Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 891 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Krukas en lagers controleren
Geschreven door -Michiel RS-
Geplaatst op 26-2-02 00:35
Categorie Motor gerelateerd

krukaslagers: dan moet je voelen aan het vliegwiel of je een "tik" voelt als je die probeerd omhoog-omlaag probeert te duwen.
Als je een heel klein tikje voelt zegt het al genoeg dat je lagers al een beetje versleten zijn, je kan er mee doorrijden of vervangen.
Als je niets voelt en het vliegwiel draaid goed, dan zijn de lagers nog in orde.
Je kan lagers niet controleren door ze uit het blok te halen en er dan een zwiep aan te geven en kijken oftie mooi draaid, meestal is het zo hoe mooier hij draaid hoe erger versleten hij is, omdat er dus teveel speling in zit.
Als je je blok toch al open hebt: ALTIJD VERVANGEN.

Big-end lager: krukas stilhouden en drijfstang proberen eraf te trekken/erin te duwen, als je hier n tikje in voelt --> Verry verry bad !! dit wordt snel erger als je zo doorrijdt.
Als de kleur van je drijfstang paars/blauwig is betekend dit ook dat ie erg heet is geweest en het kan dus zijn dat ie niet meer goed is.

Je kan ook goed luisteren als je de krukas draaid met de drijfstang, of je geen knarsende geluiden hoort.
Dit werkt niet echt voor het big-end lager maar wel met de krukaslagers.

Als je het precies wil weten kan je je blok vantevoren even op een kachel legge zodat alles op temperatuur komt en dan daarna even met een verfkrabber (hete fohn) op je krukas blazuh en dan nogeens tjekke op speling.

Of je krukas in balans is kan je alleen bij een bedrijf laten sjekke.
Of hij moet zo krom zijn dat het opvalt


Bij een blokrevisie is het altijd belangrijk dat je in iedergeval de keerringen van je krukas en eventueel van de rest van je blok ook meteen vervangd.
Dit geldt ook voor de krukaslagers en de pakkingen en ook maar meteen je small end lager als je toch al bezig was.

prijs ongeveer:
keerring setje: 7 euro
2 krukaslagers: 13 euro
small-end lager: 5 euro
pakkingen : 10 euro ofzo

En als je speling hebt op je big-end lager moet je je krukas vervangen, want hiermee kan je echt niet doorrijden.
Nieuwe krukas (imitatie), maar wel goed: 80 euro ongeveer.
Of je kan er een nieuw big end lager in laten persen, maar de prijs daarvan is +/- 50 euro dus kan je beter meteen een nieuwe krukas kopeh.

Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

SPARKLE 28-2-02 Print reply
Posts: 1332
Ja, geen commentaar, perfect je onderwerp uitgelegd dus krijg je van Ome Wesley een mooie 10, zo!
 
How am I posting? Call 1-800-BITE-ME!!
-Michiel RS- 3-3-02 Print reply
Posts: 2803
dank u , dank u !
 
Ali 4-3-02 Print reply
Posts: 667
Wat ik nog steeds niet snap wat het small end lager is.... Is dat niet gewoon het naald lager?? Het big end lager zit toch zeg maar bij de drijfstang en de krukas dat wat tussen die wangen zit.
 
[IMG]http://24.132.20.228/mup/12147.jpg[/IMG] Leuk dinkie.. wil ik ook, sorry dat ie zo groot is maar k kan niet verschalen op mijn pc.
Nick - Administrator 4-3-02 Print reply

Posts: 4967
Ja dat klopt, wat jij zegt.
Smallend is aan de andere kant van je drijfstand, dus waar je pistonpen doorheen gaat.

Edit:
ehm geen drijfstand maar drijfstang

[This message is edited by Nick on 4-3-02 12:28]
 
Bart 19-1-03 Print reply
Posts: 128
Goeie Faq! Weet iemand misschien ook welke maat lager je big-end lager is?
 
barry 19-1-03 Print reply

Posts: 7387
onthoud wel dat bij koude motor de lagers wel meer speling vertonen dan bij warme motor. dus bij koude motor miniscule speling is niet erg.


 
He?
Hier_ben_ik - Administrator 19-1-03 Print reply

Posts: 8499
Quote:
Originally posted by: Bart

Goeie Faq! Weet iemand misschien ook welke maat lager je big-end lager is?


die kun je zelf niet vervangen, hangt er ook vanaf welk blok je hebt enzo.. gewoon een nieuwe drijfstang, bigend en naaldlager in LATEN persen
 
Members zijn vervelend :-|
Bart 19-1-03 Print reply
Posts: 128
Quote:
Originally posted by: Hier_ben_ik
[die kun je zelf niet vervangen, hangt er ook vanaf welk blok je hebt enzo.. gewoon een nieuwe drijfstang, bigend en naaldlager in LATEN persen


Dat persen kan ik dus laten doen bij m'n pa op z'n werk, maar niemand weet dus wat voor lager daar in moet???
 
Hier_ben_ik - Administrator 19-1-03 Print reply

Posts: 8499
dat persen kun je het beste gewoon niet laten doen op je pa z'n werk mits hij ook krukassen kan uitbalanceren ofzo.. anders gewoon naar MX-zaak gaan en als je nog meer wilt weten hierover inbox je me maar of open er een topic in het TF over, dit gaat niet meer echt over de lagers in je blok...
 
Members zijn vervelend :-|
guus van driel 28-1-03 Print reply
Posts: 846
nette faq wel handig om eens door te lezen

dus goed gedaan
 
Elroy 2-2-03 Print reply
Posts: 156
yep yep
klopt wel redelijk!
alleen de prijsjes zullen iets verschillen
d8 toch zeker dat ik "iets" meer kwijt was voor mun lagers en pakkingen
 
solidsjakie 2-2-03 Print reply

Posts: 2291
Quote:
Originally posted by: Elroy

yep yep
klopt wel redelijk!
alleen de prijsjes zullen iets verschillen
d8 toch zeker dat ik "iets" meer kwijt was voor mun lagers en pakkingen


Ik was meer kwijt voor mn kerringen, rest klopt wel. Vieze naaiers, 3 euro tot 7 euro per kerring.
 
boerjef 13-4-2003 15:08 Print reply
Posts: 265
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hier_ben_ik

[...]


die kun je zelf niet vervangen, hangt er ook vanaf welk blok je hebt enzo.. gewoon een nieuwe drijfstang, bigend en naaldlager in LATEN persen


Moet de smal end geperst worden in de drijfstang?? bij mij kan hij er zonder probleem uit
Is dit erg?
Kan dat de oorzaak van een vastloper zijn?
 
Beter 1 vogel in de hand, dan geen hand!
SIWWN 13-4-2003 15:59 Print reply
Posts: 7079
Smallend/Naaldlager(bovenaan de drijfstang) kun en hoor je gewoon met de hand erin te kunnen stoppen Alleen je Bigend moet je persen (onderaan de drijftang)
 
Jannenman 22-7-2005 0:48 Print reply
Posts: 162
wat gebeurt er als je door blijf rijden met speling op het bigend lager?

 
wildboy-michael 6-9-2005 14:20 Print reply

Posts: 986
je hebt wel erg goedkope lagers en keerringen hoor.
dan kan je binenn 2 maanden weer je blokkie open halen.
net als ik
 
BROMMERS>>>KOSTEN ALLEEN MAAR GELD>>MAAR ALTIJD BETER DAN SCOOTERSSS..!!

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved