Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1057 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: 4bak naar 5bak ombouwen
Geschreven door DeAmOnChiLd
Geplaatst op 25-2-02 23:13
Categorie Motor gerelateerd

Met enige regelmaat krijg ik vragen binnen over het ombouwen van je motorblok met 4 versnellingen naar een blok met 5 versnellingen.
Dit stuk bevat een korte ombouw beschrijving en schema's van een 4 en 5 versnellingsbak.
Het is aan te raden om eerst het gehele stuk te lezen voor men aan de slag gaat.

Inleiding.

Voor iedereen die een beetje handig is en die al redelijk wat aan zijn brommer heeft gesleuteld is het ombouwen van 4 naar 5 versnellingen goed te doen.

Aangezien het blok geheel gesplits moet worden en de keerringen en enkele kogellagers dus vervangen moeten worden is het aan te raden om gelijk het blok te reviseren.
Reviseren houd in dat er gekeken moet worden welke blok delen vervangen moeten worden. Altijd moeten alle pakkingen en keerringen vervangen worden, deze beschadigen namelijk tijdens de demontage. Verder moeten de kogellagers en koppelingsplaten gecontroleerd en vergeleken worden met de slijtage limiet, bij twijfel altijd vervangen (i.v.m. redelijk lage kosten). Kijk verder of andere delen geen vreet plekken of andere beschadigingen vertonen, meestal zal dit niet het geval zijn.
Vervang verder alle seegerringen en slechte bouten/moeren.

Let op: Een pakking en/of keerringset is meestal goedkoper dan losse pakkingen/keerringen!


Speciaal gereedschap
Montage hamer / hamer met plastic kop.
Vliegwiel trekker
Blokkeer sleutel
Seegerringtang
Verder zijn een goede dopsleutel-, steeksleutel- en schroevendraaier set altijd van belang.


Versnellingsbak

De meeste 5 bak setjes zijn versnellingsbaken uit de Honda MCX50 (Fd - Sd), deze Honda's zijn namelijk in het bezit van een 5 versnellingsbak die precies in onze Honda MB's en MT's past.
In de meeste gevallen zal de versnellingsbak al uit het blok verwijderd zijn en zul je het blok niet te zien krijgen, kom je nu wel ergens zo'n blok tegen dan weet je dat er wat nuttigs in (kan) zitten.





Schema's

De versnellingsbak bestaat uit 2 assen met tandwielen en een schakelwals.



5-bak assen



1 MAINSHAFT, TRANSMISSION (12T)
2 COUNTERSHAFT, TRANSMISSION
3 GEAR, COUNTERSHAFT LOW (37T)
4 GEAR, MAINSHAFT SECDOND (17T)
5 GEAR, COUNTERSHAFT SECOND (32T)


6 GEAR, MAINSHAFT THIRD (20T)
7 GEAR, COUNTERSHAFT THIRD (28T)
8 GEAR, MAINSHAFT FOURTH (23T)
9 GEAR, COUNTERSHAFT FOURTH (26T)


10 GEAR, MAINSHAFT TOP (25T)


11 GEAR, COUNTERSHAFT TOP (24T)
12 SPROCKET, DRIVE (13T)
13 PLATE, DRIVE SPROCKET FIXING
14 BOLT, DRIVE SPROCKET FIXING
15 COLLAR, MAINSHAFT


16 COLLAR, COUNTERSHAFT
17 WASHER B, THRUST, 17MM



5-bak wals


1 FORK, R. GEARSHIFT
2 FORK, L. GEARSHIFT
3 FORK, CENTER GEARSHIFT
4 SHAFT, GEARSHIFT FORK
5 DRUM, GEARSHIFT


6 PLATE, GEARSHIFT DRUM CAM
7 STOPPER COMP., GEARSHIFT DRUM
8 SPRING, DRUM STOPPER
9 SPINDLE COMP., GEARSHIFT
10 SPRING, GEARSHIFT ARM


11 SPRING, GEARSHIFT RETURN
12 PIN, SHIFT RETURN SPRING
13 ROTOR, NEUTRAL SWITCH
14 BOLT, GEARSHIFT DRUM STOPPER ARM PIVOT


15 BOLT, HEX., 6X16


16 ROLLER, 4X15.8

Let op:
-Niet alle onderdelen uit de plaatjes zijn speciaal voor de 5 bak.
-Je kunt o.a. gewoon de schakelvorken uit je 4 bak gebruiken.






1 PRIM. AS
2 SECUND. AS
3 TANDWIEL 37T
4 TANDWIEL 17T
5 TANDWIEL 32T
6 TANDWIEL 20T
7 TANDWIEL 28T
8 TANDWIEL 23T
9 TANDWIEL 26T
10 MEENEMER 2e VERSN.
11 AANDRIJFKETTINGTANDWIEL
12 FIETSKETTINGTANDWIEL
13 MEENEMER V. TRAPAS
14 VEER
15 VULRING
16 VULRING
17 RING 17MM
18 DRUKRING 17MM
19 SPIEBAANRING
20 DRUKRING 15MM
21 SPIEBAANRING
22 RING 10MM
23 SEEGERRING 17MM - 6x
24 BORGRING 19MM
25 OLIEKEERRING
26 SEEGERRING 10 MM
27 KOGELLAGER
28 KOGELLAGER
29 KOGELLAGER



Vervang nu de assen en de schakelwals voor de nieuwe 5-bak assen en schakelwals, hierna het blok weer in elkaar zetten en klaar.

Evenals een 5-bak kun je heel gemakkelijk een 6-bak uit een MB-8 blok inbouwen. Dat gaat op precies dezelfde manier.

Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

MBBBBBB 28-2-02 Print reply
Posts: 2340


Honda*DSV hahaha, maar is evengoed wel leuk ja voor de mensen die die site niet kennen
 
Oscar O. - [HRC Nijmegen] 28-2-02 Print reply

Posts: 7007
Klopt, eigenlijk moet je dat wel ff aan die kerel vragen want hij heeft er al die tijd in gestoken.
Maar wel handig om op het forum te hebben ja.
 
nobody fuck with us!!
Nick - Administrator 28-2-02 Print reply

Posts: 4967
Ja ik vond het in de FAQ-submit, dus ik heb het maar toegevoegd, maar weet niet of het wel zo netjes is. Het is nl wel gewoon content rippen van een andere site...
 
mallemeeuw 28-5-2003 11:06 Print reply

Posts: 4088
hey past een versnellings bak van een mcx ook in een honda nsr 50???

jah maar een mcx blok kenk al aan komen voor 40 pleuro met een 5 bak dus maart past dus ook in een honda nsr?

Dit bericht is ge-edit door mallemeeuw op 28-5-2003 11:26
 
!!!! Lambal United !!!!
Zoetahmeerdah [Marcel] 28-5-2003 11:13 Print reply

Posts: 5996
jep, mcx is wel 5 bak. beter probeer je een gaar mbx80 blok te regelen. das sneller te vinden.


edit: bmx80?


Dit bericht is ge-edit door zoetahmeerdah op 28-5-2003 11:14
 
ik haat mensen
Palava 5-10-2004 11:55 Print reply

Posts: 2866
ik heb een normaal schakelende 6 bak (omlaag ,de rest omhoog)in mn mb

waar komt die dan vandaan?
 
Hans F 5-10-2004 12:16 Print reply
Posts: 4326
mtx80?
 
John Huijben 5-10-2004 12:40 Print reply

Posts: 2433
mtx80 oud type heeft zon bak
cr80 volgens mij ook.

 
http://www.brommerforum.nl/showtopic/35310/last
richard3 27-1-2005 16:08 Print reply

Posts: 5198
oke kan ik van mijn honda nsr ook een 6 bak inbouwen en hoe gaat het dan met schakelen hoor namelijk vaak dat het dan anders om gaat (WTF is anders om) heb nu 1 naar beneden rest omhoog hoe werkt dit anders ? en is het een beetje te doen voor beginner wel met veel hulp van electro motor techniek maar verder nog geen blok open gehad dus dat wordt nieuw

 
op naar de grote brommers
wiebutt 27-1-2005 16:15 Print reply

Posts: 6264
Goed de tijd er voor neme en zon sleutel boek
 
http://nsfw.skoften.net/comments.php?id=1808_0_3_0_C
NSR-Brian 12-1-2008 20:02 Print reply

Posts: 364
zou iemand de fotos kunnen fixen ? want nu wil ik dit gaan doen maar met fotos is wel makkelijker of is het mis makkelijker (wss niet goedkoper) om een 5 of 6 bak te halen ?
mvg Brian
 
Geared 12-1-2008 20:34 Print reply

Posts: 606
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: NSR-Brian
zou iemand de fotos kunnen fixen ? want nu wil ik dit gaan doen maar met fotos is wel makkelijker of is het mis makkelijker (wss niet goedkoper) om een 5 of 6 bak te halen ?
mvg Brian

wat wil je doen dan, van je 4 bak een 5 of 6 bak maken??

Ik wil van mijn NSR 4 bak ook een 6 bak gaan maken, je moet zorgen dat je gewoon een complete versnellingsbak koopt, en die kun je er dan inzetten, na de oude verwijderd te hebben.
 
In theorie zit er geen verschil tussen praktijk en theorie, maar de praktijk leert ons dat er wel verschil tussen theorie en praktijk zit.

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved