tips ?
Ik word er gek van
 
http://nsfw.skoften.net/comments.php?id=1808_0_3_0_C
[RRT] Lost-P 6-8-2004 14:48 Print reply
Posts: 4578
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: wiebutt

Ik krijg de juiste sproeier maat maar niet e pakken , 95 leek goed te zijn maar deed nog een beetje bhuuup en me cilinder werd erg heet dus leek me te klein.
Allemaal sproeiers geprobeerd en nu met 130 doet die nog steeds bhwwup als ik 1 x volgas geef.
Iemand tips ?
Ik word er gek van


had ik ook met mn 20mm Mikuni, heb jij die ook? ( t was iets met de gasnaald iig)
 
Chille Tune shit dan
wiebutt 6-8-2004 14:49 Print reply

Posts: 6264
Idd 20 mm mikuni , maar voor dat ik voor me flikker was gerede heeft die nog goed gelopen( die cab ) :S
En hoe heb jij het op gelost dan ?
 
http://nsfw.skoften.net/comments.php?id=1808_0_3_0_C
wiebutt 6-8-2004 15:03 Print reply

Posts: 6264
??
 
http://nsfw.skoften.net/comments.php?id=1808_0_3_0_C
G.O.D. 28-9-2004 16:40 Print reply

Posts: 80
ik heb een 15mm bing op mijn zundapp gezet alleen heb ik nog wat problemen met het afstellen.

hij heeft namelijk een belachelijk hoog stationair. toch is de gasschuif helemaal omlaag en stationair schroef maximaal uitgedraaid.

hij stotterde eerst ook nog op hoge toeren (+/- 9000rpm) wat wijst op een te grote sproeier, maar toen ik de gasnaald helemaal naarbeneden had gedaan had ik daar geen last meer van.

alleen blijft het toertental wel irritant hoog. en dat wijst volgens mij juist weer op een te kleine sproeier

moet ik nou een grotere of een kleinere sproeier nemen???
 
Ziet U Niet Dat Alles Prettig Pruttelt
SkaBla [Pim] 28-9-2004 16:42 Print reply

Posts: 4659
grotere
 
Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved