Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 965 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Tuning algemeen
Geschreven door DeAmOnChiLd
Geplaatst op 25-2-02 22:39
Categorie Motor gerelateerd

disclaimer
Door het aanbrengen van technische veranderingen is je brommer meestal niet meer toegestaan voor gebruik op de openbare-weg, ook kan het zijn dat je onverzekerd bent. Hoewel deze site met de grootste zorg is samengesteld gebeuren alle technische veranderingen geheel op eigen risico, ik ben op geen enkele wijze aansprakelijk voor eventuele bijkomstigheden.


Als je meer snelheiden en kracht uit je brommer wilt hebben zul je een aantal dingen moeten veranderen, de bekendste dingen zoals de cilinder, carburateur & de uitlaat worden apart besproken op een eigen gedeelte van deze site.
Maar er is meer want met alleen deze dingen ben je er niet. Zeker voor hele hoge snelheden zullen alle kleinen dingen op elkaar afgesteld moeten zijn en moet er met de kleinste dingen rekening gehouden worden.

Een van de eerste dingen die veranderd moet worden zijn de lucht-slangen (ook wel aanzuig rubbers genoemd). De standaard lucht slangen hebben een dunne doorlaat en het type nummer HM 16 6 staat erop.
Het zijn er 2, een van je carb. naar je lucht filter-box en een van je lucht filter-box naar buiten.

1. standaard slang voor naar buiten, hier is de versmalling goed te zien, binnen in is hij nog smaller. 2. standaard carburateur slang. 3. snelle carburateur slang.

Werk wijzen
Schroef de lucht filter-box open (3 schroefjes), verwijder voorzichtig het eerste metalen plaatje (als deze nog aanwezig zijn), verwijder het filter element, verwijder het tweede metalen plaatje, haal de lucht-slang naar buiten los, haal de lucht-slang naar de carb. los. Let op De metalen plaatjes zijn scherp.

Grote lucht-slangen er in (is een beetje kloten om ze goed op hun plaats te krijgen), metalen plaatje terug plaatsen (de oude lucht-slang zat hier waarschijnlijk aan vast gelijmd, dit is om het aanzuig geruis te verminderen, dus een beetje lijm er op en laten drogen), Als de lijm droogt, kan het filter-element gecontroleerd worden. Kijk of het element niet helemaal 'op' is (verpulverd) is dit niet het geval dan kan hij schoon gemaakt worden en met twee takt olie ingesmeerd worden.
Filter element plaatsen, tweede metalen plaatje er in & de box weer sluiten.
Let op zorg dat je een lucht-slang koopt die bij je carburateur past.

Zelf ben ik geen fan van power-filters maar..............
Voor de mensen die een power filter willen aan sluiten:
Een power filter wordt direct op de carburateur gemonteerd, de andere lucht-slangen kunnen dus verwijderd worden. Zorg dat het power-filter genoeg lucht krijgt d.m.v. de kap van de filter-box verwijderen, o.i.d.

Het nadeel van de goedkope power-filters is dat ze de lucht niet goed filteren, er komt veel vuil in je carb. en eventueel in je cilinder. Verder zijn ze niet water dicht en is rijden in de regen dus 'vaak' niet mogelijk.
De duurdere power filters schijnen deze nadelen niet te hebben.


De membraan plaatjes, standaard zitten er stugge metalen plaatjes op. Deze kun je het beste vervangen door carbon membraan plaatjes van Adige met een dikte van 0.35 MM (0.3 of 0.4 mm kan ook). Deze dikte is in haast alle gevallen het beste. Waarom andere membraan plaatjes? De standaard plaatjes hebben een aantal nadelen, ze zijn erg stug (hoge weerstand) en als ze breken leveren metalen plaatjes een hoopschade op in je cilinder en je blok, dit is bij carbon plaatjes heel veel minder.

Bij het plaatsen moet opgelet worden dat de plaatjes goed afsluiten, vaak worden de klepjes die de plaatjes tegen houden verder open gebogen en sluiten de plaatjes niet goed meer. Een klein stukje verder open buigen kan maar veel open buigen heeft geen enkel nut, bij hoge toeren verplaatsen de plaatjes zich toch niet meer over heel het deel. Bij het open buigen dus goed opletten dat de plaatjes volledig af blijven sluiten.
Sluiten je plaatjes niet goed af dan moet de metalen tegen-houd-klep bij de kant van de schroefjes wat platter gemaakt worden.


Er zij meerdere typen membramen standaard zit er een 2 kleps in de MT's en MB's (soms 4 kleps genoemd), ook zijn er 4 kleps (worden waarschijnlijk 8 kleps genoemd) die zitten meestal in een NSR en dan zijn er nog 3 kleps (worden meestal 6 kleps genoemd).
Deze membramen zijn er ook nog in verschillende maten. Om een ander membraan te plaatsen moet vaak de inlaat aangepast worden omdat het membraan anders niet past. Een membraan met meerdere kleppen is een van de dingen die behoord tot de fijn tuning. Echt grote verschillen zullen niet direct merkbaar zijn.

Op het eerste plaatje is te zien wat ik een 2 kleps membraan noem en op het tweede plaatje een 4 kleps membraan.


Een van de meest belangrijke onderdelen van het tunen is het goed afstellen van de carburateur hier laten de meeste een hoop vermogen liggen omdat het een behoorlijk precies en soms een redelijk tijd-rovend klusje is.
Hoe stel je een carburateur dan goed af ? Kijk daarvoor bij het gedeelte Carburateurs daar staat de volgorde van het afstellen beschreven.


Na (of tegelijk met) deze stappen is de vervanging van de cilinder, carburateur en de uitlaat aan de beurt, deze onderdelen worden apart besproken bij het onderdeel Engine


Je cilinder kan je ook nog laten tunen, dit kan je het beste laten doen bij een ervaren tuner. Sommige bromfiets winkels doen het ook maar ga het liefste opzoek naar iemand die ook cilinders e.d. tuned voor de racerij. deze mensen weten precies wat ze doen en wat goed is. Laten tunen kan een behoorlijke berg aan vermogen opleveren. Een tuner zal de poort-timing precies goed maken en hij zal de poorten gelijk trekken, voor race cilinders worden ook wel extra uitlaat poorten toegevoegd.


Als je je brommer ook maar een tikje sneller laat lopen (snelle 50 cc) is het al aan te raden een bougie met een hogere warmte graad te nemen, een B8HS.
Door het opvoeren worden er namelijk hogere toeren bereikt en dit levert meer warmte op.
Voor meer info over bougie's neem je een kijkje op m'n Bougie pagina

Nadat je de voorgaande onderdelen hebt afgesteld moet de tandwiel verhouding bekeken worden. Meestal zal deze zwaarder moeten worden maar let op met een te zware tandwiel verhouding ga je niet het snelst maar juist langzaam omdat hij niet in het meest krachtige toeren gebied kan komen.
Het makkelijkste is om je voor tandwiel te vervangen (goedkoop/makkelijk) hoe meer tanden hoe zwaarder de verhouding en hoe minder trekkracht en meer snelheid. Je moet dus zorgen dat je brommer goed weg trekt en in alle versnellingen makkelijk op z'n top komt.
Natuurlijk kan je ook je achtertand wiel vervangen, hier is juist anders om, hoe groter hoe lichter de verhouding. Met het achtertandwiel kun je dus preciezer afstellen omdat daar meer tandjes op zitten.


Let altijd goed op of je ketting goed gesteld en gesmeerd is. Je zal denken wat doet en ketting tussen de tunings onderdelen maar je ketting moet je vermogen van je blok naar je wiel brengen. Alles wat je dus verliest op je ketting kan nooit meer bij je achterwiel komen.
Verder is de uitlijning van je ketting belangrijk, als je wiel scheef staat heeft de ketting meer weerstand, slijten je tandwielen sneller, verlies je vermogen, enz.
Dit scheelt echt vermogen !


Iets waar ik geen ervaring mee heb maar wat ook te koop is een race krukas. Een race krukas is 2 a 3 mm langer dan een originele, je moet dus extra voetpakkingen monteren, dit heeft als extra voordeel dat je poorten in z'n onderste stand ook helemaal opengaan.
Verder is een race kruks lichter en kost het dus minder energie om de krukas rond te laten gaan, deze energie kan dus gebruikt worden om snelheid aan je brommer te geven.
Door dat de kruks lichter is is hij ook iets makkelijker te vervormen, je stationair stand moet dus hoger worden, bij lage toerentallen word de krukas anders krom en gaat je cilinder snel slijten.


Standaard zit er op de meeste Honda's een 4 bak, er zijn setjes en complete blokken met 5 of zelfs 6 versnellingen te koop. De 6 bak uitvoering kom je heel weinig tegen. Deze ombouw sets zijn haast nergens te koop, wil je er een hebben dan zal je een aantal bromfietshandelaren moeten bellen.
Om dit in te bouwen moet je blok gesplitst worden en een aantal assen met tandwielen en de schakelwals vervangen worden door de nieuwe onderdelen, het beste is om je blok meteen te reviseren (nieuwe lagers en keringen). Meer versnellingen kan betere prestaties opleveren omdat je meer het zelfde toeren tal kan rijden of omdat je nog een keertje doorgeschakeld en op die manier een hogere top bereikt. Voor meer informatie zie het stuk Versnellingsbak over hoe om te bouwen vna 4 naar 5 versnellingen.

Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Blorn 12-3-02 Print reply

Posts: 13825
euh, ik wil niks afkraken maar heb je dit niet gewoon gekopierd van [URL[t]]http://www.dsv.nl/~honda[/t]www.dsv.nl/~honda[/URL] ???

Maar het is wel handig
 
HondaMiX 14-4-02 Print reply
Posts: 246
Quote:
Originally posted by: Honda freak 70 cc?

euh, ik wil niks afkraken maar heb je dit niet gewoon gekopierd van [URL[t]]http://www.dsv.nl/~honda[/t]www.dsv.nl/~honda[/URL] ???

Maar het is wel handig


Hahahahaha ja inderdaad ik zat al te denken van huh? waar staan die foto's dan?
 
Sampers 14-12-2003 20:34 Print reply

Posts: 1231
ja dit heb ik ook gelezen en dan wel met foto's van de buisjes maar waar haal je die dingen ? kan je zeggen tegen je brommerboer betsel mij bredere toevoer buizeN?

 
marginaal is terminaal | tsjek http://www.brommerforum.nl/showtopic/21017
spoorlijncrosser 8-3-2006 18:40 Print reply

Posts: 2687
hehe duidelijk heeft die gast et gekopiert
sampers w8 al meer als een jaar op een antwoord van zn vraag
en ik denk dat ie zelfs nooit een antwoord zal krijgen
 
Sjoerd. 8-3-2006 18:56 Print reply

Posts: 2607
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tsxxxx
hehe duidelijk heeft die gast et gekopiert
sampers w8 al meer als een jaar op een antwoord van zn vraag
en ik denk dat ie zelfs nooit een antwoord zal krijgen



Waarom kick je nou een oud topic?

Sampers rijd wss al 3 jaar auto :S?
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved