Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 677 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Koppelingsplaten vervangen
Geschreven door Sneks
Geplaatst op 5-1-02 19:54
Categorie Motor gerelateerd

Als je lekker veel power hebt, wil het nogal eens zijn dat de koppeling gaat slippen. Vaak komt dit doordat de koppelingsdrukgroep te zwak is, maar vaak ook doordat de zachte platen in je koppeling versleten zijn. Deze zijn eenvoudig zelf te vervangen. Als je dit zelf doet bespaar hiermee je een hoop geld dat je weer aan ander pretspul kunt uitgeven.

Om te beginnen haal je je koppelingskabel en je toerentellerkabel los van je rechter carterdeksel, deze wordt ook wel de koppelingsdeksel genoemd. Haal ook je kickstart los. Laat de olie uit het blok lopen, door aan de onderkant een grote bout los te draaien (vang de olie op). Draai alle boutjes die de carterkap vasthouden los (onthoud waar ze gezeten hebben, want sommige zijn van verschillende lengte). Trek je de carterkap los en onderwijl druk je op de kickstartas(omdat je deze er anders mee uittrekt, en deze vrij lastig weer terug te zetten is). Als je carterkap niet los wil tik je zachtjes langs de randen met een plastic hamer (of als je die niet hebt een plastic schroevendraaierhandvat). Ga niet wrikken met een schroevendraaier, je beschadigt dan je carter en deze zal dan waarschijnlijk gaan lekken.
Nu zie je de koppeling zitten (het is een grote schijf met een diameter van ongeveer 15 cm). Bovenop zitten 4 boutjes, deze draai je afwisselend los. Nu zie je de veren zitten, haal deze eraf. Ze moeten minimaal 28,5 mm lang zijn.
Nu zit er een veerring, haal deze los. Je kan nu de platen uit het koppelingshuis pakken (je kan ook het koppelingshuis eruit pakken, maar dat is niet nodig. Dit is gemakkelijker, omdat je balansas goed blijft staan).
In het huis zitten (origineel) 5 platen, drie zwarte (de zachte platen) en 2 metalen (de harde platen).
Meet de zachte platen op, ze moeten minimaal 2,5 mm dik zijn. Als de platen en de veren niet te dun zijn, en je koppeling slipt toch, kan het zijn dat de originele drukveren te slap zijn. Versterk deze door tussen de veer en de bovenste dekplaat van de koppelingsplaten ringetjes te doen, hiervoor kan je ook een oude koppelingsveer in de lengte doorzagen. Dan heb je meteen verende ringetjes van het juiste formaat.
Zet alles nu weer in elkaar zoals je het uit elkaar hebt gehaald.







Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Steve_ZHC 9-1-02 Print reply

Posts: 2716
als je een gebalanceerde krukas hebt, dan kan je de balansas toch verwijderen?
Moet je dan de koppeling eruit halen en de as kan je er zo uit trekken?
Goede beschrijving trouwens, ik zou het nu in 1 keer moeten kunnen, en ik heb het blok nog nooit zelf uit elkaar gehad...
 
Sneks 9-1-02 Print reply
Posts: 2499
zou inderdaad kunnen. Maar dat er iets (maakt echt weinig uit) minder wrijving is in je blok wil niet zeggen dat je veel harder zult gaan. Het schijnt dat als je met de gewone krukas de balansas eruithaalt zelfs je krukaslagers kapot kunnen gaan.
Maar als je per ongeluk toch je balansas verkeert zet. Dan moet je alles (balansas en krukas) gewoon weer netjes op de eikstreepjes zetten (hier heb ik ook een plaatje van).
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
BlueThunder 10-1-02 Print reply
Posts: 190
Eej der staat dat je anders wel wat plaatjes hebt uit het werkplaatshandboek, heb je dan het complete mt/mtx/mb handboek op je pc staan?

Verder wel goede uitleg, kan ik het eindelijk zelf eens proberen...
 
je kunt altijd sneller......
frankarnhe 11-1-02 Print reply
Posts: 1213
Ja zeker goed bruikbare uitleg! compliments


 
Sneks 11-1-02 Print reply
Posts: 2499
Hier zijn de plaatjes








[This message is edited by Hans F. on 14-2-02 22:58]
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
Nick - Administrator 17-2-02 Print reply

Posts: 4967
Misschien is het handiger om die plaatjes IN het artikel te zetten, want als je op print klikt krijg je niet de replies te zien, dus worden de plaatjes ook niet afgedrukt in dat geval.

EDIT:
zie ook dit FAQ-artikel.

Dit bericht is ge-edit door nick op 30-9-2003 20:28
 
Sneks 17-2-02 Print reply
Posts: 2499
plaatjes in artikel gezet
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
solidsjakie 26-5-2002 Print reply

Posts: 2291
mn stomme moer op de koppeling met die 4 sleuven erin die wil niet los. Ik ga hem morgen verrotslaan alstie dan nog niet wil, ik wil de as niet beschadigen, maar de moer verwarmen, met een beitel en een moker erbij en dan houwen. Wil dat nog niet, dan met grof geweld, met een slijptol erbij, en proberen niet het draad te raken van de as. Of jullie moeten iets beters weten.
 
Sneks 26-5-2002 Print reply
Posts: 2499
Ik heb een veel beter plan, ga even langs een brommerzaak met je blok en vraag of zij hem los kunnen halen. Als het goed is hebben ze daar een speciale dopsleutel voor.
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
solidsander 27-5-2002 Print reply
Posts: 19
Quote:
Originally posted by: Hans F.?

Ik heb een veel beter plan, ga even langs een brommerzaak met je blok en vraag of zij hem los kunnen halen. Als het goed is hebben ze daar een speciale dopsleutel voor.

Hij is al los. Ben al bij brommerboeren geweest. Die hadden nix. Die doen dat altijd met schroevedraaier en hamer. Zuigerstop er in en los die troep. Ik heb nu gewoon hard op die moer geslagen en hij is los en die moer is ook nog wel goed.
 
Sneks 27-5-2002 Print reply
Posts: 2499
moer mischien wel, maar je bigend niet meer....
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
solidsander 28-5-2002 Print reply
Posts: 19
die is ook nog goed
 
Blorn 30-6-2002 Print reply

Posts: 13825
op het nieuwe type blok voor nsr zit zo'n vage ronde moer met inkepingen....


ik heb nu een doppie 22 aangepast met de slijptol en nu kan ie dus makkelijk los en vast, misschien handig voor de mensen die er ook nog 1 hebben maar m niet los krijgen met een schroevendraaier en dan meppen...

 
Zoetahmeerdah [Marcel] 1-7-2002 Print reply

Posts: 5996
heb mischien iemand het complete handboek van een nsr/mtx-sh/mbx op zijn pc staan? zou wel vet zijn!! ik zoek me namelijk de pleuris
 
ik haat mensen
Zoetahmeerdah [Marcel] 1-7-2002 Print reply

Posts: 5996


[This message is edited by Marcel SmitS on 26-12-02 19:27]
 
ik haat mensen
Pol de MT5 Crosser 24-12-02 Print reply

Posts: 2892
Hallo kan iemand toevallig die plaatjes werkend maken. Er werken hier bijna nooit plaatjes?! Echt irritant. Mail ze anders ff naar mij sneks. Sander-pols@wanadoo.nl
 
http://www.cafedezolder.tk Biertje der bij?
Robert_S 25-12-02 Print reply
Posts: 513
Quote:
Originally posted by: Pol de MT5 Crosser

Hallo kan iemand toevallig die plaatjes werkend maken. Er werken hier bijna nooit plaatjes?! Echt irritant. Mail ze anders ff naar mij sneks. Sander-pols@wanadoo.nl


Jah als iemand dat zou willen doen... Heb ik ook wel baat bij opzich.
 
Dr. Hans fanclub voorzitter
wiebutt 22-9-2004 14:55 Print reply

Posts: 6264
Euh ff een vraagie , k heb geen ijzere plate in me koppeling :S
hoe ken dit ?
En erg slippe doen ze niet , maar die kan k er zo bij proppe neem k aan ?
 
http://nsfw.skoften.net/comments.php?id=1808_0_3_0_C
gsmmtje 5-5-2006 12:22 Print reply

Posts: 774
hmm iemand mischien een beter faq met plaatjes ?
 
YZ50crosser 5-1-2009 18:40 Print reply

Posts: 2241
ja plaatjes zou handig zijn
maar om welk blok gaat het? want origineel 5 platen dat gaat niet over am6 ofwel, die heeft er dacht ik 4.

geld dit precies hetzelfde als voor am6?
 
www.bxteamlg.tk
bulteman 5-1-2009 18:47 Print reply

Posts: 1956
beetje kansloze reply YZ50crosser

kyk naar die datum dan
 
Als het regent in September, valt kerst in December.
Frysk 5-1-2009 18:48 Print reply

Posts: 34928
welke brommer heeft origineel 5 plaats ?
Cr80 is het eerste wat in me opkomt verder zou ik het niet weten
 
giggitybyte
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 5-1-2009 18:51 Print reply

Posts: 17929
als jullie nou eens 3 woorden verder lazen dan jullie neus lang is zou je zien dat het om een 3 plaats gaat, welke 5 platen heeft als je die 2 ijzeren platen meetelt
 
YZ50crosser 5-1-2009 18:59 Print reply

Posts: 2241
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bulteman
beetje kansloze reply YZ50crosser

kyk naar die datum dan


weet ik maar ik had nix te doen
 
www.bxteamlg.tk
Noordeling 10-2-2009 17:15 Print reply

Posts: 603
fotos zijn dood
en geldt dit ook voor am6?
 
ik praat niet te snel, jij luistert te langzaam.

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved