Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 699 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Electronische begrenzer
Geschreven door Neonlampje
Geplaatst op 20-1-02 01:12
Categorie Electronisch

Ok, er is veel vraag naar geweest, dus hierbij heb ik ff een begrenzer FAQ inmekaar geflanst:

Waarom begrenzen?
Hier ga ik niet eens op in, anders zit je hier enorm verkeerd op dit forum.

Goed, de werking van een electronische begrenzer (let op, deze begrenzer werkt dus alleen bij brommers met een CDI-unit) is heel simpel:



Zoals je hier ziet wordt er een condensator (een soort mini-baterijtje in de vorm van een electronisch component) tussen de signaaldraad en het frame (de - pool) gezet, de werking is mij niet echt duidelijk, op http://www.dsv.nl/~honda wordt er gesuggereert dat een condensator bij een bepaalde frequentie kort sluit, hierdoor is een toerental boven een bepaalde frequentie niet mogenlijk. Maar de schrijver van dat artikel is het ook niet zeker van zijn zaak
Mijn theorie: door het rondraaien van het vliegwiel wordt er bij een elke toer in de ontstekingspoel een stroom opgewekt, welke vervolgens naar de cdi gaat. Onbegrenst gaat de puls direct naar de cdi toe, begrenst zit er zegmaar een 2e obstakel in het circuit, de condensator. Deze wil opgeladen worden, en zal dus deels ook opgeladen worden, en een ander deel van de stroom zal naar de cdi gaan. Deze spanning zal de eerste toer te laag zijn om de drempel van de cdi te overschrijden, maar de 2e keer zal de condensator ver genoeg opgeladen zijn en zal de cdi zijn werk doen (maar de puls zal wel hoger zijn, omdat dan ook direct de condensator wordt ontladen, hierdoor zal het op de lange duur schade aan je cdi opleveren, wat natuurlijk zonde is)
Btw: dit is de simpele uitleg, geen zin om helemaal alles uit te gaan zoeken etc, maar dit is mijn visie...

Ok, aan de slag:
Benodigdheden voor een simpele begrenzer:
-elektrolytische codensatoren (varierend van 2,2 uF (Micro Farad), 1,1uF, en 0,1uF ik raad aan een stuk of 3 van allen te kopen, zijn niet erg duur, en scheelt je weer een trip naar de elektro-boer en je kan brommer nauwkeuriger afstellen. Volgens dsv.nl/~honda moeten ze 100V zijn om sabotage van politie te voorkomen, maar dat is niet zo erg van belang)
-draad
-schakelaar

Ok, nu moet je de schakeling op je draadboom aansluiten (zoals op het plaatje aan de zwart/rode draad), dit kan iedereen!! En proefsgewijs gaan zitten spelen met de elco's.
Door elco's parallel te schakelen wordt de waarde van de capaciteit bij mekaar opgetelt (b.v: 2.2 parralel an 10.0 geeft 12.2uF) probeer eerst je brommer met een 2.2 (let op de + en - van de elco, de - naar het frame, de + naar de signaaldraad, als je dit niet doet dan blaas je je elco op!) en dan tijdens het rijden je begrenzer testen (ik zou het doen wanneer je brommer warm is, maar in feite maakt het niet zoveel uit) als hij met een 2.2 te hard rijdt dan moet je er een tweede elco paralel aan schakelen (Zoals op het plaatje hierboven) etc, net zo ver totdat hij 45 loopt. Let wel op dat als je met 2 2.2 parralel ongeveer 55/60 loopt je er natuurlijk niet nog een een 2,2uF aan hangt want dan kan je er net zo goed een oranje plaatje op schroeven.

Er zijn wel een aantal nadelen aan het rijden met begrenzer:
- het kan stotterend geluid maken wanneer hij tegen zijn top-speed zit
- het kan op de lange duur je CDI mollen (zoals ik al eerder beschreven heb)
- Het is saai

Voordelen:
- scheelt je bakken met geld
- eehrrmmm... ja dat eigenlijk

Hier is een pic van mijn eigen begrenzer:



S1 daar zet je de begrenzer mee aan (in mijn geval m'n richtingaanwijzer)
En daarmee krijg je hem niet meer uit
S2 daarmee zet je hem uit (die moet dus ont-sluiten) hiervoor heb ik een reed-schakelaar (schakelaar die schakelt door middel van magneetje) die de mogelijkheid heeft te ontschakelen gebruikt, onzichtbaar en toch effectief.
D1 = +
D2 = Signaaldraad

Ik heb hem ter grootte van een halve luciferdoos opgebouwd, en in m'n draadboom ingewikkelt, niemand die hem ziet. Das echt onmogenlijk, en werkt prima (heeft me al 1x van boete gered)

Suc6 ermee!!

btw: Als er fouten in zitten, graag ff melden. Spelfouten niet meegerekent!

Neonlampje -=out=-

EDIT:
En ook is het verstandiger om de blauw/gele draad te pakken ipv de rood/zwarte, hier staat een lagere puls op dus is veiliger voor je elco
Verder heb ik gehoord dat je door elco's te nemen met hoger voltage dat de brommer minder schijnt te stotteren, niet geprobeert.. mayb heb je er wat aan.

Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

SPARKLE 20-1-02 Print reply
Posts: 1332
Ben ik de enige die al die bedradingsschema's maar helemaal nix vind?

BTW Lude, good job
 
How am I posting? Call 1-800-BITE-ME!!
madoux 20-1-02 Print reply
Posts: 458
sooooooooooooooooow mooi man, handig dat die nu hier staat. Ik ga hem ook zo snel mogenlijk maken, vraagje, heb je altijd een magneetje in je beurs ofzo? of aan je sleutelhanger? owjah en waar heb je dat reddcontact ergens wegggewerkt dat je hem toch makkelijk kan ontschakenlen maar toch niet te zien is in je kabelboom?


 
SpeedYveS 20-1-02 Print reply
Posts: 1644
sim-pel IN de kabelboom
 
Joost 20-1-02 Print reply
Posts: 1108
Je kan de condensatoren ook aan de Triger draad hangen, de blauw gele dus. Dat lijkt mij ook beter omdat er daar maar kleine stromen lopen.
 
It is going to be a Endless summer...
Neonlampje 20-1-02 Print reply

Posts: 14825
Joost -> hmmm dat wist ik niet, maar zou denk ik bestwel werken
Wesley-> als je vragen hebt over schema, gewoon vragen
Yves-> juist! in de draadboom niemand die het ziet, en werkt perfect
 
Nick - Administrator 22-1-02 Print reply

Posts: 4967
Check ff [URL[t]]showtopic.asp?id=2714&fid=1[/t]dit[/URL] topic over de strafbaarheid van een begrenser.
 
Martijn 22-1-02 Print reply
Posts: 10000
wat is de trigger draad?? wie weet of ie ook op een ts zit?
trigger draad???
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Neonlampje 22-1-02 Print reply

Posts: 14825
Bij een tsx wil het ook dat is gewoon die ene draad die naar je bobine loopt (damn, i luv suzukie draadbomen heb er net 1tje van n mt inmekaar geprutst.. jezus wat een zooi )
 
Martijn 22-1-02 Print reply
Posts: 10000
ja maar die roodzwarte draad is niet de triggerdraad, maar de signaaldraad.
dus door de condensator hierop te plaatsen zou nog steeds mn cdi kunnen verkankeren, of zou je er een spanningsbegrenser op kunnen zetten dat ie niet boven een bepaald voltage uit kan komen...

en nick: gelukkig is opvoeren toch al niet strafbaar he?!
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
madoux 22-1-02 Print reply
Posts: 458
neon, heo heet dat vierkante symbooltej in jou speciale ontwerpje met dat +je en dat -netje en dat massa tekendje, een relais ofzo? wat voor eente moet ik vragen bij de electro sjop??
tnxs
 
Neonlampje 22-1-02 Print reply

Posts: 14825
Quote:
Originally posted by: Martijn Ts?...

ja maar die roodzwarte draad is niet de triggerdraad, maar de signaaldraad.
dus door de condensator hierop te plaatsen zou nog steeds mn cdi kunnen verkankeren, of zou je er een spanningsbegrenser op kunnen zetten dat ie niet boven een bepaald voltage uit kan komen...

en nick: gelukkig is opvoeren toch al niet strafbaar he?!

je kan altijd je cdi verkankeren, maar liever cdi verkankert, dan boete waar je nieuwe brommer voor kan kopen he

Ja dat is een relais, als je een mt hebt dan werkt je accu op 6V, volgens mij zijn er geen kleine modellen 6vrelais, maar met een 9v zou je misschien net over de spanningsdrempel kunnen komen, en anders daar ff een kleine condensator voor dattie ff een piekje geeft... ik heb zelf d8 ik een 9v aangesloten op 6v, werkt prima... voor nsr is het 12v, dan is het beter aan te raden een 12v relais te kopen, maar met een 9v zou het misschien net binnen de tolerantie waarden vallen.. maar dat zou je bij de electroboer moeten vragen, waar je wel op moet letten is dat hij 2 schakelaars ingebouwt heeft!
 
madoux 23-1-02 Print reply
Posts: 458
Ik heb een MTx blokje onder me Mt hangen dus ik heb ook 12 V Maar je gaat me toch niet zeggen dat ik een acuu nodig heb voor die schakeling ofwel?
 
swiss 24-1-02 Print reply
Posts: 672
ik heb vaak gehoord dat bij controles de accu afgeklemt wordt (omdat alle begrenzers op accu werken), dus voreg ik me af of je niet gewoon een 9 volt batterij kunt pakken als stroomleveraar.
en welke spanning komt op het relais te staan(niet de schakelspannin, maar de spanning die hij geleid), want in de elektronica zaak vroeg ik naar een 12 volt dubbel relais, maar ze moeste nook weten
welek spaning er dus geschakeld werd.


en wat ik ook dacht is om als je je knipperlich naar links zet dat de begrenzer op de accu werkt en als je hme naar rechts doet op de batterij, daarvoor heb ik ook een schakeling bedacht, maar dna kan hetdus gebeuren dat de 12 volt en en de 9 volt spaning op ee npunt samen komt, ka nik daar dan gewoon een diode samen met een spanningsregelaar neerzetten. en als dat kan moet ik dan een 12 of 9 volt regelaar erin zetten, dus ik bedoel kan ee n9 volt spanningsregelaar 12 volt aan. snapie?
hier is dan ene plaatje:

de dingne die niet benoemt zijn zijn het zelfde als bij lude
S1= knipperlicht links
S2= knipperlicht recht
dus S1 en S2 kunne nooit samen dicht zijn
zou die schakeling werken



[This message is edited by MTX swiss on 24-1-02 16:33]
 
dae obbe ufm bergli, da staet an schwaze mtx 8, ich has i w
Neonlampje 24-1-02 Print reply

Posts: 14825
ja je hebt accu of batarij nodig...
wat ik ga doen, ik ga een cdi-unit slopen (kwilde zoiezo al weten hoe die werkte) en die op mn kabelboom zetten met daarin een 9v baterij.. ik heb nog nooit gezien dat ze naar accu keken, maar kan voorkomen... (tip: je hele accu moervast vast zetten, en alle draden met rvs eromheen oid)

eehrrmm wasda voor schakeling? wat voor nut heeft het om te kunnen kiezen tussen accu en batarij? als je zoiezo al batarij hebt, wrom dan accu? :? enne dannog, als je op rollerbank staat dan proberen ze alle standen van alle knoppies.. dus als je overschakelt van batarij naar accu, dan gaat je relais eraf, dit kun je wel opvangen door een condensator ertussen te zetten, maar hij heeft ook een middenstand dus dan ben je helemaal de lul... ik vin het beetje doelloos
 
Martijn 24-1-02 Print reply
Posts: 10000
Quote:
Originally posted by: Neonlampje?

ja je hebt accu of batarij nodig...



als je een condensator tussen je signaaldraad zet hebbie toch geen accu nodig of lees ik hier nou verkeerd??
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
madoux 24-1-02 Print reply
Posts: 458
zo goed?

[This message is edited by MADOUX on 26-1-02 10:16]
 
Neonlampje 24-1-02 Print reply

Posts: 14825
martijn: allesn wanneer je een relais gebruikt... dan heb je een batarij/accu nodig

madoux: dan was je niet bij specialistische zaak, maar dat werkt ook prima hoor tis alleen wat lastiger in je draadboom in te wikkelen hij ontschakelt toch wel??
 
swiss 25-1-02 Print reply
Posts: 672
Quote:
Originally posted by: Neonlampje?

ik vin het beetje doelloos

dacht ik zelf ook al :a
 
dae obbe ufm bergli, da staet an schwaze mtx 8, ich has i w
swiss 25-1-02 Print reply
Posts: 672
Quote:
Originally posted by: MADOUX?

zo goed?


ja


neonlampje gezien ik degene was die bij de elektro zaak was kan ik je ook zeggen dat de reedcontacten NC(normaly closed)zijn ,dus de goede ,ze ontsluiten met magneet

[This message is edited by MTX swiss on 26-1-02 15:27]
 
dae obbe ufm bergli, da staet an schwaze mtx 8, ich has i w
swiss 25-1-02 Print reply
Posts: 672
Quote:
Originally posted by: Martijn
als je een condensator tussen je signaaldraad zet hebbie toch geen accu nodig of lees ik hier nou verkeerd??


dacht ik ook al aan, maar moet i niet best veel Fu'tjes hebbe nwant hij moet toch zorgen dat hij lang stroom afgeeft, dus moet i oo kvele opnemem
want de tijd dat je blok uitstaat en op de rollerbak moet kan toch best wel lang zij? of niet


[This message is edited by Nick on 25-1-02 21:03]
 
dae obbe ufm bergli, da staet an schwaze mtx 8, ich has i w
Neonlampje 25-1-02 Print reply

Posts: 14825
Quote:
Originally posted by: MTX swiss?

Quote:
Originally posted by: Martijn
als je een condensator tussen je signaaldraad zet hebbie toch geen accu nodig of lees ik hier nou verkeerd??


dacht ik ook al aan, maar moet i niet best veel Fu'tjes hebbe nwant hij moet toch zorgen dat hij lang stroom afgeeft, dus moet i oo kvele opnemem
want de tijd dat je blok uitstaat en op de rollerbak moet kan toch best wel lang zij? of niet


ik volg het niet helemaal, een accu of batarij heb je dus alleen nodig wanneer je een relais gebruikt (ook dit hoeft niet perse, maar is aan te raden want als je brommer uit zet dan ontschakelt de relais meteen... en het kan zijn dat ze je brommer in beslag nemen... en dat ze dan ergens anders je brommer testen, had verhaal tijd geleden hier op board gelezen.. kerel werd aangehouden, en brommer moest achterin busje om naar politiebureau te worden gebracht, daarvoor heb je de accu nodig! dat hij niet uit gaat!)

als je alleen schakelaar en elco gebruikt heb je geen accu voor nodig...

[This message is edited by Nick on 25-1-02 21:03]
 
honda125cc 3-7-2002 Print reply
Posts: 130
he wat voor type relais heb je nodig
en welk type reed schakelaar

en waar haal je ze
 
brullen met die spullen
Neonlampje 3-7-2002 Print reply

Posts: 14825
Gewoon een relais dat bij je schakelboom past (mb/mt = 6V nsr/mtx= 12V) Die 2 kanalen schakelt.
voor het reedcontact gewoon eentje die ontschakelt...
dit heb ik allemaal als het goed is ook wel eerder vermeld!

Waar te halen, dat vogel je maar lekker zelf uit
 
Zoetahmeerdah [Marcel] 3-7-2002 Print reply

Posts: 5996
ik denk dat de genen die hun brommer echt vet opgevoerd hebben hier niks aan hebben, je hoord het toch wel aan je brommer dat hij begrensd is, ik zat te denken om een soort begrenzer te maken zodat het LIJKT alsof je brommer wil lopen maar hij niet loopt, dat hij prutteld zeg maar, dat hij gewoon niet aangaat maar wel een vonk krijgt waar hij niet op loopt, dan denken ze dat er iets mis is, en stel dat ze hem meenemen voor inspectie kijken ze, heej hij krijgt een vonk, hij krijgt benzine hmz vaag, dan krijg je hem terug met resultaat dat hij niet wou lopen een maat van mij had het ook zo! hij wil alleen nie zegge wat hij der voor gebruikt had :p
 
ik haat mensen
User 927 22-7-2002 Print reply

Posts: 6405
Quote:
Originally posted by: zoetahmeerdah?smits

ik denk dat de genen die hun brommer echt vet opgevoerd hebben hier niks aan hebben, je hoord het toch wel aan je brommer dat hij begrensd is, ik zat te denken om een soort begrenzer te maken zodat het LIJKT alsof je brommer wil lopen maar hij niet loopt, dat hij prutteld zeg maar, dat hij gewoon niet aangaat maar wel een vonk krijgt waar hij niet op loopt, dan denken ze dat er iets mis is, en stel dat ze hem meenemen voor inspectie kijken ze, heej hij krijgt een vonk, hij krijgt benzine hmz vaag, dan krijg je hem terug met resultaat dat hij niet wou lopen een maat van mij had het ook zo! hij wil alleen nie zegge wat hij der voor gebruikt had :p


Hmmm dat lijkt me echt effectief
Weet iemand anders mischien hoe je zo'n ding in elkaar prutst?

Altijd leuk als die wouten em niet aan kunnen krijgen "Je hebt em gemold!"
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved