Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 927 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Hoe moet je je Honda'tje goed snel maken?
Geschreven door Dan the man
Geplaatst op 19-2-02 14:29
Categorie Algemeen

Wat wil je allemaal met je brommertje kunnen doen? Wil je alleen maar snel zijn of hard rijden? Wil je veel kracht hebben om te crossen? Of wil je het allemaal?

Als je snel wilt zijn, redelijk hard wilt rijden en weinig geld hebt kun je het beste een goedkope 50cc snel nemen. Deze kosten maar 100 gulden en doen redelijk hun werk. Ze trekken aardig op en rijden dan ook nog 80 km/h op de teller. Voor zo'n 50cc heb je voor de rest ook niks speciaals nodig. Probeer wel iets van tandwiel verhouding 12-45 of 13-45, anders trekt hij niet meer op en rijdt hij maar 60 km/h. Zo'n 50 snel is alleen maar snel hoog in zijn toeren, laag in zijn toeren kan hij terugvallen zodat je steeds langzamer gaat rijden i.p.v. steeds harder, wat toch meestal wel de bedoeling is.

Vooral na bochten moet je ver terugschakelen als je niet te hard door de bochten durft, want dat trekken die 50cc'tjes niet. Voordeel van deze 50cc'tjes, op de rollenbank geven deze maar heel weinig kilowatts (geen kracht!) dus een kleine boete van 60 gulden op z'n hoogst.

Wil je harder optrekken, met meer kracht en nog steeds 80 km/h rijden, dan kun je kiezen, een 50cc Zeta (duur) of een 70cc imitatie (lekker goedkoop). Bedenk wel dat je met een 50cc Zeta of een 70cc imitatie ook een grotere carburateur nodig hebt om echt sneller te worden, dus je zult wel wat extra geld moeten uitgeven als je snel wilt zijn.

Een 50cc Zeta doet het heel goed met een 18mm of een 20mm carburateur. Soms iets beter met een 18 en soms iets beter met een 20, maar veel verschil merk je niet. Het ligt eraan of je een hogedrukkop hebt en wat voor zuiger. Het schijnt zo te zijn dat een 50cc Zeta normaal niet goed loopt. (Op internet gelezen en gehoord bij lokale brommerzaak). Ikzelf heb hier nog nooit last van gehad, omdat ik altijd een imitatie zuiger koop (25 gulden) en daar het zuigerhemd bij de inlaat van af zaag.
Het is beter om gewoon een standaard snel uitlaat op een 50cc Zeta te houden, anders loopt hij niet echt lekker. Of je moet een Bos uitlaat hebben (MT only!) want dit zijn de beste 50cc uitlaten. Ik geloof dat ze weer in productie zijn, omdat MT weer in beginnen te komen. (Waarschijnlijk door de goedkope verzekering en ook omdat scooter rijden saai is).

Als je een 70cc imitatie hebt, is het het beste om een 20mm carburateur te gebruiken. Natuurlijk ook meteen het zuigerhemd afzagen bij de inlaat. Als je een MT hebt kun je het beste je standaard snel uitlaat gebruiken, anders loopt hij niet lekker.

Bij een MB is het beter een Proma te gebruiken, de Proma van een MB is veel beter dan een MT Proma.

Een 50cc Zeta + standaard snel uitlaat + 18/20mm carb + tandwiel 12-45 of 13-45 rijdt 80 op de teller en bij het overschakelen naar de tweede versnelling komt het voorwiel even los. Ook een bekeuring valt mee, 60 gulden ongeveer.

Kosten totaal 50cc Zeta 240 gulden, 18mm carb. 240 gulden, 20mm carb. 130 gulden. Dus 480 gulden met een 18mm of 370 gulden met een 20mm.

Een 70cc imi + standaard snel MT + 20mm carb. + tandwiel 14-45 of 15-45 rijdt circa 100 km/h en trekt leuk op.

Een 70cc imi + Proma MB + 20mm carb. + tandwiel 14-45 of 15-45 rijdt circa 100 km/h en trekt hard op.

Deze 70cc'tjes hebben iets meer kracht wat vooral na bochten erg lekker is. Op de rollenbank merk je dit ook, boetes vanaf 80 gulden voor standaard snel uitlaat en met een Proma hoogstwaarschijnlijk meer, maar daarmee ben ik nog nooit aangehouden en vrienden/kennissen ook niet dus de precieze boete weet ik niet.

Kosten voor MT, 70cc imi 100 gulden, 20mm carb. 130 gulden. Dus totaal ongeveer 230 gulden.

Kosten voor MB, 70cc imi 100 gulden, 20mm carb. 130 gulden en een Proma 160 gulden. Dit wordt zo'n 390 gulden.

Je ziet dus dat een 70 imi in totaal goedkoper is dan een 50 Zeta, of net zo duur als je ook een Proma erbij neemt. De Zeta is net iets sneller met optrekken, rijdt langzamer en trekt minder na bochten. Helemaal al niks meer met iemand achterop een bocht door. Wil je circa 100 km/h rijden en hard optrekken, dan heb je toch wel een 70cc Zeta nodig. Wel heb je dan een 24mm carb. nodig om echt goed te rijden en het is ook veel beter om een Proma eronder te hangen. Een 24mm carb. heeft wel veel lucht nodig, dus je moet of gaten boren in het deksel van je luchtfilter kast, of je moet een powerfilter kopen. Ikzelf boor liever gaten, omdat deze in het deksel zitten wordt de lucht nog wel gefilterd omdat het nog steeds door het filter heen moet. Een powerfilter filtert niet goed en zuigt veel zand aan. Het ergste vind ik zelf dat met een powerfilter je brommer een kutgeluid maakt, net een scooter, dus dat is niks.

Zeta 70cc + 24mm carb. + Proma + tandwiel 14-45 of 15-45. Dat geeft een 100 km/h en daar zit je echt snel aan dan!

Kosten Zeta 70 240 gulden, 24mm carb. 140 gulden, Proma 160 gulden dus totaal ongeveer 540 gulden, maar dan heb je ook wat!

Boetes vanaf de 120 gulden en met een beetje pech cilinder kwijt, carb. kwijt en uitlaat ook. Als ze je cilinder eraf halen zien ze dat het een 70cc is, mag al helemaal niet en er komt een extra boete bij. Wil je 100 km/h en echt superhard optrekken, dan neem je hetzelfde als hierboven (Zeta 70, enz.) maar dan met tandwiel 12-45 en een 5 bak. Kosten, onbekend. Wil je harder dan 100 km/h, laten we zeggen 110/115 km/h, neem dan hetzelfde als hierboven (70 Zeta, enz) en maakt dan een 5 bak in je brommer. Kosten, onbekend. Wil je hard optrekken en 115-120 km/h rijden, dan moet je niet lopen prullen met 70cc'tjes, dan moet je het goed doen.

Koop een 80cc blok, deze zijn kaal niet zo duur. Kaal wil zeggen zonder cilinder, carb. en ontsteking. Dit kost circa 150 gulden. Wel waarschijnlijk nieuwe lagers, keerringen en pakkingen in zetten. Kosten totaal ongeveer 100 gulden. (Niet alle lagers hoef je te vervangen, alleen krukas lagers maar).

Koop dan een 110cc imitatie (150 gulden maar). Deze dingen trekken goed en rijden best hard. Okee, andere 110cc'tjes doen het beter en waarschijnlijk een goed merk 80cc ook al, maar ja, waar haal je een nieuwe 80/110cc cilinder vandaan van een goed merk voor 150 gulden? Je hebt wel een 20mm of 24mm carb. nodig om lekker te rijden en ook een Proma uitlaat om de lucht een beetje weg te kunnen werken.

Dus nu rij je 115-120 km/h en als je aangehouden wordt ben je alles meteen kwijt, heel je blok of heel je brommer.

Kosten blok circa 250 gulden, 110cc imi 150 gulden, 20/24mm carb. 130/140 gulden, Proma 160 gulden. Totaal ongeveer 700 gulden. Oh ja, wat er nu alleen nog niet bij zit opgeteld is een cilinderkop voor een 80cc blok. De prijs daarvan weet ik niet, maar ik denk dat je voor ongeveer 50 gulden een tweede hands hebt. Wil je echt hard rijden en echt keihard optrekken (Ja!) dan moet je veel geld hebben en een beetje ziek zijn in je hoofd.

Dan koop je alles wat hierboven staat, alleen dan een blok met een 6 bak erin (prijs onbekend) en een 125cc Eurocilindro (325 gulden). Nu ga je 140/150 km/h en in de eerste 4 versnellingen goed op je achterwiel.

Kosten 1000+ gulden. Dus wat heb je nodig op een:

50cc imi, originele carb/16mm carb.
50cc Zeta, 18/20mm carb.
70cc imi, 20mm carb, Proma MB.
70cc Zeta, 24mm carb, Proma.
110cc imi, 20/24mm carb, Proma of Homoet 110cc.
125cc Eurocilindro, 24mm carb, Proma of Homoet 110cc.

Waarom geen Malossi cilinders? Omdat deze wel redelijk hard rijden, maar echt niet optrekken. Een 70cc imi rijdt net zo hard en trekt net zo hard als een Malossi. Malossi is gewoon een kut merk voor Honda MB/MT en Zeta 70 is de beste cilinder die op je originele blok past. Okee, als je een NSR hebt moet je juist wel weer een Malossi hebben, maar op een MB/MT een Zeta dus.

Als je een 80 blok hebt is een 125 Euro het beste. Een 125cc Zeta rijdt nooit zo hard als een Euro.

Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

frankarnhe 23-2-02 Print reply
Posts: 1213
...

Dit bericht is gewijzigd door frankarnhe op 30-7-2007 om 12:50 uur.
 
70malossi 9-3-02 Print reply
Posts: 4176
toch raar dat mn malossi harder liep en harder trok dan mn zeta met precioes die zelfde setup.
alleen mn bijgewerkte zeta (dus met 4 klepper0 kwam bi jde prestaties in de buurt
 
Om leen te quoten : Die subaru spaait m hard jong
larsmink 10-3-02 Print reply
Posts: 41
hey als je je brommer nog sneller wil maken dan sneller.koop euro 125 en dan crosser zuiger.dat blast.
 
Neonlampje 23-3-02 Print reply

Posts: 14825
malossi een kutmerk? hmmm tis wel diegene die practisch de beste port-timing, afwerking, en oppervlaktes van poorten heeft...
heb zelf eurokit-malossi, zelf beetje bijgetuned enzo.. en ik kar een normale imi met zelfde setup en tandwielverhouding (allebij ook 4bak) zwaar zoek...
 
mikey 11-4-02 Print reply
Posts: 2392
ik heb een MT5
met 50cc snel
luhao uitlaat
standaard demper
16mm keihin carburateur
twv van 13/47
op mijn teller 60/65
wat kan beter???
cilinderkop afvlakken???
 
* Mental Militia * SuPeRmOtArD's Rule * fairings are for homosexuals *
Tsx Ragger 9-5-2002 Print reply
Posts: 18
K heb n Tsx met 50snel +16mm Carb. en gianelli uitlaat en voorontsteking en voorderest gewoon goed afgesteld.Je zit echt binnen no time bovenin z'n 5 overtoeren te maken.Als je in de 1 ff gas terug doet en je geeft weer gas ga je een heel stuk op je achterwiel en in de 2 als je een beetje meewerkt ook nog.Top snelheid is 80km/uur.met een voortandwieltje van 2 tandjes groter is de top 95km/uur.Trekt ie nogsteeds goed.
Ik heb vaak zat gehoord dat honda's sneller zijn!dat alleen tsx kwalitatief iets beter is.
Dus gewoon goed afstellen,voorontsteking is ook best belangerijk.
Met jouw setup zou ie stuk harder moeten gaan.
P.S:Hoezo lage boete met 50ccsnel?190piek! 1,6Kw met standaard tandwielverhouding!

[This message is edited by Tsx Ragger on 9-5-2002 18:59]
 
-Suzuki Ts50x-Crossbanden voor&achter-50ccsnel(lichtgetuned)-Opgehoogd voor&achter-Ontsteking vervroegd-tandwielverhouding 12:52-16mm carb.-aangepaste luchtfilter-Sproeier 120 (Mikuni)-80km/uur
Jan van Elderen 10-5-2002 Print reply

Posts: 555
Wrom staat er geen polini 70 bij?
Das toch een top cilinder.
 
*blurk*
mikey 11-5-2002 Print reply
Posts: 2392
vertel me dan es iets meer van die voorontsteking, hoe doe je dit en wat voor zin heeft het, is dat wel goed voor de motor?
 
* Mental Militia * SuPeRmOtArD's Rule * fairings are for homosexuals *
gran turismo 11-5-2002 Print reply
Posts: 735
Quote:
Originally posted by: Tsx Ragger?

K heb n Tsx met 50snel +16mm Carb. en gianelli uitlaat en voorontsteking en voorderest gewoon goed afgesteld.Je zit echt binnen no time bovenin z'n 5 overtoeren te maken.Als je in de 1 ff gas terug doet en je geeft weer gas ga je een heel stuk op je achterwiel en in de 2 als je een beetje meewerkt ook nog.Top snelheid is 80km/uur.met een voortandwieltje van 2 tandjes groter is de top 95km/uur.Trekt ie nogsteeds goed.
Ik heb vaak zat gehoord dat honda's sneller zijn!dat alleen tsx kwalitatief iets beter is.
Dus gewoon goed afstellen,voorontsteking is ook best belangerijk.
Met jouw setup zou ie stuk harder moeten gaan.
P.S:Hoezo lage boete met 50ccsnel?190piek! 1,6Kw met standaard tandwielverhouding!

[This message is edited by Tsx Ragger on 9-5-2002 18:59]


WHAHA, je hebt gewoon een 70cc man!!
 
Honda MT is gestolen, Maar heb nu een NSR! :)
Tsx Ragger 19-5-2002 Print reply
Posts: 18
HAhaha,Nee zeker niet!!!Diameter is toch echt 41mm :P k heb de cilinder een jaar geleden ofzo gekocht,klein beetje getuned.
en hijs nogwel van gietijzer
gewoon goed afstellen
Hij is inderdaad bijna net zo snel als een 70cc.Vaak zat tegen een tsx met 70cc geracet.
Die trok nogwat harder op en trok iets beter door nog met een zwaardere vertanding.
50cc kan hard zat hoor!Wel eens op een 50cc crossmotor gereden?Of een Rieju?die halen de 2kw met de originele spullen en de begrensers eruit.
Tsx is nog traag hierbij vergeleken.

P.S:Mickey er is een faq over voorontsteking,daar staat zo'n beetje alles in.Dat is met uitvijlen voor extreem veel voorontsteking.Ik heb gewoon mijn grondplaat zover mogelijk naar voren gezet.Er staat bij een tsx een streepje op wat de originele stand aangeeft,die zit ongeveer in het midden.Het is volgens mij niet slecht voor de motor want ik rij er zo al een jaar mee.Nooit problemen mee gehad.Hij trok een stuk beter toen ik hem meer voorontsteking gaf.(voorwieltje de lucht in bij overschakelen van 1-2)
Maar als je teveel voorontsteking geeft dan gaat ie volgens mij pingelen ofzoiets.nog nooit gehad maar volgens mij ontsteekt ie dan zo vroeg dat ie wanneer de zuiger net omhoog komt alweer ontsteekt,hij werkt dus erg tegen en dan loopt ie slecht en rammelt en knalt ie slecht voor je big end.

[This message is edited by Tsx Ragger on 19-5-2002 23:27]
 
-Suzuki Ts50x-Crossbanden voor&achter-50ccsnel(lichtgetuned)-Opgehoogd voor&achter-Ontsteking vervroegd-tandwielverhouding 12:52-16mm carb.-aangepaste luchtfilter-Sproeier 120 (Mikuni)-80km/uur
mb-5 29-5-2002 Print reply
Posts: 0
eej,

hoe kan het dat mijn mb'tje maar 75 rijd met een 70cc imi, 18mm carb, proma uitlaatje en een twvh van 14/42. hij trekt ook niet echt super, maar met een lichter twvh trekt ie als een trein maar wil ie maar 60??
 
Nick - Administrator 29-5-2002 Print reply

Posts: 4967
Quote:
Originally posted by: mb-5?

eej,

hoe kan het dat mijn mb'tje maar 75 rijd met een 70cc imi, 18mm carb, proma uitlaatje en een twvh van 14/42. hij trekt ook niet echt super, maar met een lichter twvh trekt ie als een trein maar wil ie maar 60??

Kun je beter ff vragen in het TF want dan krijg je wat eerder antwoord
 
B3AST 11-6-2002 Print reply
Posts: 2469
Whehee leuk article om te lezen hoor, maar kvind de inhoudt nogal slecht eigenlijk

Zeta is master, maar malossi zeker ook! en een 70cc imitaaasie rijdt niet zomaar vanzelf 100km/h... en een 125cc euro ook geen 140/150

 
- insane in the brain -
Blorn 11-6-2002 Print reply

Posts: 13825
jan dan moet je niet vergeten een scooter teller of malossi/polini teller erop te zetten he
 
johan 17-6-2002 Print reply
Posts: 14
Malossi is leuk speelgoed op je NSR maar waar blijve de HEBO cilinders??? die zijn pas bruut alhoewel afwerking een beetje zuigt, maar dat is echt wel kwaliteit beters dan mallossi en al veel hoog toeriger zonder te tunen+ meer kracht onderin
 
Neonlampje 17-6-2002 Print reply

Posts: 14825
Quote:
Originally posted by: B3AST?

Whehee leuk article om te lezen hoor, maar kvind de inhoudt nogal slecht eigenlijk

Zeta is master, maar malossi zeker ook! en een 70cc imitaaasie rijdt niet zomaar vanzelf 100km/h... en een 125cc euro ook geen 140/150


in friesland wel

Neej er is zoveel leuk spul daar kan je haast niet over beginnen, maar opvoeren zou ik zeggen gooi er een willekeurige 70cc onder, een 18/20mm carb snelle uitlaat, en als je dan nog sneller wil moet je gewoon gaan veilen... sim-pel
 
Racekarel 18-6-2002 Print reply
Posts: 32
FF voor de duidelijkheid over de HEBO cilinders voor de nsr. Hebo haalt zijn cilinders bij exact dezelfde fabrikant weg als Eurocilindro. Ze maken alleen de prijs een flink stuk hoger en er zit een HEBO stickertje bij en dat is alles.En het zit in een HEBO doosje natuurlijk.
 
B3AST 19-6-2002 Print reply
Posts: 2469
dat is correct

HEBO voor NSR is exact hetzelfde als eurocylindro...
desalnietemin zijn dat best ruig snelle cylinders! :n
 
- insane in the brain -
Honda- mt 17-10-2003 22:15 Print reply
Posts: 523
Ik geloof dat ze weer in productie zijn, omdat MT weer in beginnen te komen. (Waarschijnlijk door de goedkope verzekering...

Is er nog een duurdere verzekering?

Beetje jammer dat er geen eurocilindro bij 50cc staat want die is zekers wel goed en een stuk goedkoper dan zeta maar wel een goeie faq
 
Soepkip 17-10-2003 23:04 Print reply

Posts: 1339
Beetje late reactie heh?

Zuu wel stoer zijn als er splinternieuwe MB/MT cilinders komen trouwens
 
wildboy-michael 16-7-2005 13:45 Print reply

Posts: 986
ik heb een 50cc snel imi en 16mm mikunie en luhao 70cc bocht en twv 13/45 maar ik ga maar iets van 70 top.
hoe kan dit harder??
ik heb me uitlaatpoort al iets breder en hoger gemaakt.
suggesties zijn welkom
 
BROMMERS>>>KOSTEN ALLEEN MAAR GELD>>MAAR ALTIJD BETER DAN SCOOTERSSS..!!
Anakin 9-7-2006 4:42 Print reply

Posts: 112
Dit onderwerp is wel enigzins aan een update toe.
Hoewel niet het belanrijkst, is de info over boetes/setup flink achterhaald
 
Honda MB rulezz.
S.Z.O. huug 9-7-2006 4:47 Print reply

Posts: 692
ja hor met een 125 cc ff 140 hale. ja joe wel or.
polini of malossi is het best voor 70 cc en voor boven de 80 cc is 110 malossi het best voor snelheid en 125 het best voor trekkracht.
net als er gezegt word er kan wel een flinke update gebeuren
 
just keep driving
Spark 1-7-2007 23:42 Print reply

Posts: 77
lol guldens
 
mtx-sh for the win!
Furiuzz 2-7-2007 0:10 Print reply

Posts: 3659
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Spark
lol guldens

kijk hoe oud iets je omhoog trekt mafkees.....
 
Terror,Tuning,Team

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved